Gå til innhold

Hva gjør deg stolt over å være norsk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
A-hunter skrev (31 minutter siden):

Verken utdannelse eller helsevesen er gratis i Norge. At man ikke betaler noe når man bruker det gjør det ikke til gratis. 

Vet du at i USA må de betale 7000kr i måneden ut av egen lomme for helseforsikring og en gigantisk andel av de blir avslått når de blir syk?

Om de ikke har utdanning som koster mange hundre tusen kroner ut av egen lomme ender de opp med en lønn hvor de tjener ca. 20000 kr i måneden, før skatt (og de jobber langt flere timer enn oss).

Anonymkode: 4ba42...bb4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
A-hunter skrev (30 minutter siden):

Vi kan ikke fortsette med å kalle ting som koster enorme summer for gratis.

De fleste vet vel at vi betaler skatt, men sammenlignet med land som feks USA, så er det "gratis", der er det jo så ille at mange ikke tør å ringe etter hjelp pga de vet de blir gjeldsslaver, så jo det er litt tullete å henge seg opp i ordbruken når alle vet hva som egentlig menes. Vi betaler mye skatt, men helsevesen som nesten er gratis når en først trenger det er bare en liten del av hva en får igjen for de pengene. Skulle vi betalt litt mindre skatt, men måtte ha dyre forsikringer og måtte betale store summer om en skulle få store helseplager, så ville økonomien til mannen i gata vært mye dårligere, og det tror jeg du også vet 

Anonymkode: 78cc4...e2a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

helt ærlig er jeg ikke spesielt stolt av å være norsk.. 

Anonymkode: 6c4cc...a9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At vi er trygge, har det vi trenger, et velferdsamfunn som fungerer.

Fin natur

Anonymkode: 181f4...d74

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flat sosial struktur, sosial mobilitet i form av gode offentlige skoler, gratis høyere utdannelse og andre økonomiske støtteordninger. Tillit til hverandre og storsamfunnet. Tidligere generasjoner har vært ujålete og ydmyke arbeidsmennesker. Jeg lurer på om dette er i ferd med å fases ut, dessverre 

Anonymkode: 17b2a...d79

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
000VF000 skrev (4 timer siden):

Å være stolt over at man ble født på et tilfeldig sted, er utrolig merkelig. Og tåpelig. 

Hva betaler du for utdannelse, mener du? Utover noen få bøker, som man ofte bare kan lese på biblioteket. 

Anonymkode: 687e3...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den er dessverre i ferd med å ødelegges totalt.. Vindindustri overalt 😥

Anonymkode: 8b26a...44b

Langt ifra.

Anonymkode: 7bfaf...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
A-hunter skrev (6 timer siden):

Dette er ikke en diskusjon om samfunnsstruktur, men om ditt misbruk av ordet "gratis".

Dette er noe av det dummeste og mest kverulerende tingene jeg har lest her inne. Det sier sitt.. men siden du så utrolig vanskelig for å forstå hva folk mener: så handler det om at man ikke går personlig konkurs fordi at man f. eks faller og brekker noe. Jeg har selv brukket armen og jeg kom meg ikke opp fra der jeg lå. Hadde blitt gøy, å ligge der i -10 og vente på at noen kanskje kom forbi så de kanskje kunne hjelpe meg opp. Bruddet var så alvorlig at jeg måtte operere og jeg er takknemlig for at jeg da kunne bli operert uten å ta opp et dyrt forbrukslån når man da lever minstesats på AAP. Du husker hvordan det er? Å leve på AAP? Eller? Jeg kjenner flere som bor i Amerika som stresser masse med helseforsikring, med at det er dyrt og han ene som jeg er venn med.. han skjærte seg så kraftig opp på leggen en gang, og burde bli sydd.. ble han sydd? Nei. Det hadde han ikke råd til.. 

Anonymkode: 43658...4b8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vet du at i USA må de betale 7000kr i måneden ut av egen lomme for helseforsikring og en gigantisk andel av de blir avslått når de blir syk?

Om de ikke har utdanning som koster mange hundre tusen kroner ut av egen lomme ender de opp med en lønn hvor de tjener ca. 20000 kr i måneden, før skatt (og de jobber langt flere timer enn oss).

Anonymkode: 4ba42...bb4

Hva har alt dette å gjøre med at helsehjelp og utdannelse ikke er gratis i Norge (heller)?

Ingen av delene er gratis i noe land. Forskjellen er i hvordan det betales for.

Vi har vår måte - vel og bra - men altså milevis unna gratis. Faktisk så er norsk helsevesen blant verdens aller dyreste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ganske trygt. Fin natur.

Anonymkode: 2880f...cf1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ganske trygt. Fin natur.

Når det kommer til dans, eventyr, klær, så syns jeg andre land egentlig har finere kulturarv og at vår er hakket for creepy for min del. Troll.. nei.

Liker ikke nåværende skandinavisk stil heller, litt kjedelig for akkurat min smak. Å maten vår, den er ganske keelig den også, men er veldig glad i potet så potet er jeg stolt av. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jens Stoltenberg. 

Anonymkode: 10bf4...9ff

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av alle svarene her inne, er det bare ett (kanskje to) som har noe med spørsmålet å gjøre. Ærlig talt, dette er kulturforumet; politikk kan dere diskutere i – hold dere fast – Aktuelle saker og politikk.

Jeg må innrømme at jeg blir litt stolt når utlendinger trekker fram norske kunstnere. Ibsen, Munch og Grieg, selvfølgelig, men mer spesielt med litt mindre kjente skikkelser. Broren min traff en gang en ung franskmann som digget Vesaas. Fosse har tilhengere over hele verden. En gresk venn av meg har oppkalt sønnen etter Jan Garberek (polsk far, men ingen bestrider at mannen er norsk). Norsk kultur er ikke nødvendigvis provinsiell.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror aldri jeg har vært stolt av å være norsk. Følt meg heldig har jeg, pga. velferdsstat, og, delvis stolt av å ha et språk i tillegg til engelsk. Ellers er jeg verken stolt eller skamfull. Kanskje jeg har vært en smule stolt av de norske håndballjentene og skiløperne når jeg tenker meg om.

Anonymkode: 133e1...8b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virkelig ?  Ikke stolt av vår Norske nasjon ? Ikke stolt over hva vi har fått til ?
Ikke stolt over vår forfedre og mødre opp gjennom alle tider, som har slitt, blødd og dødd, for at neste generasjon skulle få det "bedre" ?

Så dere vil ikke sloss for Norge ?  Om et annet land ville overta / okkupere Norge, så er det greit for dere.  For Norge er jo bare ett tusseland med kjedelig kultur og kjedelig mat.  Potet lissom...

Anonymkode: 4a187...8cb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Fin natur, ellers ikke så mye. Vi/politikerne vi velger er pinlig naive, dumsnille, politisk korrekte og tafatte. Dette vil selvsagt noen utnytte og landet er derfor i ferd med å ødelegges. 

Anonymkode: 5bde7...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Virkelig ?  Ikke stolt av vår Norske nasjon ? Ikke stolt over hva vi har fått til ?
Ikke stolt over vår forfedre og mødre opp gjennom alle tider, som har slitt, blødd og dødd, for at neste generasjon skulle få det "bedre" ?

Så dere vil ikke sloss for Norge ?  Om et annet land ville overta / okkupere Norge, så er det greit for dere.  For Norge er jo bare ett tusseland med kjedelig kultur og kjedelig mat.  Potet lissom...

Anonymkode: 4a187...8cb

Vil ikke noen skal dø for Norge nei, selv om jeg er kjempe glad i menneskene, dyrene, naturen, er døden en ende å jeg syns det er urimelig at noen skal dø over psykopater og deres likemenns/damers tull. 

Jeg har lov å hate troll, er livredd dem. Å vi har objektivt kjedelig mat, vi har jo det! Sammenlign oss med Asia, vi er jo objektivt ikke like fargerike. Vi er ikke spicy, vi har ikke beundringsverdig store colloseumer, og heller ikke underholdning av å sloss med store dyr i colloseumer.sier ikke alle andre land er kjempe bra, men jeg har lov til å være glad I Norge uten å like ivo Caprino, nøkken, eller sodd. Liker soddda, men du skjønner greia. Smak og behag. Vi må ikke være patrot for å bry oss om noen, eller miste kritisk evne.

Å det er vel bra med Norge, at det er lov å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Spesifikk kultur, musikk.. hva som helst egentlig :) ?

Anonymkode: b0245...c51

Ingenting. Jeg kan strekke meg til Fleksnes. Det er ingenting ved norsk kultur eller musikk jeg finner unikt. Det man kaller unikt norsk finnes i ganske mange andre land. 

Vår styrke ligger i vår økonomi, produktivitet, samfunnsøkonomi, privat selvstendighet og velferdsstat 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil ikke noen skal dø for Norge nei, selv om jeg er kjempe glad i menneskene, dyrene, naturen, er døden en ende å jeg syns det er urimelig at noen skal dø over psykopater og deres likemenns/damers tull. 

Jeg har lov å hate troll, er livredd dem. Å vi har objektivt kjedelig mat, vi har jo det! Sammenlign oss med Asia, vi er jo objektivt ikke like fargerike. Vi er ikke spicy, vi har ikke beundringsverdig store colloseumer, og heller ikke underholdning av å sloss med store dyr i colloseumer.sier ikke alle andre land er kjempe bra, men jeg har lov til å være glad I Norge uten å like ivo Caprino, nøkken, eller sodd. Liker soddda, men du skjønner greia. Smak og behag. Vi må ikke være patrot for å bry oss om noen, eller miste kritisk evne.

Å det er vel bra med Norge, at det er lov å si. 

Når det kommer til bunad, jeg hadde kledd og syns Tyskland sine drakter er finere. Jeg syns mage dans er en fin dans. Det er mye å kunne ønske vi hadde som kultur, slev om halling dans er jo kult det å ikke min stil men ok. Og bunad er jo fint selv om de ikke vil kle min kropp noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...