Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når avisene skriver «barnetorpedo» kobler jeg automatisk at dette er torpedoer som går etter barn, ikke at det er barn som er torpedoer. 

Barnefilmer er filmer for barn, filmbarn er barn i film, i den grad man kan konstruere begreper som dette. 

Er det bare meg?

Anonymkode: 1f1a3...139

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Annet eksempel, ingen sier «kvinnemishandler» om er kvinne som mishandler noen, med mindre den som blir mishandlet er kvinne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når avisene skriver «barnetorpedo» kobler jeg automatisk at dette er torpedoer som går etter barn, ikke at det er barn som er torpedoer. 

Barnefilmer er filmer for barn, filmbarn er barn i film, i den grad man kan konstruere begreper som dette. 

Er det bare meg?

Jeg tenker på barn som er som torpedoer. Litt sånn som barnesoldater er barn som er soldater. 

Anonymkode: ec13d...ffe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnearbeidere?

Anonymkode: 2ed24...e1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle torpedoer gå etter barn? Det er selvsagt mindreårige som er torpedoer.

Anonymkode: ccb9a...e03

Skrevet

Ungdomstorpedoer er vel mer riktig

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ordet er tvetydig. At noe starter på barne- kan jo bety begge deler: enten at det er et barn selv som "er noe", eller at det er noe som er tilpasset barn på en eller annen måte. Første gang jeg leste ordet i en overskrift var jeg ikke 100% sikker på hva det betydde, selv om jeg først og fremst tenkte at det handlet om at det var mindreårige som var torpedoer. 

Eksempel på at et barn "er noe":

• Barnesoldat - et barn som er soldat
  • Barnestjerne - et barn som oppnår stjernestatus  

Eksempel på noe som er tilpasset barn: 

• Barnelege - en lege for barn (heldigvis ikke et barn som er lege :eeeh: )
  • Barnefrisør - en person som friserer barn 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...