Gå til innhold

Baby våkner etter 40 minutter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Baby på 6 mnd sovner lett i egen seng, men våkner så og si hver kveld etter 40 minutter og er da utrøstelig i senga. Det hjelper altså ikke å legge hånda på brystet, stryke på hodet, synge eller noe annet for å roe ned/hjelpe tilbake i søvn. Eneste som av og til hjelper er å ta opp og bysse, eventuelt amme i søvn for forsiktig å legge tilbake i sengen. Det eneste som er garantert for å få han til å sove videre, er å la han ligge i vår seng.  

Noen som har opplevd det samme og har tips/råd om hva vi kan gjøre for å få lillemann til å sove lengre strekk? Han spiser foreløpig lite fast føde, jeg ammer og han er i godt hold, så tviler på det er sult som er problemet. 

Anonymkode: 491ee...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med alle mine fire barn så var det sult som var problemet i den alderen. Mine var gode og lubne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
snurk skrev (2 minutter siden):

Kan han ikke bare ligge i deres seng da dersom det får han til å sove? 

Er i utgangspunktet ikke interessert i samsoving da jeg ikke sover godt da. Har hatt maks 3 timer sammenhengende søvn de siste 7-8 mnd, så det begynner å tære på psykisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rotemor skrev (11 minutter siden):

Med alle mine fire barn så var det sult som var problemet i den alderen. Mine var gode og lubne.

Men hvorfor sover han da lengre strekk i vår seng? Tilbyr mat og ammer før legging, viser ingen tegn til sult ved leggetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Naturlig søvnsyklus, trenger hjelp "over kneiken" til neste dype søvn, gå inn 5 min tidligere og ved minste lille tegn til oppvåkning/bevegelse legg hånd på baby for å si at du er der, lag evnt "hysje" lyd, evnt klappe rolig på rumpa, alt etter hva som funker på din baby. Hjelp videre i søvn før baby våkner, når han hyler er det "for sent". 

Anonymkode: 5c71e...1c2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vår var slik. Frem til 8mnd...

Forsøkte å gi mettende kvelds mtp sultfølelse. Måtte gi melk på natten. Var småspist, så ble nok aldri mett lenge av gangen. Umulig å venne til færre, men større måltid. Måtte bare samsove. Egen seng ved 1,5år. 2,5år nå og sover i egen seng, men sliter litt i perioder. Håper det går seg til. 

Anonymkode: 8a38a...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Baby på 6 mnd sovner lett i egen seng, men våkner så og si hver kveld etter 40 minutter og er da utrøstelig i senga. Det hjelper altså ikke å legge hånda på brystet, stryke på hodet, synge eller noe annet for å roe ned/hjelpe tilbake i søvn. Eneste som av og til hjelper er å ta opp og bysse, eventuelt amme i søvn for forsiktig å legge tilbake i sengen. Det eneste som er garantert for å få han til å sove videre, er å la han ligge i vår seng.  

Noen som har opplevd det samme og har tips/råd om hva vi kan gjøre for å få lillemann til å sove lengre strekk? Han spiser foreløpig lite fast føde, jeg ammer og han er i godt hold, så tviler på det er sult som er problemet. 

40 minutter er en søvnsyklus. Hvordan sovner babyen? For sovner babyen med deg tilstede/ammende, så våkner den naturligvis etter en søvnsyklus og lurer på hvor i svarte du ble av.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men hvorfor sover han da lengre strekk i vår seng? Tilbyr mat og ammer før legging, viser ingen tegn til sult ved leggetid.

Løsningen for oss var mat litt tidligere på kvelden. Jeg tror alle barn sover bedre sammen med sine foreldre (babyer i hvert fall).

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er i utgangspunktet ikke interessert i samsoving da jeg ikke sover godt da. Har hatt maks 3 timer sammenhengende søvn de siste 7-8 mnd, så det begynner å tære på psykisk. 

Hva mener du med at du ikke er «interessert» i samsoving? Sånn med tanke på at du har en baby.. 

Anonymkode: 3aab6...97b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lajlaj skrev (12 minutter siden):

40 minutter er en søvnsyklus. Hvordan sovner babyen? For sovner babyen med deg tilstede/ammende, så våkner den naturligvis etter en søvnsyklus og lurer på hvor i svarte du ble av.

Ammer på sengen, men legges i egen seng i våken tilstand. Gir smokk, synger nattasang, slår av lyset og sitter på rommet til han sovner. Har flere kvelder prøvd å sitte på rommet lenge etter han har sovner for å kunne roe ned tidlig ved oppvåkning, men det hjelper lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ammer på sengen, men legges i egen seng i våken tilstand. Gir smokk, synger nattasang, slår av lyset og sitter på rommet til han sovner. Har flere kvelder prøvd å sitte på rommet lenge etter han har sovner for å kunne roe ned tidlig ved oppvåkning, men det hjelper lite. 

Han sliter med å koble søvnsyklusene. Det er veldig vanlig i denne alderen ❤️ 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Naturlig søvnsyklus, trenger hjelp "over kneiken" til neste dype søvn, gå inn 5 min tidligere og ved minste lille tegn til oppvåkning/bevegelse legg hånd på baby for å si at du er der, lag evnt "hysje" lyd, evnt klappe rolig på rumpa, alt etter hva som funker på din baby. Hjelp videre i søvn før baby våkner, når han hyler er det "for sent". 

Anonymkode: 5c71e...1c2

Dette er cluet!

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva mener du med at du ikke er «interessert» i samsoving? Sånn med tanke på at du har en baby.. 

Slutt med avsporing, hun forklarte veldig godt hvorfor hun ikke var "interessert" i samsoving.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg sover dårlig siden jeg ikke føler det er trygt. Jeg skal snart tilbake i jobb, men føler det er uforsvarlig hvis ikke søvnen bedrer seg. Dette er ikke mitt første barn, men første gang vi har så store søvnutfordringer, så jeg vet godt hvordan det er å ha barn og hva man ofrer ved å bli foreldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Åh, har ingen råd dessverre vil bare si at vi er i akkurat samme situasjon. Vi samsover da, og jeg ammer tusen ganger om natta. Lengter etter mer enn 2 timers sammenhengende søvn…

Anonymkode: 053b9...454

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åh, har ingen råd dessverre vil bare si at vi er i akkurat samme situasjon. Vi samsover da, og jeg ammer tusen ganger om natta. Lengter etter mer enn 2 timers sammenhengende søvn…

Anonymkode: 053b9...454

Ikke vondt ment, men det hjelper litt å vite at vi er flere i samme båt 😂 håper det går seg til for oss begge, jeg vet jo at det går over, men tungt å stå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg sover dårlig siden jeg ikke føler det er trygt. Jeg skal snart tilbake i jobb, men føler det er uforsvarlig hvis ikke søvnen bedrer seg. Dette er ikke mitt første barn, men første gang vi har så store søvnutfordringer, så jeg vet godt hvordan det er å ha barn og hva man ofrer ved å bli foreldre. 

Bedside crib?

Anonymkode: ed5bc...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...