Gå til innhold

3-åring som daglig blir slått eller dytta i bhg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet går på småbarnsavdeling. Skal starte på store barn til høsten.

barnet kommer hver eneste dag hjem å forteller at det er dytta eller slått av et annet barn. Det er det samme barnet hver dag, og de ansatte har bekreftet/ anerkjent barnet når det forteller om det. Fordi dette er det aller første barnet sier hver eneste dag jeg henter det!

Jeg kjenner ikke til dette barnet, annet enn at det er 1 år yngre og starta i bhg i høst. Har lenge tenkt at det er en periode og at det går over, men nå synes jeg det begynner gå litt langt og synes det er sårt.

de vokse gjør så godt de kan, men sier selv at de ikke alltid rekker/ser når det skjer. 

Må jeg bare akseptere, eller bør jeg ta det opp med bhg?

Anonymkode: 6e875...bcc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

barnet kommer hver eneste dag hjem å forteller at det er dytta eller slått av et annet barn. Det er det samme barnet hver dag, og de ansatte har bekreftet/ anerkjent barnet når det forteller om det. Fordi dette er det aller første barnet sier hver eneste dag jeg henter det!

Jeg kjenner ikke til dette barnet, annet enn at det er 1 år yngre og starta i bhg i høst. Har lenge tenkt at det er en periode og at det går over, men nå synes jeg det begynner gå litt langt og synes det er sårt.

de vokse gjør så godt de kan, men sier selv at de ikke alltid rekker/ser når det skjer. 

Du skal ikke bare akseptere at sønnen din blir dyttet/slått hver dag i bhg nei! Det er snakk om små barn som er i en fase hvor de skal lære seg å forholde seg til hverandre, og dytting/slåing er vanlig i den alderen. Men det er også i dette stadiet man skal lære dem at dette ikke er greit. Også er det de ansatte i bhg. som evt. bør ta det videre med foreldrene slik at de også snakker med barnet og legger mye fokus på vennlig oppførsel hjemme også. Kanskje planlegge et besøk hvor foreldre på begge sider er med og prøver å få barna i fin lek. Det går seg til litt etter litt. 

Anonymkode: df1ec...405

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg tenkte jeg leste «sønn», men mente barnet ditt.

Anonymkode: df1ec...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du ikke bryr deg nevneverdig så kan du jo glatt bare akseptere det. Men om du bryr deg om barnet ditt derimot så må du kjempe litt mer. Det måtte vi. Vi var i en lignende situasjon, og det toppet seg da barnet til slutt ble bitt. Da troppet vi opp og krevde at de gjorde tiltak med en eneste gang. Etter dette ble det bra. Vi var ikke spesielt blide mot dem. 

Jeg sa forresten også til barnet mitt at "hvis Knut dytter deg, så kan du dytte han tilbake enda hardere" 

Måtte faktisk be han ta igjen, og når han gjorde det så sluttet etterhvert den andre ungen å yppe seg. 

Anonymkode: a8925...654

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noe lignende med datteren min. Beskjeden hun da fikk av meg var at dersom hun andre slår skal hun si «stopp» og gå bort. Fortsetter det andre barnet har ho lov til å ta igjen. 

Anonymkode: 10bf1...80d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ditt barn går på småbarn og dette barnet er året yngre enn dit, så må jo ungen være ganske liten.

Jeg har jobbet på småbarn i 10 år snart, og hvert år har vi utfordringer med minst ett barn som tyr til mye slag eller biting i mangel på ferdigheter til å uttrykke seg eller ta kontakt med andre på en bedre måte. Det er innmari kjipt å stå i, all den tid og krefter vi bruker på å forsøke å avverge det. Men vi tar det alltid på høyeste alvor, og det er vi pliktig til.

barnehagen kan tilrettelegge bedre for å unngå situasjoner hvor det er høy risiko for at det skjer. Snakk med dem. Fortell dem hva barnet ditt sier hjemme. De er pliktige etter loven til å handle og lage en plan hvis barnet ditt begynner å føle seg utrygg i barnehagen. 

Anonymkode: 5ed62...7a1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt skal du ikke akseptere dette!! 
Tenk hvis du selv gikk på jobb og ble slått daglig? 
Her må du kvinne deg opp og kjempe for ditt barns rett til en harmonisk hverdag! 
Blir så provosert over voksne som tenker at dette er ok og sikkert går seg til… 

I mellomtiden lider barnet ditt!!!

Anonymkode: 3fdb1...22c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har barn på avdelingen som slår og dytter hele tiden, hver dag, barna er mellom 1-2 år. Vi prøver å stoppe det før det skjer, men det går ikke hver gang . Det er ofte 12 barn , og 2 voksne,  hvis 1 er på badet å skifter bleie,  er det bare 1 voksen igjen, så ting skjer fort. Er hvertfall bedre med dytting, en biting. Det er helt forferdelig for oss , og barna og foreldrene. 

Anonymkode: 71f91...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har barn på avdelingen som slår og dytter hele tiden, hver dag, barna er mellom 1-2 år. Vi prøver å stoppe det før det skjer, men det går ikke hver gang . Det er ofte 12 barn , og 2 voksne,  hvis 1 er på badet å skifter bleie,  er det bare 1 voksen igjen, så ting skjer fort. Er hvertfall bedre med dytting, en biting. Det er helt forferdelig for oss , og barna og foreldrene. 

På barn i den alderen er normen tre barn per voksen. 

Anonymkode: f7e19...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Selvsagt skal du ikke akseptere dette!! 
Tenk hvis du selv gikk på jobb og ble slått daglig? 
Her må du kvinne deg opp og kjempe for ditt barns rett til en harmonisk hverdag! 
Blir så provosert over voksne som tenker at dette er ok og sikkert går seg til… 

I mellomtiden lider barnet ditt!!!

Anonymkode: 3fdb1...22c

Jeg blir slått daglig på jobb, blir kasta mat etter og prøvd spytta på (helsevesen).

Men barnet mitt har også vært i en alder hvor det dytta og slo andre barn, men var en veldig kort periode - også gikk det over.

har tenkt at det samme gjaldt dette barnet, men nå synes jeg det har tat seg litt opp. Derfor jeg reagerer!

men leser jo stadig her inne om overhysteriske foreldre, foreldre som skal snakke om alt og bare skape problemer. Er jaggu ikke lett å vite hvordan man skal forholde seg, galt blir det uansett!

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja på papiret. Vi er 12 barn, 4 voksne, ca 4 timer i løpet av en dag er vi alle 4 på jobb. På de timene  er det pauser, avdelingsmøter, og  pedagogmøter 2 ganger i uken. Ved sykdom tas det ikke inn vikar før 3 dag . Tidlig og seinvakt er alene i starten og slutten av dagen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

😂 ja i ett par timer om dagen er man kanskje det

Anonymkode: f24c3...4e6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Selvfølgelig skal du ikke akseptere dette! Det er jo det samme som å akseptere at ditt barn blir mobbet. Hvem skal stå opp for barnet ditt om ikke foreldrene gjør det? 
Det er ikke et ukjent problem at det dyttes, slås, bites osv i en barnehagen, men det betyr ikke at det er greit. Jeg ville bedt om en samtale omgående og gjort det klart at her må de sette inn tiltak. Videre ville jeg fulgt situasjonen tett og bedt om oppfølgingsmøte etter et par uker.

Hvis disse/dette barnet lærer ar det er greit å slå/dytte ditt barn fordi det ikke er noen konsekvenser, så har du det gående. Sett en stopper for det, nå.

Anonymkode: f639b...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette skal du ikke akseptere TS, og du er ikke hysterisk som tar det opp med barnehagen.

Mest sannsynlig jobber de allerede hardt med dette i kulissene sammen med foreldrene til det andre barnet. Men det er uansett helt på sin plass å ta det opp med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

😂 ja i ett par timer om dagen er man kanskje det

Ja, i gjennomsnitt. For i tillegg til at det bare er få timer om dagen man skal være «fullt» bemannet (uten krav om tilstedeværelse i avdelingen), kan man gjennomsnittsberegne over tid. Fryktelig trist at dette ikke når ut til foreldre. Bemanningen er elendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit det der, men er ikke så mye man får gjort heller. :( har selv en på 20 måneder som elsker å ta leker fra andre barn eller sjeldent han dytter eller slår med mindre de ikke gir fra seg leke:( i en uke begynte han å bite andre barn, og jeg ble så lei meg når jeg hørte det, men var også den uken han ikke sov i barnehagen og han var trøtt. Det gikk heldigvis fort over. Har selv jobbet i barnehage og dessverre så er det noen barn som bare må slå og ikke kan uttrykke seg på en annen måte. Som mor så blir jeg lei meg på dine vegne, det er ikke greit 😕 også er det trist også når barn slår, for da ender det også opp med at ingen vil leke med dem etterhvert for barna blir redd for dem. Barnet ditt må også føle seg trygg❤️ Det barnehagen kan også gjøre, er å prøve å ikke sette dem i grupper sammen i en periode. Holde de unna hverandre. Hadde en gutt i barnehagen som elsket å bite kun det ene barnet, det var ekstremt mye biting. Vi lot dem ikke være i samme rom i en periode eller hadde dem bare ikke sammen, så roet det seg ned og han mistet interessen for å være ute etter henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marimma skrev (21 minutter siden):

Ja, i gjennomsnitt. For i tillegg til at det bare er få timer om dagen man skal være «fullt» bemannet (uten krav om tilstedeværelse i avdelingen), kan man gjennomsnittsberegne over tid. Fryktelig trist at dette ikke når ut til foreldre. Bemanningen er elendig.

Nettop og dessuten er det ansatte på huset som også gjelder,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ærlig talt at folk noen ganger overreagerer når det ropes om mobbing og tiltak i barnehage og skole. Mitt eget barn opplevde noe lignende en periode, og jeg valgte å trygge barnet hjemme i stedet for å gå rett til kampmodus.

Jeg forklarte at "Oman" oppførte seg slik fordi han manglet språk, og at det nok var vanskelig for ham. Samtidig lærte jeg barnet mitt strategier: si stopp, løp vekk, og snakk med en voksen.

Barn kommer alltid til å møte andre barn med utfordringer, og det er viktig at vi lærer dem å håndtere slike situasjoner, ikke bare krever at systemet skal ordne opp for dem. Selvfølgelig skal vi gripe inn ved reell mobbing, men det er også en del av livet å lære å ta ansvar for seg selv.

Anonymkode: 32b3f...2b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes ærlig talt at folk noen ganger overreagerer når det ropes om mobbing og tiltak i barnehage og skole. Mitt eget barn opplevde noe lignende en periode, og jeg valgte å trygge barnet hjemme i stedet for å gå rett til kampmodus.

Jeg forklarte at "Oman" oppførte seg slik fordi han manglet språk, og at det nok var vanskelig for ham. Samtidig lærte jeg barnet mitt strategier: si stopp, løp vekk, og snakk med en voksen.

Barn kommer alltid til å møte andre barn med utfordringer, og det er viktig at vi lærer dem å håndtere slike situasjoner, ikke bare krever at systemet skal ordne opp for dem. Selvfølgelig skal vi gripe inn ved reell mobbing, men det er også en del av livet å lære å ta ansvar for seg selv.

Anonymkode: 32b3f...2b7

Du har en skummel og merkelig holdning. Det som er reell mobbing for deg er kanskje noe helt annet for en annen. Man lar uansett ikke en 3 åring stå i en vanskelig situasjon over lang tid uten å gjøre noe med det. 

Anonymkode: f639b...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...