Gå til innhold

Noe søtt etter maten/dessert, anbefalinger som er sunne og smaker GODT?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ikke noe sukkerfritt. Jeg klarer ikke smaken av falsk søtning. 

Jeg prøver å legge om kostholdet og med flere år der jeg spiser sjokolade daglig så kjenner jeg at dette er vanskelig. Jeg har utrolig lyst til å dra på butikken nå, har spist middag og craver virkelig noe søtt. Frukt dekker ikke denne "lysten" i det hele tatt, så jeg skjønner jo at det er sjokolade osv jeg virkelig vil ha. 

Men er det noen som har tips eller anbefalinger til noe alternativt? Det trenger ikke være fullstendig kalorifattig, men være bedre enn en halv stor plate med sjokolade. Jeg kan ikke ha sjokolade i huset, da spiser jeg det opp, så det må også være noe som ikke overspises... :( Dette er så vanskelig. 

Anonymkode: 8f5f9...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg får ekstremt søtsug rett etter middagsmat. Spesielt om det er litt ut på ettermiddagen.

Jeg unner meg en liten rute sjokolade når jeg må. Men trikset er å vente i 20 min. Da har ofte søtsuget gått over. 

Anonymkode: de5be...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Yoghurt med bær eller lompe med brunost.

Men, egentlig. Det beste er å gå cold turkey. Ikke erstatt sjokoladen med noe annet. Når suget kommer, setter du på nedtelling på tjue minutter på mobilen. Sannsynligvis har suget gått over innen da. Hvis ikke er du kanskje reelt sett sulten og bør heller ta et knekkebrød med hvitost? Og ikke vær redd for å spise litt ordentlig kveldsmat hvis du er sulten på kvelden.

Anonymkode: 93806...7ac

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veldig glad i å ha fryst mango, litt peanøttsmør og gresk yoghurt i blender. Det er min go-to når lysten på noe søtt tar meg. 

Chiapudding med bær/frukt puré er også godt. 

Anonymkode: 93895...4d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Smeltet 70% sjokolade, most Banan, og pisket krem blandet sammen. 

Kakao laget med Jerseymelk, sjokolade og pisket krem. 

Anonymkode: a032f...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Smeltet 70% sjokolade, most Banan, og pisket krem blandet sammen. 

Kakao laget med Jerseymelk, sjokolade og pisket krem. 

Leste ikke hovedinnlegget nøye, men mener fortsatt forslagene mine er sunne altså. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig i at frukt (som eple og appelsin) ikke funker, men søte druer i en skål hjelper meg, og når de ligger ferdigpillet i skål får jeg dekket "kosen" det er å spise chips/sjokolade også. 

Det er ikke det samme, men det hjelper.

Anonymkode: 9e4c4...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frukt, jeg spiser dadler med peanøtt smak, og tørket mango.

Anonymkode: 726a5...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktsalat med vaniljesaus (sukker fri - faktisk god!!) evt kesam vanilje.

1/2 eple i små biter

1/2 banan i små deler

En neve druer - deles i 2

————————————-

Legg alt i en skål og hell over litt saus eller Kesam vanilje. 

Har du annen frukt ( appelsin, pære o.l) bruk det gjerne. Forandring fra dag til dag fryder!😉

Dessert som nytes flere ganger i uka her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et annet tips som hjelper meg: puss tennene når søtsuget melder seg. Tannkremsmaken hjelper meg mentalt til å skjønne at "nå skal ikke noe spises" 😅

Anonymkode: 9e4c4...bb2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

daddelkuler (bokhvete, honning, peanöttsmör eller annet) Google oppskrift. Rullet i sjokolade og kokos

Anonymkode: 89412...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Frosne druer, kjempegodt. 

Anonymkode: b9ad2...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå kommer du til å tro jeg ikke har lest det du skriver, men hva med noe jordbær eller andre frukt/bær og litt smeltet sjokolade på? Da får du litt sjokolade, men lite nok til at det er sunt, men nok til at du forhåpentligvis ikke ‘trenger’ mer.

Anonymkode: b3fb7...81d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Disse valnøttkulene har jeg på lur når søtsuget setter inn. Trenger bare én eller to. 

Anonymkode: c5629...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ikke noe sukkerfritt. Jeg klarer ikke smaken av falsk søtning. 

Jeg prøver å legge om kostholdet og med flere år der jeg spiser sjokolade daglig så kjenner jeg at dette er vanskelig. Jeg har utrolig lyst til å dra på butikken nå, har spist middag og craver virkelig noe søtt. Frukt dekker ikke denne "lysten" i det hele tatt, så jeg skjønner jo at det er sjokolade osv jeg virkelig vil ha. 

Men er det noen som har tips eller anbefalinger til noe alternativt? Det trenger ikke være fullstendig kalorifattig, men være bedre enn en halv stor plate med sjokolade. Jeg kan ikke ha sjokolade i huset, da spiser jeg det opp, så det må også være noe som ikke overspises... :( Dette er så vanskelig. 

Anonymkode: 8f5f9...87d

Kakene fra Oslo Raw.  De kan fint deles i små biter og fryse ned resten. Eller helt mørk sjokolade, f eks Berit Nordstrand sin med kokos. Eller lag deg en skål med banan,nøtter,bær og evt litt lønnesirup på.

Anonymkode: bb8e5...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Banan bark. Har du denne i fryseren er det bare å knekke av en bit når cravingen kommer. Og det er ganske mektig så det er ikke store biten.

Skjær banan i skiver og legg ved siden av hverandre på bakepapir i en boks egnet for fryser og plasser i fryseren til de har blitt harde. Noen minutter før du tar formen ut av fryseren smelter du kokesjokolade (bruker Coop sin da den ikke er så bitter som annen kokesjokolade)sammen litt kokosolje over vannbad. Når du tar ut formen med banan skivene smører du over et lag med peanøttsmør(jeg lager eget med kun peanøtter) og heller over den smeltet sjokoladen før du setter formen tilbake i fryseren. 

Anonymkode: 050b0...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturell gresk yoghurt + frosne blåbær. Blåbærene vil smelte og smaken sprer seg utover yoghurten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...