Gå til innhold

Hvordan investerer dere pengene deres og hvor mye tjener dere på det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har globalindex fond og hatt rundt 30% avkastning siste årene. Vi er i etableringsfasen med enebolig og barn så ikke overskudd til å spare med større risiko/bruke masse energi på sparing. Tar det etterhvert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er en av dem som flyttet ut for å studere, og så flyttet tilbake til bygda. Du skriver noe viktig her, nemlig at frigjorte penger (pga lave boligpriser) må investeres i noe annet enn bolig. Går de til forbruk, vil man etter 30 år på bygda komme dårlig ut økonomisk sammenlignet med en som bor i Oslo.
Her hvor jeg bor er det noen som kjøper seg bolig til 10-12 millioner (du finner ikke noe dyrere her), men det er jo en skikkelig dårlig investering, siden nybygg koster mer enn brukte boliger, og verdiøkningen er lav. Hvis man har så mye penger, er det bedre å kjøpe hus til fem millioner, og investere resten i fond, utleieleilighet i Oslo eller noe annet man kan forvente verdiøkning på. Med mindre det er ekstremt viktig for en å bo i et stort og flott hus, da, som er mye dyrere enn naboens hus, men da må man i alle fall vite hva det er man gjør, og hva man ofrer. I store deler av landet er huset ditt et sted du bor, det er ikke en investering som vil gjøre deg rik! 

Anonymkode: 1899d...edd

Enig. Jeg oppfattet tråden som et spørsmål om hvilken avkastning man har på investeringene sine. Jeg (dvs jeg og samboer) har også bolig, men den kaster jo ikke av seg et øre så lenge vi bor der, så derfor tok jeg den ikke med.

I bunn og grunn er verdien i boligen noe som kun kommer arvinger til gode, og jeg har ikke barn.

Anonymkode: 91665...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

En enebolig i mitt område koster fra ca 12 mill og oppover. De 60-åringene som selger seg ut kjøper typisk en fin leilighet i samme område med parkering i kjelleren, vaktmester, noe utsikt og høy standard for omtrent samme sum. De _kunne_ selvsagt ha kjøpt en leilighet som typisk går til unge og uetablerte i en litt annen del av byen, men jeg kjenner ingen som gjør det.

En mulighet er å ta opp seniorlån med sikkerhet i boligen (ta fra arvingene). Da får du penger her og nå, og banken får pengene sine når du dør.

Anonymkode: b7382...347

Nei, hvis de velger å kjøpe en luksusleilighet, så frigjør de ikke kapital. Men poenget er at de har et reelt valg, og det er det mange eldre på bygda som ikke har. De kan faktisk ikke kjøpe seg ned, ikke kan de flytte heller, for de er allerede nederst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig. Jeg oppfattet tråden som et spørsmål om hvilken avkastning man har på investeringene sine. Jeg (dvs jeg og samboer) har også bolig, men den kaster jo ikke av seg et øre så lenge vi bor der, så derfor tok jeg den ikke med.

I bunn og grunn er verdien i boligen noe som kun kommer arvinger til gode, og jeg har ikke barn.

Jeg synes avkastning på bolig man bor i er relevant, for de områdene av landet som faktisk har en høy prisstigning (først og fremst Oslo). For da er jo bolig en investering, for man kan selge hvis man vil/må, og få avkastning på egenkapitalen sin. Da har den ikke verdi kun for arvingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Klaaaart det😂😂😂

Anonymkode: 64092...d7d

Greit for meg at du ikke trur på meg.

Anonymkode: bad33...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kaffemonsteret skrev (4 timer siden):

Etter flere år med oppgang i aksjemarkedet virker det som at mange har urealistiske forventninger. Krasjer det, kan det gå flere år før man er i pluss på investeringen igjen. Og ikke usannsynlig at det skjer med all uro i verden og spesielt amerikanske aksjer som er veldig høyt priset.

Hører om de som makser lån og setter pengene i fond, fordi avkastningen er høyere enn rentene. I mitt hode er dette svært risikofylt. Hva om økonomien kollapser; aksjemarkedet går ned og man mister jobben. Hva da? Er man sikker på at man vil klare å sitte gjennom store tap i porteføljen samtidig som man må håndtere et lån i tillegg. 

Helt riktig! Dette er risikosport. Selv har jeg solgt 65% av fondene mine, har kun beholdt to fond som er 90% rentefond. Fondene som er solgt, er i løpet av de siste fire år investert i gull og sølvmynter. De første gullmyntene jeg kjøpte for fire år siden har nå mer en doblet seg i verdi. Og verdt å merke seg er at denne gevinsten ved salg genererer 0 kroner i skatt. Nå har ikke jeg så lang sparehorisont lenger da, og det er et poeng å ta med.

Anonymkode: ec52f...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes avkastning på bolig man bor i er relevant, for de områdene av landet som faktisk har en høy prisstigning (først og fremst Oslo). For da er jo bolig en investering, for man kan selge hvis man vil/må, og få avkastning på egenkapitalen sin. Da har den ikke verdi kun for arvingene. 

Ja, om man kjøper og selger gjentatte ganger, men det orker ikke vi. Vi har hus for å bo i, og er ikke interessert i å bo i Oslo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har relativt lite å rutte med om dagen, og en litt uforutsigbar fremtid. Det lille jeg har i sparing (rundt 40k) er satt i en sparekonto hvor jeg må gi beskjed minst en mnd. i forveien hvis jeg skal ta ut pengene. For det får jeg en rente på litt over 5%, opp til en million.

Ikke en knallgod investering akkurat, men risikofritt og kortvarig. Banken fant jeg på en portal med oversikt over banker sortert på sparerente blant annet. Sikret av bankenes sikringsfond.

Anonymkode: c0e82...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har investert mye i bolig. Har makset lånet hele veien for å kunne kjøpe størst bolig med best mulig beligenhet. Har på 15 år kjøpt, pusset opp og solgt 3 hus. Nå blir vi nok værende i det huset vi bor i. Takst på huset er på rundt 9.5 millioner, og vi har ca 2.5 millioner i lån.

Leier ut sokkelleilighet som dekker ca 85 % av lånet.

Kunne tenkt oss å kjøpe en utleieleilighet som vi kunne leid ut. Huset vi bor i nå blir for stort når ungene flytter ut, så dette har vi nok lyst å selge eller evt leie ut når vi blir eldre, så kunne man heller flyttet inn i utleieleiligheten.

Investerer ellers i fond ( bare billige indeksfond stortsett). Pr nå har vi hatt rundt 50-60 % avkastning 

Har også investert en del i kryptovaluta når det var på ganske lavt nivå. Har rundt 300% avkastning sålangt, men ingenting sikkert her før man realiserer selvfølgelig.

Planen for i år er å begynne å investere i utbytteaksjer.

Anonymkode: eefc0...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

1. Å kjøpe seg bolig for 10-20 år siden var allerede langt dyrere i Oslo enn på bygda. Når jeg kjøpte hus i Oslo så _kunne_ jeg ha kjøpt langt billigere på bygda og brukt resten av lønna mi på indeksfond. Indeksfond har hatt 4x i utvikling på 10 år kontra boliger i Oslo og Bærum som har hatt 1.2x (inflasjonsjustert).

2. Hvis du kjøper bolig for å tjene penger. Eller hvis du faktisk er villig til å selge en kåk i en hageby i Oslo til fordel for en leilighet på 50kvm på Prinsdal eller et hus/leilighet i Bjørkelangen. De fleste synes ikke å være det - de ønsker å beholde nettverket sitt og infrastrukturen de kjenner - og kjøper en relativt dyr leilighet i samme område.

Anonymkode: b7382...347

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Investerer" i fastrentekonto i banker, og for første gang på mange år går det nesten i balanse etter all skatt er betalt. Jeg skal av med pensjon om noen få år forhåpentligvis, så gambler ikke med pengene. Litt tap i verdi har jeg råd til, selv om det var ganske drøyt under pandemien da renteinntekten ikke holdt til å betale skatten en gang. 

Anonymkode: cc18c...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krypto, først og fremst bitcoin. 153% avkastning i 2023. Når er bitcoin veldig volatil, og har flere ganger falt med 80% eller mer, men sett under ett de siste 15 år, er det ingenting som slår bitcoin.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rick skrev (1 time siden):

Krypto, først og fremst bitcoin. 153% avkastning i 2023. Når er bitcoin veldig volatil, og har flere ganger falt med 80% eller mer, men sett under ett de siste 15 år, er det ingenting som slår bitcoin.  

Det er ikke noe som slår Bitcoin de siste 15 år men det finnes aksjer som har gått mer de siste 10 år.

Det ville gitt bedre avkasning å kjøpe NVIDIA i 2015 enn Bitcoin, selv med høyere skatt ved realisering.

Tviler ikke på at Bitcoin har mye mer å gå på, men ett sted vil det finnes et tak. Den totale gullverdien i verden har nå ca. 10 ganger så høy verdi som Bitcoin. Er det dette som er taket, eller skal den gå enda 10-ganger'n?

Hvis noe er helt sikkert så er det at andre investeringer vil kunne gi hinsides avkastning de neste 10 år. Det gjelder bare å finne dem 😺

Jeg er også helt sikker på at jeg om 10 år kommer til å banke hodet i veggen fordi jeg ikke investerte i en bestemt aksje. Dette er like sikkert som SHA-256.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...