Gå til innhold

Hvordan investerer dere pengene deres og hvor mye tjener dere på det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei:)

Jeg er snart ferdig utdannet, som da betyr at jeg endelig kan begynne å tjene mine egne penger. Jeg tenker jeg har veldig lyst til å spare opp så mye som mulig de første årene slik at jeg etter hvert kan belage meg mer og mer på avkastningen av investeringene mine. I den anledning trenger jeg litt inspirasjon. Hvordan investerer dere pengene deres og hvor mye tjener dere på det? Er det aksjer, fond, leie ut hybel/bolig? Gjerne også fortell hvor gamle dere er og hvor mye dere har investert totalt:)

Anonymkode: 8d96a...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fond og aksjer. Over 200% avkastning, har spart aktivt siden 2019. Har i tillegg tjent over 1 mill på salg av leilighet. Har det ganske så fint jeg 😊

MEN det tar mye tid om du ønsker lære deg om aksjer. Kan ikke bare kjøpe hva som helst. Krever en del tid, men er veldig gøy ☺️

Anonymkode: effc4...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For mange så er kostnader ved å leie og etterhvert eie egen bolig dominerende i første halvdel av karrieren.

Selv måtte jeg komme til siste halvdel av 40-årene før overskuddet gav rom for investering utover bolig, til tross for god inntekt. Dette har selvsagt noe å gjøre med at jeg har valgt å få to barn og bor i et dyrt område av Oslo.

Jeg har hoveddelen av sparing i globalt indeksfond (MSCI World) uten valutasikring. Jeg har mindre summer i MSCI emerging markets (Kina, Taiwan, Sørkorea,…), og aktivt forvaltet teknologi og medisinsk fond, samt endel aksjer i bedriften jeg jobber i, og buffer på 4 mnds lønner på høyrentekonto.

Anonymkode: b7382...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har litt over 700.000 i fond og aksjer. I januar var avkastningen (mius innbetalt beløp) 12.445 kr.

Leier også ut jakt og fiske for ca 20.000 i året, og har planer om å leie ut en hytte, men jeg anser meg selv som heldig dersom jeg går i null.

Anonymkode: 91665...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt 33% avkastning på 3 år av summen jeg har investert pr nå, men fordi jeg har kjøpt meg gradvis opp er den reelle avkastningen på «per krone per år investert» høyere. 

Anonymkode: b7382...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har vunnet mest på er å kjøpe boliger som trengte oppussing, og så selge og gjøre det samme igjen noen ganger. Hver har også vært vår bolig noe år. Gjorde oppussing til en hobby, og lærte stadig mer, så jeg kunne gå i gang med større og større utfordringer etterhvert. 

Jeg har ellers litt fond og krypto. Prosentvis tjent mest på krypto, men anser det som litt lotto. Kan ikke nok om det til å virkelig anse det som seriøs investering. Verdien har likevel doblet seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Eiendom. Vil ikke gi for mange detaljer her egentlig, men tok opp et relativt beskjedent lån på boligen for noen år siden for å komme i gang. I dag har jeg en portefølje som gjør at jeg sitter igjen med 34 mnok (før skatt) ved eventuelt salg. Er 41 år. 

Anonymkode: f3067...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eiendom. Vil ikke gi for mange detaljer her egentlig, men tok opp et relativt beskjedent lån på boligen for noen år siden for å komme i gang. I dag har jeg en portefølje som gjør at jeg sitter igjen med 34 mnok (før skatt) ved eventuelt salg. Er 41 år. 

Glemte å si, tjener ikke så mye på det. Hvis du mener hvor mye jeg får ut av det hver måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vel hundrevis av måter å investere på. Noen ser på kortsiktig gevinst, andre lang sikt, noen bare på en tryggest og sikrest måte. Da blir det ikke så enkelt å gi råd, og ingen vet hva fremtiden bringer av muligheter eller kriser. Jeg kunne ha sagt hva jeg selv tror på, men det betyr ingen ting i denne diskusjonen. Gjør hva magefølelsen sier.

Anonymkode: ec52f...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all hovedsak bolig/ utleie. Har en veldig god månedslønn på dette nå pluss verdiøkning på objekter. Har de siste tre-4 åra putta mye av inntekten derfra inn i fond. Spekulerer på krypto nå men har ikke kunnskapen som trengs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har 830k i globale indexfond, 340 000 kr er avkastning.

Anonymkode: d13db...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...