Gå til innhold

Barn som ikke sovner på kvelden. Sovner ikke før kl 22 mange dager i uka.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barnet er 3 år. En periode sovna hun ganske fort (innen 30 minutter), dette var perioden hvor hun akkurat hadde kutta dupp på dagtid. Det er 1 år siden. 

De siste månedene bruker hun gjerne 2-3 timer på å sovne, enkelte dager. Andre dager sovner hun på 10 minutter. De dagene hun ikke sovner bruker hun lang tid på å roe seg: da jeg tidligere satt inne på rommet hennes og venta til hun hadde sovna kunne hun klype/kose på armen min og når hun gjør det så sovner hun aldri. Jeg kunne sitte i 2-3 timer mens hun lå våken og kløp armen min. Evt kunne hun også ligge helt rolig i 2-3 timer mens jeg var der inne. 

Jeg ble så lei av å sitte der at jeg for ca 1 mnd siden begynte å la henne sovne alene, mens jeg er i naborommet (med åpen dør). Noen dager går dette helt fint og hun sovner innen en halvtime uten for mye styr. Men flertallet av dagene er det ofte mye styr. F.eks. at hun sier at hun må bæsje, og det stemmer ca 50% av tiden. Andre dager kan hun skru på lyset på rommet, eller lukke døren og leke i en time helt stille. Hun kommer ut noen ganger, men kanskje bare 1-7 ganger i løpet av en kveld. Problemet er jo at hun sovner seint. Og er påfølgende veldig trøtt neste morgen. 

Jeg følger henne alltid tilbake hvis hun kommer ut. Hvis hun må bæsje får hun sitte på potta mens jeg gjør andre ting, og jeg gir minimalt oppmerksomhet. Jeg sier at hun må ha hodet på puta for at jeg skal komme inn på rommet og se hvordan det går med henne (dette har fungert veldig bra for å få henne til å ligge i senga, men fungerer dårligere og dårligere). 

Føler ingenting funker.

Det må legges til at hun alltid har vært veldig vár på søvn. Om hun sovna 2 minutter på dagen ble det alltid disse problemene hun har nå - 2-3 timer før hun sovner på kvelden. Av og til lar jeg henne sove litt lengre på morgenen, om hun har vært våken til kl 22, så det kan være en del av problemet... om jeg ikke vekker henne på morgenen sover hun gjerne til 8-9 uavhengig om hun sovna kl 19.30 eller kl 22.30 kvelden før. 

Vanligvis står vi opp kl 6.30-7. Men noen dager har vi drøyd til 7.30. Kanskje vi bare må begynne å stå opp kl 6.30 hver dag? 

Leggetid er kl 19.30, men de dagene hun har sovet lengre legger jeg henne aldri før kl 20-20.30. 

Anonymkode: 69051...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når begynner dere kveldsrutinen?

Er det mye skjerm? 

Anonymkode: c1c30...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når begynner dere kveldsrutinen?

Er det mye skjerm? 

Anonymkode: c1c30...781

Begynner ca 18.30/19. 

Er litt barnetv før leggetid ja.. ca 20 minutter. Det er stort sett all skjermtiden på hverdager. I helger er det litt mer på morgenen. 

Har en veldig fast kveldsrutine som har vært den samme flere år, og barne-tv er en del av rutinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har en på snart 3 som har begynt å sovne nærmere kl.21….. våkner av seg selv før kl.07 eller blir vekt da. Sover max 30 min på dagtid, noen dager ingenting.

Barnet har null skjermtid på hverdager.

Anonymkode: e8082...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde samme problem. Så ble han et år eldre og sovner nå 19.30 :)

Anonymkode: 695eb...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet er 3 år. En periode sovna hun ganske fort (innen 30 minutter), dette var perioden hvor hun akkurat hadde kutta dupp på dagtid. Det er 1 år siden. 

De siste månedene bruker hun gjerne 2-3 timer på å sovne, enkelte dager. Andre dager sovner hun på 10 minutter. De dagene hun ikke sovner bruker hun lang tid på å roe seg: da jeg tidligere satt inne på rommet hennes og venta til hun hadde sovna kunne hun klype/kose på armen min og når hun gjør det så sovner hun aldri. Jeg kunne sitte i 2-3 timer mens hun lå våken og kløp armen min. Evt kunne hun også ligge helt rolig i 2-3 timer mens jeg var der inne. 

Jeg ble så lei av å sitte der at jeg for ca 1 mnd siden begynte å la henne sovne alene, mens jeg er i naborommet (med åpen dør). Noen dager går dette helt fint og hun sovner innen en halvtime uten for mye styr. Men flertallet av dagene er det ofte mye styr. F.eks. at hun sier at hun må bæsje, og det stemmer ca 50% av tiden. Andre dager kan hun skru på lyset på rommet, eller lukke døren og leke i en time helt stille. Hun kommer ut noen ganger, men kanskje bare 1-7 ganger i løpet av en kveld. Problemet er jo at hun sovner seint. Og er påfølgende veldig trøtt neste morgen. 

Jeg følger henne alltid tilbake hvis hun kommer ut. Hvis hun må bæsje får hun sitte på potta mens jeg gjør andre ting, og jeg gir minimalt oppmerksomhet. Jeg sier at hun må ha hodet på puta for at jeg skal komme inn på rommet og se hvordan det går med henne (dette har fungert veldig bra for å få henne til å ligge i senga, men fungerer dårligere og dårligere). 

Føler ingenting funker.

Det må legges til at hun alltid har vært veldig vár på søvn. Om hun sovna 2 minutter på dagen ble det alltid disse problemene hun har nå - 2-3 timer før hun sovner på kvelden. Av og til lar jeg henne sove litt lengre på morgenen, om hun har vært våken til kl 22, så det kan være en del av problemet... om jeg ikke vekker henne på morgenen sover hun gjerne til 8-9 uavhengig om hun sovna kl 19.30 eller kl 22.30 kvelden før. 

Vanligvis står vi opp kl 6.30-7. Men noen dager har vi drøyd til 7.30. Kanskje vi bare må begynne å stå opp kl 6.30 hver dag? 

Leggetid er kl 19.30, men de dagene hun har sovet lengre legger jeg henne aldri før kl 20-20.30. 

Sover barnet på dagen enda er det på tide å kutte det helt ut!

Anonymkode: d3854...05d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vår sovnet fortere med sovemaske på. Lå i sengen, pratet i vei og lukket aldri øynene. Når hun fikk sovemaske ble øynene «tvunget» igjen og da gikk innsovning mye raskere. Vi kjøpte en fin en med enhjørning som var stas å ha på. 

Nå er det sjelden hun vil ha på masken lengre, men nå lukker hun øynene når hun ligger på puten så da går det raskt. 

Anonymkode: 2362d...793

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begynner ca 18.30/19. 

Er litt barnetv før leggetid ja.. ca 20 minutter. Det er stort sett all skjermtiden på hverdager. I helger er det litt mer på morgenen. 

Har en veldig fast kveldsrutine som har vært den samme flere år, og barne-tv er en del av rutinen.

Men beveger hun seg nok før soving?

Anonymkode: 1ff46...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sover hun på dagen ennå? Det må dere iallefall kutte ut helt.

Hvis hun ikke sover på dagen så begynn leggingen litt senere slik dere får bygget opp søvntrykket. Å ligge i sengen våken fra kl 19-22 er ikke godt for noen. Vi har hatt et barn med alvorlige søvnvansker i den grad bup var involvert, og de sa alltid at om barnet ikke sover etter 20 minutt så må vi gjøre endringer. Altså vi skal ikke presse en 3 åring til å ligge å stirre i veggen mer enn 20 minutt. De anbefalte faktisk senere leggetid med mye aktivitet for å bygge søvntrykk, frem til vi fant tidspunktet hvor vi klarte å legge på 20 minutt. Deretter jobbet vi sakte med å få leggetiden tidligere. Det fungerte veldig bra og vi fikk snudd hele situasjonen med leggevegring.

Anonymkode: 40c38...199

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vårt barn har alltid slitt med søvn. Gjør det fortsatt, er nå 9 år. Melatonin er redningen som kun skal brukes i de vanskeligste periodene (som egentlig er alltid) i følge barnelegen så vi bruker det ikke mye, men da får barnet sove en "vanlig" natt. 

Anonymkode: d2ac3...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Begynner ca 18.30/19. 

Hun burde være i sengen sin fra kl.19. Slå av alt lys hun får sett noe av via soverommet sitt. Ta strømmen på soverommet og gangen/rommet utenfor om du må om hun stadig skrur på lyset. At det er helt totalt mørkt gjør at hun stimuleres mye mindre og vil etterhvert sovne. Utrolig hvor stor effekt litt lys har å si!

Om det fungerer dårlig å slå av lys/ta strømmen så vær inne på rommet hos henne i mørket uten å ta på henne evt ligg i sengen med henne men legg deg til å sove istedefor å ligge våken. En sovende forelder er kjedelig og hun vil derfor raskt sovne selv. 

Håper du tar i bruk noen av tipsene fra folkene her og at det fungerer 👍

Endret av Fighter83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vår sovnet fortere med sovemaske på. Lå i sengen, pratet i vei og lukket aldri øynene. Når hun fikk sovemaske ble øynene «tvunget» igjen og da gikk innsovning mye raskere. Vi kjøpte en fin en med enhjørning som var stas å ha på. 

Nå er det sjelden hun vil ha på masken lengre, men nå lukker hun øynene når hun ligger på puten så da går det raskt. 

Utrolig smart👏 Begynne tidlig med dette tiltaket kan jo være supert senere når de blir større også 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Lurt, selv om jeg tror aldri barnet hadde godtatt det nå.  Men hadde egentlig vært en god ide, for helt siden hun var baby har hun ofte trengt hjelp til å lukke øynene. Hun var så opptatt av alt rundt og klarte ikke lukke dem. Jeg brukte å ha en koseklut over øynene hennes for å få henne til å sovne på dagen fram til hun var 1,5 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Føler ingenting funker.

1. vekk henne tidligere. 

2. legge henne en halvtime tidligere

3. det virker som at hun er overstimulert. sett på lydbok, ro ned en time før leggetid. skru av tv, skru ned belysning og ingen herjing- men les heller i en bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_2686.thumb.jpeg.c054c11d93ec015ca29f283d57e85e7a.jpeg

Bare nevner det 🙈 Etter et år var vi hos lege og skulle gi liste over eventuelle medisiner. Og så gir jeg melatonindråper, sa jeg, slik at barnet sovner i tide til å våkne uthvilt klokken seks. Bra, sa legen! 😅 

Anonymkode: c27bd...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kl 19.30 er altfor sent for vår 4 åring som står opp kl 7… Kan det være barnet er ovetrøtt?

også er det dumt å stå opp til forskjellige tider og legge til forskjellige tider.. Fast rutine med å stå opp og legge seg til samme tid uansett hvilken dag det er. 

Anonymkode: 6e97a...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...