Gå til innhold

Ønsker ikke studenter - jordmor sier jeg må

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan jeg velge selv om det skal være studenter med under fødsel? Jordmor sa at det er et universitetssykehus, så da er det i utgangspunktet ikke lov å velge de bort. Stemmer det?

Anonymkode: 3f751...cf0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tenker det er veldig merkelig å nekte.

Hvem skal ta i mot barnet ditt, hvis ingen noen gang får mulighet til å lære? 

Anonymkode: 1d285...36e

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

fant dette i en eldre artikkel:

Sitat

– Selv om universitetssykehusene har et opplæringsansvar, må det fremgå at å ha studenter til stede ved en fødsel er frivillig. Kvinnen må spørres på et tidspunkt der hun er samtykkekompetent, og samtykket bør være skriftlig.

jeg ville bedt det journalført at jeg IKKE ønsker studenter på min fødsel. 

Anonymkode: 752a8...d79

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan jeg velge selv om det skal være studenter med under fødsel? Jordmor sa at det er et universitetssykehus, så da er det i utgangspunktet ikke lov å velge de bort. Stemmer det?

Ønsker du spesialbehandling så betaler du for det selv. 

Hvordan mener du studenter skal få praktisk opplæring hvis alle slike prinsesser som du nekter å ha studenter under fødsler, operasjoner undersøkelser m.m? 

Anonymkode: e60fe...831

• Liker 16
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem skal ta i mot barnet ditt, hvis ingen noen gang får mulighet til å lære? 

alle de som syns det er greit å ha de med kan bidra til læringen tenker jeg.. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I utgangspuktet kan du nekte, men det spørs jo hva du legger i studenter. Jordmorstudenter er jo sykepleiere i videreutdanning, det er jo ikke folk som nesten kommer fra gaten. Må du inn til keisersnitt, operasjon etter fødsel e.l. så kan du risikere å møte studenter i operasjon og anestesi (altså spl i videreutdanning), det kan du ikke nekte. Likeså kan det være intensivstudenter som passer på deg etterpå. Men tre medisinstudenter eller sykepleiestudenter som bare skal glo kan du selvfølgelig si nei til. Samtidig kan det jo godt være du møter helsepersonell på din vei helt uten erfaring fordi alle har sagt nei, så det er jo også noe å tenke over. Legen som setter epidural kan også være helt ny, det samme med den som snurper i hop keisersnittarret. 

Anonymkode: 2f4ba...bf1

• Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig få synes det er optimalt. Ingen, egentlig. 

Men oppegående mennesker ser at det er slik praktisk opplæring skjer, og velger å bidra, slik at fremtidens gravide og fødende også kan få kompetent hjelp. 

• Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så vi skal føde unger og opereres på non stop for at de andre som gladelig tar imot det ferdige resultatet skal slippe helt unna..? 

Eller skal vi føde i en teatersal?😂

Anonymkode: e09d4...d64

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmorstudenter er jo supert å ha med på fødsel! Da har du liksom ekstra oppfølging. Hvorfor ønsker du ikke det? Men du får skrive det i et ønskebrev. Ikke noe kjekt å stå i en fødsel når man ikke er ønsket.

Endret av AlternativX
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De tvang en jordmorstudent med på min andre fødsel. Hele opplevelsen ble grusom, noe som førte til to planlagte ks i ettertid. Stå på ditt! 

Anonymkode: c382d...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ønsker ikke å møte folk jeg akkurat har studert med. Er selv sykepleier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

St noen innimellom ikke vil ha studenter der, kan umulig være et stort problem.

Men det er likevel sånn at universitetssykehus har studenter og et sted må de jo lære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De kan ikke tvinge deg. Det er ikke lov. Men det skjer jevnlig nok at de likevel prøver seg enkelte.

Pass på å få det ned i journalen din. Og om du har mulighet, se etter et annet sykehus å føde på hvor de respekterer valget ditt.

Fødsel er det mest sårbare man må gjennom og det påvirker deg og baby potensielt om de skal overkjøre deg og gi ekstra stress til deg i en sånn situasjon. 

Anonymkode: a8597...f35

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg fikk også beskjed om det. Universitetssykehus er en opplæringsarena og da skal studenter være med. 

Anonymkode: 82c02...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men tre medisinstudenter eller sykepleiestudenter som bare skal glo kan du selvfølgelig si nei

Man kan som pasient si nei til alt av studenter, og om logikken er at pasienten burde si ja pga. studentenes læringsutbytte er det vel mer hensiktsmessig å si ja til medisinstudentene som plutselig står alene med en fødsel i distriktet, sammenlignet med en jordmorstudent som sannsynligvis vil se flere titalls fødsler første uken i jobb med mer erfarne jordmødre rundt.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg hadde en student som var med meg gjennom fødsel og da det ble hastesnitt var studenten med meg opp på operasjon. På vei inn til operasjon var det denne studenten som spurte hvordan det egentlig gikk med meg. Da brast jeg i gråt. Ingen andre hadde spurt meg om det. Jeg hadde til det punktet bare tatt meg sammen og motet meg opp. Det var veldig forløsende (no pun intended) å få ut den gråten. Er veldig takknemlig for den studenten som så MEG i den situasjonen ❤️ Husk at jordmorstudenter (og andre spesialstudenter) faktisk er sykepleiere med noen år på baken i bunn. De er ikke helt grønn, og de har all verdens tid og kapasitet til å være hos bare deg.

Anonymkode: e10ce...001

• Liker 10
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fødte i bergen. Jeg snakket med jordmor om at jeg absolutt ikke ville ha observerende studenter når jeg fødte. Asså de som bare er der for å se på. Hun sa at de kom til å prøve mye for å overtale meg til å ta de i mot, men at jeg måtte skrive det med i fødebrevet, og legge til hvor stresset og sint jeg blir av sånt. For det må de respektere. Å holde mor rolig er det vikigste! Og mannen hadde ansvar for å passe på at det ble holdt. Takler virkelig ikke at folk bare ser på at jeg har det vondt, eller sitter bak meg for å "lytte" til samtaler 🫠

Når jeg kom til fødselen så var det en jordmor student der, hun ble veldig lei seg da hun hørte fødebrevet, så både jeg og mannen måtte forte oss å forklare at det er kun de observerende stundentene vi har problem med, ikke studenter som jobber, og er opptatt. Hun var helt fantastisk! Hadde god tid til oss, god samtale partner, og ekstremt hjelpende. Veldig glad for å ha henne der ❤️ men hvis det er viktig for deg få det nedskrevet, og legg til begrunnelsen, slik at det ikke er noen tvil ❤️

Anonymkode: a020e...9a9

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har rett til å si nei, Ts.

Det er selvfølgelig ønskelig at alle skal si ja, fordi det er nødvendig at helsepersonell får nok erfaring i praksis. Det er uvurderlig læring i akkurat det.

Men noen ganger i livet kan det være grunner til å si nei likevel.

Jeg har vært på flere sider av dette "bordet". Jeg har fått nei til å bli med i slik praksis. Jeg har fått ja. Jeg har selv sagt nei til studenter, og jeg har sagt ja til dem. Når jeg er ansvarlig sørger jeg alltid for å spørre pasienten om det er greit at student blir med - og jeg spør uten at aktuelle student er i nærheten, for pasienten skal ha mulighet til å være ærlig uten å føle seg presset. De aller fleste sier ja, og de få som sier nei, de har som regel gode grunner til det. Av og til har jeg selv vurdert at aktuell pasient ikke en gang bør spørres, fordi jeg kjenner pasientens historikk og tenker den ikke trenger det som for den er en unødvendig ekstrabelastning som i det tilfellet ikke er gunstig for pasienten.

Som pasient selv har jeg opplevd å ikke bli spurt på forhånd, jeg har opplevd å bli spurt foran student, jeg har opplevd å bli spurt uten at pasienten er i nærheten. Jeg har sagt ja de aller fleste gangene, men jeg har også vet 2-3 tilfeller sagt klart nei. Jeg har også sagt fra et par ganger da jeg ble spurt foran student, at dette var noe jeg både for min del og studentens del burde blitt spurt om uten at student var tilstede, og at det er viktig for pasientens medbestemmelsesrett (begge disse gangene har jeg sagt ja, men gjorde ansvarlig helsepersonell oppmerksom på at måten det ble gjort på ikke var greit de gangene). Det kan være ganger man ikke trenger spørre direkte, men da er det mer med pasienter som er informert om at det er studenter og at pasienten har gitt et generelt samtykke på forhånd.

Det er også store forskjeller på hva som skal gjøres. Jeg har latt studenter få prøve seg på ene og andre på meg som jeg egentlig ikke ønsket, men som jeg likevel tenkte de skulle få gjøre, fordi jeg anså deres læringsbehov i de situasjonene som viktigere enn de motforestillingene jeg akkurat i de tilfellene hadde.

Poenget er todelt. Det ene er at man har rett til å si nei, om det er spesielle grunner som gjør at man ikke vil ha student der. Det andre er at det ikke er et svart eller hvitt bilde om hva som er riktig å gjøre. Det er veldig mange avgjørende grunner til at man bør si ja. Men noen få ganger er det også viktig å kunne si nei.

Anonymkode: 96322...554

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vel, alle vil jo si nei om det kun handler om egne preferanser. Men vi tar et ansvar for samfunnet og fremtidig fødende kvinner og det bør alle gjøre. 

Min erfaring fra fødsler var forøvrig svært positiv, studentene var så omsorgsfulle og til stede, mens de rutinerte jordmødrene kan bli litt for forretningsmessige.

Anonymkode: a010e...12f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...