Gå til innhold

Lettere at nr. 2 er sengevæter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først vil jeg si at jeg selv har barn som er sengevæter, og jeg dømmer absolutt ikke andre foreldre som har barn som sliter med det samme. Det jeg derimot har merket meg er en trend der småsøsken også trenger bleie lenge dersom storesøsken er sengevæter. 

Av grunnen jeg nevnte over kjenner jeg nok over snittet mange familier som har en eller flere barn som er sengevæter, og som derfor må bruke bleie. I det siste har jeg "analysert" dette, og sett at det er veldig vanlig at eldste barnet ikke sliter med det, mens det yngre barnet gjør det. Motsatt er det derimot veldig uvanlig at eldste barnet er sengevæter, mens det yngre barnet er tørt. 

Jeg vet at dette er arvelig, så i seg selv er det forståelig at flere barn kan være sengevætere, men det burde vel være like sannsynlig at kun nr. 1 var den som hadde uhell som at kun nr. 2 hadde uhell i de tilfellene der kun 1 av dem har uhell? Eller er det noen som har en god forklaring på dette? 

Anonymkode: f9bb7...18b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror forklaringen er at du ikke har stort nok datagrunnlag til å konkludere noe. Med mer. 

Anonymkode: 9d291...531

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner kun 4 familier som har slitt med sengevætere, og i alle familier (inkludert min), så er det eldste barnet som har slitt.

Din statistikk er nok like svogerforskning som min. 😊

Anonymkode: a2b83...091

AnonymBruker
Skrevet

Ok, da.

Kjenner én familie med én som tisset i sengen om natten noen ganger til ca 4 år. Dette var barn nr. 4. ingen av foreldrene hadde samme problem. 

Anonymkode: 9d291...531

AnonymBruker
Skrevet

Her er eldste sengevæter pga. forstoppelser og dårlig kontakt med blæra.

Anonymkode: 83541...1e2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også forklaringen her er at du ikke har stort nok datagrunnlag til å trekke noen generelle konklusjoner. 

Hvis jeg skulle konkludert ut i fra folk jeg kjenner, hadde resultatet blitt motsatt. Min eldste datter sliter med sengevæting. Min yngste datter sluttet med bleie om natten da hun var 2 år, og jeg kan ikke huske at hun har tisset i sengen noen gang. Vi har mange i familien både på min og min manns side som har hatt denne utfordringen, meg selv inkludert og jeg er også eldst. Og jeg kjenner til en del som har eller har hatt det blant venner og bekjente.

Jeg kan nesten ikke komme på at det gjelder yngste søsken hos noen av dem. Det eneste unntaket er min mormor som var yngst av 8 barn.  Jeg har snakket med flere om akkurat det, fordi det ikke er så gøy å være storesøsken og bruke bleie eller tisse i sengen om natten når en har yngre søsken som ikke gjør det. Vi har til og med snakket om at det er så typisk at det må ramme storesøsken såpass ofte. Men det har nok reellt sett lite å gjøre med plassering i søskenflokken, altså.

Anonymkode: 5c477...935

AnonymBruker
Skrevet

Her er det iallefall motsatt. Eldste er sengevæter, yngste er ikke det. Yngste slutta med bleie dag og natt samme dag. Og ikke vært 1 uhell i senga (fra barnet slutta med bleie 3 år akkurat). Ikke har vi noe arvelig årsak bak sengevæting på eldste heller. Og for meg ser jeg flere hvor eldste er sengevæter enn yngste. Men har ikke forsket noe på det. Og kan ikke si hva som er vanligst.

Anonymkode: 2bb4b...935

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Først vil jeg si at jeg selv har barn som er sengevæter, og jeg dømmer absolutt ikke andre foreldre som har barn som sliter med det samme. Det jeg derimot har merket meg er en trend der småsøsken også trenger bleie lenge dersom storesøsken er sengevæter. 

Av grunnen jeg nevnte over kjenner jeg nok over snittet mange familier som har en eller flere barn som er sengevæter, og som derfor må bruke bleie. I det siste har jeg "analysert" dette, og sett at det er veldig vanlig at eldste barnet ikke sliter med det, mens det yngre barnet gjør det. Motsatt er det derimot veldig uvanlig at eldste barnet er sengevæter, mens det yngre barnet er tørt. 

Jeg vet at dette er arvelig, så i seg selv er det forståelig at flere barn kan være sengevætere, men det burde vel være like sannsynlig at kun nr. 1 var den som hadde uhell som at kun nr. 2 hadde uhell i de tilfellene der kun 1 av dem har uhell? Eller er det noen som har en god forklaring på dette? 

Anonymkode: f9bb7...18b

Nei, det er nok helt tilfeldig 

AnonymBruker
Skrevet

Søk the spinal glant reflex  og bed wetting gjerne på instagram..  Der er øvelser for å intigrere refleksane.

Anonymkode: 4250b...5ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Søk the spinal glant reflex  og bed wetting gjerne på instagram..  Der er øvelser for å intigrere refleksane.

Spinal galant reflex

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...