Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg lurer på om det er noen her som har tatt opptaksprøven til medisinstudiet i Ungarn, eller andre land? Var det vanskelig, og holder det å kunne biologi og kjemi? Hva bør jeg fokusere på?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Min venninne tok den i Ungarn og hun hadde såvidt ståkarakterer i alle fag, og hun hadde ikke matematikk annet enn i 1. og 2. klasse...hun hadde heller ikke kjemi og biologi. Jeg vet bare at hun besto men aner ikke hvordan!

Gjest Gjest
Skrevet
Min venninne tok den i Ungarn og hun hadde såvidt ståkarakterer i alle fag, og hun hadde ikke matematikk annet enn i 1. og 2. klasse...hun hadde heller ikke kjemi og biologi. Jeg vet bare at hun besto men aner ikke hvordan!

Hvilket år var det hun tok denne opptaksprøven, og har det gått bra med henne på medisinstudiet? Tok hun opptaksprøven i oslo eller?

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

det der höres veldig rart ut!og usannsynlig...

Skrevet

Har en venninne som studerer medisin i Polen,noe jeg er veeeeldig skeptisk til.. hun har ikke studeikompetanse engang, hun strøk i matte i 3 klasse.. ikke hadde hun biologi eller fysikk eller kjemi heller

Gjest Gjest
Skrevet
Har en venninne som studerer medisin i Polen,noe jeg er veeeeldig skeptisk til.. hun har  ikke studeikompetanse engang, hun strøk i matte i 3 klasse.. ikke hadde hun biologi eller fysikk eller kjemi heller

Hvordan har hun klart seg da? Har hun strøket og synes hun studiet er tøft? Tok hun en opptaksprøve?

Jeg har hatt fordypning i biologi på skolen, og synes kjemien er spennende og ganske lettfattelig....

Gjest Gjest
Skrevet
Hvordan har hun klart seg da? Har hun strøket og synes hun studiet er tøft? Tok hun en opptaksprøve?

Jeg har hatt fordypning i biologi på skolen, og synes kjemien er spennende og ganske lettfattelig....

Gjest cecilia
Skrevet

Kjenner en som begynte på medisinstudiet i Polen nå i høst, og tror det går greit med ham. Han var sånn gjennomsnittelig skoleflink.

Ifjor foregikk det slik at alle dro til Oslo, og tok prøver i matte og biologi. Det er kun disse to karakterene fra disse fagene som teller, ingenting annet. Mulig du må ta en språktest også, ikke helt sikker. De hadde to runder med disse prøvene. Endel kom ikke videre etter første test. Om jeg ikke husker feil, måtte du ha fire i biologi og matte for å komme inn, samt stå på disse testene i Oslo, som visstnok ikke var alt for vanskelig.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvilket år var det hun tok denne opptaksprøven, og har det gått bra med henne på medisinstudiet? Tok hun opptaksprøven i oslo eller?

Ja, det har gått bra med henne. Hun startet i 1995 og i dag jobber hun som lege i Oslo. Hun studerte som sagt i Ungarn og tok opptaksprøven i Oslo.

Hun hatet matematikk, fysikk og kjemi og hadde knapt ståkarakterer, men hun har nå en gang greid hele studiet på et eller annet vis. Tror hun fulgte forelesninger på engelsk og at bøkene var på engelsk, (men at hun måtte lærer seg ungarsk også, av hensyn til praksisen?, det husker jeg ikke).

Skrevet

Vet ikke om hun har hatt noen opptaksprøve. Hun er veldig unnvikende når jeg spør om hvordan det går på skolen, er veldig nysgjerrig på om hun gjør det bra, for hun har aldri vært spesielt flink på skolen (men likevel ikke ræva heller altså!). Hun svarer på noe annet eller skifter emne.. men hun gir inntrykk av at det går veldig bra og at det ikke er noe vanskelig i det hele tatt..

Skrevet (endret)

Jeg tok opptaksprøve til Tsjekkia og Slovakia i fjor. Lett :)

De aller fleste klarte seg.

Lykke til!!!

Endret av lil
Gjest Gjest
Skrevet
Vet ikke om hun har hatt noen opptaksprøve. Hun er veldig unnvikende når jeg spør om  hvordan det går på skolen, er veldig nysgjerrig på om hun gjør det bra, for hun har aldri vært spesielt flink på skolen (men likevel ikke ræva heller altså!). Hun svarer på noe annet eller skifter emne.. men hun gir inntrykk av at det går veldig bra og at det ikke er  noe vanskelig i det hele tatt..

Høres ut som om du er litt skeptisk til hele situasjonen. man kan jo modnes etter videregående, jeg for min del har en totalt forandret tankegang fra da jeg var 18 år, nå er jeg 22 og har oppdaget at jeg ikke har noen problemer med å tilegne meg kunnskap. Kanskje hun ikke går i Polen, ettersom hun er så unnvikende? Kanskje hun har kontakter i Polen som hjalp henne inn? Hørtes rart ut dette. Medisinstudiet i Polen og Ungarn regnes for å være knalltøffe, du må virkelig sitte dag og natt i perioder for å kunne komme deg gjennom det, og særlig hvis du ikke har så stor forståelse for realfag...hvilket år går hun på, og trives hun?

Skrevet
Høres ut som om du er litt skeptisk til hele situasjonen. man kan jo modnes etter videregående, jeg for min del har en totalt forandret tankegang fra da jeg var 18 år, nå er jeg 22 og har oppdaget at jeg ikke har noen problemer med å tilegne meg kunnskap. Kanskje hun ikke går i Polen, ettersom hun er så unnvikende? Kanskje hun har kontakter i Polen som hjalp henne inn? Hørtes rart ut dette. Medisinstudiet i Polen og Ungarn regnes for å være knalltøffe, du må virkelig sitte dag og natt i perioder for å kunne komme deg gjennom det, og særlig hvis du ikke har så stor forståelse for realfag...hvilket år går hun på, og trives hun?

Hun sier hun trives, hun går 1. året. Man må ta alt hun sier med en klype salt, hun har alltid vært en person som overdriver, men det er klart det kan hende dette virkelig er hennes type fag og hun tar det lett til seg. Grunnen til at mange av oss som kjenner henne var litt skeptiske var fordi kjæresten hennes studerer medisin i Polen og vi følte hun valgte det bare pga. han. Hun studerte opprinnelig i en annen by men skal visst nå flyttes til samme by som han og studere der i steden.

Gjest Turnuslegen
Skrevet

Jeg har studert medisin i Norge. Er turnuslege nå.

Kjenner og jobber med noen som har studert medisin i Ungarn. De sier det er et veldig tøft studie, man blir drillet og testet og utfordret hele tiden, visstnok vanlig at lærerne forsøker å psyke elevene ut de første årene for å teste om de egner seg som leger. Visstnok faller nærmere halvparten fra den første årene.

Det er nok også slik at de om har studert i Polen og Ungarn kommer dårligere ut på arbeidsmarkedet her i Norge. Utdannelsen deres er ikke helt vel ansett, og det merkes når vi begynner å arbeide at de ikke har like god innsikt som de som har studert i Norge eller Tyskland. Særlig er den menneskelige og etiske delen av studiet dårligere der borte.

Gjest Gjest
Skrevet

Man kan faktisk modnes ganske mye på et par år...Jeg fikk en 2'er på grunnkurs 1my, og nå går det lekende lett, og jeg skal snart begynne på medisinstudiet i Oslo ;)

Mange realfag spesielt er modningsfag.

Skrevet
Jeg har studert medisin i Norge. Er turnuslege nå.

Kjenner og jobber med noen som har studert medisin i Ungarn. De sier det er et veldig tøft studie, man blir drillet og testet og utfordret hele tiden, visstnok vanlig at lærerne forsøker å psyke elevene ut de første årene for å teste om de egner seg som leger. Visstnok faller nærmere halvparten fra den første årene.

Det er nok også slik at de om har studert i Polen og Ungarn kommer dårligere ut på arbeidsmarkedet her i Norge. Utdannelsen deres er ikke helt vel ansett, og det merkes når vi begynner å arbeide at de ikke har like god innsikt som de som har studert i Norge eller Tyskland. Særlig er den menneskelige og etiske delen av studiet dårligere der borte.

Hei Turnuslegen

En jeg kjenner sier at den eneste plassen han ikke ville studert er i Norge, det sies jo at studiet i norge er relativt enkelt å komme seg igjennom i forhold til i utlandet, han merker stor forskjell på turnuskandidater fra norge og utlandet, innsikt og kunnskapsnivå er høyere hos de som har studert i utlandet, nettopp fordi det kreves så mye mer av deg som student, og at man kanskje presterer bedre når man blir pisket litt rundt... Det etiske om mellommenneskelige kommer når du begynner å jobbe med mennesker, og dette er jo høyst avhengig av personlighet.

Hvor gammel var du da du begynte? Jeg blir 23 år når jeg starter, og vil være ferdig når jeg er 29 år, jeg blir vel sett på som ung da? :sjenert: Er det vanlig å være 23 år når man starter? Vil du anbefale meg å studere i Ungarn? Vet du hvilken by de du kjenner studerte i? Har hørt at Budapest er så stort og upersonlig og at man kanskje har lettere for å falle fra her enn for eksempel Pecs, eller szegred?

Gjest GjestH
Skrevet

Jeg lurer også på å studere medisin i utlandet dersom jeg ikke kommer inn i Norge til høsten. Men jeg synes kanskje det er litt skummelt å studere i Ungarn, Polen osv dersom man ikke er like "ansett" som lege etter å ha studert desse stedene. Man har jo gjennomført et medisinstudium på lik linje med studentene i Norge? Eller ender man opp som "andregrads" leger? Ikke vet jeg. Men kommer uansett til å søke, men ikke i Ungarn. Mest fordi det er veldig mange nordmenn der, skolene har et slags utsilingssystem, dessuten er språket veldig vanskelig å lære.

Gjest Gjest
Skrevet

Det finnes jo en del pasienter i Norge som er litt skeptiske til leger som har sin utdannelse fra andre land. Vet ikke hvorfor men det henger vel litt igjen at de ikke gjør en god nok jobb i utlandet? Polen og Ungarn er liksom litt sånn jordbærplukkere og sånt. Mens hvsi du tar medisinstudiet i Tyskland endrer holdningen seg litt igjen...

Gjest KlarTale
Skrevet
Jeg lurer også på å studere medisin i utlandet dersom jeg ikke kommer inn i Norge til høsten. Men jeg synes kanskje det er litt skummelt å studere i Ungarn, Polen osv dersom man ikke er like "ansett" som lege etter å ha studert desse stedene. Man har jo gjennomført et medisinstudium på lik linje med studentene i Norge? Eller ender man opp som "andregrads" leger? Ikke vet jeg. Men kommer uansett til å søke, men ikke i Ungarn. Mest fordi det er veldig mange nordmenn der, skolene har et slags utsilingssystem, dessuten er språket veldig vanskelig å lære.

Dette er enkelt. Hvorfor komme tilbake til Norge!! Hvis en får mindreverdighetskomplekser av å være i utlandet, så kan dere bli i Utlandet!! Hvorfor skulle vi ta dere imot med åpne armer? Det er jo en grunn til at dere ikke kom inn i Norge, og det er vel at dere er dummere. Så selv om dere tror at dere har skutt gullfuglen når dere kommer inn i Øst Europa et eller annet sted, så får dere det i trynet seinere.

Dere vil aldri få sjansen til å motbevise at dere er dumme heller, med mindre dere søker om en forsker-stilling. Som dere sannsynligvis ikke får. Hadde jeg skullet ansette noen, ville Norske søkere selvfølgelig vært foretrukket framfor utenlandsstudenter, med mindre personen hadde studert i England eller USA. Fact of life.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...