Gå til innhold

ME (fibromyalgi) smertelindring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har me og fibromyalgi. Har enorme smerter og ikke funnet noe som lindrer noe særlig. Bruker norspan snerteplaster 10 mg og tar 1 gram paracet men ingen bedring. 

Hva bruker dere som fungerer mot smerter? 

Anonymkode: c6304...4be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Badstue og svømming i varmt basseng. 

Ingen smertelindring fungerer her desverre.

Anonymkode: 09d63...bf4

Skrevet

Følger denne! Har heller ikke funnet noe som hjelper. Tåler dårlig sterke reseptbelagte smertestillende, og paracet hjelper ikke. Ibux gir meg utslett. Har hatt noe hjelp fra Botox, som settes i musklene nakke/rygg og arm. 

Anonymkode: c5f81...8f3

Skrevet

Jeg drikker salt med kalium, og tar ekstra magnesium. I tillegg tar jeg b12 sprøyter. Anbefaler å melde dere inn i b-12 foreningen for info rundt injeksjoner. Referanseverdiene i Norge er lave, og mange med ME og FM har nok nytte av å få opp nivåene. 

Jeg tar også d vitamin, og sørger for å ha nivåer på rundt 100. Spiser også sunt, unngår ultraprosessert mat, sukker, gluten, og diverse, for å unngå betennelsetilstander. 

Alt dette har hjulpet mye på smerter, har langt mindre behov for fysioterapi. 

Anonymkode: bdf00...4c0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

1g Paracet og 400mg vimovo. Det kan ta toppene noen ganger.

Anonymkode: 50775...612

Skrevet

Jeg har brukt myyyye forskjellige typer med smertestillende, men ingen ting funket for meg og min fibromyalgi. Begynte på Cymbalta for noen mnd siden som jeg fikk anbefalt fra smerteklinikken i forhold til alle smertene jeg har. Fikk en helt ny hverdag etter det, og klarer faktisk å sove om nettene igjen og! Ble kvitt så mye av smertene, men fikk og mye bivirkninger av de. Så måtte gå ned i styrke, og nå er mye av smertene er kommet tilbake, og må da opp igjen i styrke..! 😔
Så nå må jeg velge…smerter, eller bivirkningene!! 😏

Anonymkode: a3f87...078

• Hjerte 1
Skrevet

Ldn. Fått et nytt liv! Står på 4,5mg. 

Hvis du googler eller søker opp LDN på facebook så finner du mye informasjon. 

Anonymkode: da143...46b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har brukt myyyye forskjellige typer med smertestillende, men ingen ting funket for meg og min fibromyalgi. Begynte på Cymbalta for noen mnd siden som jeg fikk anbefalt fra smerteklinikken i forhold til alle smertene jeg har. Fikk en helt ny hverdag etter det, og klarer faktisk å sove om nettene igjen og! Ble kvitt så mye av smertene, men fikk og mye bivirkninger av de. Så måtte gå ned i styrke, og nå er mye av smertene er kommet tilbake, og må da opp igjen i styrke..! 😔
Så nå må jeg velge…smerter, eller bivirkningene!! 😏

Anonymkode: a3f87...078

Hva er bivirkningene dine?

Anonymkode: bdbbd...5ad

Skrevet

Ikke undervurder effekten av diett. Noen som f.eks. blir carnivore sier symptomene forsvinner helt, eller bort i mot. Både ved fibromyalgi, leddgikt og andre kroniske smertetilstander. Jeg er ikke carnivore selv men hadde blitt det om jeg hadde slike plager.

Anonymkode: d2e1a...c47

Skrevet

Ts her. 

Pga smerter og utmattelse er det ikke lett å skulle gå på diett. Føler da jeg bruker den lille energien jeg har på å kun planlegge mat. 

Har prøvd ldn også uten hell. 

Går på snerteplaster pr i dag og det hjelper heller ikke. Prøvd alt. 

Lurer på om muskelavslappende hadde vært bedre? Vet ikke hva slags typer man kan få men i og med at musklene er så harde og vonde har jeg tenkt tanken 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts her. 

Pga smerter og utmattelse er det ikke lett å skulle gå på diett. Føler da jeg bruker den lille energien jeg har på å kun planlegge mat. 

Lurer på om muskelavslappende hadde vært bedre? Vet ikke hva slags typer man kan få men i og med at musklene er så harde og vonde har jeg tenkt tanken 

LDN hjelper noe, spesielt har jeg fått bedre søvn og litt mindre "spenninger" (bedre for kroppen enn morfinplasteret). Går også til fysio som gir behandling på benk, og det hjelper noe. Passelig mengde bevegelse og trening er vanskelig å balansere da dagene er varierte, men det går ganske greit det også.

Carnivore tror jeg er tøv.

Anonymkode: aa884...7e1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

LDN hjelper noe, spesielt har jeg fått bedre søvn og litt mindre "spenninger" (bedre for kroppen enn morfinplasteret). Går også til fysio som gir behandling på benk, og det hjelper noe. Passelig mengde bevegelse og trening er vanskelig å balansere da dagene er varierte, men det går ganske greit det også.

Carnivore tror jeg er tøv.

Anonymkode: aa884...7e1

Har prøvd ldn, lav og høy dose, i flere år uten hell 

Skrevet

Boblebad har blitt min redning

Anonymkode: 7b033...046

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her. 

Når sjekket du b12 og d vitamin sist? 

Skrevet

Aktivitet. Tar paracet når jeg har eggløsning og menssmerter og noen ganger for å ta toppene på FM smertene. Men føler ikke sterkere smertestillende funker på FM smertene, ikke for min del iallfall og så er det nok og det at jeg ikke liker å ta medisiner så jeg holder meg unna. Men som sagt, aktivitet, hver jævla dag uansett hvor lite lyst man har. Om jeg går 30 minutter eller 3 timer spiller ingen rolle, må ut å gå for å løsne opp kroppen. Stivner jo til for ingenting. 

Anonymkode: ae209...dde

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Aktivitet. Tar paracet når jeg har eggløsning og menssmerter og noen ganger for å ta toppene på FM smertene. Men føler ikke sterkere smertestillende funker på FM smertene, ikke for min del iallfall og så er det nok og det at jeg ikke liker å ta medisiner så jeg holder meg unna. Men som sagt, aktivitet, hver jævla dag uansett hvor lite lyst man har. Om jeg går 30 minutter eller 3 timer spiller ingen rolle, må ut å gå for å løsne opp kroppen. Stivner jo til for ingenting. 

Nå er det verken lyst eller vilje som hindrer ME syke til å være i aktivitet og gå turer som du beskriver her. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er det verken lyst eller vilje som hindrer ME syke til å være i aktivitet og gå turer som du beskriver her. 

Man blir ikke bedre av å legge seg ned å knaske medisiner heller. Man må jo prøve å å gjøre litt mer enn hva man klarte i går. Kjenner flere som har blitt bedre av ME og noen helt friske uten tilbakefall, det de har til felles var at de prøvde.

Inaktivitet er roten til alt vondt. Det kommer man faktisk ikke bort fra, man blir sjeldent bedre av å bli liggende over lengre tid. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når sjekket du b12 og d vitamin sist? 

Går en gang i året og har b12 vit på resept. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Man blir ikke bedre av å legge seg ned å knaske medisiner heller. Man må jo prøve å å gjøre litt mer enn hva man klarte i går. Kjenner flere som har blitt bedre av ME og noen helt friske uten tilbakefall, det de har til felles var at de prøvde.

Inaktivitet er roten til alt vondt. Det kommer man faktisk ikke bort fra, man blir sjeldent bedre av å bli liggende over lengre tid. 

Jeg ligger ikke rett ut hele dagen. Starter dagen tidlig, gjør litt før jeg må kaste meg i seng rundt lunsjtider, helt tom. Så fortsetter dagen. Er ufør og tilpasser alt etter formen. Er helt utslitt og har store smerter. 

Skrevet

Har du prøvd Sarotex?

Anonymkode: 432a3...722

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...