Gå til innhold

13 åring som går fra bordet når han er ferdig

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har vokst opp med at vi satt rundt bordet en liten stund etter at alle var ferdig, var jo den tiden vi fikk sammen som familie i løpet av en dag. Mange, gode minner. Og gode samtaler. I alle aldre. 

Har det slik nå også. Alle trives, og setter pris på denne stunden. Er vel så ofte jeg som tenker "nå ønsker jeg bare litt tid på sofaen" 😅

Har du snakket med han om hvorfor han vil bort? Hvorfor han ikke setter pris på denne tiden sammen? 

Anonymkode: 4521a...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei. Min eldste er voksen. Men når vi først spiser middag sammen så gjør vi det ordentlig altså. 

Anonymkode: 612d1...1db

Når dere først spiser middag sammen.. så det er ikke daglig? På besøk eller i spesielle anledninger spiser vi også « ordentlig « som og sitte lenge til bords med tid avsatt. Til hverdags spiser vi ordentlig med og få i oss næring , rydde etter oss og takke kokken. Og sitte og se på hverandre spise HVER DAG hadde blitt lite effektivt og lite hyggelig. 

Anonymkode: d1417...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at barn / ungdommer sitter ved bordet hvis det er en hyggelig stemning. Så...hvor koselig er det å sitte å skravle med deg?

Anonymkode: f738f...d8f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her går barna fra bordet når de er ferdige hjemme. 

Et selskap  hjemme eller borte så sitter de til alle er ferdige.

Anonymkode: 9b1f7...195

Samme her

Anonymkode: a02b2...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når dere først spiser middag sammen.. så det er ikke daglig? På besøk eller i spesielle anledninger spiser vi også « ordentlig « som og sitte lenge til bords med tid avsatt. Til hverdags spiser vi ordentlig med og få i oss næring , rydde etter oss og takke kokken. Og sitte og se på hverandre spise HVER DAG hadde blitt lite effektivt og lite hyggelig. 

Nei, ikke hver dag, nettopp fordi man har treninger og slikt. Og stort aldersspenn på barna. Men det er snakk om de fleste dagene i uken selvsagt. Ikke sjelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes at det er viktig at ungdommer lærer etikette, spesielt at de har dette naturlig på besøk hos andre. Hjemme kan man gi litt slack, men sørg for at han forstår viktigheten av å være høflig og veloppdragen på besøk hos andre, ellers vil han trolig slite med å bli likt/akseptert når han blir eldre. 

Anonymkode: b5054...2a6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi fikk rett og slett ikke lov til å gå ifra.

Anonymkode: 4dd33...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hater å prate med mat i munnen. Uføflig er det også.

Anonymkode: 7a1a0...ccd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når han har spist opp middagen, tar han tallerken av bordet, sier takk for maten og går på rommet. Jeg har snakket med ham mange ganger om at han skal sitte til alle er ferdige, og at alle har et ansvar for å bidra i samtalen. Det er kun dette måltidet vi har felles i løpet av en dag. Da han var mindre var dette aldri et problem, men nå gidder han liksom ikke sitte lenger enn så lang tid han bruker på maten selv. Det ender ofte med at jeg blir sint eller irritert av at han går og ber ham komme tilbake og sette seg. Det gjør han ikke .Hvordan ville dere med store unger reagert på dette? 

Anonymkode: 35c96...b77

skjønner han godt. hvem vil tvinges til å snakke ? hvem vil snakke under tvang...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har barn fra 9-15 og her får alle gå ifra bordet når de er ferdige. Alle sier takk for maten og rydder inn i oppvaskmaskinen.

Fra rundt 10-12 års alder har de fått beskjed om å sitte til vi sier ifra at de kan gå når vi er i selskaper (der kan man jo sitte i timesvis), men de små får gå fra bordet så lenge de går bort ifra rommet og ikke forstyrrer dem som spiser.

Anonymkode: babf4...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Her går barna fra bordet når de er ferdige hjemme. 

Et selskap  hjemme eller borte så sitter de til alle er ferdige.

Anonymkode: 9b1f7...195

Dette. Sånn var det alltid hos oss også. Pappa kunne bruke vinter og vår på å spise og det var kort og greit dritkjedelig å vente til han var ferdig når vi hadde lekser, venner og andre ting som ventet. I selskaper eller om vi hadde besøk så ble det forventet at vi satt til alle var ferdige og det gjorde vi også. 

Syntes det virker som om du har en helt normal og høflig tenåring TS. Han takker for maten og rydder etter seg. Det er det langt fra alle som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Når han har spist opp middagen, tar han tallerken av bordet, sier takk for maten og går på rommet. Jeg har snakket med ham mange ganger om at han skal sitte til alle er ferdige, og at alle har et ansvar for å bidra i samtalen. Det er kun dette måltidet vi har felles i løpet av en dag. Da han var mindre var dette aldri et problem, men nå gidder han liksom ikke sitte lenger enn så lang tid han bruker på maten selv. Det ender ofte med at jeg blir sint eller irritert av at han går og ber ham komme tilbake og sette seg. Det gjør han ikke .Hvordan ville dere med store unger reagert på dette? 

Anonymkode: 35c96...b77

Hadde latt han gå, ærlig talt. 

Anonymkode: 44e51...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei, ikke hver dag, nettopp fordi man har treninger og slikt. Og stort aldersspenn på barna. Men det er snakk om de fleste dagene i uken selvsagt. Ikke sjelden. 

Det var jo det jeg mente med at når barna blir tenåringer og får egne liv så går det ikke lenger. Vi har jo også familiemiddager innimellom. Skjønner ikke det med og « prate « heller, vi prater ikke med mat i munn, og middagstid er ofte i en raves tid. Vi prater heller over en kopp te på kvelden før leggetid. Eller når det passer. Og sitte og se på noen som spiser og snakker med mat i munn er jo for spesielt interesserte med mye dødtid. håper ikke de som innfører « sitteogsepåhverandre « spise regler også klager på tidklemma. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hjelpes. Med den store ungen mener du kanskje deg? Høflig gutt som rydder etter seg og takker for maten, og du som piper for at du ikke har noen som snakker med deg imens du spiser?

Veldig mange husregler og regler for folkeskikk kan synes vilkårlig. Jeg synes at det er en bra regel å sitte sammen å nyte måltidet og hverandres selskap selv når (spesielt når) ungdommen begynner å bli eldre. Det handler om å tilbringe tid sammen og respekt for den som har lage maten.

Hvis noen har det travelt for å komme seg på trening så er det en annen sak, men hvis de stresser for å karre til seg 10 minutter ekstra på Tiktok så tenker jeg at de tåler å vente.

Anonymkode: 67013...6c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi fikk rett og slett ikke lov til å gå ifra.

Anonymkode: 4dd33...350

Hvordan reagerte du? 
jeg er 49 år nå og var ung på 80- tallet. Hadde noen ikke gitt meg lov og gå i fra bordet på 80- tallet, hadde jeg gjort nettopp det , gått i fra. Ikke bare fordi jeg var tenåring og skulle teste grenser, men fordi jeg hadde selvrespekt og selvstendighet. Ungdom i dag er litt som små barn i forhold og det er skummelt. Det er jo ikke rart man får angst og blir usikker når man flytter hjemmefra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde aldri tatt denne kampen. Gutten din er virkelig god nok som han er akkurat på dette punktet høres det ut som. Enig med alle som sier at det i den alderen er bra nok å spise sammen, rydde etter seg og takke for maten. Å sitte og tvangssnakke funker ikke med ungdom, det er jo helt grusomt i den alderen!

Men kanskje dere kunne funnet på noe sammen ellers som gjør at dere snakker sammen? I bilen på vei til trening e.l., det er mye mer naturlig for en ungdom enn å sitte ved spisebordet. Det er døden i den alderen!

Kanskje han også er en litt introvert type som trenger mer av kvelden alene? Ikke alle er sosiale folk selv om det er det eneste som blir akseptert i dette samfunnet. Han har vært hele dagen på skolen, la han har litt fri hjemme. Du mister han ikke, det gjør du heller hvis du tvinger han til å sitte ved bordet.

Anonymkode: b34b6...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Slå av internett når middagen starter og slå ikke på igjen før middagen er over. 

Anonymkode: 4265b...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sirah skrev (12 minutter siden):

Dette. Sånn var det alltid hos oss også. Pappa kunne bruke vinter og vår på å spise og det var kort og greit dritkjedelig å vente til han var ferdig når vi hadde lekser, venner og andre ting som ventet. I selskaper eller om vi hadde besøk så ble det forventet at vi satt til alle var ferdige og det gjorde vi også. 

Syntes det virker som om du har en helt normal og høflig tenåring TS. Han takker for maten og rydder etter seg. Det er det langt fra alle som gjør.

Her varierer det hvem som bruker mest tid - ofte er det ungdommen - og vi diskuterer mye rart innimellom munnfullene. Når barna var små så virket det litt unødig. Nå når jeg ser dem langt mindre så er det verdifull tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lenge siden jeg oppdro barna til å sitte til alle er ferdige. De er 10 og 8 år. 

Du må straffe ham da vettu, Ts.

Anonymkode: 939d3...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig mange husregler og regler for folkeskikk kan synes vilkårlig. Jeg synes at det er en bra regel å sitte sammen å nyte måltidet og hverandres selskap selv når (spesielt når) ungdommen begynner å bli eldre. Det handler om å tilbringe tid sammen og respekt for den som har lage maten.

Hvis noen har det travelt for å komme seg på trening så er det en annen sak, men hvis de stresser for å karre til seg 10 minutter ekstra på Tiktok så tenker jeg at de tåler å vente.

Hvem nyter? 
og tilbringe tid sammen kan være mye, og å sitte og høre på andre smattelyder og se på små søsken som griser er ikke alle favoritt. Og tilbringe tid sammen kan jo være hyggelig? Må det være tvang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...