Fluffystuff Skrevet 7. mars 2006 #1 Skrevet 7. mars 2006 Var på dyrebutikken i dag. Det er en liten butikk på et lite senter utenfor byen jeg bor i. Uansett, så har jeg merka at servicen der er usedvalig dårlig (har vært der flere ganger). På andre butikker generelt sier man hei og spør om man trenger hjelp, men her smiler de ikke engang. Har også merka at burene er skittene og dyrene sitter TETT i TETT! Det ligger både døde og levende innsekter (mark og sirisser) i bittersmå glassbur. I dag så jeg også en kampfisk i en "fiskebolle" på størrelse med et colaglass. Uten pumpe, steiner/sand og planter, var den stakkars fisken plassert ytterst på ei hylle hvor folk lett kan velte den ned med bæreposer etc... Er det sånn det skal være? Syns det ser så fælt ut... Burde jeg si i fra?
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #2 Skrevet 7. mars 2006 Hvis dyra ser ut til å ikke ha det bra bør du selvsagt si fra. Enten til de ansatte i butikken eller ta en telefon til mattilsynet. Synes forøvrig ikke levende dyr burde bo og selges i butikk. Fisk er helt greit å ha i akvarier i butikken. Men jeg ville aldri ha kjøpt en kanin som har bodd i et stressende miljø i en butikk
Gjest Gjesta Skrevet 7. mars 2006 #3 Skrevet 7. mars 2006 Hadde kontaktet dyrebeskyttelsen og sagt i fra jeg..
Gjest synseren Skrevet 7. mars 2006 #4 Skrevet 7. mars 2006 Huff det hørtes forferdelig ut. Alle dyr burde bli behandlet på en human måte. Kanskje du skulle kontaktet dyrebeskyttelsen? Håper ikke du sliter for lenge med disse fæle intrykkene!
Gjest gjest1 Skrevet 7. mars 2006 #5 Skrevet 7. mars 2006 Jeg ville kontaktet mattilsynet, og ved virkelig krise politiet. Dyrebeskyttelsen har faktisk ikke hjemmel til å gjøre noen ting egentlig.
Tinken Skrevet 4. april 2006 #6 Skrevet 4. april 2006 Hvis dyra ser ut til å ikke ha det bra bør du selvsagt si fra. Enten til de ansatte i butikken eller ta en telefon til mattilsynet. Synes forøvrig ikke levende dyr burde bo og selges i butikk. Fisk er helt greit å ha i akvarier i butikken. Men jeg ville aldri ha kjøpt en kanin som har bodd i et stressende miljø i en butikk ← Er det ikke bedre å "redde" den kaninen, enn å kjøpe en kanin som har det kjempefint? Jeg kjøpte kanin fra en dyrebutikk; han er verdens skjønneste! Utrolig kosete, rolig men også livlig. Kaniner fra dyrebutikk kan være like fine som de fra oppdretter o.a, hvis du ikke skal bruke dem til utstilling da dyr som selges i dyrebutikk som regel er dyr som har diskvalifiserende feil (uten at dette har noen virkning på livet deres ellers. Min har for for lange ører i forhold til standard). Videre: Hvis det ser ut til at dyrene ikke har det bra (videre utover det som er "normalt" i en dyrebutikk) ville jeg uten tvil tatt kontakt med mattilsynet eller dyrebeskyttelsen. Særlig hvis det til stadighet lå døde insekter o.l i burene!
jordbær Skrevet 4. april 2006 #8 Skrevet 4. april 2006 Er det ikke bedre å "redde" den kaninen, enn å kjøpe en kanin som har det kjempefint? ← Joda.. Men da tar jo butikken inn flere kaniner..
Gjest Gitte Skrevet 4. april 2006 #9 Skrevet 4. april 2006 Kampfisk er av den sjeldne typen som trives helt alene, gjerne med bare 15 cm vann, så kampfisken hadde jeg ikke bekymret meg over. Grunnen til at de holder kampfiskene som de gjør, er at de ikke kan holdes sammen, og det er absolutt ikke sjeldent at de holdes i små glassboller som du beskriver. Jeg sier ikke at det er ypperlig for de, men kampfisken er spesiell
jordbær Skrevet 4. april 2006 #10 Skrevet 4. april 2006 (endret) Kampfisk er av den sjeldne typen som trives helt alene, gjerne med bare 15 cm vann, så kampfisken hadde jeg ikke bekymret meg over. Grunnen til at de holder kampfiskene som de gjør, er at de ikke kan holdes sammen, og det er absolutt ikke sjeldent at de holdes i små glassboller som du beskriver. Jeg sier ikke at det er ypperlig for de, men kampfisken er spesiell ← DETTE er bare tull! Selv om kampfisken er en labyrintfisk(kan puste luft i overflaten), skal den absolutt IKKE holdes på denne måten! Dette er noe av det verste jeg vet. Folk som sier at det er ok å holde fisker i små glass og boller. INGEN fisker fortjener å bo i noe under 50l. Og man bør absolutt ha filtrering, oppvarming og lys. En kampfisk burde ha minst et 45l-akvarie med over 24C i vannet og i lufta, for å ha det optimalt. Man han gjerne ha kampfisken sammen med andre fisker, og hunnene er ikke like agressive. Men man skal være obs på at det er en finnebiter og KAN være agressiv mot andre fisker. Beklager hvis dette ble krast. Men jeg kjemer litt for å få gullfisker vekk fra boller.. og kampfisken burde heller ikke lide fordi mennesker er naive. Endret 4. april 2006 av jordbær
Gjest Binna Skrevet 4. april 2006 #11 Skrevet 4. april 2006 DETTE er bare tull! Selv om kampfisken er en labyrintfisk(kan puste luft i overflaten), skal den absolutt IKKE holdes på denne måten! Dette er noe av det verste jeg vet. Folk som sier at det er ok å holde fisker i små glass og boller. INGEN fisker fortjener å bo i noe under 50l. Og man bør absolutt ha filtrering, oppvarming og lys. En kampfisk burde ha minst et 45l-akvarie med over 24C i vannet og i lufta, for å ha det optimalt. Man han gjerne ha kampfisken sammen med andre fisker, og hunnene er ikke like agressive. Men man skal være obs på at det er en finnebiter og KAN være agressiv mot andre fisker. Beklager hvis dette ble krast. Men jeg kjemer litt for å få gullfisker vekk fra boller.. og kampfisken burde heller ikke lide fordi mennesker er naive. ← Jeg skjønner hva du mener, men jeg synes ikke det er "uholdbart" av dyrebutikken og ikke gi fisken det. At dyrene i alle dyrebutikker kunne hatt det bedre er èn ting, men her er det snakk om å evt melde fra pga generelt dårlige forhold i akkurat den butikken. Jeg er selvsagt for at alle dyr bør ha det bra, men tror ikke Ts kommer noen vei med akkurat kampfisken.
jordbær Skrevet 5. april 2006 #12 Skrevet 5. april 2006 Poenget var vel.. hold fisken i vanlig akvarie slik man holder resten av fiskene. I stedet for å oppfordre kundene til den type fiskehold.(For tro meg. Den type boller og "glass" selger!) Og ja, jeg er veldig enig. Send mattilsynet inn dit.
Gjest Gitte Skrevet 6. april 2006 #13 Skrevet 6. april 2006 (endret) DETTE er bare tull! Selv om kampfisken er en labyrintfisk(kan puste luft i overflaten), skal den absolutt IKKE holdes på denne måten! Dette er noe av det verste jeg vet. Folk som sier at det er ok å holde fisker i små glass og boller. INGEN fisker fortjener å bo i noe under 50l. Og man bør absolutt ha filtrering, oppvarming og lys. En kampfisk burde ha minst et 45l-akvarie med over 24C i vannet og i lufta, for å ha det optimalt. Man han gjerne ha kampfisken sammen med andre fisker, og hunnene er ikke like agressive. Men man skal være obs på at det er en finnebiter og KAN være agressiv mot andre fisker. Beklager hvis dette ble krast. Men jeg kjemer litt for å få gullfisker vekk fra boller.. og kampfisken burde heller ikke lide fordi mennesker er naive. ← Mitt poeng var det at kampfiskhannene (det er kun de som blir holdt for seg selv) ikke kan gå sammen. Jeg er veldig klar over at hunnene er fredlige. Jeg er også en bollemotstander, og det er ikke snakk om å la fisken bo i et glass. Men i følge www.kampfisk.com: Kampfisk foretrekker lav vannstand. 15 cm er ideelt hvis man vil ha fiskene til å leke, men de klarer seg også helt fint i dypere akvarier. er ikke 45L et minimum for en kampfisk. Kampfisk.com sier også; Mange som driver med oppdrett har huset sitt fullt av små bokser på to liter som det svømmer kampfisk i. Les gjerne mer på www.kampfisk.com Selv har jeg min kampfisk i et akvarium på 80L. Og ikke beklag at innlegget ditt ble krast, når det var meningen. Endret 6. april 2006 av Gitte
jordbær Skrevet 6. april 2006 #14 Skrevet 6. april 2006 Jammen fisken må jo få plass til å svømme på. Nytter jo ikke å holde den stakkarn i et lite glass og skylde på høyden i glasset. Det er to helt forskjellige ting. Sjekker du fiskebasen på www.akvaforum.no eller akvarieforum.no står det 60l...
Eføy Skrevet 7. april 2006 #15 Skrevet 7. april 2006 Jeg syns det blir litt håpløst å si at en kampfisk kan leve i lav vannstand, gjerne 15 cm, Gitte, når det faktisk kun er under LEK! De fleste som kjøper seg kampfisk, kjøper ikke den for å avle på den. Etter hva jeg har hørt, så lever kampfisken i sumper, hvor det da til tider vil være små vannstander, men jeg syns likevel det ikke er forsvarlig å putte en kampfisk i veldig små glass, og tenke at det er helt greit. Vannverdiene i et sånt lite glass vil fort bli dårlige, temperaturen blir lett lav vil jeg tro, og vil man i det hele tatt ha noen glede av å se en kampfisk oppi et lite glass?? Ellers er jeg veldig enig i det Jordbær sier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå