AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden Hei! Jeg er 22 år og student. Leier en liten leilighet som eies av ei dame i 60-åra som bor ca 20 min unna. En gang for en stund siden da jeg var på skolen fikk jeg plutselig en melding «var innom å la en lapp på kjøkkenbordet som du kan se på». Leiligheten var litt bomba med oppvask og klær på gulvet så synes det var litt ubehagelig. Samme skjedde en annen gang, da hun måtte innom for å ta mål av gardinene fordi hun hadde tenkt til å kjøpe nye, hvor hun sendte en melding i etterkant og fortalte at jeg måtte huske å ta ut alle stikkontaktene før jeg dro. I dag er jeg syk så var ikke på skolen, og da ringte det plutselig på døra. Jeg lå i sengen og gikk til klesskapet for å finne noe å ha på meg før jeg kunne åpne. Klesskapet (og meg der jeg sto) er synlig fra åpningsdøren og rakk akkurat å hive på meg noe før jeg hørte hun satt nøkkelen i døren og skulle til å låse opp. Tenker på hva som kunne skjedd om jeg var i dusjen, da hadde hun rukket å låst opp og kommet inn før jeg hadde rukket å få på meg noe klær. Kanskje har hun også vært her mange ganger uten at jeg vet om det. Er dette normalt og noe man bare må regne med når man leier? Stresser over at jeg føler jeg aldri kan forlate huset uten at det ser ok ut her fordi jeg vet aldri når hun kommer på uventet besøk… Anonymkode: 0550f...fd7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Det har hun ikke lov til i det hele tatt, og det kan du informere henne om også. I tillegg så bytter du l@s i døren, en ny sylinder koster 200-300 kroner. Enkelt å bytte selv. Anonymkode: 72b62...60f 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Nei, hun har ikke lov til å gå inn i leiligheten. Anonymkode: dedb5...a99 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden Utleier har ikke lov til å komme inn i boligen din uten at det er avtalt med deg. Du kan derfor nekte utleier å ta seg inn uten at det er avtalt med deg, og dersom utleier allikevel fortsetter å komme inn uten avtale, kan du bytte lås på døren. https://www.ung.no/oss/432144 Anonymkode: 72b62...60f 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zondaar Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden «Tenker på hva som kunne skjedd om jeg var i dusjen, da hadde hun rukket å låst opp og kommet inn før jeg hadde rukket å få på meg noe klær.» Dette skjedde faktisk med min samboer. Jeg var bortreist og jeg tror huseier trodde vi begge var det, så mens han var i dusjen, hadde hun kommet inn i leiligheten. Det var utrolig ubehagelig for han og unnskyldningen var at hun skulle se på gardinene (!!?!?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden Det regnes faktisk som innbrudd. Anonymkode: 5bd60...e11 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden Det hjelper jo ikke at du tar det opp med oss. Du må ta det opp med henne. Anonymkode: 2c152...bd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden Dette er ikke lov nei, og fullt forståelig at det er ubehagelig for deg. Jeg tror jeg hadde sendt henne en sms, sånn at jeg hadde det skriftlig og gitt tydelig beskjed om at du skal ha beskjed i god tid, før hun eventuelt trenger å komme inn til deg. Ingenting av det hun skulle inn for her var noe hun kunne låse seg inn for som det «brant på loftet for» og det måtte da ha ventet til avklaring med deg. Det er fint å ha et godt forhold til utleier, men en skal ikke finne seg i sånn som dette. Du bor der, og betaler leie, og det er da ditt hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tenker på hva som kunne skjedd om jeg var i dusjen, da hadde hun rukket å låst opp og kommet inn før jeg hadde rukket å få på meg noe klær. Kanskje har hun også vært her mange ganger uten at jeg vet om det. Er dette normalt og noe man bare må regne med når man leier? Stresser over at jeg føler jeg aldri kan forlate huset uten at det ser ok ut her fordi jeg vet aldri når hun kommer på uventet besøk… Anonymkode: 0550f...fd7 Dette har skjedd meg. Var 23 år gammel, student og bodde alene. Jeg kom ut av dusjen, og da sto mannlig huseier, 60+, i stua mi og styrte med noe. Voldsomt til friheter disse huseierne tar seg, det er jo egentlig perverst! Etter det ringte han alltid på når han kom, men han gadd ikke vente til jeg åpnet, han kom rett inn. Selv om døra var låst. Han låste bare opp, han. Jeg flyttet fort. Jeg prøvde å ta kontakt med en eller annen forening for leietakere, men det skjedde ikke så mye. Jeg var ung og usikker, så jeg klarte ikke finne ut av hvordan jeg skulle forholde meg til det annet enn å flytte. Sjekk leieboerforeningen og se om de kan hjelpe deg med noe. Endret 2 timer siden av PusheenPusheen La til link Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjokoladeelskeren Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det hjelper jo ikke at du tar det opp med oss. Du må ta det opp med henne. Anonymkode: 2c152...bd7 Hun er en 22 år gammel student, sikkert første gang hun flytter for seg selv og er usikker på hva som er greit og ikke. Hun spør her om det er normalt og noe man bare må finne seg i fordi hun er ung og usikker på hvordan ting fungerer…vi har vel alle vært der en gang. At dette er noe hun må ta opp med huseier er nok innlysende for mange av oss godt voksne som har noen år bak oss, men ikke for de yngre som nettopp er blitt selvstendige vesner og som opplever ting for første gang 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden Dette regulseres i husleieloven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 Du kan sende henne beskjed om at det ikke er greit at hun tar seg inn i boligen, også henviser du til husleieloven § 5-6.Utleierens adgang til husrommet Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side. Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren. Anonymkode: a0812...b5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden Dette er ikke lov, TS! Du er pliktig til å slippe inn huseier ved nødvendig inspeksjon og for visninger og den type ting, men det må avtales i forkant. Ved force majeure kan huseier gå inn uten å spørre. Synes du skal si ifra om at de ikke bare kan ta seg inn, du har med leieforholdet rett til å disponere boligen på egenhånd. Du kan evt vurdere å inndra nøkkelen deres/bytte lås dersom det skjer igjen. Evt sette opp alarm som de ikke har koden til eller overvåkingskamera i gangen. Hilsen utleier som selvfølgelig aldri går inn uten at det er avtalt. Anonymkode: ac505...ad9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg er 22 år og student. Leier en liten leilighet som eies av ei dame i 60-åra som bor ca 20 min unna. En gang for en stund siden da jeg var på skolen fikk jeg plutselig en melding «var innom å la en lapp på kjøkkenbordet som du kan se på». Leiligheten var litt bomba med oppvask og klær på gulvet så synes det var litt ubehagelig. Samme skjedde en annen gang, da hun måtte innom for å ta mål av gardinene fordi hun hadde tenkt til å kjøpe nye, hvor hun sendte en melding i etterkant og fortalte at jeg måtte huske å ta ut alle stikkontaktene før jeg dro. I dag er jeg syk så var ikke på skolen, og da ringte det plutselig på døra. Jeg lå i sengen og gikk til klesskapet for å finne noe å ha på meg før jeg kunne åpne. Klesskapet (og meg der jeg sto) er synlig fra åpningsdøren og rakk akkurat å hive på meg noe før jeg hørte hun satt nøkkelen i døren og skulle til å låse opp. Tenker på hva som kunne skjedd om jeg var i dusjen, da hadde hun rukket å låst opp og kommet inn før jeg hadde rukket å få på meg noe klær. Kanskje har hun også vært her mange ganger uten at jeg vet om det. Er dette normalt og noe man bare må regne med når man leier? Stresser over at jeg føler jeg aldri kan forlate huset uten at det ser ok ut her fordi jeg vet aldri når hun kommer på uventet besøk… Anonymkode: 0550f...fd7 Verken normalt eller lovlig, men dessverre så kan man sette loven til side her, i praksis så gjør huseiere som de vil og kommer unna med det stort sett uten påpakk overhodet. Å ta en krangel vil ofte bare føre til et surt forhold dere imellom, og en vennlig påminnelse om hvordan det egentlig skal være vil neppe gå "inn" hos henne. Uheldigvis blir det da bare en løsning igjen, og det er å finne seg en seriøs huseier/utleier. Anonymkode: 27ca9...628 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Del Skrevet 1 time siden Nei dette er ikke normalt. Jeg leier også, og huseier spør alltid i god tid hvis hun trenger tilgang til leiligheten. Jeg er mye borte, og sier da at hun bare kan låse seg inn, men hun venter likevel til jeg er hjemme hvis det ikke er noe som haster eller må skje på et bestemt tidspunkt (som at elektriker kommer f.eks). Hun har aldri låst seg inn selv, uten å ha fått tillatelse først, og har heller aldri spurt om hun kan låse seg inn, det kommer alltid fra meg. Og når jeg gir henne tilgang når hun trenger det (det gjør jeg jo alltid), så takker hun pent hver gang og beklager bryderiet. Anonymkode: a5f65...e2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå