Gå til innhold

Hudpleie for kombinert, voksen hud.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

@Roci 

Heisann, 

Har fått med meg her på KG at du har masse god kunnskap og erfaring om hudpleie. Kan jeg få spørre deg om råd og tips til hudpleie? 😊 (skal legge til mer informasjon om min hud og situasjon, hvis du får klarer å se/motta innlegget) 

Anonymkode: ba613...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, klart du kan, så koselig at du spør 😊 Bare gi meg en beskrivelse av huden din, om du har noen spesifikke områder du vil fokusere på, og gjerne preferanser (merker, pris etc.) om du har noen, så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det var raskt svar🤩 Helt supert, takk! 😊 Er 37 år. Alltid hatt en del problemer med huden i form av at jeg har hatt mye kviser, spesielt da jeg var yngre. Kvisene har roet seg med årene, men dukker opp igjen, spesielt ved inntak av mye sukker, alkohol og fet mat. Testet meg for PCOS for mange år siden, negativt test den gang. Alltid fått høre at jeg har kombinasjons hud, med fet hud i T-sone og litt mer tørrere hud i kinn. Har i tillegg store porer i huden, spesielt kinn (de er ikke svarte, mer "små-hull" i huden, hvis du skjønner). Porene ses godt, til tross for sminke på hud. Og ja, bruker daglig sminke, ikke enormt mye men helt "normalt". Har gjennom årene brukt ulike hudprodukter, både dyre og rimeligere. Har stort sett kun forholdt meg til rensekrem, dagkrem, og serum. Har aldri tenkt på å sjekke ingredienser i produkter så vet ikke helt hva de har inneholdt og hva jeg har brukt i form av vitaminer, osv. (🙈).  Har aldri vært "tro" mot noen produkter, da jeg hopper over til noe annet straks jeg er tom for produktet. Lener meg veldig til råd fra ansatte i butikk, men har skjønt at det ikke alltid behøver å kun være positivt. Har fått en god del rynker de siste årene, spesielt panne, øyne, munnviker. Har ikke brukt Retinol før. Ønsker å etablere en god hudpleierutine med ikke altfor mange produkter om gangen men heller legge til etter hvert. Ønsker å fokusere på å øke fukt i huden, og redusere rynker. Oppdaget en profil på Instagram som heter The Beauty Recluse og syntes hun har utrolig fin hud, men hvordan komme seg dit.. 🙈 har nettopp kjøpt produkter fra Le Roche Posay Effeclar serien med kun fokus på at serien er bra for kviser, men har ikke tenkt på hverken fukt eller rynke behandling, da jeg kjøpe disse produktene. 

Kan tenke meg å kjøpe hudpleie i en ok prisklasse, er villig til å betale for gode hudprodukter men i og med at jeg har brukt mye penger siste tiden på å kjøpe inn forskjellige produkter, så kan jeg tenke meg å prioritere litt rimeligere produkter først. Så, fukt og anti-rynkebehandling (og glød) er fokuset mitt😊  

Beklager for et laangt innlegg. Mye tekst, men syntes det var greit å legge frem at jeg er ganske så nybegynner i "hudverden" til tross mange år med brukt av hudpleie og sminke. 

Har du noen råd til meg og hvor jeg kan begynne? 🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaffeelsker skrev (15 minutter siden):

Wow, det var raskt svar🤩 Helt supert, takk! 😊 Er 37 år. Alltid hatt en del problemer med huden i form av at jeg har hatt mye kviser, spesielt da jeg var yngre. Kvisene har roet seg med årene, men dukker opp igjen, spesielt ved inntak av mye sukker, alkohol og fet mat. Testet meg for PCOS for mange år siden, negativt test den gang. Alltid fått høre at jeg har kombinasjons hud, med fet hud i T-sone og litt mer tørrere hud i kinn. Har i tillegg store porer i huden, spesielt kinn (de er ikke svarte, mer "små-hull" i huden, hvis du skjønner). Porene ses godt, til tross for sminke på hud. Og ja, bruker daglig sminke, ikke enormt mye men helt "normalt". Har gjennom årene brukt ulike hudprodukter, både dyre og rimeligere. Har stort sett kun forholdt meg til rensekrem, dagkrem, og serum. Har aldri tenkt på å sjekke ingredienser i produkter så vet ikke helt hva de har inneholdt og hva jeg har brukt i form av vitaminer, osv. (🙈).  Har aldri vært "tro" mot noen produkter, da jeg hopper over til noe annet straks jeg er tom for produktet. Lener meg veldig til råd fra ansatte i butikk, men har skjønt at det ikke alltid behøver å kun være positivt. Har fått en god del rynker de siste årene, spesielt panne, øyne, munnviker. Har ikke brukt Retinol før. Ønsker å etablere en god hudpleierutine med ikke altfor mange produkter om gangen men heller legge til etter hvert. Ønsker å fokusere på å øke fukt i huden, og redusere rynker. Oppdaget en profil på Instagram som heter The Beauty Recluse og syntes hun har utrolig fin hud, men hvordan komme seg dit.. 🙈 har nettopp kjøpt produkter fra Le Roche Posay Effeclar serien med kun fokus på at serien er bra for kviser, men har ikke tenkt på hverken fukt eller rynke behandling, da jeg kjøpe disse produktene. 

Kan tenke meg å kjøpe hudpleie i en ok prisklasse, er villig til å betale for gode hudprodukter men i og med at jeg har brukt mye penger siste tiden på å kjøpe inn forskjellige produkter, så kan jeg tenke meg å prioritere litt rimeligere produkter først. Så, fukt og anti-rynkebehandling (og glød) er fokuset mitt😊  

Beklager for et laangt innlegg. Mye tekst, men syntes det var greit å legge frem at jeg er ganske så nybegynner i "hudverden" til tross mange år med brukt av hudpleie og sminke. 

Har du noen råd til meg og hvor jeg kan begynne? 🌸

Følger @thebeautyrecluse jeg også, har fulgt henne i noen år :) Hun er skikkelig dyktig, og jeg har lært mye fra henne :)  Hvilke produkter fra LRP Effaclar er det du har kjøpt? 

Rens, fukt og solbeskyttelse er det aller viktigste du gjør for huden din, så det er fornuftig å fokusere på disse områdene i første runde. Så rart det enn kan høres ut, kan faktisk mangel på fukt føre til utvidede porer både som følge av tap av elastisitet, men også fordi huden produserer mer talg for å forsøke å kompensere for mangelen på fukt. En dehydrert hud er også mindre fyldig/"plump", noe som gjør at porene framstår som mer tydelige enn de vil gjøre ved en velfuktet hud. Store porer kan også være et tegn på solskader, som kan oppstå dersom du ikke har vært flink til å beskytte huden din med høy faktor. Faktisk er det slik at ubeskyttet UV-stråling er den viktigste faktoren når det gjelder rynker og for tidlig hudaldring. Andre faktorer som kan bidra er overbehandling med aktive ingredienser som retinol og syrer.

Hvis du gir meg en oversikt over hvilke eksakte produkter du har kjøpt/bruker nå, så starter vi der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok absolutt mye å gå på når det gjelder å beskytte huden med høy faktor. Tror desverre at jeg har fått en del solskader i spesielt ansiktet med årene og at det kommer tydelig frem nå i form av rynker, og flekker. Skal bli flinkere til å bruke solfaktor i ansiktet, det er helt sikkert. 

Produkter jeg nå bruker: 

LRP-Effaclar Gel purifant micro-peeling (mørkegrønn farge) 

LRP-Effaclar serum Ultra concentre 

LRP-Effaclar Duo +M (bruker sjeldent) 

Skin Treat Face Elixir, bakuchiol + peptide

Skin treat, Face Cream (Kicks) 

Rutinene mine: 

Morgen: Vasker ansiktet med lunkent springvann og lar det tørke. Tar på Skin Treat Face Elixir i tørt ansikt og smører på med ansiktskrem fra Skin treat (Skin treat produkter anbefalt til meg av en ansatt i Kicks) Kan ikke si jeg merker store forskjell, men) 

Kveld: Renser ansiktet med Effaclar gel (i ca 1 min), tar noen kvelder i uken på med serum fra Effaclar (den svir i huden, spesielt hvis jeg har kviser og blir fort rød) og tar slutt på Skin treat ansiktskrem. Thats it😊

Jeg kjøpte også Effaclar Duo+M krem, men syntes den "flasser av" og det ligger igjen en hvit hinne i huden. Bruker denne sjeldent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaffeelsker skrev (3 timer siden):

Jeg har nok absolutt mye å gå på når det gjelder å beskytte huden med høy faktor. Tror desverre at jeg har fått en del solskader i spesielt ansiktet med årene og at det kommer tydelig frem nå i form av rynker, og flekker. Skal bli flinkere til å bruke solfaktor i ansiktet, det er helt sikkert. 

Produkter jeg nå bruker: 

LRP-Effaclar Gel purifant micro-peeling (mørkegrønn farge) 

LRP-Effaclar serum Ultra concentre 

LRP-Effaclar Duo +M (bruker sjeldent) 

Skin Treat Face Elixir, bakuchiol + peptide

Skin treat, Face Cream (Kicks) 

Rutinene mine: 

Morgen: Vasker ansiktet med lunkent springvann og lar det tørke. Tar på Skin Treat Face Elixir i tørt ansikt og smører på med ansiktskrem fra Skin treat (Skin treat produkter anbefalt til meg av en ansatt i Kicks) Kan ikke si jeg merker store forskjell, men) 

Kveld: Renser ansiktet med Effaclar gel (i ca 1 min), tar noen kvelder i uken på med serum fra Effaclar (den svir i huden, spesielt hvis jeg har kviser og blir fort rød) og tar slutt på Skin treat ansiktskrem. Thats it😊

Jeg kjøpte også Effaclar Duo+M krem, men syntes den "flasser av" og det ligger igjen en hvit hinne i huden. Bruker denne sjeldent. 

Det er veldig bra at du kun vasker huden med vann om morgenen, du kan gjerne avslutte med kaldt vann for å få i gang blodsirkulasjonen. Serumet med bakuchiol og peptider er et helt greit antioksidant- og peptidserum. Bakuchiol sies å være "naturens retinol", men det står ingen steder hvor mye bakuchiol det er i produktet, og den står forholdvis langt ned på ingredienslista, så jeg tror kanskje ikke at konsentrasjonen er tilstrekkelig til å være særlig effektiv med tanke på "anti-age". Da har jeg mer tro på peptidet i serumet. Kliniske studier har vist at ACETYL HEXAPEPTIDE-8, ofte kalt argireline, binder fukt til huden, stimulerer kollagenproduksjonen og kan mykne linjer og rynker til en viss grad. Jeg foreslår at du bruker opp serumet og ser om du er fornøyd med effekten, så kan vi eventuelt komme tilbake til både retinoider og peptider (det finnes mange, og mange serum som kombinerer flere av dem) senere.

Jeg ser det finnes to dagkremer fra Skin Treat, ingrediensmessig ser begge ut til å være gode fuktighetskremer. Jeg tenker at Vitalising Peach Flower Face Cream er den som er mest egnet til din hudtype. Hvis du ikke synes at du får nok fukt av serumet og dagkremen, kan du legge til et fuktserum, f.eks. The Ordinary Amino Acids + B5, som er min desiderte favoritt. Jeg har selv kombinasjonshud som har lett for å bli fuktfattig om vinteren, men dette serumet løser problemet. Et annet serum som jeg har foreslått i flere andre tråder, er Tocobo Bifida Biome Essence som fukter og styrker hudbarrieren med probiotika. Serumet, eller essensen, inneholder også ganske mye glyserin, som er en utmerket fuktgivende ingrediens. Begge bør legges på fuktig hud, så  da ville jeg nok ha brukt bakuchiolserumet om kvelden, og fuktserumet om morgenen før fuktighetskrem og solkrem.

Så....den rensen gjør dessverre ingen ting for huden din. Den inneholder Sodium Laureth Sulphate, et såpestoff som er svært uttørkende for huden. Produktet inneholder også mentol, som kan virke irriterende på huden. Og så inneholder det salicylsyre som riktignok har en talgbalanserende effekt, men virkingen av dette vil jeg si er marginal i et produkt som ligger såpass kort tid på huden, og grunnet de andre ingrediensene bør ikke denne rensen være lenge på huden. Jeg tror dessuten ikke den er spesielt effektiv til å fjerne sminke og solkrem heller. Den viktigste oppgaven til renseproduktet ditt er å fjerne sminke, solkrem og smuss effektivt, uten å strippe huden for fukt. Aktive ingredienser kan legges til i senere trinn i hudpleien. Noen renseprodukter jeg tror vil fungere bra for deg, er:

CeraVe Foaming Cleanser

La Roche-Posay Tolèriane Cleansing Lotion (min favoritt)

The Ordinary Glycolipid Cream Cleanser

LRP Effaclar Serum Ultraconcentre inneholder ganske mye alkohol, så det er ikke så rart at det svir og at du blir rød i ansiktet. Alkohol er svært uttørkende for huden. Det inneholder i tillegg såpass høye konsentrasjoner av glykolsyre og salicylsyre at det er mer som en syreeksfoliering å regne, og bør absolutt ikke brukes hver kveld, det er nok med et par kvelder i uka. Jeg tenker du kan bruke det opp, og så kan vi se på en syreeksfoliering uten alkohol senere. Eksfoliering har mange fordeler for huden så lenge man ikke gjør det for ofte. De andre kveldene kan du bruke bakuchiol-serumet. Og bruk alltid fuktighetskrem som siste steg i kveldsrutinen. Her kan du godt bruke samme krem som du bruker på dagtid, ettersom den ikke inneholder SPF.

Duo-M-kremen inneholder - som mange gel-kremer gjør - ganske mye silikon. Det er i seg selv ikke noe galt i det, bortsett fra nettopp det at mange opplever som du, at den "flasser". Jeg har heller aldri fått til gel-kremer.

Det er ett produkt til jeg tenker at du kan legge til rutinen din ganske snart, og det er et serum med niacinamide. Dette er en form for vitamin B3 og er et antioksidant som har mange gode egenskaper for huden. Niacinamide bidrar til å balansere talgproduksjonen, er antiinflammatorisk og antibakteriell, øker hudens evne til å holde på fukt, stimulerer kollagenproduksjonen og lysner pigmentflekker. Niacinamide skal i utgangspunktet tolereres av de fleste hudtyper, men så er det noen få som ikke tåler det. 

Hvis du ønsker å tilføye niacinamide i hudpleierutinen din, kan du begynne med et serum med lav konsentrasjon, 5-7%. Noen produktforslag er:

Q + A Niacinamide Facial Serum

Beauty Act 5% Niacinamide Glass Serum

Kiehl's Ultra Pure High Potency Serum 5% Niacinamide

Som med alle aktive virkestoffer, er det lurt å ta en såkalt patch test før bruk: Påfør en liten mengde produkt på innsiden av håndleddet eller albuen, og vent i minst 24 timer. Dersom det ikke oppstår noen reaksjon, skal det være trygt å bruke produktet. Til å begynne med holder det å bruke produktet annen hver dag, og ettersom niacinamide helst skal brukes på fuktig hud, påfører du det etter fuktserumet om morgenen, før det har trukket helt inn. 

Håper dette kan være til hjelp :) Jeg skal komme tilbake til deg med forslag til solkremer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Roci Altså, tuusen takk for et så utfyllende og informativt svar🤩🤩 Og for at du har satt deg inn i hvert produkt jeg har nevnt. Veldig glad for at jeg spurte deg om råd, noe jeg har tenkt på en god stund😊🌸

Har bestilt en del produkter som du har nevnt, og vil legge det til med noe av det jeg bruker idag, som du nevnte. Så kommer jeg sikkert til å spørre deg om råd når de produktene jeg har nå går tom og hva jeg kan bruke videre. 

Gleder meg til å teste ut☺️ Tusen takk for god hjelp🥰 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaffeelsker skrev (13 minutter siden):

@Roci Altså, tuusen takk for et så utfyllende og informativt svar🤩🤩 Og for at du har satt deg inn i hvert produkt jeg har nevnt. Veldig glad for at jeg spurte deg om råd, noe jeg har tenkt på en god stund😊🌸

Har bestilt en del produkter som du har nevnt, og vil legge det til med noe av det jeg bruker idag, som du nevnte. Så kommer jeg sikkert til å spørre deg om råd når de produktene jeg har nå går tom og hva jeg kan bruke videre. 

Gleder meg til å teste ut☺️ Tusen takk for god hjelp🥰 

Bare hyggelig @kaffeelsker (morsomt nick, jeg er en kaffeelsker selv ;) ), jeg synes jo dette er skikkelig interessant og har fått tilbakemelding på at tipsene og rådene mine har hjulpet flere, så jeg håper virkelig at det vil vise seg å være til hjelp for deg også😊Bare spør hvis det skulle dukke opp noe underveis, enten her i tråden eller på DM🥰

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, her kommer noen solkremforslag som jeg lovte deg:

Beauty of Joseon Relief Sun Rice + Probiotics SPF50+PA++++ Denne bruker jeg selv, og den kjennes mer som en lett fuktighetskrem.

Isntree Hyaluronic Acid Natural Sun Cream SPF50

COSRX Ultra-Light Invisible Sunscreen SPF50+PA++++

La Roche-Posay Anthelios Uvumune Ultra Light Cream SPF50+ Denne inneholder riktignok alkohol, som jeg vanligvis unngår, men det har ikke vært noe problem for meg med denne. Veldig god under sminke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for anbefalinger ☺️ Skal prøve ut. Bruker du solkrem på denne årstiden også, eller er det mer når vår/sommeren kommer at det er aktuelt å bruke? Bor i Bergen (med mye regn) så bruker sjeldent solkrem før solen begynner å varme😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaffeelsker skrev (1 time siden):

Tusen takk for anbefalinger ☺️ Skal prøve ut. Bruker du solkrem på denne årstiden også, eller er det mer når vår/sommeren kommer at det er aktuelt å bruke? Bor i Bergen (med mye regn) så bruker sjeldent solkrem før solen begynner å varme😅 

Jeg bor i Nord-Norge, så jeg dropper solkremen med god samvittighet fra ca. midten/slutten av oktober til ca. midten av februar :) UV-stråling trenger forøvrig gjennom både skydekke og vindusruter, så hvis man vil ha god beskyttelse, kan det være en fordel å bruke solkrem størsteparten av året. Et godt hjelpemiddel her kan være UV-varselet, som viser hvor mye UV-stråling det til enhver tid er. På YR sin nettside kan du søke opp hjemstedet ditt i søkefeltet oppe til høyre, velg deretter "Andre varsler", så får du opp bl.a. UV-varsel. Her finner du en oversikt over hvilken beskyttelse du bør bruke basert på styrken av UV-indeksen (altså hvor sterk UV-strålingen er). Husk også å bruke nok solkrem, to fingerlengder eller ca. 1 (strøken) teskje til ansikt, hals og nakke for å oppnå den beskyttelsen som er oppgitt på produktet. Solbeskyttelsen i kremen brytes ned av sollys, så jo sterkere UV-indeks, desto oftere må du påføre solkrem for å være fullt beskyttet. På generell basis vil det si at dersom du f.eks. er på stranda i Norge om sommeren, bør du påføre solkrem ca. annen hver time, og etter at du har badet. Om du svetter mye, kan det være behov for hyppigere påføring. Det er også anbefalt å søke skygge, eller beskytte seg med et hodeplagg som gir skygge for ansiktet samt lette klær, når sola er på sitt sterkeste. Det er ikke uten grunn at nordmenn ligger på topp når det gjelder hudkreft.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...