Ginen Skrevet 7. mars 2006 #1 Skrevet 7. mars 2006 Jeg og typen min er tilhengere av å spise sunn og god mat, og gjerne gjøre litt ekstra i helgen. For å klare dette, kreves det systematisk handling og planlegging, har jeg skjønt... Det blir dessverre nesten alltid slik at vi kjøper det vi trenger til akkurat det måltidet eller den dagen. Dette blir jo kjempedyrt og usunt (og heller ikke særlig godt) i lengden, med halvfabrikat som vanligste løsning, men vi klarer liksom ikke å planlegge skikkelig. Med et budsjett på 4-500,- i uka, burde det vel gå an å få mye brukbare måltider?! Jeg trenger med andre ord hjelp til å handle... Dvs, forslag til basisvarer, hva som er greit å ha i fryseren/kjøleskapet/matskapet... Måter å planlegge på, noe greit som fungerer for dere andre! Setter pris på dette, så fyr løs!
Gjest piaf Skrevet 7. mars 2006 #2 Skrevet 7. mars 2006 Kortversjon: Planlegg menyen for minst en uke av gangen, lag handleliste ut fra dette og handle en gang i uken. Selv abonnerer jeg på økologiske grønnsaker som jeg får levert annenhver uke, og planlegger da middagene utifra dem. Det har vist seg å være lurt, for da er jeg ihvertfall sikret mye grønt i kostholdet. Så det synes jeg er et godt tips: Ta utgangspunkt i grønnsakene når du planlegger middager, istedet for i kjøtt eller fisk! Og så er det en god idé å tenke på variasjon mellom pasta, ris og poteter, og innlemme naturris og fullkornspasta i menyene. Og i blant bytte ut de mettende karbohydratene med feks linser. Dessuten: Bruk fryseren! (om du har). Lag opp store porsjoner av gryter eller supper når dere har tid, frys ned og ta opp de dagene dere har det travelt. Noen gode basisvarer, både tørr- og ferskvarer: Ris, pasta, linser, kikerter, herm. tomater, herm. tunfisk, valnøtter, pinjekjerner, tørkede krydder og krydderurter, oljer, vineddik, tomatpuré, dijonsennep, middelhavsansjos, parmesan, løk, frisk chili (kan, i likhet med frisk ingefær, fryses!), hvitløk, selleristang, gulrot, tomater, potet, egg, matyoghurt (eller kesam, lettrømme, crème fraîche, avhengig av bruk og hvor sunt du vil ha det).
Gjest piaf Skrevet 7. mars 2006 #3 Skrevet 7. mars 2006 Ser forresten nå at du spør eksplisitt om lure ting å ha i fryseren, så jeg kan jo legge til noen forslag der også. -Kjøtt holder seg godt i fryseren. Kjøp inn kjøttdeig/karbonadedeig, kyllingfileter, koteletter etc, feks når det er på tilbud, og frys ned i porsjonspakninger. Eller om du er som meg og glad i lam: Kjøp i stort når lam er i sesong om høsten, og frys ned til resten av året. Hjemmelagde jøttkaker og kjøttboller kan også fryses. -Laksefileter og torskefileter kan være greit (selv om jeg foretrekker fersk fisk). Og frys ned rensede rester av kokt/bakt fisk - fint til hjemmelaget fiskegrateng. Eller frys ned hjemmelagde fiskekaker. -Grønnsaker: Kjøp friske, bortsett fra grønne erter, og til nød rosenkål. Men som nevnt er det smart å ha en pose chili (del i to på langs, fjern frø) og en pose ingefær (skrell og del i passende biter) i fryseren. Ferdigkokte bønner og kikerter går også an å fryse.
nat26 Skrevet 7. mars 2006 #4 Skrevet 7. mars 2006 Noen gode basisvarer, både tørr- og ferskvarer: Ris, pasta, linser, kikerter, herm. tomater, herm. tunfisk, valnøtter, pinjekjerner, tørkede krydder og krydderurter, oljer, vineddik, tomatpuré, dijonsennep, middelhavsansjos, parmesan, løk, frisk chili (kan, i likhet med frisk ingefær, fryses!), hvitløk, selleristang, gulrot, tomater, potet, egg, matyoghurt (eller kesam, lettrømme, crème fraîche, avhengig av bruk og hvor sunt du vil ha det). ← Signerer denne
Ginen Skrevet 7. mars 2006 Forfatter #5 Skrevet 7. mars 2006 Tusen takk, Piaf! hadde ikke ventet et så godt svar her, så dette setter jeg pris på! skal ta disse rådene til hjertet For jeg vil så gjerne, bare latskap og dårlig planlegging det står på
Hu i Svingen Skrevet 7. mars 2006 #6 Skrevet 7. mars 2006 Legger inn min handleliste. Du trenger ikke kjøpe alt på lista, men det kan krysses av, og særlig smakstilsteningene er ting som er kjekke å ha i skapet. Handleliste: Grønnsaker □ Asparges □ Blomkål □ Brokkoli □ Tomater □ Gul Løk □ Sjalottløk □ Rødløk □ Vårløk □ Salat □ Mais □ Kålhode □ Champignon □ Kantareller □ Squash □ Gulrøtter □ Grønne Bønner □ Kålrot □ Paprika □ Agurk □ Sitron □ Spinat □ Bok Choi □ Reddik □ Purre □ Poteter □ Sukkererter □ Avocado □ Ferdig salat Urter □ Hvitløk □ Ingefær □ Dill □ Basilikum □ Rosmarin □ Sitronmelisse □ Persille □ Chili □ Gressløk □ Salvie □ Mynte □ Koriander Frukt □ Moreller □ Fersken □ Papaya □ Plommer □ Jordbær □ Epler □ Grapefrukt □ Druer □ Bananer □ Appelsiner □ Pærer □ Klementiner □ Kiwi □ Mango □ Ananas □ Blåbær Kjøtt og fugl □ Kjøttdeig □ Lammedeig □ Bacon □ Kalkun □ Svin indrefilet □ Koteletter □ Skinke □ Kyllingfilet □ Biff □ Pølser □ Hamburgere □ Lam □ Kraft □ Kjøttpudding □ Kyllingvinger □ Høne □ Grillet kylling □ Suppebein Fisk og skalldyr □ Sjøtunge □ Makrell □ Hummer □ Fiskegrateng □ Blåskjell □ Røkt kolje □ Laks □ Tunfisk □ Torsk □ Reker □ Krabbe □ Fiskepudding □ Kreps □ Scampi □ Kamskjell □ Fiskekraft □ Fiskepinner Meieriprodukter □ Melk □ Biola naturell □ Yoghurt □ Bremykt □ Margarin □ Egg □ Rømme □ Cottage cheese □ Fetaost □ Fløte □ Hvitløkssmør Pålegg □ Gulost □ Brunost □ Kremost □ Blåmuggost □ Salami □ Skinke □ Kalkunpålegg □ Makrell i tomat □ Magerost □ Leverpostei □ Peppermakrell □ Rekesalat □ Kaviar □ Lodderogn □ Gravlaks Drikke □ Brus □ Tonic □ Mineralvann □ Eplejuice □ Appelsinjuice □ Saft □ Øl □ Multivitaminsaft □ Lettøl □ Te □ Kaffe Brød □ Bagels □ Rundstykker □ Grovbrød □ Kneippbrød □ Loff □ Knekkebrød □ Tortilla □ Baguetter □ Ciabatta □ Pitabrød □ Lomper □ Pølsebrød □ Hamburgerbrød Tørrvarer □ Hvetemel □ Sammalt mel □ Speltmel □ Kakao □ Sukker □ Tørrgjær □ Havregryn □ Semulegryn □ Linfrø □ Nøtter □ Mandler □ Pinjekjerner □ Bakepulver □ Natron □ Vaniljesukker □ Melis □ Maisenna □ Brunt sukker □ Sirup □ Stekt løk □ Taco Kit □ Posesuppe □ Posesaus div. □ Suketter Pasta / ris □ Spaghetti □ Speltspaghetti □ Nudler tørre □ Nudler ferske □ Fusilli □ Penne □ Jasminris □ Basmatiris □ Naturris □ Grøtris Snacks / Desserter □ Ritz □ Potetgull □ Saltstenger □ Iskrem □ Dessertoster □ Digg □ Popcorn □ Søte kjeks □ Havrekjeks □ Gele Krydder □ Hel sort pepper □ Aromat □ Peppermix □ Hvitløkspulver □ Rosmarin □ Seltin □ Karri □ Oregano □ Paprika □ Kardemomme □ Grillkrydder □ Vaniljestang □ Sitronpepper □ Kanel □ Estragon □ Chilipulver □ Havsalt □ Meldonsalt □ Timian □ Gurkemeie □ Laurbærblader □ Muskat □ Kryddernellik □ Korianderfrø □ Fennikelfrø □ Spisskummenfrø □ Karve Smakssettere og hermetikk □ Dressing □ Majones □ Sennep Grov □ Sennep Dijon □ Parmesan □ Ketchup □ Bodsennep □ Pesto □ Buljong □ Olivenolje □ Solsikkeolje □ Eddik □ Balsamico □ Hvitvinseddik □ Soyasaus □ Sweet Chilisaus □ Honning □ Østerssaus □ Hoi Sin saus □ Woksaus □ Sitrondråper □ Rose’s Lime □ Mørk sjokolade □ Ansjos □ Svisker □ Soltørkede tomater □ Ananas □ Flådde Tomater □ Hakkede tomater □ Oliven □ Artisjokk □ Maiskorn □ Maiskolber □ Champignon □ Sylteagurk □ Rødbeter □ Syltetøy □ Blåbærsyltetøy □ Tytterbærsyltetøy □ Tomatpure □ Tunfisk □ Bønner □ Salsa □ Asparges herm. □ Bogskinke □ Babymais □ Hakket hvitløk □ Hakket ingefær □ Syltet ingefær □ Jalapeños □ Tørket sopp □ Kokosmelk □ Kapers Hygieneprodukter □ Håndsåpe □ Lactacyd □ Dusjsåpe □ Barberskum □ Hårspray □ Hårskum □ Sjampo □ Balsam □ Deodorant □ Tannpasta □ Tannstikkere □ Toalettpapir □ Barberblader □ Q-Tips □ Bomull □ Papirservietter □ Talkum Rengjøringsmidler □ Oppvaskmiddel □ Zalo □ Jif blå /gul □ Vaskemiddel □ Milo □ Tøymykner □ Klorin □ Salmiakk □ Nylonvask □ Stålull □ Tørkepapir Frossent □ Pai □ Pizza □ Pasta □ Pytt i panne □ Panetter Diverse □ Lyspærer □ Batterier □ Stearinlys □ Aluminiumsfolie □ Bakepapir □ Brødposer □ Blomstergjødsel □ Floradix Formula □ Ibux □ Sigaretter Annet □ ______________ □ ______________ □ ______________ □ ______________ □ ______________ □ ______________ □ ______________ □ ______________ □ ______________ □ ______________ □ ______________ □ ______________ □ ______________ □ ______________ □ ______________ □ ______________ □ ______________ □ ______________ □ ______________ □ ______________
Ginen Skrevet 7. mars 2006 Forfatter #7 Skrevet 7. mars 2006 Wow Dette skulle typen sett... Hehe... Hadde sprengt budsjettet med glans! Men mange gode tips, og det var jo akkurat det jeg ville ha! *skriver ut handleliste og tømmer lommeboken*
Hu i Svingen Skrevet 8. mars 2006 #10 Skrevet 8. mars 2006 Svingen: Var det ukeshandlingen, eller? ← Noe sånt. Eh...
Fakse Skrevet 9. mars 2006 #11 Skrevet 9. mars 2006 Du har fått mange gode råd om basisvarer, så jeg hopper over det og legger igjen noe råd om menyplanlegging. Jeg lager meny for en uke av gangen, det er lurt og ha en fast dag for handling, men ikke mandag for da er det tomt i butikkene. Handler man torsdag f.eks får man melk med dato som varer en hel uke, samt ferskere grønnsaker. Vær mett og ha satt av minst en time første gang du skal planlegge en meny. Jeg pleier å tenke mat i grupper. Prøver å ha fisk to-tre ganger minimum, gjerne et vegetarmåltid, også ulike kjøttretter resten av dagene. Varierer også tilbehøret på samme måte. Er det poteter til den ene fiskemiddagen blir det ofte ris eller couscous til den neste. Det kan være greit med tema-dager. Vi har ofte suppe mandag eller tirsdag, og "kosemat" som hjemmelaget pizza, hemmelaget lasagne, hjemmelaget hamburger på fredager. Søndager eksperimenterer jeg ofte, og prøver ut nye oppskrifter eller oppskrifter som tar lang tid og lage. Som inspirasjonskilde til nye oppskrifter bruker jeg kokebøker, men også internett veldig mye. Jeg har gjerne en råvare jeg kunne tenke meg og eksperimentere med, også gjør jeg et søk med utgangspunkt i den. Når jeg lager meny har jeg en ferdig mal i word som jeg bruker hver gang (med overskrifter "Mandag", "Tirsdag" osv. Skriver ned alle ingrediensene og alt tilbehør som skal til for hvert måltid, da er det lettere å lage handleliste etterpå. Lagrer menyen for hver uke i en egenfolder, daterer med ukenummer. Har etterhvert opparbeidet meg et fint arkiv, så når jeg er fantasiløs kan jeg bare gå tilbake og plukke ut retter fra gamle menyer. Det er litt arbeid når man sitter og lager menyen, men jeg synes det er litt kos også. Dessuten er det så utrolig deilig å slippe den daglige turen på butikken med hva-skal-vi-ha-til-middag-panikk i bakhodet. Vi har noen ganger fallt ut av rutinen med meny og ukeshandel, men det er så tungvindt at vi fort kommer oss inn i rutinen igjen.
Prinsesse på erten Skrevet 9. mars 2006 #12 Skrevet 9. mars 2006 Ser det er flere enn meg som liker å planlegge middagene en uke av gangen Hver søndag kveld bruker jeg en times tid på å sette opp menyen. Et godt tips er å ha ukas gjøremål i bakhodet mens du planlegger middagene. Sånn at du vet at på tirsdag kommer begge seint hjem og at det derfor hadde vært praktisk med noe lettvint. Eller at du skal spise alene på onsdag fordi kjæresten skal på fotballkamp.... Invister i noen skikkelig kokebøker! Jeg bruker også en del internett, men blir alltid mer inspirert av kokebøker med en masse bilder. Stiansen til hverdags er helt genial! En masse enkle og supergode oppskrifter. Hvis dere er glad i asiatisk mat, ville jeg ha kjøpt inn et godt utvalg av asiatiske sauser; soya, teriaki, fiskesaus, chillisaus, sesamolje etc. De holder seg lenge i kjøleskapet og inngår i mange oppskrifter. Og asiatisk mat er sunt og lettvint. Til slutt et eksempel på middagsmeny hos oss. Her brukes alle ingredienser opp slik at man sparer masse penger... Mandag: (Mandag er handledagen og derfor blir det ofte fersk fisk.) Stekt laks med mandelpoteter, agurksalat og en rømmeklatt. Tirsdag: (Begge trener og kommer seint hjem, lager noe lettvint.) Pasta med hjemmelaget tomat- og ricottasaus. Og masse parmesan. Onsdag: (Har litt bedre tid....) Hjemmelagede kjøttboller og potetmos. Dampet brokkoli til. Torsdag: Fiskeburgere. Fiskekaker fra fiskehandleren, gode brød og rømmedressing. Og selvfølgelig en masse grønt. Fredag: (Ekstra god middag..., kanskje dessert??) Entrecote gratinert med brie. Servert med bakte poteter, brokkoli og ripssyltetøy. Lørdag: (Planer for kvelden, gjøre det lettvint...) Frossenpizza, take-away sushi eller noe tilsvarende. Søndag: Suppelapskaus med strimlet svinekjøtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå