RedFox81 Skrevet 5. februar #21 Del Skrevet 5. februar homber skrev (Akkurat nå): Da er vi fundamentalt uenig. Jeg er for likestilling, noe du åpenbart ikke er. Ehh? Basert på hva sier du dette? Du leste en artikkel på NRK, og gikk 5 på, og trakk konklusjon om at kvinner får 30% kortere straff og det er pga likestilling. Jeg har lest artikkel, rapport, og trakk konklusjonen, at hvis vi sorterer vekk kvinner som fikk mildere straff pga barn, vil gjenstående kvinner enten ha like lange straff, eller lengre straff enn menn, så fremt de begått samme forbrytelse. I beste fall, vil vi se en betydelig reduksjon på forskjellen mellom kjønnene. Men rapporten, slik den er nå, gir ikke fullstendig bilde. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 5. februar #22 Del Skrevet 5. februar Baktus2024 skrev (10 minutter siden): Likhet for loven er et prinsipp som ikke betyr at en blir behandlet likt etter loven. En førstegangs forbryter / en som ikke er straffedømt siste 5 åra blir mildere dømt , etter prinsippet, enn en notorisk gjenganger/ en med særlig ansvar . Så er det skjønn ... Skjønnsloven ligger som et fundament i retter gang og i forvaltningsloven.. subjektiv skyld , objektiv skyld , særlige personlige forhold , preventive hensyn etc... Det er blant dommeres arbeidshverdag.. Så kan vi alltids stille oss spørsmål ved om det er slik at kjønnskvoterte kvinnedommere ser den stygge ulven i alt av menn og offeret i alt av kvinner ? Kjønnskvoteringen var vanlig på 90-tallet..det er dagens gråhåra feminister som sitter som dommere, i saker med kvinnelige bistandsadvokater, kvinnelige statsadvokater, kvinnelige påtale jurister... At forskjellsbehandling kan skje er mulig.. Dette kan være en del av årsaken. Flere menn enn kvinner er notoriske forbrytere. Det vil si at det er flere førstegangsforbrytere blant kvinner enn blant menn. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 5. februar #23 Del Skrevet 5. februar homber skrev (1 minutt siden): Du forstår ikke likestilling. Hvis det er slik så må menns straffer reduseres. Hvorfor er det greit at en kvinne som promillekjører får kortere straff? Da må jo straffenivået ned også for menn. Det er ikke greit at en kvinne og en mann som har kjørt med samme promille, og har samme situasjon overalt ellers, har forskjellige straffer. Har de forskjellige promiller, er noen av dem førstegangsforbryter mens den andre har vært dømt for tre lovbrudd tidligere, har noen av dem omsorgsoppgaver overfor veldig små barn, syke foreldre osv, så blir bildet mer nyansert. Menn sluntrer ofte unna omsorgsoppgaver. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
homber Skrevet 5. februar Forfatter #24 Del Skrevet 5. februar Rosalilje84 skrev (1 minutt siden): Dette kan være en del av årsaken. Flere menn enn kvinner er notoriske forbrytere. Det vil si at det er flere førstegangsforbrytere blant kvinner enn blant menn. Forskjellene forsvinner ikke selv om vi kontrollerer for det dommerne ser på når de bestemmer straffen, som for eksempel hvilke paragrafer den tiltalte har brutt, om de er straffet før eller om de har tilstått. Når vi tar høyde for alt dette, får kvinner 24 dager færre dager i fengsel for de samme forbrytelsene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 5. februar #25 Del Skrevet 5. februar homber skrev (Akkurat nå): Forskjellene forsvinner ikke selv om vi kontrollerer for det dommerne ser på når de bestemmer straffen, som for eksempel hvilke paragrafer den tiltalte har brutt, om de er straffet før eller om de har tilstått. Når vi tar høyde for alt dette, får kvinner 24 dager færre dager i fengsel for de samme forbrytelsene. En paragraf er ikke en paragraf. En promille på 1,5 og en promille på 4 dømmes etter samme paragraf, men straffen er selvfølgelig helt forskjellig. Jeg har skummet gjennom rapporten. Det er flere forhold det ikke er tatt høyde for. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 5. februar #26 Del Skrevet 5. februar De rike får også kortere straff, btw: https://www.nrk.no/norge/xl/de-rikeste-far-oftere-lavere-straffer-enn-de-fattigste-i-norske-rettssaler-1.17178868 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RedFox81 Skrevet 5. februar #27 Del Skrevet 5. februar (endret) @homber Du kan jo også se i rapporten, at alder betyr mye mer enn kjønn. Er du under 35 år, vil du få 3 ganger kortere straff enn du er over 46 år gammel. Altså 150% endring, og ikke 30% endring. Så helt likestilling blir det nok aldri uansett. ps, her kan jeg kanskje se en annen svakhet med rapporten, der alle under 35 er gruppert i samme aldersgruppa. De som er 16-20 år gamle, trekker nok snitt for straffestørrelse for denne gruppa. Endret 5. februar av RedFox81 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissHannigan Skrevet 5. februar #28 Del Skrevet 5. februar To menn tatt for samme kriminelle handling. En er rik og en er fattig. Fattig mann får fengselsstraff, mens rik mann får samfunnstjeneste. Jakob i den dyre Audien er god for flere millioner kroner. Frank i den billige Audien er ikke lenger i jobb, lever på trygd og har flere millioner i forbrukslån. Selv om de har gjort det samme, får de to mennene til slutt svært forskjellig straff. https://www.nrk.no/norge/xl/de-rikeste-far-oftere-lavere-straffer-enn-de-fattigste-i-norske-rettssaler-1.17178868 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
homber Skrevet 5. februar Forfatter #29 Del Skrevet 5. februar RedFox81 skrev (Akkurat nå): @homber Du kan jo også se i rapporten, at alder betyr mye mer enn kjønn. Er du under 35 år, vil du få 2 ganger mindre straff enn du er over 46 år gammel. Altså 150% endring, og ikke 30% endring. Så helt likestilling blir det nok aldri uansett. Jeg synes det er viktig å diskutere dette på samfunnsnivå. Det er jo åpenbart et stort problem. "Så helt likestilling blir det nok aldri uansett" Synes det er en trist konklusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 5. februar #30 Del Skrevet 5. februar Mannisinbestealder skrev (14 minutter siden): Her må norske kvinner kreve likestilling!! Hehe ja dette skal vi gå i kamptog for. Eller vel heller menn som må kreve likestilling her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
homber Skrevet 5. februar Forfatter #31 Del Skrevet 5. februar Memorangen skrev (Akkurat nå): Hehe ja dette skal vi gå i kamptog for. Eller vel heller menn som må kreve likestilling her. Så likestilling betyr bare likestilling for ditt kjønn? Trodde feminismen handlet om likestilling for alle jeg. Eller tar jeg feil? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RedFox81 Skrevet 5. februar #32 Del Skrevet 5. februar homber skrev (2 minutter siden): Jeg synes det er viktig å diskutere dette på samfunnsnivå. Det er jo åpenbart et stort problem. "Så helt likestilling blir det nok aldri uansett" Synes det er en trist konklusjon. men homber, det er IKKE åpenbart for meg at dette er et stort problem? Det er åpenbart for meg at denne rapporten har svakheter, som gjør at vi ikke kan konkludere det du har konkludert - at det å være en kvinne vil gi deg 30% reduksjon i fengselsstraff ved fyllekjøring, enn hvis du var en mann, når andre faktore er helt like. Jeg kan ikke lese det du sier utifra rapporten, slik jeg ser det. Det jeg leser utifra rapporten, er at flere faktore åpenbart spiller inn når dommen settes - og det er alt fra alder, utseende, kjønn, barn, klær, norsk/utenlandsk bakgrunn, tidligere krim-historikk.. Og det er jo ganske åpenbart, er det ikke? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
homber Skrevet 5. februar Forfatter #33 Del Skrevet 5. februar RedFox81 skrev (1 minutt siden): men homber, det er IKKE åpenbart for meg at dette er et stort problem? Det er åpenbart for meg at denne rapporten har svakheter, som gjør at vi ikke kan konkludere det du har konkludert - at det å være en kvinne vil gi deg 30% reduksjon i fengselsstraff ved fyllekjøring, enn hvis du var en mann, når andre faktore er helt like. Jeg kan ikke lese det du sier utifra rapporten, slik jeg ser det. Det jeg leser utifra rapporten, er at flere faktore åpenbart spiller inn når dommen settes - og det er alt fra alder, utseende, kjønn, barn, klær, norsk/utenlandsk bakgrunn, tidligere krim-historikk.. Og det er jo ganske åpenbart, er det ikke? For så vidt enig i det. Synes du det er greit at det er slik? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 5. februar #34 Del Skrevet 5. februar homber skrev (2 minutter siden): Så likestilling betyr bare likestilling for ditt kjønn? Trodde feminismen handlet om likestilling for alle jeg. Eller tar jeg feil? Nei det har jeg aldri sagt😁 Er jo bare å slutte å begå forbrytelser så har vi løsningen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RedFox81 Skrevet 5. februar #35 Del Skrevet 5. februar homber skrev (Akkurat nå): For så vidt enig i det. Synes du det er greit at det er slik? Nei, faktisk, jeg skulle ønske at flere dom var satt slik som eksamenskarakter på skriftlig eksamen - anonymisert. Jeg er hundre prosent sikker at menneskefaktor spiller inn, som i alt annet i livet. Skal vi la AI å bestemme dom, utifra gråe fakta og ingenting annet? Blir det en bedre løsning for noen, eller får alle sammen strengere straff og det blir verre for alle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
homber Skrevet 5. februar Forfatter #36 Del Skrevet 5. februar RedFox81 skrev (1 minutt siden): Nei, faktisk, jeg skulle ønske at flere dom var satt slik som eksamenskarakter på skriftlig eksamen - anonymisert. Jeg er hundre prosent sikker at menneskefaktor spiller inn, som i alt annet i livet. Skal vi la AI å bestemme dom, utifra gråe fakta og ingenting annet? Blir det en bedre løsning for noen, eller får alle sammen strengere straff og det blir verre for alle? Det er ikke en dårlig ide. Burde jo testes ut nå som AI har kommet ganske langt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 5. februar #37 Del Skrevet 5. februar Dette er helt i tråd med tidligere undersøkelser både i Norge og i andre land, og på ingen måte overraskende i så måte. Men samtidig skal det forbigås i stillhet, for det er tross alt ikke så viktig når det er i disfavør menn. Også lurer man samtidig på hvorfor unge menn går mot høyre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RedFox81 Skrevet 6. februar #38 Del Skrevet 6. februar Altså, lave kvaliteten på denne rapporten irriterer meg så pass at jeg har nesten lyst å gjennomgå alt data på nytt. Jeg tipper, at på nøyaktig samme data, klarer jeg å manipulere data slik at jeg kan trekke en helt annen konklusjon enn NRK-journalist. Nemlig, at det er best å være ung, pen, høy, hvit (=norsk), pent kledd (=ikke fattig) mann. Og at det er ved det tilfelle at man får mildest dom. På andre plass kommer unge hvite kvinner med små barn og uten tidligere forbrytelser. Osv.. Sist kommer til å enten være en ung mann med utenlandsk bakgrunn og tidligere forbrytelser, eller en godt voksen norsk mann (46+) som blir karakterisert som "en kjenning av politiet". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arild37 Skrevet 6. februar #39 Del Skrevet 6. februar Trynefaktor har mye å si for straff. En kvinne har generelt bedre trynefaktor enn menn, og en velstående og velkledd mann har bedre trynefaktor enn en fattig mann med trøblete liv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 6. februar #40 Del Skrevet 6. februar RedFox81 skrev (12 timer siden): Altså, lave kvaliteten på denne rapporten irriterer meg så pass at jeg har nesten lyst å gjennomgå alt data på nytt. Jeg tipper, at på nøyaktig samme data, klarer jeg å manipulere data slik at jeg kan trekke en helt annen konklusjon enn NRK-journalist. Nemlig, at det er best å være ung, pen, høy, hvit (=norsk), pent kledd (=ikke fattig) mann. Og at det er ved det tilfelle at man får mildest dom. På andre plass kommer unge hvite kvinner med små barn og uten tidligere forbrytelser. Osv.. Sist kommer til å enten være en ung mann med utenlandsk bakgrunn og tidligere forbrytelser, eller en godt voksen norsk mann (46+) som blir karakterisert som "en kjenning av politiet". Hva tenker du om at rapporten har lignende funn man har sett tidligere i Norge, samt at man ser lignende skje i andre land? Jeg anbefaler å lese saken fra Dagbladet om fyllekjøringsdommer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå