Gå til innhold

Kvinner får kortere fengselsstraff

homber

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er det. 

Ikke bare er det ikke likhet for loven, men også en umyndiggjøring av kvinner. 

veldig bra at det settes søkelys på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen leser jeg en NRK-artikkel der det er helt tydelig for meg, at journalisten ikke går nok inn i dybden. Og spørsmålet som skulle ha blitt stilt, som virker så åpenbart og helt på overflaten, blir ikke stilt. Har forskere justert dommene i forhold til hensyn til barn?

Det nevnes ingen plass. Også paret som er i artikkelen, nå er de begge ble frikjent. Men om de ikke ble det, om de skulle dømmes, og vi vet at de har et barn sammen, barn som er under 1 år gammel - Er ikke det helt åpenbart at i det tilfelle, av hensyn til barnet, ville moren fått mildere straff? F.eks. ville hun fått lov å sone med lenke, for å kunne fortsette å være sammen med spedbarnet? Og grunnen ville ikke vært at "Erik er stille", men at "Lisa er mor til et lite barn". Hvis vi justerer alle saker der mor enten ammende mor, mor til lite barn under 2 år, eller har aleneomsorg for barn - hvis vi trekker de vekk fra utvalget, påvirker det da lengde av dommene? Jeg påstår ikke hundre prosent at svaret er ja, men jeg forventer nesten at ja, det blir forskjell. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedFox81 skrev (33 minutter siden):

Og igjen leser jeg en NRK-artikkel der det er helt tydelig for meg, at journalisten ikke går nok inn i dybden. Og spørsmålet som skulle ha blitt stilt, som virker så åpenbart og helt på overflaten, blir ikke stilt. Har forskere justert dommene i forhold til hensyn til barn?

Det nevnes ingen plass. Også paret som er i artikkelen, nå er de begge ble frikjent. Men om de ikke ble det, om de skulle dømmes, og vi vet at de har et barn sammen, barn som er under 1 år gammel - Er ikke det helt åpenbart at i det tilfelle, av hensyn til barnet, ville moren fått mildere straff? F.eks. ville hun fått lov å sone med lenke, for å kunne fortsette å være sammen med spedbarnet? Og grunnen ville ikke vært at "Erik er stille", men at "Lisa er mor til et lite barn". Hvis vi justerer alle saker der mor enten ammende mor, mor til lite barn under 2 år, eller har aleneomsorg for barn - hvis vi trekker de vekk fra utvalget, påvirker det da lengde av dommene? Jeg påstår ikke hundre prosent at svaret er ja, men jeg forventer nesten at ja, det blir forskjell. 

Leste du artikkelen?

• Barn: Kvinner har oftere aleneomsorg for barn

Flere av disse er formildende omstendigheter. Det betyr at dommeren har en god grunn til å senke straffen.

Men NRK og Lighthouse Reports har brukt statistiske metoder for å ta høyde for omstendigheter nevnt i dommen som kan gjøre straffen strengere eller mildere.

Anbefaler deg å lese den en gang til.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

homber skrev (19 minutter siden):

Leste du artikkelen?

Flere av disse er formildende omstendigheter. Det betyr at dommeren har en god grunn til å senke straffen.

Men NRK og Lighthouse Reports har brukt statistiske metoder for å ta høyde for omstendigheter nevnt i dommen som kan gjøre straffen strengere eller mildere.

ja, og rett etter det, lister de hva forskere tatt hensyn til, og barn er ikke der. Men, hvis vi leser i linken til selve rapporten, så ser vi hvorfor. De hadde ikke tilgang til data om barn. 
Så jeg vet hvorfor forskere ikke kunne ta hensyn til det. Det jeg ikke skjønner, som jeg etterspør, er hvorfor ikke journalisten har spurt om det direkte, når det er så åpenbart en grunn til forskjell. 

Sitat

Nonetheless, it is possible that we failed to account for certain confounding factors. For example, we did not account for any legal changes that may have occurred during the period we collected data. We also did not have access to certain demographic factors that could also be associated with sentencing outcomes, like whether the defendant has children.

https://www.lighthousereports.com/methodology/norway-criminal-justice/#section-7

Sjeldent har jeg lest en rapport der svakhet er så åpenbar, og til og med nevnt av selve forskere, det må jeg si. 😒 

Endret av RedFox81
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedFox81 skrev (5 minutter siden):

ja, og rett etter det, lister de hva forskere tatt hensyn til, og barn er ikke der. Men, hvis vi leser i linken til selve rapporten, så ser vi hvorfor. De hadde ikke tilgang til data om barn. 
Så jeg vet hvorfor forskere ikke kunne ta hensyn til det. Det jeg ikke skjønner, som jeg etterspør, er hvorfor ikke journalisten har spurt om det direkte, når det er så åpenbart en grunn til forskjell. 

Jeg synes det er søkt å anta at kvinner får 30% kortere fengselsstraff fordi i noen tilfeller så er kvinner aleneforsørgere. 

At det påvirker dommen tror jeg du har rett i, men det er uansett en så stor forskjell at man må gjøre noe med det.

En kvinnelig promillekjører bør få samme straff som en mann uansett livssituasjon. 

1/3 er ekstremt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Likhet for loven er et prinsipp som ikke betyr at en blir behandlet likt etter loven. En førstegangs forbryter / en som ikke er straffedømt siste 5 åra blir mildere dømt , etter prinsippet, enn en notorisk gjenganger/ en med særlig ansvar .

Så er det skjønn ... Skjønnsloven ligger som et fundament i retter gang og i forvaltningsloven.. subjektiv skyld , objektiv skyld , særlige personlige forhold , preventive hensyn etc... Det er blant dommeres arbeidshverdag..

Så kan vi alltids stille oss spørsmål ved om det er slik at kjønnskvoterte kvinnedommere ser den stygge ulven i alt av menn og offeret i alt av kvinner ? Kjønnskvoteringen var vanlig på 90-tallet..det er dagens gråhåra feminister som sitter som dommere, i saker med kvinnelige bistandsadvokater, kvinnelige statsadvokater, kvinnelige påtale jurister...

At forskjellsbehandling kan skje er mulig..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

homber skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er søkt å anta at kvinner får 30% kortere fengselsstraff fordi i noen tilfeller så er kvinner aleneforsørgere. 

At det påvirker dommen tror jeg du har rett i, men det er uansett en så stor forskjell at man må gjøre noe med det.

En kvinnelig promillekjører bør få samme straff som en mann uansett livssituasjon. 

1/3 er ekstremt. 

jeg vil si det er faktisk lite. Kvinnen må ikke nødvendigvis være aleneforsørger da, men bare være forsorger til et lite barn, gravid, ammende mor, omsorg over andre familiemedlemmer, og hvis du tar alt dette - så er det nok mange kvinner det gjelder. Mange flere kvinner enn menn. Statistisk ville det antageligvis gjøre utslag, og kanskje det er mindre enn 30%, det kan vi jo ikke vite, det kan også faktisk være mer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannisinbestealder skrev (1 minutt siden):

Her må norske kvinner kreve likestilling!!

Kvinner må starte å begå like mange og alvorlige kriminelle handlinger som menn, slik at det blir likt 😃

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedFox81 skrev (3 minutter siden):

jeg vil si det er faktisk lite. Kvinnen må ikke nødvendigvis være aleneforsørger da, men bare være forsorger til et lite barn, gravid, ammende mor, omsorg over andre familiemedlemmer, og hvis du tar alt dette - så er det nok mange kvinner det gjelder. Mange flere kvinner enn menn. Statistisk ville det antageligvis gjøre utslag, og kanskje det er mindre enn 30%, det kan vi jo ikke vite, det kan også faktisk være mer. 

Da er vi fundamentalt uenig. 

Jeg er for likestilling, noe du åpenbart ikke er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

homber skrev (28 minutter siden):

Leste du artikkelen?

Men dette har da ikke noe med likestilling å gjøre. Man kan ikke likestille biologi. Man kan heller ikke likestille det at en del norske fedre fortsatt nøyer seg med å være helgepappa etter brudd. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (Akkurat nå):

Kvinner må starte å begå like mange og alvorlige kriminelle handlinger som menn, slik at det blir likt 😃

Dette handler om straff for likt lovbrudd. At flere menn er kriminelle og får lengre fengselsstraffer er ubestridt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

homber skrev (6 minutter siden):

1/3 er ekstremt. 

Men er forbrytelsene helt like? Du skjønner jo selv at det er forskjell på straff hvis du har promille på 1,5 og 4. Menn drikker i snitt mer enn kvinner, og har sikkert høyere promille. Straffen er progressiv med økning i promille.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Men dette har da ikke noe med likestilling å gjøre. Man kan ikke likestille biologi. Man kan heller ikke likestille det at en del norske fedre fortsatt nøyer seg med å være helgepappa etter brudd. 

Det handler om at loven skal være lik for alle. Er ikke det fundamentalt i likestillingsspørsmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Men er forbrytelsene helt like? Du skjønner jo selv at det er forskjell på straff hvis du har promille på 1,5 og 4. Menn drikker i snitt mer enn kvinner, og har sikkert høyere promille. Straffen er progressiv med økning i promille.

Selvsagt. Det er jo snakk om samme lovbrudd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
homber skrev (1 minutt siden):

Da er vi fundamentalt uenig. 

Jeg er for likestilling, noe du åpenbart ikke er. 

Du kan ikke likestille biologi. Straffen for en gravid kvinne må selvfølgelig avpasses i forhold til risiko for spontanabort/for tidlig fødsel, helseplager og lignende. Det er i alles interesse at barn som kan ammes, ammes lengst mulig. Menn går ikke gravide, de føder ikke, og de ammer ikke. Samtidig er samfunnet helt avhengig av at NOEN går gravid, føder og ammer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om at loven skal være lik for alle. Er ikke det fundamentalt i likestillingsspørsmålet?

Loven ER lik for alle. En far med aleneomsorg for et barn får den samme formildende omstendigheten som en mor i samme situasjon. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Det er jo snakk om samme lovbrudd. 

Men "samme lovbrudd" i forhold til ALLE faktorer, for eksempel summen som er stjålet, promille osv? Eller forbrytelser av den samme typen, der man likestiller 1,5 og 4 i promille, eller tyveri av 50 000 og tyveri av 5 millioner?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke likestille biologi. Straffen for en gravid kvinne må selvfølgelig avpasses i forhold til risiko for spontanabort/for tidlig fødsel, helseplager og lignende. Det er i alles interesse at barn som kan ammes, ammes lengst mulig. Menn går ikke gravide, de føder ikke, og de ammer ikke. Samtidig er samfunnet helt avhengig av at NOEN går gravid, føder og ammer. 

Du forstår ikke likestilling. Hvis det er slik så må menns straffer reduseres. Hvorfor er det greit at en kvinne som promillekjører får kortere straff? Da må jo straffenivået ned også for menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...