Katten.2.0 Skrevet 8. februar Forfatter #161 Del Skrevet 8. februar Molly85 skrev (5 minutter siden): Den whataboutismen er bare tull. Det var EN hendelse. Bare å ta seg en tur til Oslo eller å se på NRK. De som er pro-Israel/jøder blir tiet i hjel. De som er jøder gjemmer tegnene etter ønske fra politiet, for å unngå å «provosere» propal. Selv bedehus i huttiheita som har hatt Miff på besøk har måttet ha politivakter utenfor. Man kan risikere å bli slått ned om man viser støtte til Israel på noen som helst måte. Den akutte trusselen mot jøder er MYE større enn mot muslimer i Norge, for de er skjermet her. De har en frihet ingen annen religion i Norge har til å utøve sin religion, selv om den innbefatter ting som barneekteskap (se bare i Oslo hvor mye som går under radaren), omskjæring etc. Abid Raja adresserte dette og ble truet av sine muslimske medbrødre. Galskap. Så kom ikke her og si at muslimer er mer utsatt enn jøder. Da bør du ta turen og snakke med det mosaiske trossamfunnet. Jeg sier ikke at muslimer er mer utsatt enn jøder, jeg sier at vi ikke vet hvem som er mest utsatt fram til noen kan produsere kilder som viser den absolutte trusselen mellom jøder og muslimer. Det at det er en forhøyet trussel mot jøder nå er jo kjent, forhøyet i forhold til den relative trusselen. Jeg vet nemlig ikke om det er mest jødehat eller muslimer i vesten, og ingen her vet det fram til at vi kan se på nøytrale kilder som viser det. Det vi vet er at vi har hatt én dødelig muslimsk terroraksjon på norsk jord siden andre verdenskrig. Ellers har alle dødelige terrorhandlinger på norsk jord vært gjennomført av høyreekstreme. Så vi er tilbake til spørsmålet om hva den absolutte trusselen er. Skal dere dra poenget med at det er så farlig å være jødisk i Norge, så må dere kunne underbygge det med mer enn politivakt - for det har vært væpnet politivakter for ganske mange de siste ti årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 8. februar #162 Del Skrevet 8. februar Katten.2.0 skrev (31 minutter siden): Jeg sier ikke at muslimer er mer utsatt enn jøder, jeg sier at vi ikke vet hvem som er mest utsatt fram til noen kan produsere kilder som viser den absolutte trusselen mellom jøder og muslimer. Det at det er en forhøyet trussel mot jøder nå er jo kjent, forhøyet i forhold til den relative trusselen. Jeg vet nemlig ikke om det er mest jødehat eller muslimer i vesten, og ingen her vet det fram til at vi kan se på nøytrale kilder som viser det. Det vi vet er at vi har hatt én dødelig muslimsk terroraksjon på norsk jord siden andre verdenskrig. Ellers har alle dødelige terrorhandlinger på norsk jord vært gjennomført av høyreekstreme. Så vi er tilbake til spørsmålet om hva den absolutte trusselen er. Skal dere dra poenget med at det er så farlig å være jødisk i Norge, så må dere kunne underbygge det med mer enn politivakt - for det har vært væpnet politivakter for ganske mange de siste ti årene. https://www.vg.no/nyheter/i/WRzw6g/pst-vurderer-at-trusselen-mot-jordiske-maal-i-norge-er-skjerpet PST økte trusselnivået fra moderat til høyt med tanke på jøder og israelere, og følger ekstra med på pro-palestinske grupper. Det er svar på spørsmålet. i 2024/2025 er det farligere å være jøde/israeler enn muslim i Norge, kilde PST. 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 8. februar #163 Del Skrevet 8. februar Molly85 skrev (30 minutter siden): Så NÅ er Gazas innbyggere Hamas-terrorister?!🤣 Jeg tenker jo at det er mer fornuftig å bekjempe trakassering av Europeiske jøder, en å drepe 15000 palestinske barn og tusenvis av helsearbeidere slik at Netanyahu og Trump kan bedrive eiendomsutvikling i Gaza. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 8. februar #164 Del Skrevet 8. februar Katten.2.0 skrev (1 time siden): For de som er fordrevet fra Israel er naturligvis Israel deres hjemland. Det vi prater om nå er at Trump og Netanyahu vil tvangsflytte alle vekk fra Gaza og ta over området. Det er etnisk rensing. Uansett hvordan man vrir og vender på det. Nei, det trenger ikke være det. Om man har en flyktningeleir som ikke er egnet til å holde flyktninger trygg pga utedonerte ekspoloosiver, og mangel på sanitære anlegg, og tømmer leiren av sikkerhetsgrunner er ikke det etnisk rensking. Om det hadde vært leirer med syrere i Tyrkia, som hadde trengt det samme, ville det ikke vært etnisk rensking. At syriske flyktninger får lov til å flykte i sikkerhet er ikke annerledes enn at palestinske flyktninger får komme til trygghet. Det å slippe folk ut av Gaza er et utdelt gode. Det er ikke kriminalitet mot menneskeheten, folkemord, eller etnisk rensking. 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 8. februar Forfatter #165 Del Skrevet 8. februar Molly85 skrev (21 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/i/WRzw6g/pst-vurderer-at-trusselen-mot-jordiske-maal-i-norge-er-skjerpet PST økte trusselnivået fra moderat til høyt med tanke på jøder og israelere, og følger ekstra med på pro-palestinske grupper. Det er svar på spørsmålet. i 2024/2025 er det farligere å være jøde/israeler enn muslim i Norge, kilde PST. Ja, du refererer til en artikkel fra 2023 som sier at den relative trusselen mot jøder er forhøyet. Den sier ingenting om at den absolutte trusselen mot jøder er større enn mot muslimer i Norge pr nå. Nå ble jeg såpass nysgjerrig at jeg måtte søke opp PSTs nasjonale trusselvurdering for 2025 (det var ikke vanskelig, var det vel?): " Vi vurderer det som mulig at både ekstreme islamister og høyreekstremister vil forsøke å gjennomføre terrorhandlinger i Norge i 2025. Trusselen fra ekstreme islamister vurderes fortsatt å være noe mer alvorlig enn trusselen fra høyreekstremister." ( https://www.pst.no/globalassets/2025/nasjonal-trusselvurdering-2025/nasjonal-trusselvurdering-2025_no_web.pdf ) Så ja, dere har rett i at det vurderes som noe mer alvorlig trusler fra islamisme, dog er jeg spent på om den vurderingen endrer seg etter masseskytingen i Sverige. Om PST konkluderer med at trussel er "noe mer alvorlig", er det såpass likt i trusselnivå at det gir et feilaktig bilde å si "Den akutte trusselen mot jøder er MYE større enn mot muslimer i Norge", og lignende beskrivelser av situasjonen. Madame Butterfly skrev (5 minutter siden): Nei, det trenger ikke være det. Om man har en flyktningeleir som ikke er egnet til å holde flyktninger trygg pga utedonerte ekspoloosiver, og mangel på sanitære anlegg, og tømmer leiren av sikkerhetsgrunner er ikke det etnisk rensking. Om det hadde vært leirer med syrere i Tyrkia, som hadde trengt det samme, ville det ikke vært etnisk rensking. At syriske flyktninger får lov til å flykte i sikkerhet er ikke annerledes enn at palestinske flyktninger får komme til trygghet. Det å slippe folk ut av Gaza er et utdelt gode. Det er ikke kriminalitet mot menneskeheten, folkemord, eller etnisk rensking. Det å si at et folk skal fordrives fra et område for så å måtte finne seg et nytt hjemland er etnisk rensing. Det er ikke noe jeg mener, det er noe som er nedfelt i Genèvekonvensjonen. https://www.nrk.no/urix/trump_-_-israel-skal-gi-gaza-til-usa-1.17256830 Legger spesielt til: "Tvungen forflytting av beskytta personar frå okkupert område er forbode, uansett motivet". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 8. februar #166 Del Skrevet 8. februar Katten.2.0 skrev (16 minutter siden): Ja, du refererer til en artikkel fra 2023 som sier at den relative trusselen mot jøder er forhøyet. Den sier ingenting om at den absolutte trusselen mot jøder er større enn mot muslimer i Norge pr nå. Nå ble jeg såpass nysgjerrig at jeg måtte søke opp PSTs nasjonale trusselvurdering for 2025 (det var ikke vanskelig, var det vel?): " Vi vurderer det som mulig at både ekstreme islamister og høyreekstremister vil forsøke å gjennomføre terrorhandlinger i Norge i 2025. Trusselen fra ekstreme islamister vurderes fortsatt å være noe mer alvorlig enn trusselen fra høyreekstremister." ( https://www.pst.no/globalassets/2025/nasjonal-trusselvurdering-2025/nasjonal-trusselvurdering-2025_no_web.pdf ) Så ja, dere har rett i at det vurderes som noe mer alvorlig trusler fra islamisme, dog er jeg spent på om den vurderingen endrer seg etter masseskytingen i Sverige. Om PST konkluderer med at trussel er "noe mer alvorlig", er det såpass likt i trusselnivå at det gir et feilaktig bilde å si "Den akutte trusselen mot jøder er MYE større enn mot muslimer i Norge", og lignende beskrivelser av situasjonen. Det å si at et folk skal fordrives fra et område for så å måtte finne seg et nytt hjemland er etnisk rensing. Det er ikke noe jeg mener, det er noe som er nedfelt i Genèvekonvensjonen. https://www.nrk.no/urix/trump_-_-israel-skal-gi-gaza-til-usa-1.17256830 Legger spesielt til: "Tvungen forflytting av beskytta personar frå okkupert område er forbode, uansett motivet". Nei, det var det ikke, og det kom opp mange artikler som omhandlet dette. Jeg valgte 2023 fordi det sier mye at trusselen mot jøder/israelere i Norge ble større allerede da. Hva er problemet med å flytte dem til et bedre egnet sted? Det har blitt hevdet at Gaza er ubeboelig og et fengsel. Eneste mulighet for å gjøre Gaza beboelig er å fjerne landet Israel da, eller? Trumps taktikk er å manipulere folk til å gjøre som han vil, ved å true med en negativ konsekvens. Se bare Canada, Mexico, og nå; Gaza. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 8. februar Forfatter #167 Del Skrevet 8. februar Molly85 skrev (3 minutter siden): Nei, det var det ikke, og det kom opp mange artikler som omhandlet dette. Jeg valgte 2023 fordi det sier mye at trusselen mot jøder/israelere i Norge ble større allerede da. Hva er problemet med å flytte dem til et bedre egnet sted? Det har blitt hevdet at Gaza er ubeboelig og et fengsel. Eneste mulighet for å gjøre Gaza beboelig er å fjerne landet Israel da, eller? Trumps taktikk er å manipulere folk til å gjøre som han vil, ved å true med en negativ konsekvens. Se bare Canada, Mexico, og nå; Gaza. Det er ikke noe problem så lenge du ikke ser på etnisk rensing som et problem. Du kan ikke kalle det noe annet, for det er pr definisjon dét. Så lenge du ikke har noe problem med at det gjøres etnisk rensing så er det ikke noe problem - men i følge folkeretten er det et stort problem. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å kalle en spade for en spade, da det å tvangsflytte et folk fra et sted er etnisk rensing. Det viser seg jo at overraskende mange her ikke har et problem med det, så lenge det rammer palestinerne. Siden "problemet" vil forsvinne med å fjerne palestinerne, så kan man jo like gjerne si at problemet også vil forsvinne ved å fjerne Israel. Men jeg er like mot etnisk rensing av israelere som av palestinere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 8. februar #168 Del Skrevet 8. februar Katten.2.0 skrev (3 minutter siden): Det er ikke noe problem så lenge du ikke ser på etnisk rensing som et problem. Du kan ikke kalle det noe annet, for det er pr definisjon dét. Så lenge du ikke har noe problem med at det gjøres etnisk rensing så er det ikke noe problem - men i følge folkeretten er det et stort problem. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å kalle en spade for en spade, da det å tvangsflytte et folk fra et sted er etnisk rensing. Det viser seg jo at overraskende mange her ikke har et problem med det, så lenge det rammer palestinerne. Siden "problemet" vil forsvinne med å fjerne palestinerne, så kan man jo like gjerne si at problemet også vil forsvinne ved å fjerne Israel. Men jeg er like mot etnisk rensing av israelere som av palestinere. Det som ønskes gjennom slagordet «from the river to the sea» som har blitt ropt over det ganske land her siden oktober 2023 er etnisk rensing av Israel. Hvorfor er det ikke et problem før det gjelder palestinere? 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 8. februar Forfatter #169 Del Skrevet 8. februar Molly85 skrev (6 minutter siden): Det som ønskes gjennom slagordet «from the river to the sea» som har blitt ropt over det ganske land her siden oktober 2023 er etnisk rensing av Israel. Hvorfor er det ikke et problem før det gjelder palestinere? Du kan gjerne vise hvor jeg sier at det ikke er et problem. Spesielt siden du siterer meg hvor jeg skriver: "jeg er like mot etnisk rensing av israelere som av palestinere". Tråden her handler om Trump og Netanyahus forslag på etnisk rensing av Gaza. Det at jeg taler det imot betyr ikke at jeg støtter etnisk rensing av Israel. Så hvorfor synes du det er greit at Gaza skal etnisk renses og ikke Israel? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callista Skrevet 8. februar #170 Del Skrevet 8. februar Molly85 skrev (1 minutt siden): Det som ønskes gjennom slagordet «from the river to the sea» som har blitt ropt over det ganske land her siden oktober 2023 er etnisk rensing av Israel. Hvorfor er det ikke et problem før det gjelder palestinere? Det er et problem når det gjelder begge sider. Det er absolutt ikke ok at det blir ropt «from the river to the sea», men det er heller ikke greit at Israel bomber i stykker så og si hele Gaza, og ytterliggående jøder annekterer palestinske hjem på Vestbredden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 8. februar #171 Del Skrevet 8. februar Callista skrev (8 minutter siden): Det er et problem når det gjelder begge sider. Det er absolutt ikke ok at det blir ropt «from the river to the sea», men det er heller ikke greit at Israel bomber i stykker så og si hele Gaza, og ytterliggående jøder annekterer palestinske hjem på Vestbredden. Da er vi enige. Men det er sykt å være vitne til at «from the river to the sea» er pro-pals slagord og alle bare går med på det. Jf. de stedene jeg har vært og sett slike protester, som er Oslo, Sandefjord og Bergen. Man er blind for at etnisk rensing er det palestinernes ledere ønsker, og man klager utelukkende på de som forsvarer seg. Jeg tror ikke Gaza blir et godt sted for barn å vokse opp selv om så Israel skulle bli flyttet til Grønland. Det må inn andre makter enn de som er for drap på vantro og for å gjøre barn til martyrer. Islamismen må bort derfra. Se bare til Jemen, Libya, Syria… Den ekstreme islamismen ødelegger heller enn å bygge opp. Israel er et velfungerende demokrati, der alle religioner kan leve side om side (iallfall frem til Hamas’ terrorangrep). Hvorfor har ikke Gaza blitt velfungerende, når Israel trakk seg ut i 2006? 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosakatt Skrevet 8. februar #172 Del Skrevet 8. februar Katten.2.0 skrev (5 timer siden): Selvfølgelig kan man gi dem muligheten til å dra andre steder - så lenge andre steder vil ta imot dem. Det som Trump og Netanyahu legger fram er at de skal tvangsflyttes og finne seg et nytt hjemland. Det er etnisk rensing. Ja det blir jo dumt. Hvordan skal de bare finne seg et nytt land hjemland? Da får de ikke være sammen og det er jo trist. Men samtidig er Trump han som tror han bare kan få grønnland også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 8. februar #173 Del Skrevet 8. februar Rosakatt skrev (5 minutter siden): Ja det blir jo dumt. Hvordan skal de bare finne seg et nytt land hjemland? Da får de ikke være sammen og det er jo trist. Men samtidig er Trump han som tror han bare kan få grønnland også. Var det etnisk rensing mot jødene da Israel ble opprettet og alle jøder ble oppfordret til å flytte dit fra sine hjemland for å være trygge? 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosakatt Skrevet 8. februar #174 Del Skrevet 8. februar Molly85 skrev (Akkurat nå): Var det etnisk rensing mot jødene da Israel ble opprettet og alle jøder ble oppfordret til å flytte dit fra sine hjemland for å være trygge? Mener du jeg skal komme til en konklusjon at de burde hatt en returlapp på seg basert på hvilke land forfedrene deres flytta til Israel fra, fordi noen nå sier, jeg vet du har bodd her hele livet med vi myrder hverandre nå så stikk ellers? Det som skjer nå er dumt, uavhengig av hvorfor de er hvor de er. Vi er vårt land vi også, noen her er sikkert ikke 100 prosent norske, jeg har ulike land i mine gener i tilegg til norge, og jeg er er jo norsk. De vokste opp i Israel og de bør heller slutte å hate, drepe hverandre over tilfeldige historier fra fortiden/ tro, å komme frem til det åpenbare, de er samme art. De hører sammen, de kan bo sammen og ha et trygt land uten all dritten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 8. februar #175 Del Skrevet 8. februar (endret) Rosakatt skrev (10 minutter siden): Mener du jeg skal komme til en konklusjon at de burde hatt en returlapp på seg basert på hvilke land forfedrene deres flytta til Israel fra, fordi noen nå sier, jeg vet du har bodd her hele livet med vi myrder hverandre nå så stikk ellers? Det som skjer nå er dumt, uavhengig av hvorfor de er hvor de er. Vi er vårt land vi også, noen her er sikkert ikke 100 prosent norske, jeg har ulike land i mine gener i tilegg til norge, og jeg er er jo norsk. De vokste opp i Israel og de bør heller slutte å hate, drepe hverandre over tilfeldige historier fra fortiden/ tro, å komme frem til det åpenbare, de er samme art. De hører sammen, de kan bo sammen og ha et trygt land uten all dritten. Grunnen for å opprette Israel var til slutt at 6 millioner av dem ble etnisk renset. Greit å huske. Ellers så er det ikke Israel som systematisk har angrepet Gaza. Palestinerne startet krigen i oktober 2023. Før det hadde de sendt drøssevis raketter (laget av materiell som skulle vært brukt til å bygge opp heller enn å bygge ned), laget tunneler og forberedt seg på å drepe alle israelere de kunne, under slagordet «from the river to the sea». Endret 8. februar av Molly85 . 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosakatt Skrevet 8. februar #176 Del Skrevet 8. februar Molly85 skrev (5 minutter siden): Grunnen for å opprette Israel var til slutt at 6 millioner av dem ble etnisk renset. Greit å huske. Ellers så er det ikke Israel som systematisk har angrepet Gaza. Palestinerne startet krigen i oktober 2023. Før det hadde de sendt drøssevis raketter (laget av materiell som skulle vært brukt til å bygge opp heller enn å bygge ned), laget tunneler og forberedt seg på å drepe alle israelere de kunne, under slagordet «from the river to the sea». Gaza er like psyko dem. Hele plassen er så syke at vi kan ikke forestille oss det. Det er de sivile det er synd på, Israel og palestinske sivile. Skill på handling, ikke folk. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 8. februar #177 Del Skrevet 8. februar Rosakatt skrev (1 minutt siden): Gaza er like psyko dem. Hele plassen er så syke at vi kan ikke forestille oss det. Det er de sivile det er synd på, Israel og palestinske sivile. Skill på handling, ikke folk. Vanskelig å skille siden sivile palestinere var med og utførte voldtekt, avkappet lemmer og brant mennesker levende oktober 2023. De spyttet på og slo gislene som ble paradert gjennom Gaza. Men det ER synd på dem, som vokser opp og blir hjernevasket av Hamas. De har ingen sjanse til et godt liv om ikke denne syke ideologien blir fjernet fra Gaza. Et styresett med menneskerettigheter må inn. Israel er et land med mangfold og med kristne, muslimer og jøder side om side. Mye mer fungerende enn noen av sine muslimske naboland. Israel har gitt fra seg mye og inngått mange kompromisser. Muslimer i Israel har det like godt som i Norge. 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosakatt Skrevet 8. februar #178 Del Skrevet 8. februar (endret) Molly85 skrev (2 minutter siden): Vanskelig å skille siden sivile palestinere var med og utførte voldtekt, avkappet lemmer og brant mennesker levende oktober 2023. De spyttet på og slo gislene som ble paradert gjennom Gaza. Men det ER synd på dem, som vokser opp og blir hjernevasket av Hamas. De har ingen sjanse til et godt liv om ikke denne syke ideologien blir fjernet fra Gaza. Et styresett med menneskerettigheter må inn. Israel er et land med mangfold og med kristne, muslimer og jøder side om side. Mye mer fungerende enn noen av sine muslimske naboland. Israel har gitt fra seg mye og inngått mange kompromisser. Muslimer i Israel har det like godt som i Norge. Alle som har gjort noe dumt er på slem listen, sa sivile bare for å formidle noen, men er såklart ikke for noe som helst skading av andre. Jeg vet ikke jeg, føler ikke for å reise dit. Endret 8. februar av Rosakatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 8. februar #179 Del Skrevet 8. februar NatNat skrev (2 timer siden): ærlig talt.... "https://www.nrk.no/nyheter/pst-hever-trusselnivaet-i-norge-fra-moderat-til-hoy-1.17075153 "Trusselen mot jødiske og israelske mål i Norge er ytterligere skjerpet, ... Derfor hever de terrortrusselnivået fra moderat til høy, det nest høyeste nivået....I Norge er det først og fremst trusselen mot jødiske og israelske mål som er ytterligere skjerpet" og : https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/store-regjeringens-lefling-med-islamister-bidrar-til-utryggheten-jodene-foler/o/5-95-2073307 VET DU HVA ? Jeg anbefaler deg å gjøre et lite eksperiment : få tak i en Israel flagg og en Palestina flagg.. gå i byen en dag med den David Sjerne flagg og dagen etter den palestinske.. Fortell oss hvordan det gikk.... Om noen skal gjøre det eksperimentet så er det best å gjøre det i omvendt rekkefølge, for å være sikker på å kunne få prøve begge deler.... 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 8. februar #180 Del Skrevet 8. februar Tiuren skrev (29 minutter siden): Om noen skal gjøre det eksperimentet så er det best å gjøre det i omvendt rekkefølge, for å være sikker på å kunne få prøve begge deler.... ja faktisk 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå