Gå til innhold

Trump vil ta over Gaza og at palestinerne må få et nytt hjemland

Katten.2.0

Anbefalte innlegg

Bacteria skrev (På 5.2.2025 den 14.15):

Ta det med ro, tror ikke dette blir en realitet. Er på linje med å kjøpe Grønland.

Er pappa Trump dette som sier noe ekvivalent med: «hvis du ikke lar broren din være i fred og slutter å skyte på ham med vannpistol tar jeg den fra deg.»
Pluss at han er kjent for å gå høyt ut i forhandlinger. 
Synes denne er relevant her og, her sier den danske kommentatoren at Trump skal vi ta alvorlig, men ikke bokstavelig. 
https://radio.nrk.no/podkast/verdiboersen/l_2ffcc448-4dc5-4889-bcc4-484dc5f889e3?utm_source=nrkradio&utm_medium=delelenke-ios&utm_content=podcast:l_2ffcc448-4dc5-4889-bcc4-484dc5f889e3

…meeen, vi vet jo aldri med trumpen, kanskje vi våkner opp i morgen til nyheten  om at befolkningen i Gaza er på vei til Madagaskar eller Jomfruøyene i marineskip. Time will tell. 🫢

Dessverre... jeg elsker tanken !

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Apis skrev (10 timer siden):

Jeg skjønner ikke det behovet Israel vennene her på KG har, med å bytte ut europas jøder , med sinte unge palestinske menn. Som er resultatet av den ekspansive israelske politikken på Gaza og i Vestbredden som du støtter.

oh, tro meg, jeg har ikke i det minste lyst til å erstatte europa jøder med immigranter fra muslimske land. Bare å se hvordan det gikk i mitt land.. Kina snakker varmt om Palestinerne, de kan godt ta dem..

Endret av NatNat
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (9 timer siden):

Ja, det er jo nettopp det Netanyahue har foreslått.  Norge nevnte han spesielt. 

Regner med at alle støttespillerne her på KG, som støtter Israel i sin bestialske krigføring, også støtter Netanyahue i dette? 

Hvis jeg ikke bodde i Norge, ja absolutt. Jeg lo når jeg hørte dette i kveld. Norge, Irland og Spania.. de 3 pro-Pal land som driver med non stop propaganda.

"sin bestialske krigføring" ?? kan tenke på mange og mye som er bestialske og det er ikke Israel.. tenker f.eks på de yazidi jentene som ble brent levende i et bur .. Kansje du har aldri hørt om dette ? det snakkes ikke mye om i Norge.. Det var ISIS forresten :

https://www.ndtv.com/world-news/isis-burns-19-caged-yazidi-girls-for-refusing-to-be-sex-slaves-1416192

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheOneLinePuncher skrev (På 5.2.2025 den 16.44):

La oss nå si dette hadde blitt gjennomført. Hva er da problemet?

Venstre og ytre venstre hadde mistet sine favoritte "ofrene" ..

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (30 minutter siden):

Vil l bare legge til sånn der dine vanlige nyanser mangler: Synes du ikke det er litt forskjell på å oppfordre en befolkning til å flytte til et sted der de får både mat og husrom - muligheten til å forstå at det finnes andre veier enn Terror til Rom - noe du og dine palestinske Terror-venner tydeligvis har vanskelig for å forstå nyansene mellom?

Du vet at Palestinerne hadde utryddet Israelerne i løpet av 1-2-3- om de fikk muligheten?

Ikke at jeg tror det går inn - definisjonen på etnisk rensning eksisterer visst kun når det handler om Palestinere 😉

Jeg bryr meg i utgangspunkt null og nada om hvem som styrer i gaza, så lenge det blir fred der. Men, hvis dette med usa blir en realitet så er det nok bare et spørsmål om tid før de også tar over Vestbredden og resten av Palestina og da snakker vi vel om rundt 5 mill statsløse mennesker. Palestinere er like forhatte rundt i verden som jødene var i sin tid. De blir valgt bort av alle og ingen vil ha dem. Så hva mener du at de skal gjøre? Hvor skal de gå? Hvem skal bosette dem?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (På 6.2.2025 den 7.26):

Mener du at hele Palestinas befolkning, inkludert kvinner og barn, er krigere for Hamas?

Ikke alle men :
According to the poll, only seven percent of Gazans blamed Hamas for their suffering. Seventy-one percent of all Palestinians supported Hamas’s decision to attack Israel on October 7 — up 14 points among Gazans and down 11 points among West Bank Palestinians compared to three months ago. Fifty-nine percent of all Palestinians thought Hamas should rule Gaza, and 70 percent were satisfied with the role Hamas has played during the war.
https://www.fdd.org/analysis/2024/03/22/poll-hamas-remains-popular-among-palestinians/

Endret av NatNat
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brukerdebatt, spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (2 timer siden):

Venstre og ytre venstre hadde mistet sine favoritte "ofrene" ..

Enda verre er det at de mister sitt favoritt «våpen» mot Israel.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, er det noen som tror USA trenger Gaza, en delvis utbombet by i en ørken? Hva skal de med det? 

Vil man bygge en ferieby, en Las Vegas, i den regionen så er det da mer en nok jomfruelig ødemark å få tak i. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (4 timer siden):

Ganske beleilig å bare ignorere alt som har skjedd før 7. oktober 2023. For du har kanskje hørt at dette er en konflikt som går litt lenger tilbake i tid en et drøyt år..?

https://www.gov.il/en/pages/wave-of-terror-october-2015

Fra 2015-2025

Fant en liste for 90 tallet, og så er det liste for tusenårsskiftet og utover, 2. intifada

Du finner lister fra før Israel var opprettet.

Er det virkelig dette nivåer vi skal ha? Linker til å dokumentere palestinsk terror mot israelerne? Som om det er noen som ikke har fått dette med seg? 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil i utgangspunktet ha en tostatsløsning der de lever i fred med hverandre. Men det vil ikke palestinerne ha, de har takket nei gang på gang. Bill Clinton forhandlet frem mer eller mindre fullt gjennomslag på 90-tallet, men Arafat takket nei. Bare utslettelsen av staten Israel er godt nok, så da ebber det til slutt ut i en eller annen slik løsning til slutt. Kanskje Egypt kan ta over Gaza og Jordan ta over Vestbredden, så blir det de nye grensene.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (5 timer siden):

Ganske beleilig å bare ignorere alt som har skjedd før 7. oktober 2023. For du har kanskje hørt at dette er en konflikt som går litt lenger tilbake i tid en et drøyt år..?

Palestinerne/araberne hadde vel startet de fleste om ikke alle krigene som var før 7.oktober også. Alle de negative konsekvensene som okkupasjon/gjerdet/våpenblokkade mot Gaza er resultat av tidligere kriger/terrorbølger. 

Så det var ikke sort/hvitt mot Israel før 7.oktober heller. Dessuten kan jeg ikke tenke meg noen grunn som skulle være god nok til å myrde/torturere/voldta sivile kvinner og barn.

Endret av Lurendreieren
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent pragmatisk sett er det jo på tide å tenke litt nytt her. Ideen om «internasjonal lov» og tilhørende rettferdighet er jeg ikke uenig i på et grunnleggende nivå, men problemet kommer når det skaper en endeløs situasjon med lidelse uten ende i sikte.

Etter 2. verdenskrig flyttet man grenser, annekterte land og deporterte millioner av folk fra hjemmene sine. Det var nok heller ikke i henhold til «internasjonal lov», men sto uimotsagt. Det positive er jo at man fikk en avslutning.

For å dra en parallell til en anne krise; Ukraina.. hvis man inngår en våpenhvile uten å løse konflikten endelig vil man få en endeløs affære her også. Betyr det at jeg heier på Putin? Nei, heller at jeg vil vi gå «all in» med Ukraine ved å bidra med langt mer enn vi gjør i dag. På den annen side; skulle man første stoppe konflikten må det bli med en endelig løsning.(no pun intended).

Jeg skjønner og forstår at mange, inkludert dem selv, ønsker at palestinerne skal «vinne freden». Problemet er jo bare at det aldri kommer til å skje. Da er det kanskje bedre å svelge en karamell(uten at det må være Trump sin løsning) nå, enn å la vakuumet leve videre i en mannsalder til.

Lærdommen for verden må kort og godt bli at hvis kriser oppstår må «internasjonal lov» håndheves der og da, og hvis ikke må man faktisk søke pragmatiske løsninger (dessverre).

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madame Butterfly skrev (33 minutter siden):

https://www.gov.il/en/pages/wave-of-terror-october-2015

Fra 2015-2025

Fant en liste for 90 tallet, og så er det liste for tusenårsskiftet og utover, 2. intifada

Du finner lister fra før Israel var opprettet.

Er det virkelig dette nivåer vi skal ha? Linker til å dokumentere palestinsk terror mot israelerne? Som om det er noen som ikke har fått dette med seg? 

Nei? Jeg tror ingen har etterspurt det heller? Alle vet vel at Hamas og andre organisasjoner har utført terrorangrep mot Israel? 

Ellers vil jeg kanskje brukt en annen kilde om jeg var deg. Jeg har cirka like mye tillit til at Israelske myndigheter kan lage en  nøktern, objektiv fremstilling av faktiske forhold, som at iransk offentlig presse skal kunne gjøre det. Dagens Israel er ikke akkurat kjent for demokratiske verdier og pressefrihet...

Lurendreieren skrev (28 minutter siden):

Så det var ikke sort/hvitt mot Israel før 7.oktober heller. Dessuten kan jeg ikke tenke meg noen grunn som skulle være god nok til å myrde/torturere/voldta sivile kvinner og barn.

Selvsagt ikke. Ikke fra noen av sidene, men det er ingen tvil om IDF har slaktet langt flere kvinner, barn, journalister og helsepersonell enn det Hamas har gjort, ofte på ekstremt tynt grunnlag.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (På 5.2.2025 den 15.04):

Utfordringen er jo at hva han gjør her, er å kreve samme kurs.

I all praktisk forstand fyrer han opp under Hamas og andre terrororganisasjoners fortelling at eneste løsningen som finnes for dem er kamp til siste mann. 

Dette er å falle ned på kne og tigge og be om en ny 7. oktober.

Kan ikke noen som har en mikroskopisk forståelse av diplomati, få komme å styre hva han skal si i disse typer settinger? 

Du tenker at Hamas skal sitte på noe som helst idé om diplomati og fredsforståelse? Det må to parter med forståelse av hva fred betyr for å kunne få nettopp fred. Den mest ekstreme Jødehatene terrororganisasjonen på kloden er altså den ene av forhandlingspartnerne? Israel har allerede en rekke ganger vist at de forstår og ønsker fred. Arrafat avblåste siste av flere forsøk på idiotisk vis!

Man kan ikke skrive eventyr engang som er så sprøyte naive og spinnville som dette. Diplomati i midtøsten burde være totalt utelukket. Det eneste de forstår der nede er hammer og bomber.

Katten.2.0 skrev (På 5.2.2025 den 15.20):

Så du er egentlig for at USA skal okkupere Gaza og at alle palestinere må finne seg et nytt hjemland?

Hvem som fucking helst må ta over styringen i Gaza, bare ikke Hamas eller palestinerne selv! De har brukt 80 år på å bevise utenfor enhver tvil, at de ikke er istand til å styre rettferdig eller holde fred. Nå må noen med tyngde og respekt dra ned dit og holde dem i ørene og sørge for at våpenhvilen blir holdt på permanent basis.

Ishavet skrev (På 5.2.2025 den 15.53):

Det er jo overhodet ikke sammenlignbart. Da kan man heller tenke seg at nazi- Tyskland fortsatte å okkupere Norge og at motstandsbevegelsen ble sett på som terror. At tungtvannsaksjonen ble sett på som et terroranslag og at Russland henger seg vet å bomme oss sønder og sammen. Haukeland sykehus, Rikshospitalet, oppstarten, dine barns skole, hele bygder og byer, Oslo, Stavanger, Bodø, Voss, Lillesand. Og vi nordmenn ble beordret til å flykte nordover, uten drivstoff til bilene, uten mat, mine foreldre fikk ikke hjertemedisinen sin og døde, din nabo sitt barn med diabetes døde av mangel på medisin, ditt hos bommet så bare et barn overlevde og ble foreldreløs, mitt hus bommet så alle omkom, men min lille jente på ni år døde langsomt det hun lå under ruinene i barndomshjemmet uten bein. Og læreren til barna dine og snekkeren din fikset kjøkkenet ditt og naboen og onkelen din ble arrestert om natten, foran dine kommer og barn og banket og kjør i fengsel der de ble tortureret.

Men oppføre oss, skulle vi

Araberne (palestinerne) har terrorisert jøder lenge før staten Israel og IDF eksisterte. Palestinerne er ikke et folkeslag! De er ikke et offer! De har ALDRI hatt suverenitet i Gaza eller Vestbredden. Du må følge med i timen, slutt å tro på alt du ser på NRK og les deg opp.

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (På 5.2.2025 den 13.41):

https://www.nrk.no/urix/trump-moter-netanyahu_-seier-palestinarane-ma-forlate-gaza-1.17252908

Vel, det er jo én måte å skape varig fred i Gaza på. Det er som om man ikke har lært noe som helst av de siste 80 årene.

Er jo nettopp pga. de siste 80 årene uten fred at man vil prøve noe nytt. Er jo idiotisk å prøve og tvinge disse palestinerne kliss innpå Israel igjen og igjen. Mange av dem stammer jo opprinnelig fra Egypt og Jordan bl.a., så dette forslaget er jo sånn sett mer logisk enn de imperialistiske arabiske forslagene om enda en ny arabisk stat. De har jo allerede fått Jordan, som utgjorde ca. 80% av det såkalte Palestinamandatet. Utrolig at verden skal akseptere at de krever en del av de usle 20% som gjenstår også. Rasismen og imperialismen fra arabisk side må stoppes.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Katten.2.0 skrev (På 5.2.2025 den 14.26):

Jeg ser ikke hvilken relevans dette har for å reagere på et utsagn hvor man vil fordrive et helt folk og gi dem et nytt hjemland.

Er det ikke ganske sykt at hele tiden mens Israel har bombet på Gaza, har hele verdenssamfunnet insistert på at nei, palestinerne SKAL være i krigssonen. For guds skyld, ikke la dem komme seg i trygghet i f.eks Egypt! Stor kontrast til så og si alle andre krigssoner. F.eks. Ukraina da Russland angrep - ingen insisterte på at ukrainerne MÅ forbli innen Ukrainas grenser. Nei, her fikk selvsagt ukrainere komme seg inn i naboland og til trygge områder.

Det er noe sykelig over denne insisteringen på at palestinerne skal forbli der uansett. Arabisk-islamsk imperialisme er stygg, og sivile brukes som menneskelige skjold både av hamas og nabolandene.

Endret av Lothlorien-
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 5.2.2025 den 14.35):

Selvfølgelig kan man reagere, men relevansen er jo at palestinerne ikke akkurat har vist at de har klart å oppføre seg og ta vare på territoriet sitt. Det kommer med konsekvenser. 
Dette er et terroristreir, det er ikke et fredelig land som ble angrepet av en fremmed makt. (Ukraina).
Til overmål har det vært krig der nede i flere generasjoner, med ett mål for øyet: å ødelegge Israel. Folk i verden er lei, hvertfall vi som har vært med en stund. 
Så nei, greier ikke å bli moralsk forarget over dette. Selv om jeg sikkert burde vært det. 

Nettopp. Det er et terroristreir. De har nå startet en krig, og parten som starter - og taper- en krig - kan ikke forvente at kartet ser likt ut etter krigen som før den begynte. Det erfarte Tyskland bittert etter 2vk. Helt absurd at palestinerne skal få starte kriger, drive terror og faenskap gang på gang, og så sier nyttige idioter at "uffda, leit at de ikke fikk til det de ønsket, da later vi bare som om dette ikke skjedde, så kan alle starte på nytt." Ingen konflikter har noensinne artet seg på denne måten.

Må være nok nå, de har tapt sin ørtende krig mot Israel, og nå må det få konsekvenser i form av flytting vekk fra området og tap av landområder de påstår er sine. Millioner av tyskere måtte flytte fra det som i dag er Polen og Tsjekkia etter at Tyskland tapte krigen de startet. Ser ikke at FN bryr seg om det, eller at flyktningestatusen deres har gått i arv heller...

Endret av Lothlorien-
  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym1002 skrev (På 5.2.2025 den 15.01):

Hva om nordmenn også skal flyttes bort til et annet land og erstattes av noen nye? Høres kjent ut.

Om Norge hadde startet en krig mot et annet land, som så hadde vunnet over oss ville det ikke vært unaturlig at den tapende part mister landområder og at mange må flytte. Det som er unaturlig, er jo det som skjer med palestinerne som driver faenskap og terror, men som aldri blir tvunget til å akseptere at de er den tapende og aggressive part.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (10 timer siden):

Du tenker at Hamas skal sitte på noe som helst idé om diplomati og fredsforståelse?

Vel, jeg anser ikke Hamas som egentlig part i diskusjonen. Så valget med å fokusere diskusjonen med Hamas i stedet for de Palestinske selvstyremyndighetene sier noe i seg selv. Det ligner på Trumps sitt valg om å gjeninsette Taliban (Hvilket rent geopolitisk var mindre problematisk). 

Men Hamas HAR faktisk demonstrert forståelse for diplomati og fredsforståelse. At Israel har valgt vekk dette, har jeg mye mer forståelse for.

Det har absolutt ingenting med Trumps uttalelser å gjøre. 

Israel har allerede en rekke ganger vist at de forstår og ønsker fred. Arrafat avblåste siste av flere forsøk på idiotisk vis!

Nei, det var Israel som avblåste det, på mesterlig politisk vis. Arafat lot det skje : verdien av Arafat var at han var gjennomkorrupt og aksepterte hva som helst bare han fikk pengene sine. Men innspillet som torpederte osloavtalen og sendte Hamas opp på som maktfaktor, var israelsk og kun israelsk. 

Man kan ikke skrive eventyr engang som er så sprøyte naive og spinnville som dette. Diplomati i midtøsten burde være totalt utelukket. Det eneste de forstår der nede er hammer og bomber.

Gitt vi vet at diplomati har vært effektivt, og kun vært sabotert basert på politiske behov, burde alle land rundt KREVE fokus på diplomati.

Lothlorien- skrev (1 time siden):

Om Norge hadde startet en krig mot et annet land, som så hadde vunnet over oss ville det ikke vært unaturlig at den tapende part mister landområder og at mange må flytte. Det som er unaturlig, er jo det som skjer med palestinerne som driver faenskap og terror, men som aldri blir tvunget til å akseptere at de er den tapende og aggressive part.

For 100 år siden stemmer dette.

Vi har bestemt at dette skal ta slutt, fordi det er ødeleggende, ikke bare for landene i konflikt, men for landene rundt og verden som helhet. Faktisk er situasjonen i midtøsten siste krampetrekning av en middelaldersk samfunnsforståelse som er tvunget på området med makt. 

Den store utviklingen de siste par år, er at denne middelalderske forståelsen er på vei tilbake : det er grunnen til at vi har kriger pågående i Ukraina , Georgia, og snart i Belarus, hvorfor Kina snart vil ta Taiwan, hvorfor Trump  truer alle naboland og Panama og Grønnland med terretoriell overtagelse : vi er på vei inn i en tidsalder der varm krig og overgrep blir normalen og det som er akseptabelt.   

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...