Gå til innhold

Trump vil ta over Gaza og at palestinerne må få et nytt hjemland

Katten.2.0

Anbefalte innlegg

Ad 3. i mitt forrige innlegg. Til @Apis

Muslimene (igjen generalisering, men les linken over) tror at den messias som jødene venter på er en falsk profet, Dajal. I linken beskrives et slag som skal stå mellom Dajal ledsaget av jøder, og Jesus ledsaget av muslimer. I slaget, som skal stå i Palestina nær al-Quds (Jerusalem) vil Jesus og hans muslimske disipler drepe jødene og Dajal. 
Nå skal ikke jeg påstå at alle muslimer mener dette, men jeg har sett nok av å være på sosiale medier de siste mndr til å ha et inntrykk av at det er en del. 

Klart, dette er også en politisk konflikt, og det er ingen tvil om at palestinere har lidd voldsomt pga Israels handlinger. 
Likevel syns jeg de som ukritisk tar parti for Palestina her i vest (snakker ikke om deg, har et inntrykk av deg om at du har et humanistisk syn og omtanke for mennesker på begge sider) bør vite om dette. 
Jeg synes det er rart at folk som historieprofessor Hilde H Waage helt ser bort fra de greiene her. Hun er oppvokst i et kristensionistisk hjem og bør vite hvordan religion fungerer imo. 

Endret av Bacteria
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Molly85 skrev (På 16.2.2025 den 9.24):

Drive å flytte? Snakker du om å spole tilbake tiden, eller hva? 

Ekspander  

Hadde det ikke vært bedre vis ingen følte at de måtte flytte, til Israel, slik jødene gjør, eller at befolkningen på Gaza blir flyttet med makt slik Trump og Netanyahu ser for seg. Og endel av de til Europa. 

Sagt på en annen måte, hva er det som skal til for at jøder skal kunne leve trygge gode liv i Europa? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 16.2.2025 den 9.44):

Jeg vet det ikke var meg du spurte, men svarer likevel. 
Er langtfra evangikalsk kristen, mer agnostiker og kommer fra arbeiderklasse. Har likevel en interesse for og endel kunnskap om hvordan religion påvirker samfunnet. 

For det første: Det er vanskelig å gjøre noe med det europeiske jødehatet når den gruppa i Europa som er mest åpent antisemittisk øker i antall. 

2. Du har rett i at kristne som tror på profetier om «de siste dager» ser på det at jødene samler seg i Israel som et tegn på «de siste dager» er nær. Det var dog ikke hovedmekanikken bak opprettelsen av Israel. Dessuten er den et faktum som snart har 100-årsjubileum. 

3. Muslimene har også en eskatologi. En berømt hadith står uthevet i grønt i denne lenken, der vold og drap på jøder blir diskutert på et muslimsk nettsted. 
Spørsmålsstiller lurer på hvorfor muslimer dreper jøder, det rimer ikke godt med at islam er fredens religion. 
Stikkordet er dhimmi-statusen. Som beskrevet i linken er det haram å drepe jøder på islams land så lenge de underordner seg. Stikkordet her er også islams land. Muslimer (jeg generaliserer litt nå, dette gjelder ikke alle men mange nok) ser på Israel og Palestina, from the river to the sea, som muslimsk landområde. Dar al-islam. 
Så lenge det ottomanske riket styrte, gikk dette bra med jøder og kristne som dhimmier. Da det ottomanske riket oppløste dhimmi-ordningen noen år før sitt fall, førte dette til at jøder mistet denne beskyttelsen og ble mer utsatt for vold. 
Vedkommende som svarer posteren sier at vold og krig mot jøder nå er greit fordi jøder har satt seg opp mot og dreper muslimer, for å ta det kort. 
Du kan lese selv.

Det står også, skremmende nok, at all krigføring for å spre det glade muslimske budskap behager Allah. Noe å tenke på for oss også. 
Det verserer også et ordtak, etter lørdag kommer søndag. Åpent for tolkning…

Så ironisk nok faller de kristnes og muslimenes profetier sammen på en ganske uhyggelig måte. Uhyggelig for jødene. 

https://islamqa.info/amp/en/answers/223275

Ekspander  

Takk for et solid svar.

Vi deler nok langt på vei bekymring, men er uenige om metode.

Vi i Europa må få kontroll på innvandring som ikke er kompatibel med vestlige verdier, verdier vi må erkjenne at vi må kjempe for hver dag, og en innvandring vi selv har vært med å skape pga, måten vi har støttet USA i kamp mot terror. Vold avler vold og fører til mer ekstremisme. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (På 16.2.2025 den 12.02):

Takk for et solid svar.

Vi deler nok langt på vei bekymring, men er uenige om metode.

Vi i Europa må få kontroll på innvandring som ikke er kompatibel med vestlige verdier, verdier vi må erkjenne at vi må kjempe for hver dag, og en innvandring vi selv har vært med å skape pga, måten vi har støttet USA i kamp mot terror. Vold avler vold og fører til mer ekstremisme. 

Ekspander  

Enig i mye, men jeg har et problem med den «vold avler vold» som brukes mye om Gaza-Israel blant annet.

Nå er det ikke vestlig vold mot Midtøsten som har ført til at de har blitt voldelige. Vestlig vold i Midtøsten har på sett og vis ført til at de har KOMMET hit som innvandrere. Men å hevde at volden Vesten har utført (krigføring) der borte er grunnen til at man har fått massiv voldelighet her i Vest blir feil. Kulturen har de hatt hele tiden, det er bare at den har blitt utøvd langt borte fra oss. Kapping av armer for å stjele, syre over kroppen for å påføre ærestap, utstrakt bruk av voldtekt som våpen osv. Det er ikke oppstått som følge av vestens krigføring. Det har heller KOMMET HIT som følge av den. Viktig å skille, for når man skal slå ned på slike som f.eks Hamas nytter ikke denne årsakssammenhengforståelsen. Eldgammel kultur forsivnner ikke rundt et forhandlingsbord. Da blit dette «vold avler vold» noe som impliserer av Vesten er årsak til en kultur som har vært i lange tider, lenge før første vestlige innblanding i regionen. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (På 16.2.2025 den 11.33):

Hadde det ikke vært bedre vis ingen følte at de måtte flytte, til Israel, slik jødene gjør, eller at befolkningen på Gaza blir flyttet med makt slik Trump og Netanyahu ser for seg. Og endel av de til Europa. 

Sagt på en annen måte, hva er det som skal til for at jøder skal kunne leve trygge gode liv i Europa? 

Ekspander  

Men hvor skal jødene som nå bor i Israel bo? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (På 16.2.2025 den 19.23):

Men hvor skal jødene som nå bor i Israel bo? 

Ekspander  

Hvorfor tenker du jødene i Israel må flytte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Molly85 skrev (På 16.2.2025 den 12.44):

Enig i mye, men jeg har et problem med den «vold avler vold» som brukes mye om Gaza-Israel blant annet.

Nå er det ikke vestlig vold mot Midtøsten som har ført til at de har blitt voldelige. Vestlig vold i Midtøsten har på sett og vis ført til at de har KOMMET hit som innvandrere. Men å hevde at volden Vesten har utført (krigføring) der borte er grunnen til at man har fått massiv voldelighet her i Vest blir feil. Kulturen har de hatt hele tiden, det er bare at den har blitt utøvd langt borte fra oss. Kapping av armer for å stjele, syre over kroppen for å påføre ærestap, utstrakt bruk av voldtekt som våpen osv. Det er ikke oppstått som følge av vestens krigføring. Det har heller KOMMET HIT som følge av den. Viktig å skille, for når man skal slå ned på slike som f.eks Hamas nytter ikke denne årsakssammenhengforståelsen. Eldgammel kultur forsivnner ikke rundt et forhandlingsbord. Da blit dette «vold avler vold» noe som impliserer av Vesten er årsak til en kultur som har vært i lange tider, lenge før første vestlige innblanding i regionen. 

Ekspander  

Jeg tenker at mulighetene for å utvikle et mest mulig humant samfunn, krever et godt psykososialt miljø, det oppnår en ikke ved å bombe skoler, helsepersonell og drepe 15000 barn, det oppnår en med å gi disse 15000 barna et trygt oppvekstmiljø og god skolegang. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (På 16.2.2025 den 11.33):

Ekspander  

Ingen muslimer for det første. Eller meget få. sorry, Apis, men det er sannheten :(

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (På 16.2.2025 den 8.55):

Tenker jo det ville være mye mer produktivt å gjøre noe med det Europeiske jødehatet en å drive å flytte befolkningsgrupper. Eller ligger det en kristen evangelisk tilnærming bak synet på Israel og jødene? 

Ekspander  

skal du hjernevaske alle jødehaterene i Europa tenker du? Hvordan skal du få til det?

Apis skrev (På 16.2.2025 den 19.39):

Ekspander  

Fordi enten må jødene eller palestinerene flytte hvis det skal bli fred. Å flytte palestinere er visst folkemord, så da må man vel flytte jødene som vanlig da? Spre dem ut over hele det jødehatende Europa, så de ikke er samlet og ikke har sitt eget land noe sted i verden, men går tilbake til å være en forhatt minoritet?

• Liker 11
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 16.2.2025 den 22.09):

skal du hjernevaske alle jødehaterene i Europa tenker du? Hvordan skal du få til det?

Fordi enten må jødene eller palestinerene flytte hvis det skal bli fred. Å flytte palestinere er visst folkemord, så da må man vel flytte jødene som vanlig da? Spre dem ut over hele det jødehatende Europa, så de ikke er samlet og ikke har sitt eget land noe sted i verden, men går tilbake til å være en forhatt minoritet?

Ekspander  

Legitime spørsmål du stiller her! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (På 16.2.2025 den 19.39):

Ekspander  

Er det noen grunn til at du ikke vil svare på det jeg spurte deg om? 

Men siden du ikke våget å svare; Jeg tenker de må få fortsette å bo der de vil, i Israel. Sammen med andre som respekterer Israels grenser og rett til å eksistere. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (På 16.2.2025 den 19.43):

Jeg tenker at mulighetene for å utvikle et mest mulig humant samfunn, krever et godt psykososialt miljø, det oppnår en ikke ved å bombe skoler, helsepersonell og drepe 15000 barn, det oppnår en med å gi disse 15000 barna et trygt oppvekstmiljø og god skolegang. 

Ekspander  

Enig i at man må trakte etter å utvikle et humant samfunn. Hvordan gjør man det når de man søker å endre fra et islamistisk levesett er under terrororganisasjonen Hamas’ styre? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (På 16.2.2025 den 19.43):

Ekspander  

Hvis du søker litt på YT, vil du finne klipp fra Hamas barne-TV på Gaza. Det ble sendt en programserie der for barn ca 2006. Det var så ille at Israel til slutt bomba hele tv-stasjonen. 
Det er en utkledd person i mikke mus-kostyme som er hovedperson, pluss ei lita jente. (Det kom protest fra datra til Walt Disney)

Ikke tvil om hvem som er skurkene i barneserien. Om jeg hadde vært barn på Gaza i 2006 og sett det der, hadde jeg sikkert fått lyst å gå ut og drepe jøder jeg også…!

Hamas har ødelagt en hel generasjon barn. 

De som angrep Israel i 2023 var midt i målgruppa i 2006…

al jazeera var bekymret allerede i 2008, på «langtidseffektene». No shit, de så vi 2023

Finnes enda verre klipp, de finner jeg ikke i kveld. 

Endret av Bacteria
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (På 16.2.2025 den 22.09):

Ekspander  

Det er jo en veldig defensivt holdning du viser her. Lever det ikke palestinere som er Israelske borgere? Som sågar mener det er bedre å bo i Israel en i Gaza? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 16.2.2025 den 19.51):

Ingen muslimer for det første. Eller meget få. sorry, Apis, men det er sannheten :(

Ekspander  

Ja, enda viktigere å forby finansiering av Moskeer fra regimer som vi ikke liker å sammenligne oss med.  

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (På 17.2.2025 den 9.33):

Det er jo en veldig defensivt holdning du viser her. Lever det ikke palestinere som er Israelske borgere? Som sågar mener det er bedre å bo i Israel en i Gaza? 

Ekspander  

Hvordan er det relevant i forhold til diskusjonen om en palestinsk og fiendtlig stat på grensen til Israel? Vi har norske statsborgere av russisk opprinnelse i Norge også, hva har det med en evt konflikt med Russland å gjøre?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  Bacteria skrev (På 16.2.2025 den 23.02):

Hvis du søker litt på YT, vil du finne klipp fra Hamas barne-TV på Gaza. Det ble sendt en programserie der for barn ca 2006. Det var så ille at Israel til slutt bomba hele tv-stasjonen. 
Det er en utkledd person i mikke mus-kostyme som er hovedperson, pluss ei lita jente. (Det kom protest fra datra til Walt Disney)

Ikke tvil om hvem som er skurkene i barneserien. Om jeg hadde vært barn på Gaza i 2006 og sett det der, hadde jeg sikkert fått lyst å gå ut og drepe jøder jeg også…!

Hamas har ødelagt en hel generasjon barn. 

De som angrep Israel i 2023 var midt i målgruppa i 2006…

al jazeera var bekymret allerede i 2008, på «langtidseffektene». No shit, de så vi 2023

Finnes enda verre klipp, de finner jeg ikke i kveld. 

Ekspander  

Hamas barneTV? Det er ikke barns rettigheter til et godt oppvekstmiljø, det første jeg tenker på.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (På 17.2.2025 den 9.36):

Ja, enda viktigere å forby finansiering av Moskeer fra regimer som vi ikke liker å sammenligne oss med.  

Ekspander  

for sent kansje i enkelte land i Europe. Den muslimske broskapet har vært der i mange mange år... Anbefaler virkelig alle å lese dette. Det er skummelt..
Driven by their firm belief in the superiority of Islam to any other religion or system of life, the European Brothers fight daily to achieve their goal, using all possible tools, including painful but necessary compromises with European authorities. "Islam will return to Europe as a conqueror and victor, after being expelled from it twice," Qaradawi says. But he adds, "I maintain that the conquest this time will not be by the sword but by preaching and ideology."'

https://www.hudson.org/national-security-defense/aims-and-methods-of-europe-s-muslim-brotherhood

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enda mer skummelt.. hvor langt de har vært i Europa : fra samme kilde 

According to Mohammed Akif, "the Brotherhood established itself in Europe" in the 1950s.6 At that time Nasser and other pan-Arabist regimes were cracking down on the organization, and many of its members had to flee their homelands. For various reasons most of the Muslim Brothers leaving the persecution of Middle Eastern regimes chose West Germany as their destination. Some had reportedly established links with Germany during World War II when the Grand Mufti of Jerusalem, Haj Amin al Husseini, moved to Berlin and aided the Nazi regime in its anti-Jewish propaganda.7

Tellingly, when UOIF was still a small entity and not under much media scrutiny, one of its representatives, Ahmed Djaballah, defined the launch of the organization as having two stages: "The first stage of the launch is democratic; the second will be putting the Islamic society in orbit

https://www.hudson.org/national-security-defense/aims-and-methods-of-europe-s-muslim-brotherhood

Endret av NatNat
  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...