Gå til innhold

Trump vil ta over Gaza og at palestinerne må få et nytt hjemland

Katten.2.0

Anbefalte innlegg

Lurendreieren skrev (22 timer siden):

Og hvor mange terrorangrep har vi hatt i samme perioder fra andre religiøse minoriteter som jøder, buddhister, hinduister?

AKKURAT !! ET MEGET GODT SPØRSMÅL 😊 Og svaret er : ingen. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madame Butterfly skrev (5 timer siden):

Tenker mer og mer motsatt. Tror denne dysfunksjonelle regionen trenger hjelp fra den demokratiske verden til å ordne opp. Det er islamistisk, jihadist islamistisk, sharialov fremmende udemokratiske regimer. Det finnes ingen spor av frihet, og demokrati.

enig men.. jeg tror mer og mer at mange folk er ikke klar for demokrati. Demokrati er svak. Syns personlig at de hadde hatt det mer fredelig med en autoritær regime (ikke religiøs) Jeg sa det før : det beste hadde vært å sende dem til Kina. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (27 minutter siden):

enig men.. jeg tror mer og mer at mange folk er ikke klar for demokrati. Demokrati er svak. Syns personlig at de hadde hatt det mer fredelig med en autoritær regime (ikke religiøs) Jeg sa det før : det beste hadde vært å sende dem til Kina. 

Nettopp. Vesten har hengt seg opp i "demokrati" som en universiell løsning, men glemmer at det finnes deler av verden som rett og slett ikke er modne for dette.

Vi har jo alle sett hvordan overgangen til demokrati fungerte i Libya, Irak, Afghanistan eller Egypt.

Endret av Bix
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bix skrev (1 minutt siden):

Vesten har hengt seg opp i "demokrati" som en universiell løsning, men glemmer at det finnes deler av verden som rett og slett ikke er modne for dette.

Vi har jo alle sett hvordan overgangen til demokrati fungerte i Libya, Irak, Afghanistan eller Egypt.

Med én gang Vesten trekker seg tilbake er det blodbad og de mest voldelige vinner frem, av naturlige årsaker. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bix skrev (26 minutter siden):

Nettopp. Vesten har hengt seg opp i "demokrati" som en universiell løsning, men glemmer at det finnes deler av verden som rett og slett ikke er modne for dette.

prøv Syria også... leste dette i dag.. stakkars kvinner :
https://syrianobserver.com/syrian-actors/syrian-women-between-the-discourse-of-empowerment-and-the-legacy-of-marginalization-a-critical-analysis-of-aisha-al-dibs-statements.html

Aisha al Dibs er den eneste kvinne i regjeringen. kvoterer :
Al-Dibs stated that she would "not accept any opinion of feminist organizations or others that contradict the government's ideological orientation, or are incompatible with the government model".[6]

https://en.wikipedia.org/wiki/Aisha_al-Dibs

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bix skrev (9 timer siden):

Det er jo bare islamistiske diktaturer på den listen din…

Kanskje de hadde hatt det bedre under et vestlig demokrati sin ledelse?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (På 7.2.2025 den 12.11):

For 100 år siden stemmer dette.

Vi har bestemt at dette skal ta slutt, fordi det er ødeleggende, ikke bare for landene i konflikt, men for landene rundt og verden som helhet. F

Nei, verden bestemte at land ikke kan vinne land ved å angripe andre land. Endringen som kom etter de store krigene gikk på at man ikke skal bryte fr den. At man ikke kan angripe.

Det er fremdeles slik at om den angrepene part vinner land, så beholder den territorium den har vunnet etter å ha blitt angrepet for å kunne bevare egen sikkerhet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (8 timer siden):

Nei, verden bestemte at land ikke kan vinne land ved å angripe andre land. Endringen som kom etter de store krigene gikk på at man ikke skal bryte fr den. At man ikke kan angripe.

Det er fremdeles slik at om den angrepene part vinner land, så beholder den territorium den har vunnet etter å ha blitt angrepet for å kunne bevare egen sikkerhet. 

Nei, og det motsatt.

Det finnes 100 vis av akseptable og sanksjonerte grunner for å bryte freden, og det finnes nesten ikke en time siste 100 år der det ikke har skjedd militære operasjoner  med en eller flere av disse grunnene, men det er ikke noen eksempler på at landovertagelse har blitt akseptert.

Hvilket er grunnen til at mange områder fortsatt har status okkupert, ikke annektert. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (12 timer siden):

Det er jo bare islamistiske diktaturer på den listen din…

Kanskje de hadde hatt det bedre under et vestlig demokrati sin ledelse?

Vi har en del i Europa. Noen er integrert, de andre bare drømmer om å forandre samfunnet vårt til noe som likner mer hvor de kommer fra. Jeg leste om dette i går, første gang jeg hører om dette, ser ut som Tyskerne har ikke det så lett eller

The group calls for a worldwide caliphate, which rejects the democratic order enshrined in Germany's Basic Law.
https://www.dw.com/en/protests-in-hamburg-what-is-muslim-interactive/a-69049945

Endret av NatNat
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (På 7.2.2025 den 0.38):

Selvsagt ikke. Ikke fra noen av sidene, men det er ingen tvil om IDF har slaktet langt flere kvinner, barn, journalister og helsepersonell enn det Hamas har gjort, ofte på ekstremt tynt grunnlag.

Det er ihvertfall liten tvil om følgende:

- Hamas startet en krig de ikke kunne vinne (bursdagsgave til Putin?)

- Hamas bruker sivile som skjold og nektet å kapitulere, derfor døde det antagelig mange sivile (eller like mange / færre som det er vanlig i en bykrig)

- Israel mister relativt få sivile fordi de har rakettskjold, bygger bomberom, har gode varslingsstem og er dyktigere/mektigere enn fienden sin. Det dør få israelske sivile fordi Israel forsvarer seg godt, ikke fordi Hamas m.fl ikke har til hensikt å drepe så mange sivile som mulig. (Viktig forskjell)

- Israel kunne utslettet Gaza på en dag hvis de ville, men det gjør de ikke. De forsøker å begrense antall døde sivile fra toppen. Så finnes det sikkert enkeltsoldater og ukultur her og der som vil annerledes. Som i alle andre kriger.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bix skrev (22 timer siden):

Bortsett fra Egypt, så ble alle disse landene bombet tilbake til steinalderen av USA (og Norge).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rick skrev (21 timer siden):

Bortsett fra Egypt, så ble alle disse landene bombet tilbake til steinalderen av USA (og Norge).

ja. og Islamistene tok over makta som vanlig.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at selv helt mainstream israelske kilder blir brennemerket «Hasbara» er faktisk et problem. Det er effektivt med på å stilne stemmer på den ene siden i konflikten. 

Jeg har i debatter lenket både til Jerusalem post og Haaretz og prompte blitt bedt om å skamme meg for å spre hasbara. Vil nesten si at vi har et lite ytringsfrihetsproblem her. Jeg mener, om man ønsker å gå inn i debatt om Midtøsten-konflikten og er av den oppfatning at Haaretz er hasbara, har man for lite kunnskap. 
Hørte podcast i dag med den israelsk-danske journalisten Jotam Confino, som fikk sparken som Midtøsten-korrespondent i BT(?) pga misnøye fra det muslimske samfunnet. I et slikt tilfelle vil jeg nesten være enig med JD Vance i at vi har et problem med ytringsfrihet i Europa. Og med andre ting. 

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (1 time siden):

Det med at selv helt mainstream israelske kilder blir brennemerket «Hasbara» er faktisk et problem. Det er effektivt med på å stilne stemmer på den ene siden i konflikten. 

Jeg har i debatter lenket både til Jerusalem post og Haaretz og prompte blitt bedt om å skamme meg for å spre hasbara. Vil nesten si at vi har et lite ytringsfrihetsproblem her. Jeg mener, om man ønsker å gå inn i debatt om Midtøsten-konflikten og er av den oppfatning at Haaretz er hasbara, har man for lite kunnskap. 
Hørte podcast i dag med den israelsk-danske journalisten Jotam Confino, som fikk sparken som Midtøsten-korrespondent i BT(?) pga misnøye fra det muslimske samfunnet. I et slikt tilfelle vil jeg nesten være enig med JD Vance i at vi har et problem med ytringsfrihet i Europa. Og med andre ting. 

Veldig enig med deg!

Interessant å høre J. D. Vance si dette rett ut, det er jo så sant, selv om det plager lytterne å høre sannheten. Lite søvn på mange etter den talen. Norge sitter litt betuttet igjen nå; Nato står i spill og vi er ikke medlem av EU… (Jeg er 100% sikker på at Trump og co. bare ønsker et mer deltakende Europa, ikke en fripassasjer av en lillebror som lever livets glade dager mens storebror tar seg av vedlikehold, matlaging, regninger og bilhold. Når det våknes og rustes opp vil vi igjen være under storebrors trygge beskyttelse). 

Jeg finner det forresten litt spesielt at pro-pal i ene øyeblikket hevder at «de fleste i Israel» er sterkt uenig med egen regjering, når de samtidig hevder at all media i Israel fremstiller alle ting feil og dermed ikke kan være pålitelig kilde i noe tema som helst. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (4 minutter siden):

Veldig enig med deg!

Interessant å høre J. D. Vance si dette rett ut, det er jo så sant, selv om det plager lytterne å høre sannheten. Lite søvn på mange etter den talen. Norge sitter litt betuttet igjen nå; Nato står i spill og vi er ikke medlem av EU… (Jeg er 100% sikker på at Trump og co. bare ønsker et mer deltakende Europa, ikke en fripassasjer av en lillebror som lever livets glade dager mens storebror tar seg av vedlikehold, matlaging, regninger og bilhold. Når det våknes og rustes opp vil vi igjen være under storebrors trygge beskyttelse). 

Jeg finner det forresten litt spesielt at pro-pal i ene øyeblikket hevder at «de fleste i Israel» er sterkt uenig med egen regjering, når de samtidig hevder at all media i Israel fremstiller alle ting feil og dermed ikke kan være pålitelig kilde i noe tema som helst. 

En annen ting som er så merkelig er at propalestinere, og da i særlig grad de med bakgrunn fra MENA gjør at jøder i Europa vurderer å flytte til Israel. 
Samtidig som de mener at et fritt Palestina betyr avvikling av en jødisk stat. 
Hvor er det egentlig meningen at verdens jøder skal oppholde seg??
På samme tid er de jo selv en slags kolonister i Europa, hvertfall i enkelte områder i Sverige og UK der de er enerådende nesten i sine nabolag, og generelt mener at «vi» skal tilpasse oss dem for å unngå anklager om «islamofobi». 
Det er så mange paradokser…!

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (27 minutter siden):

En annen ting som er så merkelig er at propalestinere, og da i særlig grad de med bakgrunn fra MENA gjør at jøder i Europa vurderer å flytte til Israel. 
Samtidig som de mener at et fritt Palestina betyr avvikling av en jødisk stat. 
Hvor er det egentlig meningen at verdens jøder skal oppholde seg??
På samme tid er de jo selv en slags kolonister i Europa, hvertfall i enkelte områder i Sverige og UK der de er enerådende nesten i sine nabolag, og generelt mener at «vi» skal tilpasse oss dem for å unngå anklager om «islamofobi». 
Det er så mange paradokser…!

ENIG! 

Jødene skal ikke være her, og ikke være i Israel, men de klarer ikke komme opp med hvor de KAN få være. Eller, noen nevnte Ungarn og Polen. Spørs om ikke de afrikanske jødene ville slitt med å få innpass i blendahvite Polen🙈

Endret av Molly85
.
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Molly85 skrev (9 timer siden):

ENIG! 

Jødene skal ikke være her, og ikke være i Israel, men de klarer ikke komme opp med hvor de KAN få være. Eller, noen nevnte Ungarn og Polen. Spørs om ikke de afrikanske jødene ville slitt med å få innpass i blendahvite Polen🙈

Tenker jo det ville være mye mer produktivt å gjøre noe med det Europeiske jødehatet en å drive å flytte befolkningsgrupper. Eller ligger det en kristen evangelisk tilnærming bak synet på Israel og jødene? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (28 minutter siden):

Tenker jo det ville være mye mer produktivt å gjøre noe med det Europeiske jødehatet en å drive å flytte befolkningsgrupper. Eller ligger det en kristen evangelisk tilnærming bak synet på Israel og jødene? 

Drive å flytte? Snakker du om å spole tilbake tiden, eller hva? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkefru skrev (På 5.2.2025 den 14.41):

Mannen er jo gal! 🤣

Mildt sagt. Han har vel de fleste psykiske diagnoser som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (26 minutter siden):

Jeg vet det ikke var meg du spurte, men svarer likevel. 
Er langtfra evangikalsk kristen, mer agnostiker og kommer fra arbeiderklasse. Har likevel en interesse for og endel kunnskap om hvordan religion påvirker samfunnet. 

For det første: Det er vanskelig å gjøre noe med det europeiske jødehatet når den gruppa i Europa som er mest åpent antisemittisk øker i antall. 

2. Du har rett i at kristne som tror på profetier om «de siste dager» ser på det at jødene samler seg i Israel som et tegn på «de siste dager» er nær. Det var dog ikke hovedmekanikken bak opprettelsen av Israel. Dessuten er den et faktum som snart har 100-årsjubileum. 

3. Muslimene har også en eskatologi. En berømt hadith står uthevet i grønt i denne lenken, der vold og drap på jøder blir diskutert på et muslimsk nettsted. 
Spørsmålsstiller lurer på hvorfor muslimer dreper jøder, det rimer ikke godt med at islam er fredens religion. 
Stikkordet er dhimmi-statusen. Som beskrevet i linken er det haram å drepe jøder på islams land så lenge de underordner seg. Stikkordet her er også islams land. Muslimer (jeg generaliserer litt nå, dette gjelder ikke alle men mange nok) ser på Israel og Palestina, from the river to the sea, som muslimsk landområde. Dar al-islam. 
Så lenge det ottomanske riket styrte, gikk dette bra med jøder og kristne som dhimmier. Da det ottomanske riket oppløste dhimmi-ordningen noen år før sitt fall, førte dette til at jøder mistet denne beskyttelsen og ble mer utsatt for vold. 
Vedkommende som svarer posteren sier at vold og krig mot jøder nå er greit fordi jøder har satt seg opp mot og dreper muslimer, for å ta det kort. 
Du kan lese selv.

Det står også, skremmende nok, at all krigføring for å spre det glade muslimske budskap behager Allah. Noe å tenke på for oss også. 
Det verserer også et ordtak, etter lørdag kommer søndag. Åpent for tolkning…

Så ironisk nok faller de kristnes og muslimenes profetier sammen på en ganske uhyggelig måte. Uhyggelig for jødene. 

https://islamqa.info/amp/en/answers/223275

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...