Molly85 Skrevet 11. februar #261 Del Skrevet 11. februar Sportydame skrev (4 minutter siden): Pluss at Egypt og Jordan får vanvittige summer med bistand fra USA... Ikke minst! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 11. februar Forfatter #262 Del Skrevet 11. februar Molly85 skrev (14 minutter siden): Ja, men ingen du vil godkjenne. Trump er en god manipulator, han får det som han vil, gjennom å snakke om mer skremmende scenarioer. Se bare på da han ble valgt; krigen er over om 24t sa han. Etter 12t var Hamas klare for våpenhvile. Nå manipluerer han igjen, denne gang araberne i nabolandene. De kommer til å gå med på å midlertidig gi fra seg noe land til å huse Gazas befolkning, fordi alternativet for dem er verre. De ønsker ikke palestinere inn i landene sine, fordi de er kjent for å egge til strid, se bare historien. Palestinerne er Midtøstens sorte får, orkestrert av Iran. (Dette er ikke mine ord, bare så det er sagt.) Kan du ikke bare gi meg linken? Dette er jo ganske viktig, så jeg vil gjerne være oppdatert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 11. februar #263 Del Skrevet 11. februar Katten.2.0 skrev (4 timer siden): Vesten. For 80 år siden opprettet man Israel, på bekostning av diverse andre i lokalbefolkningen. Dette har skapt en konflikt som varer til den dag i dag. Hvordan tror man at det skal bli bedre av å gjenta det samme? Vel, det nye nå er jo at det er noen som sier «glem det»! Bo der, lev der om dere ønsker fred, men slutt med terror dritten, slutt med intifada dritt, slutt å kidnappe uskyldige mennesker, slutt med raketter mot sivile mål. Bare kutt ut, det er ingenting positivt som kommer ut fra Gaza, bare elendighet. Det har jo ikke blitt sagt før, det er å prøve noe nytt. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 11. februar #264 Del Skrevet 11. februar (endret) Katten.2.0 skrev (35 minutter siden): Kan du ikke bare gi meg linken? Dette er jo ganske viktig, så jeg vil gjerne være oppdatert. Her kan du lese om Trump’s forhandlingsstil: Google dette! Linken klikket. Og her om Jordan og forhandlingene: https://www.aljazeera.com/amp/features/2025/2/3/analysis-jordan-faces-geopolitical-blackmail-after-trump-gaza-demand Det Trump sier først (USA skal drive eiendomsutvikling og lage feriested) er ikke det han planlegger. Han manipulerer Jordan. Og de vil gå med på det han sier, etterhvert. Da etter at de har fått kommet med noen krav, som Trump har lagt inn i beregningen. Så føler Jordan de har vunnet frem, men egentlig har de bare blitt lurt trill rundt. (Om du vil ha en kilde som sier: Trump innrømmer å manipulere Jordan» så må jeg skuffe deg, av åpenbare grunner. Trump er en galning (privat, jeg er fan av forretningsskillsene), men han får det som han vil!) Endret 11. februar av Molly85 . 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 12. februar #265 Del Skrevet 12. februar Jeg skriver «kaster ut» med en viss forakt fordi det er blitt ropt så mye om hva som ikke bør gjøres, og lite til ingenting om hva som KAN gjøres. Det er jeg interessert i å høre; hva dere tenker kan og bør gjøres. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
May B Skrevet 12. februar #266 Del Skrevet 12. februar Molly85 skrev (29 minutter siden): Nå finner jeg det litt interessant hvordan vesten har ropt ut om at Gaza er et fengsel (fra oktober -23), om sultkatastrofe (også fra oktober-23), om folkemord (oktober-23), men at man ikke vil la de sivile få evakuere. Hvis vi er imot voldtekt, skal vi deportere kvinner for å beskytte dem? Hvis man er imot rasisme, er løsningen er å fjerne alle minoriteter fra samfunnet? At Gaza er under humanitær krise betyr ikke at løsningen er å fjerne palestinerne, verken helt eller delvis. Amnesty International, FN og menneskerettighetsorganisasjoner har i årevis omtalt Gaza som "verdens største utendørsfengsel" på grunn av blokaden som har vært der siden 2007. Å påpeke en sultkatastrofe og folkemord er ikke et nytt fenomen, men en typisk respons på eskalerende situasjoner. Feilslutninger eller skjulte premisser, er å bruke menneskelig lidelse som argument for etnisk rensing. Det har mer til felles med kolonial tankegang enn løsninger for fred. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 12. februar #267 Del Skrevet 12. februar May B skrev (1 minutt siden): Hvis vi er imot voldtekt, skal vi deportere kvinner for å beskytte dem? Hvis man er imot rasisme, er løsningen er å fjerne alle minoriteter fra samfunnet? At Gaza er under humanitær krise betyr ikke at løsningen er å fjerne palestinerne, verken helt eller delvis. Amnesty International, FN og menneskerettighetsorganisasjoner har i årevis omtalt Gaza som "verdens største utendørsfengsel" på grunn av blokaden som har vært der siden 2007. Å påpeke en sultkatastrofe og folkemord er ikke et nytt fenomen, men en typisk respons på eskalerende situasjoner. Feilslutninger eller skjulte premisser, er å bruke menneskelig lidelse som argument for etnisk rensing. Det har mer til felles med kolonial tankegang enn løsninger for fred. Blokade av det som kan brukes til å produsere våpen. Alt annet har vært fritt. Selv vann er det Israel som har bidratt med, etter at palestinerne selv ødela vannsystemet israelerne etterlot seg i 2006. Ingen andre steder har fått mer bistand fra Norge enn palestinere. Hvorfor denne offermentaliteten? Israel trakk seg ut av et frodig Gaza i 2006. Bare google bilder. Kort tid etter var det alt annet enn frodig, og det var ikke på grunn av blokaden (den gjaldt ikke noe av det som trengs for å bygge opp, bare det de brukte til terrorvirksomhet). 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 12. februar #268 Del Skrevet 12. februar Katten.2.0 skrev (Akkurat nå): Kan vi være enig om at det Trump sier han vil gjøre er etnisk rensing, og at det ikke er å 'slippe folk ut av et fengsel'? Det er veldig vanskelig å skulle diskutere noe som helst om man ikke kan bli enig om hva som står svart på hvitt engang. Jeg svarte deg med mine tanker tidligere i dag, men er på mobilen og er kronglete å lete fram. Nok prokrastinering fra søvnen her nå, så ønsker deg en god natt Du har nok rett i det😊 God natt😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
May B Skrevet 12. februar #269 Del Skrevet 12. februar Molly85 skrev (6 minutter siden): Blokade av det som kan brukes til å produsere våpen. Alt annet har vært fritt. Selv vann er det Israel som har bidratt med, etter at palestinerne selv ødela vannsystemet israelerne etterlot seg i 2006. Ingen andre steder har fått mer bistand fra Norge enn palestinere. Hvorfor denne offermentaliteten? Israel trakk seg ut av et frodig Gaza i 2006. Bare google bilder. Kort tid etter var det alt annet enn frodig, og det var ikke på grunn av blokaden (den gjaldt ikke noe av det som trengs for å bygge opp, bare det de brukte til terrorvirksomhet). Blokaden har aldri bare handlet om våpen. Den har også hindret mat, medisiner, byggematerialer og drivstoff. Vannproblemet skyldes ikke at palestinerne ødela noe, men at Israel kontrollerer tilgangen. Gaza har fått mye bistand, ja. Mest nødhjelp. Ukraina og Afrikanske land får langt mere økonomisk hjelp om vår økonomi har sammenheng. 7. oktober forklarer ingenting om hvorfor situasjonen i Gaza har blitt verre i løpet av 17 år. Blokaden startet i 2007, lenge før 7. oktober. Gaza var allerede i en humanitær krise før Hamas overtok. Økonomisk ruin, vannmangel og blokade av nødvendige varer har ikke skjedd på én natt – det har vært en lang prosess, der folk flest i Gaza har vært fanget mellom ekstreme ledere og kollektiv avstraffelse fra Israel. Hvis situasjonen var så mye bedre i 2006, hvorfor ble den verre i årene før 7. oktober? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 12. februar #270 Del Skrevet 12. februar May B skrev (3 timer siden): Blokaden har aldri bare handlet om våpen. Den har også hindret mat, medisiner, byggematerialer og drivstoff. Vannproblemet skyldes ikke at palestinerne ødela noe, men at Israel kontrollerer tilgangen. Gaza har fått mye bistand, ja. Mest nødhjelp. Ukraina og Afrikanske land får langt mere økonomisk hjelp om vår økonomi har sammenheng. 7. oktober forklarer ingenting om hvorfor situasjonen i Gaza har blitt verre i løpet av 17 år. Blokaden startet i 2007, lenge før 7. oktober. Gaza var allerede i en humanitær krise før Hamas overtok. Økonomisk ruin, vannmangel og blokade av nødvendige varer har ikke skjedd på én natt – det har vært en lang prosess, der folk flest i Gaza har vært fanget mellom ekstreme ledere og kollektiv avstraffelse fra Israel. Hvis situasjonen var så mye bedre i 2006, hvorfor ble den verre i årene før 7. oktober? Det kan jeg finne kilder på, du tar feil ang. blokaden. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 12. februar #271 Del Skrevet 12. februar https://no.m.wikipedia.org/wiki/Blokaden_av_Gazastripen ‘’Blokaden avløste umiddelbart de økonomiske sanksjonene overfor den palestinske selvstyremyndighetensom ble iverksatt etter at Hamas vant 74 av 132 plasser ved valget til Palestinas lovgivende forsamling 26. januar 2006. Området omfattet av blokaden (2009). Blokaden med markering i sørvest av smuglertunneler mot Egypt (forstørr kartet). I begynnelsen var blokaden omfattende, men har gradvis blitt begrenset slik at den ikke har vært til hinder for humanitær hjelp. I 2012 erklærte Hamas at blokaden var overvunnet.[2]De senere år har blokaden kun omfattet våpen og materialer som kan benyttes i krigføring og produksjon av våpen.[3] ‘’ Det som hevdes her er bare propaganda fra Hamas. De ønsker å fremstille seg selv som offer for «onde Israel», mens de selv har gått til stadige angrep på dem. Klart de roper høyt, for jo mer vesten tror på løgnene deres, jo mer bistand kommer deres vei. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lurendreieren Skrevet 12. februar #272 Del Skrevet 12. februar (endret) Katten.2.0 skrev (På 9.2.2025 den 15.14): Det er ett dødelig islamsk terrorangrep på norsk jord siden andre verdenskrig. Ellers er alle dødelige terrorangrep på norsk jord kommet fra høyreekstreme. Vi har dog hatt over 100 personer (eller var det rundt 100?) som reiste ned for å begå terror for IS eller avhjelpe den islamistiske terrorgruppen. Vi har også hatt andre som har reist ut for å bedrive islamistisk terror i utlandet. Han kjente som ble tatt bilde av med Jens Stoltenberg stod vel bak et spesielt dødelig et (har glemt navn nå) Vi har vært mer restriktive og bedre på integrering enn land som Frankrike, Tyskland, UK, Sverige. Hvor mange islamistiske terrorangrep, vellykkede og avvergede (som dette store mot et fotballstadion) har man egentlig hatt nå i Europa? Og hvor mange terrorangrep har vi hatt i samme perioder fra andre religiøse minoriteter som jøder, buddhister, hinduister? Endret 12. februar av Lurendreieren 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VXL100 Skrevet 12. februar #273 Del Skrevet 12. februar Bra intervju med Donald. Til lørdag er det popcorntime. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 12. februar #274 Del Skrevet 12. februar (endret) VXL100 skrev (1 time siden): Bra intervju med Donald. Til lørdag er det popcorntime. En palestinsk stat tror jeg ikke det blir noe av. Det tok Hamas seg av 7/10 2023. Ser i retrospekt at mye av det jeg spådde rett etter 7/10 er blitt virkelighet. Husker jeg skrev i en nå slettet tråd rett etter terroren at nå er WOKE dødt. Fikk vel rett i det og. Endret 12. februar av Bacteria 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 12. februar #275 Del Skrevet 12. februar Lurendreieren skrev (1 time siden): Vi har dog hatt over 100 personer (eller var det rundt 100?) som reiste ned for å begå terror for IS eller avhjelpe den islamistiske terrorgruppen. Vi har også hatt andre som har reist ut for å bedrive islamistisk terror i utlandet. Han kjente som ble tatt bilde av med Jens Stoltenberg stod vel bak et spesielt dødelig et (har glemt navn nå) Vi har vært mer restriktive og bedre på integrering enn land som Frankrike, Tyskland, UK, Sverige. Hvor mange islamistiske terrorangrep, vellykkede og avvergede (som dette store mot et fotballstadion) har man egentlig hatt nå i Europa? Og hvor mange terrorangrep har vi hatt i samme perioder fra andre religiøse minoriteter som jøder, buddhister, hinduister? Og et eksempel er jo EL kampen i Bodø/Glimt mot et Israelsk lag nå nylig - der alle forholdsregler ble tatt i forkant fra politi og hjemmeklubb - men Pro Palestinerne fikk lov å demonstrere i gatene. Tribunene var vel også nesten tomme... Sier jo det meste ...... 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 12. februar #276 Del Skrevet 12. februar https://www.vg.no/nyheter/i/kwPJ7B/trump-etter-lengre-samtale-med-putin-enige-om-aa-starte-ukraina-forhandlinger-umiddelbart Trump jobber på!💪 Putin lytter til ham, så nå skjer det endelig ting. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 12. februar #277 Del Skrevet 12. februar For det første, så er dette nok et av Trump sine uortodokse utspill. Uansett hvor spinnvilt det høres ut, så har ikke akkurat de siste 80 årene vært så mye mer å skryte av. Hvorfor gjør han dette? Til tross for hans polariserende karakter virker Trump som å være desperat etter å bli "likt og akseptert" av eliten. Han har fortsatt ikke skjønt at dette vil aldri skje. Jeg tror han ivrer etter å få til en permanent ro i Midt-Østen og høste æren og ettermælet til dette. Noe annet kan jeg ikke se er motivasjonen her. Det er vel lite trolig det ville ha blitt våpenhvile uten at Israel ble presset til akseptere våpenhvile. Denne er temmelig skjør, og som en ser i disse dager, kan sprekke allerede denne helga. Så til folkeforflyttingen. I seg selv er ikke dette unikt i dag heller. Noen som husker armenerne som ble jaget fra hjemlandet sitt for noen måneder siden? Hva med alle som er fordrevet fra Ukraina, uansett hva som er grunnen? I 46/47 ble titalls millioner av tyskere, polakker og Ukrainere flyttet rundt og rokkert på og det var vel ikke passert 5 år en gang før dette satte seg i ro. Selvsagt er dette ikke ideelt, men hva er det som ER ideelt der nede? Det jeg IKKE synes noe om med dette er at USA igjen skal rote seg bort i ting et annet sted istedenfor å ta seg av eget folk. Samme tullet som våre Norske diplomater gjør. Løper rundt hele jorda med sjekkhefte og fine ord for å høste ros og ære.. Ikke like tilfredsstillende å ta vare på eget folk. Det var vel Johan Jørgen Holst og Terje "Epstein" Rød-Larsen som var der nede og skulle lage sånn fred også. Ja, det var jo veldig suksess. Hvis regioner får være i fred fra utenforstående innblanding er det mer sannsynlig at ting vil ordne seg etter hvert. Uansett hva som har blitt forsøkt i dette området, så har det bare ledet til mer død og fordervelse. Det tror jeg dette vil gjøre også- Men i prinsipp ville nok de fleste palestinere foretrukket å leve i fred et annet sted og etter 5 år der ville neppe mange ønsket å flytte tilbake, om de fikk et valg. DETTE tror jeg Trump har rett i. Uansett, det er ikke dette han ble valgt for å gjøre. Pragmatisk sett; om alle palestinere ble flyttet til Jordan, Egypt, Syria og evt endel til Europa (som jo vil skje) SAMTIDIG som området ble ryddet opp og inlemmet&befolket med folk fra Israel hadde det ikke blitt noe verre enn det som har foregått de siste 80 år. Barth Eide drar vel nedover med masse penger og fine ord uansett hva som skjer. Og masse fine oppslag fra Schibsted. Og om et par år er det tilbake til krig igjen. Trump skal ha honnør for at han lufter noe nytt, men når det er sagt.... La denne regionene ordne opp i dette selv. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 12. februar #278 Del Skrevet 12. februar AdonisFFM skrev (36 minutter siden): For det første, så er dette nok et av Trump sine uortodokse utspill. Uansett hvor spinnvilt det høres ut, så har ikke akkurat de siste 80 årene vært så mye mer å skryte av. Hvorfor gjør han dette? Til tross for hans polariserende karakter virker Trump som å være desperat etter å bli "likt og akseptert" av eliten. Han har fortsatt ikke skjønt at dette vil aldri skje. Jeg tror han ivrer etter å få til en permanent ro i Midt-Østen og høste æren og ettermælet til dette. Noe annet kan jeg ikke se er motivasjonen her. Det er vel lite trolig det ville ha blitt våpenhvile uten at Israel ble presset til akseptere våpenhvile. Denne er temmelig skjør, og som en ser i disse dager, kan sprekke allerede denne helga. Så til folkeforflyttingen. I seg selv er ikke dette unikt i dag heller. Noen som husker armenerne som ble jaget fra hjemlandet sitt for noen måneder siden? Hva med alle som er fordrevet fra Ukraina, uansett hva som er grunnen? I 46/47 ble titalls millioner av tyskere, polakker og Ukrainere flyttet rundt og rokkert på og det var vel ikke passert 5 år en gang før dette satte seg i ro. Selvsagt er dette ikke ideelt, men hva er det som ER ideelt der nede? Det jeg IKKE synes noe om med dette er at USA igjen skal rote seg bort i ting et annet sted istedenfor å ta seg av eget folk. Samme tullet som våre Norske diplomater gjør. Løper rundt hele jorda med sjekkhefte og fine ord for å høste ros og ære.. Ikke like tilfredsstillende å ta vare på eget folk. Det var vel Johan Jørgen Holst og Terje "Epstein" Rød-Larsen som var der nede og skulle lage sånn fred også. Ja, det var jo veldig suksess. Hvis regioner får være i fred fra utenforstående innblanding er det mer sannsynlig at ting vil ordne seg etter hvert. Uansett hva som har blitt forsøkt i dette området, så har det bare ledet til mer død og fordervelse. Det tror jeg dette vil gjøre også- Men i prinsipp ville nok de fleste palestinere foretrukket å leve i fred et annet sted og etter 5 år der ville neppe mange ønsket å flytte tilbake, om de fikk et valg. DETTE tror jeg Trump har rett i. Uansett, det er ikke dette han ble valgt for å gjøre. Pragmatisk sett; om alle palestinere ble flyttet til Jordan, Egypt, Syria og evt endel til Europa (som jo vil skje) SAMTIDIG som området ble ryddet opp og inlemmet&befolket med folk fra Israel hadde det ikke blitt noe verre enn det som har foregått de siste 80 år. Barth Eide drar vel nedover med masse penger og fine ord uansett hva som skjer. Og masse fine oppslag fra Schibsted. Og om et par år er det tilbake til krig igjen. Trump skal ha honnør for at han lufter noe nytt, men når det er sagt.... La denne regionene ordne opp i dette selv. Ja, jeg er enig i mye du skriver. Jeg tror mye hadde vært bedre om Israel fikk fritt leide til å forsvare seg, og ikke måtte delta i liksom-fredsforhandlinger med Hamas. Det hadde nok fungert bedre med tanke på å få ro. Da hadde de sluppet denne runddansen. Alle vet jo at idet Israel senker guarden er Hamas og co klare til å drepe så mange jøder de kan. Om bare Israel fikk bekjempe dem én gang for alle. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 12. februar #279 Del Skrevet 12. februar Molly85 skrev (9 minutter siden): Ja, jeg er enig i mye du skriver. Jeg tror mye hadde vært bedre om Israel fikk fritt leide til å forsvare seg, og ikke måtte delta i liksom-fredsforhandlinger med Hamas. Det hadde nok fungert bedre med tanke på å få ro. Da hadde de sluppet denne runddansen. Alle vet jo at idet Israel senker guarden er Hamas og co klare til å drepe så mange jøder de kan. Om bare Israel fikk bekjempe dem én gang for alle. Selv om jeg ikke helt er enig i denne sammensetningen, så kan jeg ikke påstå at det du sier er uriktig. Tenk på Polen i 1944? Hvem skulle trodd at 10 år senere var det så rolig som det tross alt ble? Hele greie med Israel og Midt-Østen er utrolig sammensatt. Til syvende og sist er jo hele regionen fruktene av Versailles i 1919. Slik Ukraina-konflikten er; Slik Irak/Syria/Iran er. Det er utrolig hvor lenge ting henger etter når det "globale samfunnet" kommer med overnasjonale løsninger uten at de regionale folkene det gjelder har mye å si. Jeg har lenge tenkt at en burde finne noen fra et land som har lite eller ingen forståelse for hverken Islam eller Jødedommen eller den regionale kulturen for å kunne megle imellom disse to, men jeg tror ikke lenger det finnes noe bedre alternativ enn å la denne regionen få være i fred til å SELV ordne opp i problemene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 13. februar #280 Del Skrevet 13. februar AdonisFFM skrev (12 timer siden): La denne regionene ordne opp i dette selv. Tenker mer og mer motsatt. Tror denne dysfunksjonelle regionen trenger hjelp fra den demokratiske verden til å ordne opp. Det er islamistisk, jihadist islamistisk, sharialov fremmende udemokratiske regimer. Det finnes ingen spor av frihet, og demokrati. Det er ingen som «gidder» å ta den jobben om det ikke finnes en gevinst, og da er man straks inne i skikkelig kolonisering. Kanskje er kolonisering, bedre alternativ enn selvbestemmelse når det ikke er mulig å få til at det bestemmes akseptable samfunnsformer. Noe de ikke har vist tegn til i den ikke eksisterende staten Palestina, eller i Jordan, Syria, eller Egypt for den saks skyld. Verden blir mindre og mindre, kommunikasjonen på kryss av landegrenser er helt enorm. Det tar nesten ingenting for disse autoritære og voldelige tankene finner veien til vestlige samfunn. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå