Gå til innhold

Avslag på startlån. Klage?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i leilighet jeg leier. 2 barn 100%, 2 barn annenhver helg. Jeg søkte startlån, fikk avslag. Dette pga gjeld og betalingsanmerkning.

jeg har ikke kreditt gjeld eller forbruksgjeld. Min gjeld er dessverre av typen ubetalte regninger som strøm, lege, internett osv. renten han gjort dette til en høy gjeld. Med denne gjelden og studielån (Lånekassen), så ligger jeg på 280k i gjeld. 

Vet at gjeld er gjeld og betalingsanmerkning er betalingsanmerkning. Jeg pådro meg dessverre denne gjelden fordi jeg i flere år har vært i x antall rettssaker om kamp for mine barn. Pengene har gått til advokat, regninger uteble da jeg fokuserte på advokat og ungene. Og ja, hadde gjort det samme igjen for ungene mine. 
Men uansett- jeg fikk idag avslag. Vil det ha betydning å klage og fortelle dem grunnen til gjeld? Og fortelle at jeg betaler ned på dette i mnd, men at det vil ta lang tid før jeg blir gjeldsfri da jeg forsørger to barn alene i tillegg. Eller er det bare å la det være? 
noen som har vært i samme situasjon? 
jeg har jobb, 2 stk. jobber 137%. Så jeg jobber ræva av meg for å få dette til å funke, med to barn i tillegg. Og 2 på samvær. Sto ingenting i avslaget at det er pga inntekt, så regner med den er innafor. Var to punkter og det var betalingsanmerkning og gjeld. Men jeg betaler. Det går sent, men det forsvinner uansett etterhvert. Huset vi leier skal selges, derfor jeg har søkt lån..

noen som vet? Beklager lang tekst. Og ja, vet jeg har satt meg i denne posisjonen selv! 

Anonymkode: be090...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville prøvd å sendt inn en klage og forklart situasjonen. I tillegg kanskje legge ved ett budsjett sånn at de ser at du er motivert til å betale ned gjelden. 
Men jeg trodde husbanken kunne hjelpe til med å refinansiere eller legge til gjeld i ett eventuelt lån også, men har ikke erfaring selv. 

Anonymkode: 6625e...5f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en telefon først og hør om det er noe du kan gjøre.

Anonymkode: cc174...209

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har en betalingsplan for å bli kvitt denne gjelden vil du neppe få noe annet en avslag.

Du må gripe tak i det selve anmerkningen er vel ikke problemet men planen for å ordne dette må være på plass. 

Når startlånsøker har betalings­anmerkninger

Har søkeren betalingsanmerkninger, bør det legges vekt på disse ved kredittvurderingen. Samtidig bør kommunen se det i sammenheng med formålet for startlånsordningen om å hjelpe husstander med boligetableringsproblemer og hvorfor søkeren har uoppgjorte krav. Mislighold og tvangssalgsbegjæringer vil ofte være direkte årsak til at lånene må refinansieres. Dersom søker har betalingsanmerkninger, bør saksbehandleren forsikre seg om at søker følger en nedbetalingsplan og følge opp at misligholdet vil bli gjort opp. Dette er viktig for å bidra til at gamle krav ikke senere kan redusere låntakers betjeningsevne, eller at kreditorer kan ta pant i boligen. Se også kapittel 12 om oppfølging i etterkant av boligkjøp.

Alle startlånssøkere har krav på en individuell vurdering av søknaden sin. Hvis kommunen har en bestemmelse om at søkere med betalingsanmerkninger ikke kan få startlån, fører det til at søkerne med anmerkninger ikke får en individuell vurdering (se kapittel 15 om kommunale retningslinjer). En eventuell bestemmelse som gjelder betalingsanmerkninger kan derfor ikke være absolutt, men kan være en hovedregel der det åpnes for en individuell vurdering fra sak til sak.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (2 minutter siden):

Hvis du ikke har en betalingsplan for å bli kvitt denne gjelden vil du neppe få noe annet en avslag.

Du må gripe tak i det selve anmerkningen er vel ikke problemet men planen for å ordne dette må være på plass. 

Når startlånsøker har betalings­anmerkninger

Har søkeren betalingsanmerkninger, bør det legges vekt på disse ved kredittvurderingen. Samtidig bør kommunen se det i sammenheng med formålet for startlånsordningen om å hjelpe husstander med boligetableringsproblemer og hvorfor søkeren har uoppgjorte krav. Mislighold og tvangssalgsbegjæringer vil ofte være direkte årsak til at lånene må refinansieres. Dersom søker har betalingsanmerkninger, bør saksbehandleren forsikre seg om at søker følger en nedbetalingsplan og følge opp at misligholdet vil bli gjort opp. Dette er viktig for å bidra til at gamle krav ikke senere kan redusere låntakers betjeningsevne, eller at kreditorer kan ta pant i boligen. Se også kapittel 12 om oppfølging i etterkant av boligkjøp.

Alle startlånssøkere har krav på en individuell vurdering av søknaden sin. Hvis kommunen har en bestemmelse om at søkere med betalingsanmerkninger ikke kan få startlån, fører det til at søkerne med anmerkninger ikke får en individuell vurdering (se kapittel 15 om kommunale retningslinjer). En eventuell bestemmelse som gjelder betalingsanmerkninger kan derfor ikke være absolutt, men kan være en hovedregel der det åpnes for en individuell vurdering fra sak til sak.

Jeg har en betalingsplan på to av de. Jeg betaler det ene i mnd ut mars så er den ferdig. Den andre fra april til juni, så er den ferdig. De siste har jeg ikke ordnet noe med enda nettopp fordi det er så langt frem til jeg kan betale i juli, så konsentrerer meg om de jeg har plan på nå, først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ukjent12 skrev (43 minutter siden):

Jeg har en betalingsplan på to av de. Jeg betaler det ene i mnd ut mars så er den ferdig. Den andre fra april til juni, så er den ferdig. De siste har jeg ikke ordnet noe med enda nettopp fordi det er så langt frem til jeg kan betale i juli, så konsentrerer meg om de jeg har plan på nå, først

Det er nok det som er grunnen, de er ok med betalingsanmerkninger så lenge det finnes en realistisk plan for den gjelden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om et møte med saksbehandler i kommunen. Ta med all relevant dokumentasjon og be om hjelp til å søke på nytt, eventuelt få klarhet i hva du mangler for å kunne søke på nytt.

Anonymkode: cc137...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verdt å ta den telefonen i alle fall. 

Jeg har vært i en lignende situasjon selv. Ordnet seg med startlån, men jeg måtte først forhandle med kreditorer for å få en skikkelig nedbetalingplan/innfri umiddelbare krav. Jeg måtte også vise til nedbetalingsplan og budsjett. 

Mitt inntrykk da jeg snakket med min kommune var at misligholdt gjeld vanligvis var en no-go, med mindre man kunne vise til dialog, forsøk på opprydding og at man hadde oversikt og kontroll. Kan du vise til disse tingene bør du kunne få en ny vurdering i alle fall. 

Anonymkode: 1cfaa...a3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du ikke gi opp. Gjør som folk over her sier ❤️

Anonymkode: 659fa...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det skal jo stå begrunnelse på hvorfor du har fått avslag. Hvis du er usikker bør du be om forklaring og så heller klage. Er det mulig å søke om tilskudd der du bor? 

Anonymkode: ebdcd...f5b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om beregningen gjør at gjelden du har fra før gjør at du ikke vil ha råd til boliglånet du søker er avslaget rett og vik ikke hjelpe å klage. Husbanken kan ikke gi deg lån som du med høy sannsynlighet ikke vil kunne betale.  Med 4 barn å forsørge må du ha ganske høy inntekt for å betjene lån. De bruker sifo-normer ift hva som skal stå igjen til livsopphold og slikt så se på det ift inntekten din og hva du sitter igjen med til å betjene lån med.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 4 barn og gjeld på strømregningen, pluss andre inkassosaker og et lån du misligholder så kan de selvsagt ikke innvilge at du pådrar deg mer gjeld som du mest sannsynlig ikke evner å betale. Du har ikke engang klart å betale strømregningene 

Anonymkode: c87af...b28

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trådstarter her. Jeg snakket med husbanken, forklarte de situasjonen og at jeg betaler ned og har snakket med inkasso selskapene.. jeg fikk innvilget lån! 

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Trådstarter her. Jeg snakket med husbanken, forklarte de situasjonen og at jeg betaler ned og har snakket med inkasso selskapene.. jeg fikk innvilget lån! 

Så bra, gratulerer 🥳 

Anonymkode: 6625e...5f3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en telefon og bedt om å snakke med saksbehandler og forklart situasjonen. Men jeg tror ikke du får startlån med betalingsanmerkninger. Kan du kanskje få tatt et forbrukslån for å betale disse regningene? Jeg tror du har bedre sjanse da. 

Anonymkode: d683a...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så ikke før nå at du hadde fått lånet. Gratulerer så mye! ❤️

Anonymkode: d683a...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 8.14):

Så bra at det ordnet seg! Gratulerer! 

Anonymkode: ebdcd...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 12.44):

Jeg bor i leilighet jeg leier. 2 barn 100%, 2 barn annenhver helg. Jeg søkte startlån, fikk avslag. Dette pga gjeld og betalingsanmerkning.

jeg har ikke kreditt gjeld eller forbruksgjeld. Min gjeld er dessverre av typen ubetalte regninger som strøm, lege, internett osv. renten han gjort dette til en høy gjeld. Med denne gjelden og studielån (Lånekassen), så ligger jeg på 280k i gjeld. 

Vet at gjeld er gjeld og betalingsanmerkning er betalingsanmerkning. Jeg pådro meg dessverre denne gjelden fordi jeg i flere år har vært i x antall rettssaker om kamp for mine barn. Pengene har gått til advokat, regninger uteble da jeg fokuserte på advokat og ungene. Og ja, hadde gjort det samme igjen for ungene mine. 
Men uansett- jeg fikk idag avslag. Vil det ha betydning å klage og fortelle dem grunnen til gjeld? Og fortelle at jeg betaler ned på dette i mnd, men at det vil ta lang tid før jeg blir gjeldsfri da jeg forsørger to barn alene i tillegg. Eller er det bare å la det være? 
noen som har vært i samme situasjon? 
jeg har jobb, 2 stk. jobber 137%. Så jeg jobber ræva av meg for å få dette til å funke, med to barn i tillegg. Og 2 på samvær. Sto ingenting i avslaget at det er pga inntekt, så regner med den er innafor. Var to punkter og det var betalingsanmerkning og gjeld. Men jeg betaler. Det går sent, men det forsvinner uansett etterhvert. Huset vi leier skal selges, derfor jeg har søkt lån..

noen som vet? Beklager lang tekst. Og ja, vet jeg har satt meg i denne posisjonen selv! 

Ja, gjeld er gjeld, antar du har ei plan på hvordan du skal betale tilbake det du skylder før du evt snakker med banken. Det viktigste for banken er å se at du vil klare å behandle lånet. Så snakk med dem og vær forberedt på at det ikke går.

Anonymkode: 584aa...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 8.14):

Fikk du lånet over telefon siden du fikk svar med en gang?

Anonymkode: 584aa...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...