mommyaka Skrevet onsdag kl 11:12 #1 Del Skrevet onsdag kl 11:12 Litt sånn i forhold til spørsmålet om mensen og tamponger. For jeg vet at i dag finnes det mange forskjellige prevensjon. Når jeg var 14 og begynt på prevensjon var der p piller som fantes..og fikk på følelsen at det bar fantes 1 type. Vi lærte heller aldri om syklus, eggløsning og kondomer. Alt dette ble selv lært. Husker en venninne hadde sex første gangen hun var 18 år og ble gravid, da hun ikke trodde hun kunne bli gravid første gang de hadde sex Nå jeg har jeg en jente på 6 år og om ikke for mange år må hun også lære om dette. Men hva lærer de på skolen etc? Oh hva blir de unge idag tilbudt? Et der bare p piller, eller kan de få bruke pring, spiral, plaster etc? Og hvordan er seksuell undervisning på skolen idag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:48 #2 Del Skrevet onsdag kl 11:48 Min ungdom fikk opplyst at kondom var det sikreste valget. Og at det fantes mange forskjellige typer prevensjon sim mini piller, p-pille, hormonspiral osv De fikk å opplyst at de fikk p-piller , mini piller og kondomer fra helse søster gratis hvis de trengte det Anonymkode: eccd4...8f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet onsdag kl 11:54 Forfatter #3 Del Skrevet onsdag kl 11:54 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min ungdom fikk opplyst at kondom var det sikreste valget. Og at det fantes mange forskjellige typer prevensjon sim mini piller, p-pille, hormonspiral osv De fikk å opplyst at de fikk p-piller , mini piller og kondomer fra helse søster gratis hvis de trengte det Anonymkode: eccd4...8f8 Sp flott:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:43 #4 Del Skrevet onsdag kl 12:43 Begynte jeg å lære barna allerede når de var 5 år. Bedre at de har kunnskap og kan ta gode valg når de blir større. Anonymkode: e86b2...d31 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:14 #5 Del Skrevet onsdag kl 18:14 Mange elever får svært dårlig seksualundervisning på ungdomsskolen. Jeg er lærer på videregående og blir overrasket over hvor lite jentene vet og hva vi må undervise i. Jeg syns det er for sent med grunnleggende seksualundervisning når jentene er 17 år gamle. Anonymkode: 0f30a...990 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:22 #6 Del Skrevet onsdag kl 18:22 mommyaka skrev (7 timer siden): Vi lærte heller aldri om syklus, eggløsning og kondomer. Alt dette ble selv lært. Hvilket århundre er du fra som aldri lærte om kondomer? Anonymkode: d5335...03b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:30 #7 Del Skrevet onsdag kl 18:30 P-stav er veldig populært i ungdomsskolealder. Fordelen er at de slipper å huske å ta en pille, så det er ingen risiko for å glemme det en dag. Anonymkode: 8e70d...b28 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:37 #8 Del Skrevet onsdag kl 18:37 Om man nå er 60+, med mindre oppegående foreldre... Vi hadde seksualundervisning på ungdomsskolen på 90-tallet. Kondomer var det som ble "fremsnakket", for det var også fokus på kjønnssykdommer. HIV bølgen var jo fortsatt pågånde. Men ikke bare det. Mamma snakket med meg om det hjemme (og jeg regner med pappa gjorde tilsvarende med bror). Forberedte meg på mens, hva det innebar. Fokus var jo på å være voksen først, og ikke akseptere pågående oppførsel fra gutter. Men samtidig at hun alltid var der om det var noe jeg ville snakke om. Omtrent samme hørte jeg fra helsesøster på skolen - sterk oppfordring til "ikke", men "om" så var døra alltid åpen. Ei jente på 6 bør jo allerede kunne litt om det grunnleggende. Ikke om prevensjon og mens ennå, selvfølgelig. Men om blomster og bier, og egne grenser. Anonymkode: b3355...3a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:40 #9 Del Skrevet onsdag kl 18:40 Du kan jo lære barna dine ting selv. Alt er ikke skolens ansvar 🙄 Anonymkode: c6279...2bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet onsdag kl 19:26 Forfatter #10 Del Skrevet onsdag kl 19:26 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Du kan jo lære barna dine ting selv. Alt er ikke skolens ansvar 🙄 Anonymkode: c6279...2bf Selfølgelig Men det er en del av undervisningen på slutten. Oh tror det er forskjellige på hva de lærer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet onsdag kl 19:28 Forfatter #11 Del Skrevet onsdag kl 19:28 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilket århundre er du fra som aldri lærte om kondomer? Anonymkode: d5335...03b Født på 80 tallet. La oss si at vår undervisning var vi alle satt i er rom... lærer triller inn en tv og vhs spiller med en program om sex/ jente,/ guttekropp og gikk ut 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet onsdag kl 19:43 #12 Del Skrevet onsdag kl 19:43 Jeg er også født på 80-tallet, og vi hadde veldig god seksualundervisning. Vi fikk innføring i de fleste ulike prevensjonsmidler, og hadde generelt god opplæring innen kropp og sex. Helt fra barneskolealder. Ellers er det jo egentlig bare å sjekke læreplanverket, der står det jo en del om dette. I overordnet del i folkehelse og livsmestring heter det seg blant annet innen samfunnsfag: Sitat Faget skal bidra til at elevane kan gjere gode livsval og handtere utfordringar knytte til seksualitet, personleg økonomi, rus, utanforskap og digital samhandling. Og innunder dette handler det blant annet om å f.eks velge riktig prevensjonsmiddel eller få informasjon rundt kropp og helse som omgår alle aspekter av seksualitet. Som det står i overordnet del for naturfag: Sitat I naturfag handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om å gi elevene kompetanse til å forstå sin egen kropp og ivareta sin egen fysiske og psykiske helse. Elevene skal kunne forholde seg kritisk til og bruke helserelatert informasjon til å ta gode og ansvarlige valg knyttet til helse, sikkerhet og miljø i både hverdags- og arbeidsliv. Innenfor læreplanene for både samfunnsfag og naturfag blir seksualitet tatt opp som tema gjennom hele grunnskolen. Så, med andre ord: elevene skal få god informasjon, og det har de også krav på å få. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:48 #13 Del Skrevet onsdag kl 19:48 Jeg er lærer på ungdomsskolen. Føler egentlig vi går ganske grundig gjennom det meste. Vi har om ulike typer prevensjon, kjønnssykdommer, hvordan beskytte seg mot kjønnssykdommer og uønsket graviditet. De lærer om syklus og hormoner. Vi har om grensesetting og ulikt syn på seksualitet. Vi har om svangerskap og formering. I biologi har vi også om celledeling, så de får informasjon om hva som skjer helt fra første stund noen blir gravid. De lærer også navn på kjønnsorganers anatomi. Samlet sett ila tre år på ungdomsskolen er det noe av det vi er igjennom. Hva de faktisk lærer og får med seg er jo noe helt annet. En del av de vil vel si i etterkant at de bare lærte om kondomer hos helsesykepleier.. Anonymkode: f826f...c79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå