Gå til innhold

Sykemeldt, sjefen nekter meg å jobbe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har vært 100% sykemeldt en stund. Har prøvd å jobbe 50% men fikk ingen endring av arbeidsoppgaver. Altså skal jeg gjøre 100% av arbeidsoppgavene på 50% tid. Jeg sa at det er umulig. Og fikk til svar at da er det ikke gunstig for meg å jobbe redusert. Jeg ble 100% sykemeldt igjen. Nå går sykemeldingen ut og jeg skal prøve meg på 50% igjen. Men arbeidsgiver sier at det ikke går. Fordi de ikke kan tilrettelegge før neste mnd. Derfor får jeg ikke komme tilbake til jobb enda. (Legen vil ikke endre sykemeldingen) 

Hva gjør jeg nå? Kan de nekte meg å jobbe 50%?

Anonymkode: 12c5e...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal være dialogmøter mellom deg og arbeidsgiver, og etter hvert blir nav koblet inn. 

I disse dialogene legges det en plan. Er du uenig, så kan du protokollføre det.

For øvrig så kan du selv endre sykmeldingen i favør mindre prosent om du ønsker. Bare send en skriftlig melding til nav om at du gjør det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke møte halve dagen og gjøre de faste arbeidsoppgavene dine? Hvorfor må du endre arbeidsoppgavene?

Anonymkode: 3f59e...669

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du ikke møte halve dagen og gjøre de faste arbeidsoppgavene dine? Hvorfor må du endre arbeidsoppgavene?

Det kan jo være at ts har en arbeidshverdag med fysisk tung belastning og kroppen ikke greier det. Har det selv, jobber i helse. Får alltid tilrettelegging med lettere stell og mer administrativt, dette for å unngå sykemelding, de gangene jeg har hatt behov for det. Vanskelig å jobbe med tunge stell dersom man har prolaps i ryggen feks. 

Arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge, spesielt i en IA bedrift. Du får si ril sjefen din at du ønsker å komme tilbake i jobb og dersom hen ikke kan tilrettelegge det så må du gå videre med saken. Kontakt nav! De er der nettopp for å få deg tilbake i jobb. Om det blir for vanskelig kan de være behjelpelig med omskolering til annet yrke om dette er kjente plager du er sykemeldt for

Anonymkode: b8b42...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Vi har vært i dialogmøte der de skulle se på muligheten å tilrettelegge. Men det ble ikke noe av.

Problemet nå er ikke egentlig tilretteleggingen (de jeg ikke får gjort må andre på jobben gjøre, så det er jo stressende at jeg belaster andre)

Problemet er at de sier jeg ikke får komme tilbake 50% før mars.  Og lege vil ikke skrive mer 100% sykemelding siden jeg er bedre å kan jobbe 50% nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ts her. Jo det kan jeg, men arbeidsgiver sier nei det får jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, arbeidsgiver skal tilrettelegge.  Men det er kun midlertidig og skal ikke gå ut over andre. Hvorfor kan du ikke jobbe begrenset tid og ta det du rekker på den tiden? 

Anonymkode: c6010...6b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tviler på at arbeidsgiver kan nekte - sjekk med NAV.. De kan ta kontakt med arbeidsgiver. 

Anonymkode: daa49...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ha et nytt dialogmøte. Og det fort. 

Arbeidsgiver kan ende opp med å betale sykepenger. 

Men de kan også bli fristet til å sette i gang oppsigelsesprosess hvis det blir for vanskelige å tilrettelegge 

Anonymkode: 9f512...bd9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver er ikke pliktig å tilrettelegge der det medfører vesentlig ulempe. økt belastning på de andre ansatte kan være det. Men de burde kunne tilby enten   50% oppgaver på 100% tid, fulle dager 3/2 dager i uka eller fullt arbeid i en halv dag om gangen. 

Regner med sykemeldingen har vart en stund sånn du beskriver situasjonen. Du må gå i dialog med veilederen din hos nav så dere får et nytt dialogmøte og bli enige med arbeidsgiver om hvordan dette skal løses. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ts her. Jo det kan jeg, men arbeidsgiver sier nei det får jeg ikke.

Du kan jobbe 100% i tid men utføre 50% av oppgavene dine, eller du kan være på jobb 50% og da utføre det du ville ha utført i denne tidsperioden, 100% hvis du mener du skal være 50% på jobb og kun utføre 50% av oppgavene dine, er du i praksis kun 25% friskmeldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (2 minutter siden):

Du kan jobbe 100% i tid men utføre 50% av oppgavene dine, eller du kan være på jobb 50% og da utføre det du ville ha utført i denne tidsperioden, 100% hvis du mener du skal være 50% på jobb og kun utføre 50% av oppgavene dine, er du i praksis kun 25% friskmeldt. 

Det fungerer ikke i alle jobber. I min jobb ville det vært umulig å ikke gi 100%, og skiftene til alle er fulle dager. 

Vi kunne heller ikke hatt noen på topp. Arbeidet må utføres av en person. 

Kunne jobbet 2 eller 3 dager i uken her, men da 100% av oppgavene de dagene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med nav og forklar situasjonen og be om ett dialogmøte raskt. Du er villig til å jobbe, da skal nav hjelpe deg opp mot arbeidsgiver.

Anonymkode: 20541...4d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det fungerer ikke i alle jobber. I min jobb ville det vært umulig å ikke gi 100%, og skiftene til alle er fulle dager. 

Vi kunne heller ikke hatt noen på topp. Arbeidet må utføres av en person. 

Kunne jobbet 2 eller 3 dager i uken her, men da 100% av oppgavene de dagene 

Ja, men da jobber du jo redusert om du hadde jobbet 2-3 dager i uken og det er forslaget som jeg (og flere) gir TS. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.

Jeg har vært 100% sykemeldt en stund. Har prøvd å jobbe 50% men fikk ingen endring av arbeidsoppgaver. Altså skal jeg gjøre 100% av arbeidsoppgavene på 50% tid. Jeg sa at det er umulig. Og fikk til svar at da er det ikke gunstig for meg å jobbe redusert. Jeg ble 100% sykemeldt igjen. Nå går sykemeldingen ut og jeg skal prøve meg på 50% igjen. Men arbeidsgiver sier at det ikke går. Fordi de ikke kan tilrettelegge før neste mnd. Derfor får jeg ikke komme tilbake til jobb enda. (Legen vil ikke endre sykemeldingen) 

Hva gjør jeg nå? Kan de nekte meg å jobbe 50%?

Det høres ikke innafor ut. Arb giver er pliktig til å tiltettelegge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Ikke i det uendelige. Ikke hvis det medfører urimelig belastning for arbeidsplassen

Å være litt ydmyk som arbeidstaker er lurt.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (4 minutter siden):

… du glemte «så langt det lar seg gjøre». 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...