Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere som har det slik? Har tatt crp som var helt fin. Stor rift som gjør vondt 1,5 uke etterpå. Føler meg direkte syk, er utslitt og sover nesten ikke. Opp hver 2 time også skal man klare å sove igjen etterpå. Kan bli kald og varm om hverandre, plutselig helt gjennomsvett og har vondt i absolutt hele kroppen. Ingen feber. Siste dagene har jeg bare grått da jeg føler meg forferdelig 😭 Er dette bare slik det er etter fødsel? 

Anonymkode: 96c01...993

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At riften gjør vondt enda, høres ikke så rart ut. Men det skal ikke begynne å gjøre mer vondt enn det har vært, da kan det være betennelse. Har du sjekket med speil om det ser greit ut på utsiden? Kroppen går gjennom store forandringer, både fysisk og med hormoner. Ammingen kan også gi influensafølelse i starten. I tillegg er det påkjenningen med lite søvn. Mye svetting er heller ikke uvanlig i starten. Så det kan være normalt, men det kan så klart ikke jeg si at det er i ditt tilfelle. Høres ut som du heldigvis har fått oppfølging hos lege. 1,5 uker er veldig tidlig, så jeg håper det snart blir bedre for deg! Men det høres tungt ut å ha det sånn ❤️

Anonymkode: 72654...92d

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

At riften gjør vondt enda, høres ikke så rart ut. Men det skal ikke begynne å gjøre mer vondt enn det har vært, da kan det være betennelse. Har du sjekket med speil om det ser greit ut på utsiden? Kroppen går gjennom store forandringer, både fysisk og med hormoner. Ammingen kan også gi influensafølelse i starten. I tillegg er det påkjenningen med lite søvn. Mye svetting er heller ikke uvanlig i starten. Så det kan være normalt, men det kan så klart ikke jeg si at det er i ditt tilfelle. Høres ut som du heldigvis har fått oppfølging hos lege. 1,5 uker er veldig tidlig, så jeg håper det snart blir bedre for deg! Men det høres tungt ut å ha det sånn ❤️

En betennelse ville jo gitt utslag på crp? Ellers enig i alt du skriver. KJære TS du har nettopp vært gjennom en enorm påkjenning, og det er store hormonelle endringer som foregår. Får du avlastning og hjelp fra partner og familie? Ikke vær redd for å be om hjelp fra de rundt deg!

Anonymkode: a14c5...c45

Skrevet

Varme og svetting tror jeg er normalt. Jeg hadde det ihvertfall slik i tiden etter fødsel.

Ellers kan det jo være at du har jernmangel? Man mister jo mye blod under en fødsel, spesielt når du hadde en stor rift. Jernmangel kan føre til at man blir trøtt og sliten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde nattesvette i flere uker etter fødsel. Måtte skifte alt av sengetøy for det var gjennomvått. Det er visst vanlig. De første 3 ukene er egentlig ganske "blurry" og jeg ble helt rar av søvnmangel. 

Anonymkode: d9dc7...9bb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

En betennelse ville jo gitt utslag på crp? Ellers enig i alt du skriver. KJære TS du har nettopp vært gjennom en enorm påkjenning, og det er store hormonelle endringer som foregår. Får du avlastning og hjelp fra partner og familie? Ikke vær redd for å be om hjelp fra de rundt deg!

Anonymkode: a14c5...c45

Helt enig, men hun skriver ikke når crp ble målt. Tenkte bare det er greit å være oppmerksom på det om smerten blir verre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du høres sliten ut. Det kan jo gi utslag i fysiske symptomer. Har du normal renselse? At riften er vondt er nok helt normalt. Tar du smertestillende?

Anonymkode: f4499...f4f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det flere som har det slik? Har tatt crp som var helt fin. Stor rift som gjør vondt 1,5 uke etterpå. Føler meg direkte syk, er utslitt og sover nesten ikke. Opp hver 2 time også skal man klare å sove igjen etterpå. Kan bli kald og varm om hverandre, plutselig helt gjennomsvett og har vondt i absolutt hele kroppen. Ingen feber. Siste dagene har jeg bare grått da jeg føler meg forferdelig 😭 Er dette bare slik det er etter fødsel? 

Det er slik det er,ja. Men det blir bedre.

Det med svette/kaldt/varmt og tårer er pga hormonelle endringer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så noen svarte deg at "ja, det er slik det er". Min erfaring er langt fra sånn. Jeg følte meg pigg og kriblet etter å kunne trille turer med den lille uka etter fødsel (jeg måtte ta det rolig pga. keisersnitt). Jeg hadde ingen smerter av betydning, kun litt ubehag i keisersnittsåret. Følte meg absolutt ikke syk.

Men ja, svettet slik du skriver. Hadde voldsom nattesvette og lakk og veldig med melk de første 6 ukene. Måtte bytte på senga hver eneste dag.

I og med at du føler det slik du gjør så må du få mulighet til å hvile skikkelig. Er det mulig at du har lavt jern, mistet du mye blod under fødselen? Jeg ville tatt dette opp med jordmor/lege. Synd om noe du kan få hjelp for bidrar til at du opplever barseltiden som unødvendig krevende.

Anonymkode: a56e6...ae1

AnonymBruker
Skrevet

Ja for noen av oss er det bare sånn 😅 du er fortsatt i barsel, det er unntakstilstand av en grunn! Så klart noen spretter opp og løper rundt som om ingenting skulle skjedd - men for de fleste er dette en ganske ubehagelig og kroppslig "ugrei" periode med mange ulike plager :) Og den varm/kald/svettingen kan også være et resultat av at du er sliten, kroppen har ikke vendt seg til så lite/oppstykket søvn ennå. Det blir bedre 💕 

Får du feber eller økende smerter må du selvsagt ta det på alvor og søke hjelp, men ut fra hva du beskriver høres du ut som en helt vanlig barselkvinne. Prioriter søvn og ta vare på deg selv 🌸

Anonymkode: 3f097...9ac

AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med noen, legen din eller jordmor på helsestasjon? For meg høres dette ut som fødselsdepresjon. Vet ikke med det fysiske, men det å føle seg helt utslitt er i alle fall alarmerende selv om det naturligvis ikke er unormalt å være sliten i babyperioden. 

Hilsen hun som hadde fødselsdepresjon selv, men fant det ikke ut før lenge etterpå. Ta godt vare på deg selv! 

Anonymkode: 5678d...1d8

AnonymBruker
Skrevet

Ikke undervurder hvor påvirket man blir av søvnmangel.

Etter at jeg fikk barn merker jeg at hele kroppen begynner å verke om jeg sover for lite.

Anonymkode: 0a5e9...b4f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg følte deg veldig likt! 

Føltes også som om magen brant. 

Etter en stund kom det en liten klump ut når jeg gikk på do og vips så var alt av symptomer borte. Jeg mistenker at det var en liten bit som satt fast igjen i magen og ikke var kommet ut. 

Ellers så brukte jeg mye paracet sammen med ibux,og symptomer hjalp endel med en gang jeg stoppet med ibuxen. Den kan gi endel bivirkninger om det tas for høy dose over noe tid. 

Anonymkode: 2c545...eab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på paracet+ibux hver dag i over en uke etter fødselen, på grunn av smerter generelt og en ekstrem feberfølelse selv om jeg ikke hadde feber (prøvde å slutte etter noen dager, og da ble jeg i så dårlig form!) og jeg hadde en ganske grei fødsel med kun et ukomplisert klipp som grodde fint og ingen revning ellers. Å sove så lite gjør jo uansett at man føler seg syk, har du partner eller andre som kan avlaste, og tilgang til pumpeutstyr? Mannen min ga litt flaske med morsmelk første par ukene så jeg kunne få 5 ish timer sammenhengende søvn en gang i døgnet, det var gull! Ville prøvd å ordnet meg søvn først, og sett om det ble bedre.

Anonymkode: 6c6af...098

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...