Gå til innhold

Vil regjeringen øke fribeløpet til 1G, tror dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For meg som er 50% ufør så vil dette bety at jeg vil tjene mer totalt hvis jeg blir 100% ufør og jobber og tjener 1 g.

Det er jo urimelig sånn egentlig. 

Jeg kan lett bli 100% ufør ( det var det nav foreslo men jeg har klamret meg til 50 % jobb), og jeg kan lett få vakter slik at jeg tjener 1g. 

Er dette blir problematisert i debatten så langt?

Anonymkode: 27904...e5c

Det er jo ikke helt sånn? Nå når du er ufør 50%, kan du jobbe 50% og tjene en halv årslønn i tillegg til uføretrygden. Hvis fribeløpet øker til 1G, kan du tjene 129.000kr i tillegg til dette, istedenfor 0,4G.

Anonymkode: b4e4a...ce6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 1.02):

For meg som er 50% ufør så vil dette bety at jeg vil tjene mer totalt hvis jeg blir 100% ufør og jobber og tjener 1 g.

Jeg kan lett bli 100% ufør ( det var det nav foreslo men jeg har klamret meg til 50 % jobb), og jeg kan lett få vakter slik at jeg tjener 1g. 

Har du regner på det? Det kan godt være at det i enkelte tilfeller stemmer , hvis du hadde veldig høy lønn før du ble syk i forholdt til hva du jobber med 50% nå. 
Jeg husker ikke hvordan det var før når det var 1G , men dette har de jo tall og erfaring med. Andre som har vært 50 % ufør i mer en 7 år husker kanskje. Har ikke hørt dette bli problematisert i debatten så langt nei. Det som dukker opp er jo at nesten er klin umulig og finne et 100% rettferdig system fordi det finnes så mange variabler. 

feks du hadde høy lønn før og får maks trygd. 50% av maks trygd ca 250 000 i året. Nå jobber du 50% lavtlønnet og tjener 250 000 på jobb. Totalt ca 500 000. Hvis en er 100 % ufør og får full maks trygd, men jobber opp til 1 G i i lavtlønnsyrke vil man få ca 620 000 i året . Blir det sånn? 

Anonymkode: fc48b...174

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

feks du hadde høy lønn før og får maks trygd. 50% av maks trygd ca 250 000 i året. Nå jobber du 50% lavtlønnet og tjener 250 000 på jobb. Totalt ca 500 000. Hvis en er 100 % ufør og får full maks trygd, men jobber opp til 1 G i i lavtlønnsyrke vil man få ca 620 000 i året . Blir det sånn? 

Stemmer dette da? Vil ikke lønn være bedre enn trygd, siden trygd er 66 %?🤔

Anonymkode: 49f0c...40a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 1.02):

Vil ikke fribeløpet da økes for dere også? 🤔 at det uansett vil lønne seg mer å jobbe kontra trygd, siden trygden er 66 %

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Stemmer dette da? Vil ikke lønn være bedre enn trygd, siden trygd er 66 %?🤔

Jeg prøver og forstå situasjonen til hen jeg siterer. Jo, men trygden er 66% av tidligere jobb. Hvis en tjente over 1 mill i året før og har maks trygd 50% , og nå jobber 50% på lager til 200 kr timen? 
jeg spør jo om hen har regnet på det fordi det høres veldig spesielt ut, men prøver og tenke ut en situasjon det er mulig. Jeg tror allikevel ikke at dette stemmer, for fribeløpet var jo på 1G før og hørte ingenting om sånne situasjoner da? Jeg husker ikke hvordan det ble løst. Finnes sikkert noen på kg som har vært 50% uføre i mer en 7 år som husker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 11.52):

Jeg prøver og forstå situasjonen til hen jeg siterer. Jo, men trygden er 66% av tidligere jobb. Hvis en tjente over 1 mill i året før og har maks trygd 50% , og nå jobber 50% på lager til 200 kr timen? 
jeg spør jo om hen har regnet på det fordi det høres veldig spesielt ut, men prøver og tenke ut en situasjon det er mulig. Jeg tror allikevel ikke at dette stemmer, for fribeløpet var jo på 1G før og hørte ingenting om sånne situasjoner da? Jeg husker ikke hvordan det ble løst. Finnes sikkert noen på kg som har vært 50% uføre i mer en 7 år som husker. 

Det er vel ofte mer sannsynlig at man fortsatt har samme type jobb og lønn som før, bare i redusert stilling. Men finnes sikkert mange variabler her, som du er inne på! 

Jeg får i alle fall mye høyere lønn enn trygd, tross en god trygd, men jobber meg sakte tilbake i jobb siden helsen er bedre, så har ikke erfaring med å være 50 % ufør, kun 100 % ufør med trekk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 8.42):

Det er vel ofte mer sannsynlig at man fortsatt har samme type jobb og lønn som før, bare i redusert stilling. Men finnes sikkert mange variabler her, som du er inne på! 

Jeg får i alle fall mye høyere lønn enn trygd, tross en god trygd, men jobber meg sakte tilbake i jobb siden helsen er bedre, så har ikke erfaring med å være 50 % ufør, kun 100 % ufør med trekk. 

Ja, det er mye mer sannsynlig. Jeg har samme jobb som før , men lavere stilling, så timelønnen er lavere enn uføregrunnlaget, men fortsatt mer enn 66 % av tidligere lønn, altså mer i lønn enn trygd. 

ser ut som brukeren jeg siterte først forsvant, mulig det har blitt regnet på på nytt 😅 jeg tror fortsatt det kan finnes sånn sjeldne tilfeller så hadde jo vært interessant hvordan en eventuell endring fra i morgen vil slå ut for dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Ble fribeløpet økt?

Anonymkode: bedf0...165

AnonymBruker
Skrevet

Den linken fra abc-nyhetene er nesten en mnd gammel 😉

Dette skulle/skal opp i regjeringa i dag - og det er det resultat som er interessant 🙃

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Den linken fra abc-nyhetene er nesten en mnd gammel 😉

Dette skulle/skal opp i regjeringa i dag - og det er det resultat som er interessant 🙃

Spørsmålet var jo om fribeløpet ble økt. Ja, artikkelen om at fribeløpet blir økt er gammel. 

ja, hvis du allerede vet at det blir økt, er du nok som meg interessert i resultatet ja, altså ikke om det skal økes men hvor mye. Finner ingenting på regjeringa sin nettside eller nyhetene, så har ikke noe svar. Ja, det sto på programmet at det skulle stemmes i dag så..  håper vi får et svar i løpet av dagen. 
Slik jeg forstår det er det 4 partier som vil gjøre det enkelt, tilbake til 1 G , ap sier ingenting annet enn øking, og høyre har sin egen ide om og endre avkortninga i stedet. Så alle er enige om en øking, men hva og for når? 
Beklager at jeg bare har refleksjoner og ikke fasitsvaret jeg håpet og ha , får bare krysse fingrene for at vi får et resultat snart. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørsmålet var jo om fribeløpet ble økt. Ja, artikkelen om at fribeløpet blir økt er gammel. 

ja, hvis du allerede vet at det blir økt, er du nok som meg interessert i resultatet ja, altså ikke om det skal økes men hvor mye. Finner ingenting på regjeringa sin nettside eller nyhetene, så har ikke noe svar. Ja, det sto på programmet at det skulle stemmes i dag så..  håper vi får et svar i løpet av dagen. 
Slik jeg forstår det er det 4 partier som vil gjøre det enkelt, tilbake til 1 G , ap sier ingenting annet enn øking, og høyre har sin egen ide om og endre avkortninga i stedet. Så alle er enige om en øking, men hva og for når? 
Beklager at jeg bare har refleksjoner og ikke fasitsvaret jeg håpet og ha , får bare krysse fingrene for at vi får et resultat snart. 

Ja, nei skuffende. Fulgte med på voteringen. Ingenting om det der? Som jeg kunne høre? Så nå må vi vente igjen? Hvor lenge? Til etter valget? Hva skjer da? Begynner å miste mye av tilliten til politikerne. De har lovet dette her så mange ganger nå, men løftet om å heve grunnbeløpet blir jo brutt hver gang.

Kostnaden SSB kom med som er på over 700 millioner kroner mener jeg er misvisende ettersom vi får økt kjøpekraft så kan vi da få kjøpt flere varer og tjenester pluss betale tilbake mere skattepenger av inntektene vi får. Kostnaden vil bli minimalt, men helseeffekten for mange uføre vil bli mye bedre ettersom man føler seg nyttig, og bidrar mere tilbake til staten pluss som nevnt får økt kjøpekraft.

Endret av Intervence
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det må da finnes noe info om dette?

Anonymkode: 18881...e58

AnonymBruker
Skrevet
Intervence skrev (2 timer siden):

Ja, nei skuffende. Fulgte med på voteringen. Ingenting om det der? Som jeg kunne høre? Så nå må vi vente igjen? Hvor lenge? Til etter valget? Hva skjer da? Begynner å miste mye av tilliten til politikerne. De har lovet dette her så mange ganger nå, men løftet om å heve grunnbeløpet blir jo brutt hver gang.

Kostnaden SSB kom med som er på over 700 millioner kroner mener jeg er misvisende ettersom vi får økt kjøpekraft så kan vi da få kjøpt flere varer og tjenester pluss betale tilbake mere skattepenger av inntektene vi får. Kostnaden vil bli minimalt, men helseeffekten for mange uføre vil bli mye bedre ettersom man føler seg nyttig, og bidrar mere tilbake til staten pluss som nevnt får økt kjøpekraft.

De har ikke lovet det før nå? 

AnonymBruker
Skrevet

Veldig forvirrende . Så de har stemt, alle har stemt for bortsett fra  Høyre har stemt nei, så nå debatterer de? Skulle de ikke bare stemme da 😅

Skrevet

Følger

AnonymBruker
Skrevet

Veldig forvirrende . Så de har stemt, alle har stemt for bortsett fra  Høyre har stemt nei, så nå debatterer de? Skulle de ikke bare stemme da 😅

Er visst ikke stemming før neste uke (selv om jeg ikke klarer å se når). MEN, det er kun for at fribeløpet skal økes. Ikke noe om hvor mye eller noe om når det skal gjelde fra. Så, egentlig bare en bestilling til regjeringen om at den skal økes utover de 0,4G som det er i dag. 

Anonymkode: 8e4cb...104

AnonymBruker
Skrevet

Er visst ikke stemming før neste uke (selv om jeg ikke klarer å se når). MEN, det er kun for at fribeløpet skal økes. Ikke noe om hvor mye eller noe om når det skal gjelde fra. Så, egentlig bare en bestilling til regjeringen om at den skal økes utover de 0,4G som det er i dag. 

Anonymkode: 8e4cb...104

Kan ihvertfall ikke klage på at de ikke jobber for lønna, overtid til 19.45 i dag for og debattere dette, hvor alle egentlig er enige, men vil være litt uenige. Tonje brenna kom fram til at det fantes ett tall mellom 0,4 G og 1 G. Imponerende. Så da vil ap / hun gå for en mystisk mellomting, men 4 partier ønsker 1G, og Høyre har en helt egen idé. 
så jeg tok feil, de skal ikke stemme over hvor mye det skal økes, de skal bare enstemmig stemme om at det skal økes til x fra ukjent tidspunkt? 
spennende… 😅

dette har de brukt 3 og et halvt år på og komme frem til. 

Skrevet (endret)

Slett innlegg.

Endret av Intervence

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...