Gå til innhold

Vil regjeringen øke fribeløpet til 1G, tror dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
newman01 skrev (3 timer siden):

Den tohundrelappen er jo omtrentlig minstelønn for en som jobber i landet, så det er nok et helt ok utgangspunkt for en diskusjon. Når det kommer til antall G var det bare en flåsete formulering. 

For å lokke folk som har helseutfordringer tror jeg det hadde vært hensiktsmessig å endre hele ordningen. Først og fremst skrote "kompensasjonsgrad". Det er et misvisende ord, som for meg betyr det motsatte av hva det høres ut som. Hadde vært kjekt om man beholdt lønn fra arbeidsgiver, og så trakk NAV fra f.eks. 60% av lønnsinntekten (inkl. skattekostnaden) på trygdeutbetalingen. 

Da hadde man sittet igjen med rundt 40kr pr. hundrelapp. Mindre trygdeutbetalinger, mer skatteinntekter, mer penger til de som kan jobbe.  Slik det er nå har jeg hørt at man kan ha en kompensasjonsgrad på 70%, og så kommer skattekostnaden på toppen, så man i realiteten sitter igjen med kronestykker pr hundrelapp. 

Ja, altså jeg tjener 215 kroner timen, så det den summen er grei. Så er spørsmålet hvor mye av den summen jeg skal bli trukket i trygd. Du mente jeg hadde klagd over og bli trukket mer enn 15 kr, altså at jeg skulle sitte igjen med 200 kr + uføretrygd. Det er ikke riktig. Har aldri hørt noen foreslå noe i nærheten. 
derimot er det og bli trukket 200 kr og sitte igjen med 15 kr , som man skal skatte av ( høyere skatt) og dekke reiseutgifter, arbeidsantrekk, gode jobbsko osv litt snaut. En mellomting hadde vært fint. 
ja, skrot kompensasjonsgrad. Det komplisert og urettferdig. Og ha trekk på 60%  , altså beholde 40% , er jo mye mer generøst enn mitt forslag så det var da voldsomt til endring. Ja, det hadde motivert til og dra seg opp om morran og ,bite tenna sammen og komme seg på jobb med risikoen for og bli sykere igjen , noe den uføre har ansvar for selv. Litt ekstra penger til evt behandlinger også. Og å føle at man er en del av felleskapet det mases om. 
den eneste grunnen til at jeg er i jobb nå, er at jeg synes det er gøy. Bruttoinntekten er høyere, men netto etter økt skatt og utgiftene til reise og jobbklær er lik. Før tenkte jeg at det var viktig og bruke restarbeidsevnen og tyne seg litt for felleskapet. Uten felleskap og fortjeneste er det kun egen glede med og jobbe og gode kollegaer som motiverer. 

Anonymkode: fc48b...174

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har null tro på at det økes til 1g. Til nøds kanskje 0,5g.

Anonymkode: 8e4cb...104

Jeg tror ikke det kommer til og øke i det hele tatt, men om det øker tror jeg det blir 1G. Har noen , eller noen i ap, nevnt 0,5 G? Aldri hørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle mye heller ønske de økte de lave trygdene til et anstendig nivå, hjelper ikke alle av oss noen ting uansett hvor høyt fribeløpet øker siden vi er mange som er for syke til å jobbe i det hele tatt. 

Anonymkode: 267bc...c33

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg tror ikke det kommer til og øke i det hele tatt, men om det øker tror jeg det blir 1G. Har noen , eller noen i ap, nevnt 0,5 G? Aldri hørt. 

Nei, jeg har heller ikke hørt snakk om en slik økning. Men jeg tror heller at det blir en slik liten økning enn helt opp til 1G. Det er bare mine tanker 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skulle mye heller ønske de økte de lave trygdene til et anstendig nivå, hjelper ikke alle av oss noen ting uansett hvor høyt fribeløpet øker siden vi er mange som er for syke til å jobbe i det hele tatt. 

Anonymkode: 267bc...c33

Det kan jo gå litt hånd i hånd? Historisk og i følge valgløfter skulle begge deler vært gjort. Hvis ap vil være ap så gjør de begge deler, hvis de skal fortsette og være høyre light skjer ingen av delene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg har heller ikke hørt snakk om en slik økning. Men jeg tror heller at det blir en slik liten økning enn helt opp til 1G. Det er bare mine tanker 😅

Valgløftet var 1 G og 1G var det med Stoltenberg som leder ( om han har noen effekt makt / eller om ap kan gjøre mer alene , det er vel det tråden handler om ) og øke til 0,5 G høres rotete ut. En symbolsk  handling for og bare delvis bryte løfter og være knøttlite bedre enn høyre? Tja. Tror hverken de vinner stemmer på det eller får flere i jobb av det, men hvem vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Valgløftet var 1 G og 1G var det med Stoltenberg som leder ( om han har noen effekt makt / eller om ap kan gjøre mer alene , det er vel det tråden handler om ) og øke til 0,5 G høres rotete ut. En symbolsk  handling for og bare delvis bryte løfter og være knøttlite bedre enn høyre? Tja. Tror hverken de vinner stemmer på det eller får flere i jobb av det, men hvem vet. 

SSB har funnet ut at det er ikke et godt valg å øke dette 

Anonymkode: 18881...e58

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

SSB har funnet ut at det er ikke et godt valg å øke dette 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/utredning-av-modeller-for-kombinasjon-av-arbeidsinntekt-og-uforetrygd/id3040459/#:~:text=Hovedkonklusjonen fra SSB er at,forslag til statsbudsjett for 2025.

dette? Har blitt nevnt før i tråden uten kilde. Nytt for meg , og overraskende . « alle « er jo enige om at dagens ordning ikke fungerer, men uenig om hva det skal endres til, så kommer ssb med det her 😅 det er jo uansett ikke deres avgjørelse, men tror ikke det blir noen endring nå. Uavhengig av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vil Regjeringen gjøre det enklere å kombinere uføretrygd og arbeid med å øke fribeløpet? At de nå velger å øke fribeløpet til 1 G?

Håper de de gjør det, slik at eventuellt en restarbeidsevne hos den enkelte syke kan få mulighet til å øke litt på inntekten, slippe å ha elendig økonomi og vri nærmest på hver krone. 

Anonymkode: 8fcbb...e0d

Budsjettet for 2025 er jo vedtatt, så forstår egentlig ikke spørsmålet ditt.

Denne regjeringen kommer ikke til å gjøre noe med fribeløpet, for det er ikke en del av budsjettet. 

Jeg er mer tilhenger at Høyre sitt forslag: behold dagens fribeløp, halver kompensasjonsgraden derfra og opp til 1,2 G. Med en kompensasjonsgrad på 70%, og skatt på 30%, så sier det seg selv at jeg ikke sitter igjen med mye av det jeg jobber utover 0,4G. Hvis jeg da får redusert trekket i trygden med 35%, så ville det være godt nok.

Jeg tenker det er rimelig at man trekkes noe i trygd når man jobber utover en viss mengde. Man er jo tross alt uføretrygdet og lønnet av skattebetalere som går i jobb. Samtidig så bør det være i samfunnets interesse at jeg yter noe når jeg kan. For jeg betaler jo skatt jeg og, både av trygden og lønnsinntekten.

Anonymkode: 3db9e...28d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

samfunnets interesse at jeg yter noe når jeg kan. For jeg betaler jo skatt jeg og, både av trygden og lønnsinntekten.

Det er av samfunnets interesse at du jobber, om du er ufør men har kapasitet til å jobbe burde graden av uføretrygd reduseres. 

forøvrig er det at trygden «skattelegges» bare en måte for å finjustere trygden på, det er ikke slik at du gir noe til staten når de gir deg 300k også må du «skatte» 30k. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 12.05):

Blir ikke det bare rundt 80-100 tusen - som igjen må trekkes 32-34% skatt av .... ?🤔 Er isåfall helt tullete. 

Anonymkode: 49fda...284

Nei. 1G pr i dag er 124 000. Det øker vanligvis med noen få prosent i mai hvert år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Romkom skrev (6 timer siden):

Det er av samfunnets interesse at du jobber, om du er ufør men har kapasitet til å jobbe burde graden av uføretrygd reduseres. 

forøvrig er det at trygden «skattelegges» bare en måte for å finjustere trygden på, det er ikke slik at du gir noe til staten når de gir deg 300k også må du «skatte» 30k. 

Tror få hadde turt og prøvd seg i jobb om det hadde ført til redusert grad av uføretrygden og nytt vedtak. Jeg hadde ihvertfal ikke turt! Jeg er glad for hver måned jeg klarer og jobbe, og kan aldri ta « neste år « som en selvfølge. Hvis jeg ikke visste at jeg hadde full uføretrygd igjen ved neste smell, måtte jeg holdt meg hjemme. 

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor kan du ikke betale skatt som de andre ?

Anonymkode: 8ba77...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke betale skatt som de andre ?

Anonymkode: 8ba77...857

Hvem snakker du til? Ungdom med sommerjobb som har frikort? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 11.27):

Budsjettet for 2025 er jo vedtatt, så forstår egentlig ikke spørsmålet ditt.

Denne regjeringen kommer ikke til å gjøre noe med fribeløpet, for det er ikke en del av budsjettet. 

Jeg er mer tilhenger at Høyre sitt forslag: behold dagens fribeløp, halver kompensasjonsgraden derfra og opp til 1,2 G. Med en kompensasjonsgrad på 70%, og skatt på 30%, så sier det seg selv at jeg ikke sitter igjen med mye av det jeg jobber utover 0,4G. Hvis jeg da får redusert trekket i trygden med 35%, så ville det være godt nok.

Jeg tenker det er rimelig at man trekkes noe i trygd når man jobber utover en viss mengde. Man er jo tross alt uføretrygdet og lønnet av skattebetalere som går i jobb. Samtidig så bør det være i samfunnets interesse at jeg yter noe når jeg kan. For jeg betaler jo skatt jeg og, både av trygden og lønnsinntekten.

Anonymkode: 3db9e...28d

Det var åpenbart et fornuftig spørsmål, for nå blir det jo sånn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 11.38):

Vil Regjeringen gjøre det enklere å kombinere uføretrygd og arbeid med å øke fribeløpet? At de nå velger å øke fribeløpet til 1 G?

Håper de de gjør det, slik at eventuellt en restarbeidsevne hos den enkelte syke kan få mulighet til å øke litt på inntekten, slippe å ha elendig økonomi og vri nærmest på hver krone. 

Anonymkode: 8fcbb...e0d

Håper det blir 1 G. Det blir i hvert fall øking etter åresvis med « snakk « . 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det var åpenbart et fornuftig spørsmål, for nå blir det jo sånn. 

Er det gårdagens oppslag du tenker på? Som denne? Er vi sikre på at det ikke var en første aprilsnarr bare? Datoen gjør meg skeptisk til å tro noe som helst før en bekreftelse kommer på en annen dato.(det skal voteres i slutten av april i Stortinget står det...)

https://frifagbevegelse.no/nyheter/ufore-kan-tjene-mer-uten-a-bli-trukket-i-trygd-6.158.1126876.20407fb000

Men nå føler jeg meg dum her altså.... det står at man antar forslaget "vil koste" 742 millioner årlig. Hva er det som koster? De uføre som begynner å jobbe mer (de som klarer det) vil jo skatte mer til samfunnet. Hva er det ved den foreslåtte beløpsøknings-ordningen som koster staten penger?

Er det de tenker på at uføretrygdede som i dag allerede jobber så mye, og at staten med det nye forslaget ikke lenger kan trekke disse i trygd, men må punge ut full uføretrygd selv om vedkommende jobber noe?

Det kan jeg ikke for mitt bare liv forstå at skal koste så mye, for så mange uføre er det vel ikke som jobber mye pr i dag, med den ulønnsomme ordningen som er? Hvor mange kan det dreie seg om? Alt jeg har lest tidligere om temaet er at det nesten ikke er noen uføre som jobber, de er veldig få.

Endret av Million
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (1 time siden):

Er det gårdagens oppslag du tenker på? Som denne? Er vi sikre på at det ikke var en første aprilsnarr bare? Datoen gjør meg skeptisk til å tro noe som helst før en bekreftelse kommer på en annen dato.(det skal voteres i slutten av april i Stortinget står det...)

https://frifagbevegelse.no/nyheter/ufore-kan-tjene-mer-uten-a-bli-trukket-i-trygd-6.158.1126876.20407fb000

Men nå føler jeg meg dum her altså.... det står at man antar forslaget "vil koste" 742 millioner årlig. Hva er det som koster? De uføre som begynner å jobbe mer (de som klarer det) vil jo skatte mer til samfunnet. Hva er det ved den foreslåtte beløpsøknings-ordningen som koster staten penger?

Er det de tenker på at uføretrygdede som i dag allerede jobber så mye, og at staten med det nye forslaget ikke lenger kan trekke disse i trygd, men må punge ut full uføretrygd selv om vedkommende jobber noe?

Det kan jeg ikke for mitt bare liv forstå at skal koste så mye, for så mange uføre er det vel ikke som jobber mye pr i dag, med den ulønnsomme ordningen som er? Hvor mange kan det dreie seg om? Alt jeg har lest tidligere om temaet er at det nesten ikke er noen uføre som jobber, de er veldig få.

Høyere utbetalinger i uføretrygd koster selvsagt mer. 

Anonymkode: 3c4cc...088

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Høyere utbetalinger i uføretrygd koster selvsagt mer. 

Det er ikke snakk om høyere utbetalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke snakk om høyere utbetalinger.

Det blir jo det, når det blir færre som får trekk i uføretrygd. Dette har de selvsagt tall på. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...