AnonymBruker Skrevet 4. mai #201 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Kronisk syke Jens som har jobbet som en gal de siste 10-årene. Hva var gøy med dette, btw? Anonymkode: 18881...e58 Jeg synes ikke det er gøy at Jens er syk om du forsto det sånn. ja, han har jobbet « som en gal « de siste 10 årene, og også vært veldig åpen om dagene sine og hvordan han klarer og komme seg opp om morran og at han sannsynligvis hadde vært ufør om han ikke hadde vært så privilegert. Anonymkode: fc48b...174
AnonymBruker Skrevet 6. mai #202 Skrevet 6. mai Det har i dag blitt gjort vedtak i saken og det ble som forventet ikke noe konkret, kun en heving av fribeløpet en gang i framtiden, kanskje: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/Voteringsoversikt/?p=97309&dnid=1 Det ble vedtatt følgende forslag: - Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å heve fribeløpet for uføre. - Stortinget ber regjeringen arbeide for at gradert sykemelding brukes i større grad, og at Navs oppfølging av sykemeldte starter tidlig. - Stortinget ber regjeringen fremme forslag som skiller ut «Varig lønnstilskudd» som en egen budsjettpost i statsbudsjettet. - Stortinget ber regjeringen snarest mulig fremme forslag som legger til rette for en sømløs overgang fra videregående skole til varig tilrettelagt arbeid (VTA) for personer som fullfører videregående skole, og som har behov for varig tilrettelagt arbeid. - Stortinget ber regjeringen sikre at utlysninger av stillinger i statens virksomheter utformes slik at stillingens krav og ansettelsesprosessen kan prioritere funksjonshemmede. Regjeringen bes også arbeide sammen med kommuner og fylkeskommuner for tilsvarende praksis i deres stillingsutlysninger. - Stortinget ber regjeringen gjøre nødvendige regelendringer for å sikre at deltakere i arbeidsforberedende trening (AFT) også kan følges opp på hensiktsmessig måte etter ansettelse, og åpne for at deltakere kan delta i fag- og yrkesopplæring som leder frem mot fagbrev. - Stortinget ber regjeringen trappe opp antallet nye varig tilrettelagte arbeidsplasser (VTA) med 1 000 plasser i året, med oppstart i forslaget til statsbudsjett for 2026. - Stortinget ber regjeringen gjennomgå hvordan ytelser og lovregler for arbeidstid og ferie kan innrettes slik at de fremmer mulighetene for at arbeidstakere kan stå lenger i arbeid når de blir eldre. - Stortinget ber regjeringen komme tilbake med forslag som styrker opptrappingsplanen for varig tilrettelagt arbeid (VTA) ytterligere, med mål om 1 000 nye plasser per år. - Stortinget ber regjeringen sørge for at varig tilrettelagt arbeid (VTA) og arbeidsforberedende trening (AFT) ikke settes ut på anbud. - Stortinget ber regjeringen prioritere ideelle og offentlige aktører i arbeidsmarkedstiltak for å sikre best mulig kvalitet i tiltakene for brukerne. Anonymkode: 8e4cb...104
AnonymBruker Skrevet 6. mai #203 Skrevet 6. mai Så kan man jo merke seg noen forslag vedr uføretrygd som ble nedstemt (det var veldig mange voteringer i dag!): Forslag nr. 63 fra Sveinung Rotevatn på vegne av Venstre Stortinget ber regjeringen gjennomgå regelverk for å sikre at det ikke forekommer urimelige krav om tilbakebetaling av trygd for personer som kommer tilbake i arbeidslivet. Forslag nr. 59 fra Rødt Stortinget ber regjeringen øke fribeløpet for uføre til 1 G, slik at de som mottar trygd, kan jobbe mer ved siden av før Nav begynner å straffe dem dobbelt med avkorting i tillegg til vanlig skatt. Forslag nr. 56 fra Fremskrittspartiet Stortinget ber regjeringen utrede maksimalt tak for hvor mye en kan motta i offentlige støtteordninger, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte. Forslag nr. 50 fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt Stortinget ber regjeringen fremme forslag om statlig medfinansiering til etter- og videreutdanning. Forslag nr. 54 fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt Stortinget ber regjeringen legge frem forslag som sikrer at arbeidsmarkedstiltak ikke er konkurranseutsatt og ikke drives av kommersielle aktører, og reversere anbud der det er mulig, i tråd med Avkommersialiseringsutvalgets anbefaling. Forslag nr. 46 fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt Stortinget ber regjeringen i forslaget til statsbudsjett for 2026 foreslå å øke fribeløpet for uføre til 1 G. Forslag nr. 47 fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt Stortinget ber regjeringen i forslaget til statsbudsjett for 2026 foreslå en opptrappingsplan for minsteytelsene i uføretrygden og arbeidsavklaringspenger, samt andre relevante ytelser, til over den anslåtte fattigdomsgrensen for 2026. Forslag nr. 49 fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en opptrappingsplan for de laveste trygdene, slik at ingen i Norge blir fattige som følge av å være syke. Forslag nr. 51 fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt Stortinget ber regjeringen fremme forslag som sikrer at delvis permitterte arbeidstakere tilbys opplæring og yrkesopplæring uten tap av dagpengerettigheter. Forslag nr. 52 fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt Stortinget ber regjeringen i forslaget til statsbudsjett for 2026 foreslå innføring av en tilretteleggingspott som arbeidsgivere kan søke på for å finanseriere tilrettelegging på arbeidsplassen for å kunne inkludere og beholde flere i arbeid. Forslag nr. 55 fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt Stortinget ber regjeringen fremme forslag som i større grad gir Nav muligheten til å bruke skjønn når de vurderer tiltak for brukere av uføretrygd. Forslag nr. 48 fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt Stortinget ber regjeringen i forslaget til statsbudsjett for 2026 foreslå en opptrappingsplan for de veiledende satsene for økonomisk sosialhjelp, slik at disse samsvarer med SIFOs referansebudsjett. Forslag nr. 53 fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt Stortinget ber regjeringen gjennomgå rammene for lønnstilskudd og legge frem forslag som sikrer at ordningen med lønnstilskudd fører til at flere går over i direkte, fast og varig arbeid. Forslag nr. 37 fra Høyre Stortinget ber regjeringen utrede hvordan det kan innføres en hovedregel der personer under 30 år ikke skal innvilges uføretrygd, med mindre det er åpenbare grunner til at man skal ha det, og sørge for at flere unge heller får inntektssikring gjennom en arbeidsrettet ytelse. Forslag nr. 31 fra Høyre Stortinget ber regjeringen gjeninnføre regelen om at summen av uføretrygd og barnetillegg ikke skal utgjøre mer enn 95 pst. av tidligere inntekt. Forslag nr. 30 fra Høyre Stortinget ber regjeringen foreslå en ny avkortingsmodell for uføretrygd, hvor fribeløpet på 0,4 G beholdes og det samtidig innføres halvert avkorting opp til 1,2 G, og komme tilbake til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2026 Forslag nr. 12 fra Høyre, Fremskrittspartiet Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag vedrørende innføring av nye kriterier for uføretrygd, der det som hovedregel skal være jevnlig behovsprøving, samt at ingen under 40 år skal bli varig ufør. Forslag nr. 8 fra Høyre, Fremskrittspartiet Stortinget ber regjeringen gjenoppta arbeidet med å etablere forsøket om arbeidsorientert uføretrygd. Anonymkode: 8e4cb...104
AnonymBruker Skrevet 7. mai #204 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det har i dag blitt gjort vedtak i saken og det ble som forventet ikke noe konkret, kun en heving av fribeløpet en gang i framtiden, kanskje: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/Voteringsoversikt/?p=97309&dnid=1 Det ble vedtatt følgende forslag: - Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å heve fribeløpet for uføre. - Stortinget ber regjeringen arbeide for at gradert sykemelding brukes i større grad, og at Navs oppfølging av sykemeldte starter tidlig. - Stortinget ber regjeringen fremme forslag som skiller ut «Varig lønnstilskudd» som en egen budsjettpost i statsbudsjettet. - Stortinget ber regjeringen snarest mulig fremme forslag som legger til rette for en sømløs overgang fra videregående skole til varig tilrettelagt arbeid (VTA) for personer som fullfører videregående skole, og som har behov for varig tilrettelagt arbeid. - Stortinget ber regjeringen sikre at utlysninger av stillinger i statens virksomheter utformes slik at stillingens krav og ansettelsesprosessen kan prioritere funksjonshemmede. Regjeringen bes også arbeide sammen med kommuner og fylkeskommuner for tilsvarende praksis i deres stillingsutlysninger. - Stortinget ber regjeringen gjøre nødvendige regelendringer for å sikre at deltakere i arbeidsforberedende trening (AFT) også kan følges opp på hensiktsmessig måte etter ansettelse, og åpne for at deltakere kan delta i fag- og yrkesopplæring som leder frem mot fagbrev. - Stortinget ber regjeringen trappe opp antallet nye varig tilrettelagte arbeidsplasser (VTA) med 1 000 plasser i året, med oppstart i forslaget til statsbudsjett for 2026. - Stortinget ber regjeringen gjennomgå hvordan ytelser og lovregler for arbeidstid og ferie kan innrettes slik at de fremmer mulighetene for at arbeidstakere kan stå lenger i arbeid når de blir eldre. - Stortinget ber regjeringen komme tilbake med forslag som styrker opptrappingsplanen for varig tilrettelagt arbeid (VTA) ytterligere, med mål om 1 000 nye plasser per år. - Stortinget ber regjeringen sørge for at varig tilrettelagt arbeid (VTA) og arbeidsforberedende trening (AFT) ikke settes ut på anbud. - Stortinget ber regjeringen prioritere ideelle og offentlige aktører i arbeidsmarkedstiltak for å sikre best mulig kvalitet i tiltakene for brukerne. Anonymkode: 8e4cb...104 Men ingenting av dette har med økt inntektsgrense for "vanlige" uføre å gjøre. Nå forstår jeg ikke hva Mimir fra Rødt skrøt sånn over Anonymkode: 3db9e...28d 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #205 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men ingenting av dette har med økt inntektsgrense for "vanlige" uføre å gjøre. Nå forstår jeg ikke hva Mimir fra Rødt skrøt sånn over Anonymkode: 3db9e...28d Den er ikke faktisk økt nei, det er sendt en bestilling om at - Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å heve fribeløpet for uføre. Anonymkode: 8e4cb...104 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai #206 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Den er ikke faktisk økt nei, det er sendt en bestilling om at - Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å heve fribeløpet for uføre. Anonymkode: 8e4cb...104 OK. Det var ikke særlig forpliktende. Jeg ber deg om noe. Du sier nei. Og det var det. Anonymkode: 3db9e...28d
AnonymBruker Skrevet 7. mai #207 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): OK. Det var ikke særlig forpliktende. Jeg ber deg om noe. Du sier nei. Og det var det. Anonymkode: 3db9e...28d Nei, det var akkurat som forventet. Rødt sitt forslag om å faktisk øke det til 1g, ble nedstemt. Forslag nr. 46 fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt Stortinget ber regjeringen i forslaget til statsbudsjett for 2026 foreslå å øke fribeløpet for uføre til 1 G. Anonymkode: 8e4cb...104
AnonymBruker Skrevet 8. mai #208 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (22 timer siden): OK. Det var ikke særlig forpliktende. Jeg ber deg om noe. Du sier nei. Og det var det. Anonymkode: 3db9e...28d Du har ikke fått nei. Du har fått ja, men vi vet ikke hvor mye og når. enig i at det ikke var særlig forpliktende, det er bare en start. Det er allikevel bedre enn ikke . om du ber meg og hjelpe deg og hjelpe deg og rydde i garasjen din og jeg svarer ja, men jeg vet ikke når og for mye jeg får gjort , så er det bedre enn nei og jeg har forpliktet meg, men du ville helst ha hatt til svar at jeg kan hjelpe deg masse allerede i helgen. Anonymkode: fc48b...174
AnonymBruker Skrevet 8. mai #209 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): men du ville helst ha hatt til svar at jeg kan hjelpe deg masse allerede i helgen. Nei, det er ikke det jeg vil. Men jeg vil vite om det blir innen juni eller innen november. Det har med min mulighet til å planlegge og ha noe mer konkret enn "en gang når jeg har tid". Ta f eks dyrevernsmeldingen. Den ble fremmet som sak i Stortinget i 2021, har blitt etterspurt flere ganger, men kommer altså i en svært vag og lite forpliktende utgave i 2024. Så ja, hvis jeg ber noen hjelpe meg med å rydde garasjen, så vil jeg gjerne vite om det skjer i år, eller om det skjer om 3 - 4 år. Anonymkode: 3db9e...28d
AnonymBruker Skrevet 8. mai #210 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 12.06): Nei, det var akkurat som forventet. Rødt sitt forslag om å faktisk øke det til 1g, ble nedstemt. Forslag nr. 46 fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt Stortinget ber regjeringen i forslaget til statsbudsjett for 2026 foreslå å øke fribeløpet for uføre til 1 G. Anonymkode: 8e4cb...104 Ja, og det er ganske opplagt at personer som har fått innvilget en trygd basert på at de av helsemssige årsaker har et varig tap av inntektsevne, ikke kan forvente å skulle tjene kr 124 000 ved siden av trygden. I noen yrker er dette 1/4 av lønnen, og det naturlige er at evner man å jobbe såpass mye, så burde uføregraden revurderes. Jeg har mer sansen for Høyre sitt forslag: behold inntektsgrensen på 0,4 G, og halver kompensasjonsgraden med 50% opp til 1,2G. Vi må legge til grunn at de fleste som mottar uføretrygd faktisk ikke makter å jobbe så veldig mye ved siden av sykdom og/eller skade. Så 0,4G vil derfor dekke behovet for flertallet. De som er så heldige at de makter mer, de vil med H sitt forslag kunne beholde mer av trygden. SV og Rødt vet at deres forslag ikke ville gå igjennom. Ergo er det veldig lite forpliktende å legge det frem. De trenger ikke vise til hvor de vil ta pengene ifra, eller hvor stor nytteverdi dette faktisk har for flertallet av de uføre. Men de kan klappe seg selv på skulderen og si "Vi prøvde, det er alle andre som er vanskelige". Høyre sitt forslag er konstruktiv. Det ivaretar legitimiteten i uføretrygden, samtidig som det ivaretar behovet for å gi noe mer igjen for å jobbe utover 0,4G. Anonymkode: 3db9e...28d
AnonymBruker Skrevet 8. mai #211 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, det er ikke det jeg vil. Men jeg vil vite om det blir innen juni eller innen november. Det har med min mulighet til å planlegge og ha noe mer konkret enn "en gang når jeg har tid". Ta f eks dyrevernsmeldingen. Den ble fremmet som sak i Stortinget i 2021, har blitt etterspurt flere ganger, men kommer altså i en svært vag og lite forpliktende utgave i 2024. Så ja, hvis jeg ber noen hjelpe meg med å rydde garasjen, så vil jeg gjerne vite om det skjer i år, eller om det skjer om 3 - 4 år. Anonymkode: 3db9e...28d Jeg er også ufør i jobb og ønsker noe mer konkret og er skuffa. jeg er allikevel ikke enig med deg i at det er nei. Det var en start. Anonymkode: fc48b...174
AnonymBruker Skrevet 8. mai #212 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er også ufør i jobb og ønsker noe mer konkret og er skuffa. jeg er allikevel ikke enig med deg i at det er nei. Det var en start. Anonymkode: fc48b...174 På NRK Debatt i oktober 2023, skulle Tonje Brenna gripe fatt i både kompensasjonsgraden og inntektsgrensen. Hun skulle jobbe for at det ble mer lønnsomt å jobbe. Det burde vært en start. Men ble det altså ikke. Beklager at jeg ikke klarer å hoppe mer opp og ned i entusiasme over Rødt og MK, men kanskje de heller burde ha stilt TB et spørsmål om hva hun har gjort og funnet ut av siden oktober 2023? Anonymkode: 3db9e...28d 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #213 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (32 minutter siden): På NRK Debatt i oktober 2023, skulle Tonje Brenna gripe fatt i både kompensasjonsgraden og inntektsgrensen. Hun skulle jobbe for at det ble mer lønnsomt å jobbe. Det burde vært en start. Men ble det altså ikke. Beklager at jeg ikke klarer å hoppe mer opp og ned i entusiasme over Rødt og MK, men kanskje de heller burde ha stilt TB et spørsmål om hva hun har gjort og funnet ut av siden oktober 2023? Anonymkode: 3db9e...28d Nei, hun visste ikke hva det var engang. Hun syntes det var interessant og skulle lære seg mer om det. det Tonje brenna har funnet ut av siden er at det bør økes, men at det er et tall mellom 0,4 G og 1 G. Så hun har « imponert «.hun er fjern, men det endelige resultatet er ikke opp til henne. jeg hopper ikke opp og ned i entusiasme, men har håp om en endring i fremtiden. Hadde flertallet stemt nei, hadde jeg tatt det som et nei. Når alle vil øke har jeg håp. ( og skulle selvfølgelig gjerne hatt det fra i år ) Anonymkode: fc48b...174
AnonymBruker Skrevet 8. mai #214 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, og det er ganske opplagt at personer som har fått innvilget en trygd basert på at de av helsemssige årsaker har et varig tap av inntektsevne, ikke kan forvente å skulle tjene kr 124 000 ved siden av trygden. I noen yrker er dette 1/4 av lønnen, og det naturlige er at evner man å jobbe såpass mye, så burde uføregraden revurderes. Jeg har mer sansen for Høyre sitt forslag: behold inntektsgrensen på 0,4 G, og halver kompensasjonsgraden med 50% opp til 1,2G. Vi må legge til grunn at de fleste som mottar uføretrygd faktisk ikke makter å jobbe så veldig mye ved siden av sykdom og/eller skade. Så 0,4G vil derfor dekke behovet for flertallet. De som er så heldige at de makter mer, de vil med H sitt forslag kunne beholde mer av trygden. SV og Rødt vet at deres forslag ikke ville gå igjennom. Ergo er det veldig lite forpliktende å legge det frem. De trenger ikke vise til hvor de vil ta pengene ifra, eller hvor stor nytteverdi dette faktisk har for flertallet av de uføre. Men de kan klappe seg selv på skulderen og si "Vi prøvde, det er alle andre som er vanskelige". Høyre sitt forslag er konstruktiv. Det ivaretar legitimiteten i uføretrygden, samtidig som det ivaretar behovet for å gi noe mer igjen for å jobbe utover 0,4G. Anonymkode: 3db9e...28d Nei, det er ikke sånn at uføretrygden burde revurderes om man kan tjene opp mot 1G. Det er sånn at om man er 100 % ufør kan man ha restarbeisevne, men man trenger tilrettlegging og man er dermed ikke egnet for det ordinære arb.livet. Om man kan jobbe en del, fordi man finner den perfekte jobb med en arb.giver som tilrettelegger, betyr det ikke at man kan søke jobb noe annet sted. Det er heller ikke gitt at man klarer å jobbe like mye hvert år, og i alle fall ikke om man ikke lenger kan jobbe på akkurat den arb.plassen. Å finne en arb.plass som fungerer når man har helseproblemer er ikke lett, men om man finner en slik jobb bør man få lov å tjene penger, på lik linje med friske. Man kan ha vært svært syk og blitt friskere med tiden, feks pga behandling/medisiner. Så dukker det perfekte jobbtilbud opp. Da kan man ikke vente på saksbehandling for å redusere ufør, man vet jo ikke engang om man er varig bedre. Akkurat dette fungerer fint slik det er i dag. Det som ikke fungerer så fint er trekk i trygd, dette slår veldig urettferdig ut for veldig mange. Anonymkode: 49f0c...40a 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå