AnonymBruker Skrevet 30. april #161 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fatter virkelig ikke hvem som kom på denne fantastiske modellen med kompensasjonsgrad. Slår helt idiotisk ut, og rammer de som har minst i utgangspunktet. Selvfølgelig er det ingen som jobber gratis!! Anonymkode: 27904...e5c Og i en NRK Debatt sto Tonje Brenna og sa at dette visste hun ikke var slik, så dette må de se nærmere på. Så har de vel sett nærmere på det, og funnet ut at det er for dyrt å gjøre noe med, så da la de det ligge i ro og fred. Skulle ønske NRK Debatt ville ta dette opp på ny. Anonymkode: 3db9e...28d 3
AnonymBruker Skrevet 30. april #162 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hadde jeg hatt lavere inntekt, slik som regnestykket er basert på så hadde jeg aldri jobbet. Det koster meg ufattelig masse og jeg er tilnærmet sengeliggende når jeg ikke er på jobb. Hvis det da ikke hadde lønnet seg økonomisk så hadde jeg selvfølgelig heller vært 100% ufør. I mitt tilfelle så hadde jeg fått 100% ufør ganske enkelt og uten "kamp" vil jeg tro, nav ba meg søke 100% - jeg nektet da jeg ønsket å jobbe. Så jeg vil tro det er andre i min situasjon. Heldigvis er dette kun hypotetisk for meg personlig da jeg har relativt høy inntekt på en 50% stilling. Men synes alikavel at et system som ikke belønner arbeid er merkelig, all den tid det gneldres om "arbeidslinja" Anonymkode: 27904...e5c Er du sengeliggende utenom jobb så er du jo egentlig ikke 50 % arbeidsfør. Tipper vel de fleste andre i «samme situasjon», (men med lavere inntekt) da allerede er fullt ufør? Anonymkode: 49f0c...40a
AnonymBruker Skrevet 30. april #163 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Fatter virkelig ikke hvem som kom på denne fantastiske modellen med kompensasjonsgrad. Slår helt idiotisk ut, og rammer de som har minst i utgangspunktet. Selvfølgelig er det ingen som jobber gratis!! Anonymkode: 27904...e5c Reglene for utregning av komp.grad må være laget av fulle sjømenn! Helt sykt! Anonymkode: 49f0c...40a 2
AnonymBruker Skrevet 30. april #164 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er du sengeliggende utenom jobb så er du jo egentlig ikke 50 % arbeidsfør. Tipper vel de fleste andre i «samme situasjon», (men med lavere inntekt) da allerede er fullt ufør? Anonymkode: 49f0c...40a Du har gjerne rett, men det er nok flere som "ofrer" seg som meg for å klare å stå i noe arbeid. Både grunnet økonomiske insentiver og sosiale forventninger. Å være 100% ufør medfører så mye utenforskap (reelt og opplevd) at for min del så ville nok livet manglet mening og derfor ville jeg nok tross alt hatt dårligere livskvalitet enda om helsen antageligvis ville vært bedre. Men nå sporet vi helt av her Anonymkode: 27904...e5c 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #165 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har gjerne rett, men det er nok flere som "ofrer" seg som meg for å klare å stå i noe arbeid. Både grunnet økonomiske insentiver og sosiale forventninger. Å være 100% ufør medfører så mye utenforskap (reelt og opplevd) at for min del så ville nok livet manglet mening og derfor ville jeg nok tross alt hatt dårligere livskvalitet enda om helsen antageligvis ville vært bedre. Men nå sporet vi helt av her Anonymkode: 27904...e5c Ser den. Jeg hadde klort meg fast selv om det hadde gått. Men var så syk at det dessverre gikk ikke.. men kjemper meg tilbake i jobb nå etter maaange år utenfor arb.livet! Betyr så mye! Anonymkode: 49f0c...40a
AnonymBruker Skrevet 30. april #166 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sier bare at muligheten allerede er der. På samme måte som den er der for dem som vil øke fribeløpet til 1G. Å ta på seg skattefrie småjobber kan nok være like fleksibelt som å jobbe for en arbeidsgiver, om en tilrettelegger for det. Intet tilsier det motsatte. Anonymkode: 18881...e58 Jeg lurer alltid på disse skatterfrie småjobbene det snakkes så mye om her inne. Er visst bare og hekle grytekluter og legge ut for salg , starte Mary Kay bedrift eller og låne en snøfreser og frese snø. Mulig jeg ikke er kreativ, men hvorfor kan jeg ikke da heller tjene disse pengene hos min fleksible arbeidsgiver? Betale skatt også? Anonymkode: fc48b...174 3
AnonymBruker Skrevet 30. april #167 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Og i en NRK Debatt sto Tonje Brenna og sa at dette visste hun ikke var slik, så dette må de se nærmere på. Så har de vel sett nærmere på det, og funnet ut at det er for dyrt å gjøre noe med, så da la de det ligge i ro og fred. Skulle ønske NRK Debatt ville ta dette opp på ny. Anonymkode: 3db9e...28d Kan godt hende det blir tema på debatten på nytt nå som det tas opp igjen. Nei, de lar det jo ikke ligge i ro, Tonje brenna har sett nærmere på det, og kunne i går konkludere med at det finnes et tall mellom 0,4 G og 1 G. Så nå har hun lært mye siden hun sto på debatten og ikke visste hva hun skulle debattere 😅 Anonymkode: fc48b...174 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #168 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ble ikke klok når jeg forsøkte å regne det ut, så spurte chat gpt: "Kan noen som i dag jobber 50% (ca 20 000 brutto) og er 50% uførepensjon (13 000 brutto) med en kompensasjonsgrad på rundt 55 % ende opp med å komme bedre ut av det som 100% uføretrygdede, hvis grensen for trykk økes fra 0,4 g til 1 g?" ChatGPT sa: Ja, det er absolutt mulig at en person i din beskrivelse vil komme økonomisk bedre ut med 100 % uføretrygd hvis fribeløpet økes fra 0,4 G til 1 G – men med noen forbehold. La oss gå gjennom det steg for steg: Dagens situasjon: Jobber 50 % = ca. 20 000 kr brutto/mnd (240 000 kr/år) Har 50 % uføretrygd = ca. 13 000 kr brutto/mnd (156 000 kr/år) Total årsinntekt: ca. 396 000 kr Kompensasjonsgrad: (uføretrygd + arbeidsinntekt) / tidligere 100 % inntekt ≈ 55 % Fribeløpet i dag er 0,4 G ≈ 47 500 kr/år Alt over dette fører til avkortning i uføretrygden – 66 % av overskytende trekkes fra trygden. Hvis personen i stedet gikk over til 100 % uførhet: Full uføretrygd for tidligere inntekt på 100 % gir kanskje rundt 26 000 kr/mnd brutto (basert på at 13 000 kr for 50 % er korrekt). Årsinntekt = 312 000 kr Dette er lavere enn den kombinerte summen av 396 000 kr man får nå – så i dag lønner det seg å jobbe. Men: hvis fribeløpet økes til 1 G (≈ 118 600 kr/år): Dette betyr at man kan tjene mer før det blir kutt i trygden. Hvis man er 100 % ufør, men likevel kan jobbe litt, vil man kunne beholde hele trygden og samtidig få en del arbeidsinntekt i tillegg, før avkortning starter. Eksempel: Full uføretrygd = 312 000 kr Deler av tidligere arbeidsinntekt, f.eks. 100 000 kr i deltidsjobb (under 1 G) Total årsinntekt: 412 000 kr, og fortsatt ingen avkortning Nå er du forbi nivået du hadde med 50/50-løsningen – og har mer fleksibilitet. Konklusjon: Ja, hvis fribeløpet økes til 1 G: Personen kan få høyere samlet inntekt som 100 % ufør med litt jobb, sammenlignet med å være 50 % i jobb og 50 % ufør. Og samtidig få mindre byråkrati, bedre trygghet og lavere risiko. _________________________ Synes dette er litt spesielt, og ikke minst rart at det ikke blir problematisert i dagens debatt! For meg personlig, som tjener ca 350 000 i 50 % stilling, så viser chat cpt forøvrig at det ikke vil lønne seg å være 100% ufør og tjene 1 g. Anonymkode: 27904...e5c Det ble lange 4 timer, så jeg fikk ikke med meg absolutt alt, men det burde absolutt være med om det ikke var det. Ingen bør tape på en ny ordning. En annen ting som kan skje i det regnestykket er at grunnbeløpet øker mer en arbeidsinntekten. Mange lavtlønnsyrker har tapt de siste årene. Anonymkode: fc48b...174
AnonymBruker Skrevet 30. april #169 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Det du nevner gjelder jo uføre som arbeidsføre, men er mer sannsynlig at arbeidsføre benytter seg av, da de er - nettopp arbeidsføre. Når man rammes av sykdom/ulykke som gjør en 100 % ufør klarer de færreste å tenke på jobb, fordi man man mer enn nok med helsa og man sliter med dårlig økonomi år etter år.. Men etter mange år som ufør, med mer stabil helse pga feks medisiner/tiltak, kan jobb være aktuelt for noen. Da ville økt fribeløp være en god hjelp og en lettere vei inn i arb.livet. Anonymkode: 49f0c...40a Hva som er sannsynlig er irrelevant. Dette gjelder for dem som er i stand til dette. De som ikke er i stand til det er det ingen grunn til å nevne i denne sammenheng. Arbeidsføre har heller ingen inntektsgrense, så ser overhodet ikke hvorfor de nevnes her. Anonymkode: 18881...e58 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #170 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Er du sengeliggende utenom jobb så er du jo egentlig ikke 50 % arbeidsfør. Tipper vel de fleste andre i «samme situasjon», (men med lavere inntekt) da allerede er fullt ufør? Anonymkode: 49f0c...40a Hen du siterer fremstilte det jo som et valg i sitt tilfelle. om du har rett blir vel et definisjonsspørsmål, for klarer man og stå på bena har man vel restarbeidsevne ? Jeg ble 100% ufør når jeg var 100% sengeliggende, men når jeg ble bedre hadde jeg jo også restarbeidsevne ? Så nå jobber jeg litt, mer på sommeren og mindre på vinteren. Når jeg har jobbet 3-4 timer på vinteren så er jeg jo senge/ sofaliggende resten av dagen og ofte dagen etter også . Hvis jeg ikke kunne jeg jo jobbet mer? Eller? Det er jo uenighet om dette selvsagt, men jeg har sett det sånn. Så er jeg litt lei av og bruke det lille jeg har og gå på uten gevinst , det er derfor jeg nå vurderer og bruke restarbeidsevnen på og feks være sosial og gå turer isteden for og jobbe uten gevinst. Anonymkode: fc48b...174
AnonymBruker Skrevet 30. april #171 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg lurer alltid på disse skatterfrie småjobbene det snakkes så mye om her inne. Er visst bare og hekle grytekluter og legge ut for salg , starte Mary Kay bedrift eller og låne en snøfreser og frese snø. Mulig jeg ikke er kreativ, men hvorfor kan jeg ikke da heller tjene disse pengene hos min fleksible arbeidsgiver? Betale skatt også? Anonymkode: fc48b...174 Det kan du. Anonymkode: 18881...e58
AnonymBruker Skrevet 30. april #172 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det kan du. Anonymkode: 18881...e58 Jaha? Det ble jo ikke avgjort i går allikevel. Anonymkode: fc48b...174
AnonymBruker Skrevet 30. april #173 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jaha? Det ble jo ikke avgjort i går allikevel. Anonymkode: fc48b...174 Du kan tjene dem, men passerer da dagens fribeløp. Anonymkode: 18881...e58
AnonymBruker Skrevet 30. april #174 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hen du siterer fremstilte det jo som et valg i sitt tilfelle. om du har rett blir vel et definisjonsspørsmål, for klarer man og stå på bena har man vel restarbeidsevne ? Jeg ble 100% ufør når jeg var 100% sengeliggende, men når jeg ble bedre hadde jeg jo også restarbeidsevne ? Så nå jobber jeg litt, mer på sommeren og mindre på vinteren. Når jeg har jobbet 3-4 timer på vinteren så er jeg jo senge/ sofaliggende resten av dagen og ofte dagen etter også . Hvis jeg ikke kunne jeg jo jobbet mer? Eller? Det er jo uenighet om dette selvsagt, men jeg har sett det sånn. Så er jeg litt lei av og bruke det lille jeg har og gå på uten gevinst , det er derfor jeg nå vurderer og bruke restarbeidsevnen på og feks være sosial og gå turer isteden for og jobbe uten gevinst. Anonymkode: fc48b...174 Det er jo en forskjell på å være sengeliggende «dagen etter» og «all tid utenom jobb» som vedkommende jeg siterte, om jeg ikke husker feil (jeg oppfattet det i alle fall sånn og svarte utfra det). Men sånn egentlig har man vel ikke restarbeidevne per definisjon hvis man blir syk av jobb, vel? Sliten ja, men syk? Nei, det tror jeg ikke legene eller nav mener. Men man skal selvsagt få lov å jobbe om man ønsker det likevel. Jeg er i samme situasjob, men jobber ikke mer enn jeg tåler før jeg blir syk. Men håper å klare å øke. Anonymkode: 49f0c...40a
AnonymBruker Skrevet 30. april #175 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva som er sannsynlig er irrelevant. Dette gjelder for dem som er i stand til dette. De som ikke er i stand til det er det ingen grunn til å nevne i denne sammenheng. Arbeidsføre har heller ingen inntektsgrense, så ser overhodet ikke hvorfor de nevnes her. Anonymkode: 18881...e58 Uføre har jo heller ingen «inntektsgrense». Anonymkode: 49f0c...40a 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #176 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Uføre har jo heller ingen «inntektsgrense». Anonymkode: 49f0c...40a Jo, 0.4G. Anonymkode: 18881...e58 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai #177 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jo, 0.4G. Anonymkode: 18881...e58 Før trekk ja. Man kan, som friske, tjene 1 million om man får det til. Anonymkode: 49f0c...40a
Vampyrina Skrevet 1. mai #178 Skrevet 1. mai Mimir Kristjansson har skrevet en del på facebooksiden sin om dette møtet de hadde på Stortinget tirsdag, hvis man ønsker litt mer klarhet i prosessen videre. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #179 Skrevet 1. mai Vampyrina skrev (6 timer siden): Mimir Kristjansson har skrevet en del på facebooksiden sin om dette møtet de hadde på Stortinget tirsdag, hvis man ønsker litt mer klarhet i prosessen videre. Du får lov til å kopiere det han skriver. Du vet, for oss som ikke er på fb Anonymkode: 8e4cb...104
MorTil2 Skrevet 1. mai #180 Skrevet 1. mai Vampyrina skrev (7 timer siden): Mimir Kristjansson har skrevet en del på facebooksiden sin om dette møtet de hadde på Stortinget tirsdag, hvis man ønsker litt mer klarhet i prosessen videre. Tror dessverre at mange blir skuffet. Det som faktisk sannsynligvis blir vedtatt, er at regjeringen skal komme tilbake til Stortinget med et forslag om økt inntektsgrense. Jeg leser ingenting om tidspunkt for dette svaret, det sette ingen nedre grense for hva forslaget kan være. Så realiteten er den, at AP kan bare la tiden gå og la neste regjeringen arve dette "problemet". Eller de kan komme tilbake og foreslå 0,45G. Rødt og MK er fornøyd med det han referer til som en "delseier". Problemet er at i dette tilfellet kan denne delseieren bli nettopp det, en delvis seier uten særlig grunn til å rope hurra. Mulig Rødt og SV ville ha tjent uføre bedre ved å ikke gå så langt som til 1G i sitt alternative forslag. Hadde de heller lagt seg på f eks 0,6, så kanskje det ville ha gått igjennom. Det hadde gitt kr 26 000 mer i inntektsgrense, og kunne være akseptabelt også for de partier som er mer tilbakeholden. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå