Gå til innhold

Vil regjeringen øke fribeløpet til 1G, tror dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vil Regjeringen gjøre det enklere å kombinere uføretrygd og arbeid med å øke fribeløpet? At de nå velger å øke fribeløpet til 1 G?

Håper de de gjør det, slik at eventuellt en restarbeidsevne hos den enkelte syke kan få mulighet til å øke litt på inntekten, slippe å ha elendig økonomi og vri nærmest på hver krone. 

Anonymkode: 8fcbb...e0d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, er urettferdig at uføre som meg med VTA skal få 1G mens andre ikke får det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trodde de skulle gjøre det, og endre det idiotiske « kompensasjongraden « for 3 år siden. Støre lovte jo det før valget. Så skulle han se på det. . Det har han sikkert gjort. Det har han sikkert gjort. Brenna så jo ut som hun ikke skjønte hva det dreide seg om en gang. Ja, kanskje Stoltenberg blir mannen som holder Støres valgløfte. Han har mye han skal ordne opp i, men er vel også litt mer handlingens mann, og setter seg i ett isbad med en jæger og mediterer imens han ser an. Det han kunne gjort var jo bare og reversere det tilbake til slik det var når han var statsminister, burde jo være enkelt. Spennende og se hva han får til både med dette og alt det andre. 

Anonymkode: fc48b...174

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vil Regjeringen gjøre det enklere å kombinere uføretrygd og arbeid med å øke fribeløpet? At de nå velger å øke fribeløpet til 1 G?

Håper de de gjør det, slik at eventuellt en restarbeidsevne hos den enkelte syke kan få mulighet til å øke litt på inntekten, slippe å ha elendig økonomi og vri nærmest på hver krone. 

Anonymkode: 8fcbb...e0d

Blir ikke det bare rundt 80-100 tusen - som igjen må trekkes 32-34% skatt av .... ?🤔 Er isåfall helt tullete. 

Anonymkode: 49fda...284

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke det vedtatt at det ikke blir noe av?

Anonymkode: 18881...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir ikke det bare rundt 80-100 tusen - som igjen må trekkes 32-34% skatt av .... ?🤔 Er isåfall helt tullete. 

Bedre enn 0.4G uansett.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis du synes det blir tullete, kanskje foreslå en mulighet til og takke nei? For mange er dette litt penger, mange som merket når de mistet det. Det viktigste er selvsagt og sikre en minstetrygd det er mulig og leve av, og det kan godt være Stoltenberg kan påvirke et lite sosialt hopp. Jeg synes også at trekket må økes. Vedum står på talerstolen og skriker om at folk må komme seg opp om morraen og det skal lønne seg og jobbe. Så lønner det seg i veldig liten grad og jobbe, og tallene skjønner han jo ingen ting av selv. 
stoltenberg er syk selv. Så på et bilde av han fra i går når han kom ut av huset sitt på morgnen , han var så stiv i kroppen og ansiktsuttrykket anspent. Har samme sykdom selv , så ser for meg hvordan han har rullet ut av sengen og prøvd og strekke ut ryggen  .og klart og komme seg ut . Hadde han gjort det for 10 kr timen? Jeg gjør det 3 dager i uken. Koster mer enn det smaker. Hadde vedum fått fortsatt og stå og skrike og legge frem regnestykker som ikke gir mening hadde jeg snart kasta inn håndkle. Har trua på Stoltenberg , men det første han må gjøre for absolutt alle er jo stoppe trumps handelsblokade , få orden på den norske krona og få ned renten. Kanskje han gjør en så god og effektiv jobb at det blir mulig og se på hjertesaker også. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er ikke det vedtatt at det ikke blir noe av?

Hvem har vedtatt det? 
Erna 😂. Nei seriøst, er det sagt noe om det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du synes det blir tullete, kanskje foreslå en mulighet til og takke nei? For mange er dette litt penger, mange som merket når de mistet det. Det viktigste er selvsagt og sikre en minstetrygd det er mulig og leve av, og det kan godt være Stoltenberg kan påvirke et lite sosialt hopp. Jeg synes også at trekket må økes. Vedum står på talerstolen og skriker om at folk må komme seg opp om morraen og det skal lønne seg og jobbe. Så lønner det seg i veldig liten grad og jobbe, og tallene skjønner han jo ingen ting av selv. 
stoltenberg er syk selv. Så på et bilde av han fra i går når han kom ut av huset sitt på morgnen , han var så stiv i kroppen og ansiktsuttrykket anspent. Har samme sykdom selv , så ser for meg hvordan han har rullet ut av sengen og prøvd og strekke ut ryggen  .og klart og komme seg ut . Hadde han gjort det for 10 kr timen? Jeg gjør det 3 dager i uken. Koster mer enn det smaker. Hadde vedum fått fortsatt og stå og skrike og legge frem regnestykker som ikke gir mening hadde jeg snart kasta inn håndkle. Har trua på Stoltenberg , men det første han må gjøre for absolutt alle er jo stoppe trumps handelsblokade , få orden på den norske krona og få ned renten. Kanskje han gjør en så god og effektiv jobb at det blir mulig og se på hjertesaker også. 

Så du så et bilde av Stoltenberg og konkluderte både med at han er syk og at du har samne sykdom selv?

Ok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvem har vedtatt det? 
Erna 😂. Nei seriøst, er det sagt noe om det? 

SSB frarådet det, og da gjorde ikke regjeringen noe mer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hadde han gjort det for 10 kr timen? Jeg gjør det 3 dager i uken. Koster mer enn det smaker.

Jeg er litt uenig i premisset ditt. I utgangspunktet har du fått betalt for å IKKE være på jobb 40 timer i uka. Så å klage på at du ikke får 200kr timen på toppen for å faktisk jobbe når kroppen aksepterer det synes jeg er på grensa til litt ufint. Det er jo tross alt fellesskapets penger du får i utgangspunktet. 

For min de kunne de gjerne økt fribeløpet til 5G og fjernet all trygd under 4G. Men det hjelper egentlig ingen. 

Og hva hjelper det å øke fribeløpet for de som ikke har helse eller kapasitet til å jobbe? Skal de da få økt trygda si for å dekke opp for at de ikke kan jobbe? Og hva da med de som kan jobbe? Skal de også få økt trygda og kunne tjene en G eller to på toppen av den økte satsen? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (1 minutt siden):

Jeg er litt uenig i premisset ditt. I utgangspunktet har du fått betalt for å IKKE være på jobb 40 timer i uka. Så å klage på at du ikke får 200kr timen på toppen for å faktisk jobbe når kroppen aksepterer det synes jeg er på grensa til litt ufint. Det er jo tross alt fellesskapets penger du får i utgangspunktet. 

For min de kunne de gjerne økt fribeløpet til 5G og fjernet all trygd under 4G. Men det hjelper egentlig ingen. 

Og hva hjelper det å øke fribeløpet for de som ikke har helse eller kapasitet til å jobbe? Skal de da få økt trygda si for å dekke opp for at de ikke kan jobbe? Og hva da med de som kan jobbe? Skal de også få økt trygda og kunne tjene en G eller to på toppen av den økte satsen? 

De som ikke kan jobbe får selvsagt ingenting ekstra. Sånn er det bare, og sånn må det være.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så du så et bilde av Stoltenberg og konkluderte både med at han er syk og at du har samne sykdom selv?

Ok.

Det er ganske kjent at han har Bekhterevs. 

https://spafo.no/nytt-aktuelt/bekhterevern-i-se-hor/

Anonymkode: 1c7fe...069

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De som ikke kan jobbe får selvsagt ingenting ekstra. Sånn er det bare, og sånn må det være.

Så vi skal lage et A-lag og et B-lag med uføre også? Man har de med 100% ufør som ikke kan jobbe, så har vi de som er 100% ufør og jobber ekstra

Endret av newman01
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok.

Nei, det er da ingen hemmelighet at han har bechtrews? Jo eldre han blir jo tydeligere blir det, så ja jeg mener at jeg kunne sett det uansett. For noen år siden når han kom ut fra et møte med trump sa den ene reporteren « Stoltenberg ser fryktelig anspent ut, dette kan ikke ha gått bra « . Så svare side kommentaren « nå har jo Stoltenberg bechtrews , så vi skal ikke legge for mye i kroppsspråket hans « . 
han har vært så åpen om dette, og snakket mye om det. Også om hvor privilegert han er som alltid  har hatt råd til beste behandling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
newman01 skrev (6 minutter siden):

Så vi skal lage et A-lag og et B-lag med uføre også? Man har de med 100% ufør som ikke kan jobbe, så har vi de som er 100% ufør og jobber ekstra

Det er sånn det må være. Kan du jobbe, så får du fordeler av det. Samme som med utdanning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (10 minutter siden):

Jeg er en del av felleskapet. Ja, jeg får betalt 66% for og ikke jobbe 40 timer i uka. Nei, jeg har på ingen måte klaget på at jeg ikke får 200 kr timen på toppen av 66% lønn i uføretrygd. Det ville vært spinnvilt . Hadde det vært et politisk forslag hadde jeg stemt i mot. Selv om det hadde lønt seg for meg, hadde det vært fullstendig galskap for felleskap. Selvsagt skal ikke en ufør tjene MER enn den friske kollegaen ( noe som i teorien er mulig nå for de med maks trygd med Ernas usosiale kompensasjonsordning) . Jeg synes det er veldig ufint og påstå at jeg klager på at jeg ikke tjener 200 kr i timen på toppen av uføretrygden.
Ja, kroppen aksepterer passe greit at jeg jobber. I sommer ble jeg sykmeldt, måtte inn på sykehus og ta et lite inngrep. Vet du hvor mange timer jeg må jobbe for og betale for regninga på inngrepet, bandasje og lunsj? Kroppen hadde klart mer i et sosialt samfunn. Det vet Stoltenberg , men han får neppe makt til og gjøre noe med. Tallene er ganske klare. Dobbel øking av uføretrygdede i Ernas første regjeringsperiode. Og dette er bedre enn at vi som prøver og holde oss i jobb skal sitte igjen med fortjeneste litt mer enn og dekke bussbilletten? Det koster penger og holde kroppen til og « akseptere « jobb og.

nei, det og øke fribeløpet hjelper ingenting for de som ikke har helse eller kapasitet til og jobbe. Derfor presiserte jeg at de viktigste er og sikre en minstetrygd det er mulig og leve av. Det må alltid komme først. 
nå har vel ingen nevnt 2 g, men 1 g som det var tidligere. Ja, de som kan jobbe får litt ekstra. Det dekker utgiftene med og jobbe. Kanskje en fysioterapi time, varmt bad , og noe så spinnvilt som og ha råd til og være med lønningspils. 
selv gikk jeg en gang i uken til fysioterapeut og en gang i uken i svømmehallen før. Når inntekten gikk ned, var dette dessverre det første som røk. Det øker ikke min restarbedsevne. Hva Stoltenberg mener om dette, som revmatiker selv , kan du finne hundre artikler om. 
ja, alt dreier seg om felleskapet, og det er mattestykke vi kanskje ikke blir enige om. Når du drar 200 kr timen og 2 G blir det jo dumt, men jeg står ikke bak de forslagene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

... Når du drar 200 kr timen og 2 G blir det jo dumt, men jeg står ikke bak de forslagene. 

Den tohundrelappen er jo omtrentlig minstelønn for en som jobber i landet, så det er nok et helt ok utgangspunkt for en diskusjon. Når det kommer til antall G var det bare en flåsete formulering. 

For å lokke folk som har helseutfordringer tror jeg det hadde vært hensiktsmessig å endre hele ordningen. Først og fremst skrote "kompensasjonsgrad". Det er et misvisende ord, som for meg betyr det motsatte av hva det høres ut som. Hadde vært kjekt om man beholdt lønn fra arbeidsgiver, og så trakk NAV fra f.eks. 60% av lønnsinntekten (inkl. skattekostnaden) på trygdeutbetalingen. 

Da hadde man sittet igjen med rundt 40kr pr. hundrelapp. Mindre trygdeutbetalinger, mer skatteinntekter, mer penger til de som kan jobbe.  Slik det er nå har jeg hørt at man kan ha en kompensasjonsgrad på 70%, og så kommer skattekostnaden på toppen, så man i realiteten sitter igjen med kronestykker pr hundrelapp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har null tro på at det økes til 1g. Til nøds kanskje 0,5g.

Anonymkode: 8e4cb...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...