AnonymBruker Skrevet 7. februar #21 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vil heller si det på en annen måte, at det å la være å binde (den gang) heller var det som var gambling? Kan ikke skjønne annet.. Fordret jo at en så på tallene i det minste da, selvfølgelig. Nei, det som faktisk var gambling på den tiden var flytende rente, og ikke omvendt. Anonymkode: d1c1a...22b Ja. For meg vil det alltid forbli en gåte hvorfor ikke hele Norge bandt med styringsrente på 0. Det er ikke hverdagskost. Anonymkode: bbce7...412 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 7. februar #22 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ja. For meg vil det alltid forbli en gåte hvorfor ikke hele Norge bandt med styringsrente på 0. Det er ikke hverdagskost. Anonymkode: bbce7...412 Noen som husker hva 5-årsrenta i vanlige banker var på den tiden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #23 Del Skrevet 7. februar newman01 skrev (1 time siden): Noen som husker hva 5-årsrenta i vanlige banker var på den tiden? Går en ut i fra basisrenta så skiller det jo 3.1–3.2 prosentpoeng sammenlignet med dagens. Basisrenta den gang så var rimeligste på 5år rundt 1.7%. +/- Anonymkode: d1c1a...22b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #24 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 1.33): Fortsatt usikre tider. Nå til dags så har jeg en fornemmelse at det heller blir renteoppgang enn nedgang. Spesielt USA kan påvirke dette mye. Så har en jo alltids Russland å tenke på. Basisrenta gikk forsåvidt opp nå sist med bort i mot 0.3 prosentpoeng. Hvor ble rentekuttene av? Tja, skulle jeg tatt opp lån i dag hadde jeg nok vurdert det selv om det er noe høyt til kommunalt startlån å være. Det må en bare se vekk i fra og vurdere ut i fra situasjonen, og situasjonen i dag er jo ikke helt ideell hvis en titter ut i verden. Men så må en også vurdere personlig økonomi. Så jeg hadde enten leid (hvis situasjonen er slik) videre eller bundet. Mest sannsynlig det siste. Kommer som sagt an på. På noe slikt må en jo se på pris og personlig økonomi. Kjøpte selv i 2018 og Kommunen kom da med et utsagn at å binde renta kunne kanskje være lurt, men det var bare ett forslag. Var selvfølgelig helt andre tider den gangen. Vi gikk for 20år fastrente i juni 2020 og er glad for det den dag i dag. Du har råd til 4.4%, dette er regnet på. Så kommer spørsmålet, vil du eller vil du ikke? Hva blir kostnaden? Har du en følelse at det kan bli trangt med økonomien fremover pga det så ville jeg ikke bundet. Er dette den muligheten du har til å eie noe siden det er utrolig vanskelig å få startlån i området hvor du befinner deg? For min egen del så er å eie en trygghet jeg ikke ville sagt fra meg. Nei, jeg får bare innrømme det, ut i fra mine behov så hadde jeg bundet. Så enkelt kan det egentlig sies. Anonymkode: d1c1a...22b Takk for et godt og utfyllende svar. Tvilen om binding i 10 år er, blir pensjonist innen den tid. Da vet jeg ikke hvor mye jeg får utbetalt. I dag og flere år fremover er 4,4 % ingen problem. Anonymkode: ae5e5...6d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #25 Del Skrevet 8. februar Jeg har 10år fastrente. Det er en god forsikring. Valgte selvsagt dette for noen år siden da renten var lav. Men selv i dag er det svært lurt. Anonymkode: 3587a...01b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #26 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja. For meg vil det alltid forbli en gåte hvorfor ikke hele Norge bandt med styringsrente på 0. Det er ikke hverdagskost. Anonymkode: bbce7...412 Ja, fordi nordmenn generelt er dårlig på kritisk tenkning. De følger hverandre i flokk. Anonymkode: 3587a...01b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå