Gå til innhold

Spørsmål om utleggstrekk

Fotball77

Anbefalte innlegg

Hvis man har et utleggstrekk som pågår, det skal pågå i 12 mnd, namsmannen har  bestemt at det skal trekkes feks 5000 kr pr mnd og lønna mi øker med feks 2000 kr pr mnd.

Vil da kreditorene kunne klage på trekket i ettertid sånn at det kan øke? Eller fortsetter der bare å gå uansett?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg i tillegg til den nevnte saken bare har igjen en inkassosak og ser at hvis jeg lever litt sparsommelig har mulighet til å inngå en avdragsordning på den.

Dette vil imidlertid ikke gå hvis beløpet de trekker i den første saken plutselig kan øke. Er det noen som kan svare meg på dette?

Vil liksom ikke ringe til direkte namsmannen og spørre for da sjekker de jo sikkert opp hva jeg tjener og øker trekket med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jobbet med lønn i en del år. Jeg har ikke opplevd at Namsmannen har økt trekk, men Statens Innkrevingssentral og Innkrevingssentral for NAV har sendt endring av trekk - når inntekten har økt. 

Anonymkode: 38a85...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan jeg ikke tenke meg. Beløpet du skal betale er bestemt og kan ikke endres.

Anonymkode: ed94c...fd0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer jeg på også. Får utleggstrekk i løpet av våren, men begynner også i en deltidsjobb så jeg kommer jo til å tjene litt mer.Er ufør så kommer til å tjene innenfor grensa da.

Anonymkode: bb438...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja saksøker/sp har anledning til å få vurdert/justert trekket i hele trekk perioden på 24 mnd. Dette har også saksøkte mulighet til. 

Jmf tvangsfullbyrdelsesloven § 7-23.

§ 7-23.Endring av utleggstrekk og skifte av arbeidsgiver eller alminnelig verneting.

Dersom det inntrer vesentlige endringer i saksøktes økonomiske forhold, kan partene begjære regulering av utleggstrekket.

Dersom saksøkte skifter arbeidsgiver, kan namsmannen etter begjæring fra saksøkeren pålegge den nye arbeidsgiveren trekkplikt for resten av trekkperioden. Er den nye lønnen vesentlig forskjellig fra den tidligere, skal namsmannen vurdere om trekket bør reguleres. Første og annet punktum gjelder tilsvarende for andre ytelser som nevnt i dekningsloven § 2-7.

Dersom saksøkte har flyttet til et annet distrikt, treffes avgjørelser som nevnt i første og annet ledd av namsmannen i det nye distriktet. Saken overføres til denne etter reglene i § 5-5.

Anonymkode: a598d...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det kan jeg ikke tenke meg. Beløpet du skal betale er bestemt og kan ikke endres.

Anonymkode: ed94c...fd0

Veldig feil.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen. Tusen takk for alle tilbakemeldingene :)

Siden det kom litt forskjellige svar her så tolker jeg det som at de har mulighet til å klage på trekket hvis de ser at inntektene mine har økt, men at det ikke er så ofte de gjør det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotball77 skrev (1 minutt siden):

TS her igjen. Tusen takk for alle tilbakemeldingene :)

Siden det kom litt forskjellige svar her så tolker jeg det som at de har mulighet til å klage på trekket hvis de ser at inntektene mine har økt, men at det ikke er så ofte de gjør det?

De klager ikke nei. De begjærer en regulering iht lov. Klagefrist er utløpt etter en mnd. 

Jo det skjer hele tiden, utleggstrekk kan løpe i opp mot 24 mnd. Naturlig nok mange endringer som kan forekomme i løpet av 2 år. Hver sak har gjerne flere runder med endringer, noen saksøkte arbeider på en måte/i yrker som gjør det naturlig at endringer forekommer regelmessig og vil derfor ha regelmessige endringer i utleggstrekk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men om de skulle begjære en regulering vil jeg da få et varsel før trekket reguleres? Eller kan det bare plutselig endres en måned uten at jeg vet noe på forhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreditor vil ikke få beskjed om dine inntekter underveis i trekkperioden. Det gjøres jo heller ikke noen undersøkelser om dette i trekkperioden. Utklippet over er jo utelukkende ment for den som trekkes og dersom inntekten går ned.

Siden trekket ditt er over 12 måneder kan man anta at det nedbetales et krav fullt og helt i denne perioden. Det vil kreditor være veldig fornøyd med uavhengig om du får et høyere trekkgrunnlag i perioden.

"Alle" får jo en inntektsøkning i løpet av et kalenderår. Det gjennomføres selvsagt ikke en revisjon av alle saker som er under tvangstrekk av den grunn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotball77 skrev (1 time siden):

Ok. Men om de skulle begjære en regulering vil jeg da få et varsel før trekket reguleres? Eller kan det bare plutselig endres en måned uten at jeg vet noe på forhånd?

Nei, du vil bli varslet når det er avholdt en endringsak men ikke før. 

A-hunter skrev (1 time siden):

Kreditor vil ikke få beskjed om dine inntekter underveis i trekkperioden. Det gjøres jo heller ikke noen undersøkelser om dette i trekkperioden. Utklippet over er jo utelukkende ment for den som trekkes og dersom inntekten går ned.

Siden trekket ditt er over 12 måneder kan man anta at det nedbetales et krav fullt og helt i denne perioden. Det vil kreditor være veldig fornøyd med uavhengig om du får et høyere trekkgrunnlag i perioden.

"Alle" får jo en inntektsøkning i løpet av et kalenderår. Det gjennomføres selvsagt ikke en revisjon av alle saker som er under tvangstrekk av den grunn.

Feil. Loven er selvsagt lik for alle parteri saken. Det er helt normalt at sp ønsker trekk regulert ila en trekkperiode, akkuratt like normalt som at st ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Ja gjelden vil betales fullt og helt i løpet av perioden trekket varer.

Nå ser jeg at to av dere som har svart over her svarer helt forskjellig, er det noen av dere som vet sikkert? Eller bare tror dere?

Grunnen til at dette er litt viktig for meg å vite er fordi jeg i tillegg til gjelden vi her snakker om har en inkassosak til og jeg ser at hvis jeg lever litt sparsommelig i månedene framover har mulighet til å inngå en avdragsordning og betale ned den også samtidig som trekket i saken vi snakker om pågår.

Men hvis da beløpet jeg trekkes hver måned plutselig øker vil jo ikke dette gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fotball77 skrev (32 minutter siden):

Ok. Ja gjelden vil betales fullt og helt i løpet av perioden trekket varer.

Nå ser jeg at to av dere som har svart over her svarer helt forskjellig, er det noen av dere som vet sikkert? Eller bare tror dere?

Grunnen til at dette er litt viktig for meg å vite er fordi jeg i tillegg til gjelden vi her snakker om har en inkassosak til og jeg ser at hvis jeg lever litt sparsommelig i månedene framover har mulighet til å inngå en avdragsordning og betale ned den også samtidig som trekket i saken vi snakker om pågår.

Men hvis da beløpet jeg trekkes hver måned plutselig øker vil jo ikke dette gå.

https://lovdata.no/lov/1992-06-26-86/§7-23

Du finner både den aktuelle paragraf på lovdata.no samt hele loven i sin helhet. 

Ikke forfalt gjeld har ikke prioritet, praktisk sett vil det si at de pengene du planlegger å undra for kreditoren som har prioritert ikke vil bli godtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for svaret. Bare til info, unndrar jo ingen ting. All gjelden blir betalt. Poenget er bare at jeg slipper at den ene saken blir sendt til tvangsinndriving siden jeg avtaler en avbetalingsordning med kreditor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotball77 skrev (8 timer siden):

Ok. Takk for svaret. Bare til info, unndrar jo ingen ting. All gjelden blir betalt. Poenget er bare at jeg slipper at den ene saken blir sendt til tvangsinndriving siden jeg avtaler en avbetalingsordning med kreditor.

Gjeld som er gått til tvang har prioritet før gjeld som ikke har gått til tvang. Pengene du planlegger å bruke til gjeld som ikke har gått til tvang SKAL gå til den gjelden som er gått til tvang - det er de som har rett på pengene banalt sagt. 

Annen gjeld må i så tilfelle dekkes av livsoppholdssatsen ( 10724).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fotball77 skrev (8 timer siden):

Er det gjeld til det private som kreves inn av privat inkassobyrå? I så fall vil de ikke ha adgang til lønnsopplysninger og de vil nok ikke se om dine inntekter øker. Det fastsatte trekket vil sannsynligvis gå gjennom perioden. 

Er det gjeld til det offentlige som kreves inn via SI eller andre offentlige innkrevingsmyndigheter, så har de tilgang til a-meldingene. Der rapporteres det inn hva du tjener hver måned. De vil nok se en lønnsøkning og kan finne på å sette trekket høyere slik at du kun har igjen penger iht livsoppholdssatsene. 

Anonymkode: 00424...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Feil. Loven er selvsagt lik for alle parteri saken. Det er helt normalt at sp ønsker trekk regulert ila en trekkperiode, akkuratt like normalt som at st ønsker det.

Helt normalt at de ønsker selvsagt. Men å få oss til å tro at kreditorer ber om endringer gjennom et trekk som går til 0 basert på informasjon de ikke har tilgang til, må du nok jobbe vesentlig hardere med enn dette tamme forsøket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde uansett ringt den kreditoren du kan inngå avtale med og laget avtale før det går til innkreving, for det er billigere både for deg og lettere og raskere for dem.

Så blir du trukket for det som står i vedtaket om trekk i lønnen og så betaler du den andre gjelden så fort du kan og hvis namsmannen tar en ny gjennomgang av inntekten og evnen til å betale, så lager de en ny avtale da. 

Så lenge du viser vilje til å betale så er som oftest kreditorer fleksible og lar deg få avbetaling.

Anonymkode: b1c69...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...