Gå til innhold

Hvor lenge vil kroppen opp til høyeste vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som har gått ned mye (20-30 kg pluss), hvor lenge ville kroppen tilbake tiø høy vekt igjen før det roet seg litt?

Leser jo at kroppen "lenge" vil ønske seg tilbake til høy vekt, men hvor lenge er "lenge"?

Anonymkode: 72d26...441

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

2-5 år er den tiden ekspertene anslår at det tar å stabilisere seg på en ny og lavere vekt.

Anonymkode: d38d3...5d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min kropp ville aldri opp i vekt. Gikk ned 25 kg for 6 år siden og har holdt vekten siden. Spiser annerledes og trener nå, da. 

Anonymkode: 765b4...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det har mye med hvorfor man var overvektig til å begynne med.

Om du overspiste fordi du var stresset og nå er du ikke så stresset lenger pga. ny jobb eller whatever så er det ikke så vanskelig å holde den nye vekta. Om du har slitt med sult hele livet derimot så blir det litt annerledes.

Anonymkode: 0e2d6...e38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

2-5 år er den tiden ekspertene anslår at det tar å stabilisere seg på en ny og lavere vekt.

Takk! Da har jeg vel litt igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min kropp ville aldri opp i vekt. Gikk ned 25 kg for 6 år siden og har holdt vekten siden. Spiser annerledes og trener nå, da. 

Anonymkode: 765b4...ad6

Ja, det er jo målet selvfølgelig, men jeg føler at jeg har kommet til et punkt nå hvor kroppen ikke vil videre ned uansett hva jeg gjør.... (fortsatt overvektig, så ingen fare for at jeg "sulter" meg, hvis noen skulle tro det....)

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du overspiste fordi du var stresset og nå er du ikke så stresset lenger pga. ny jobb eller whatever så er det ikke så vanskelig å holde den nye vekta. Om du har slitt med sult hele livet derimot så blir det litt annerledes.

Det er jo et godt poeng... Jeg vet ikke helt... Brukte vel egentlig mat til alle slags følelser, stress, sorg, kose meg, slappe av, koble av, you name it... Eller, kanskje ikke mat, men snop da.... Maten var ikke alltid så ille, det var alt jeg spiste i tillegg til maten....

Jeg er nok stresset nå også, litt pga jobb, litt pga syke, gamle foreldre osv - men jeg takler det ikke lenger med å spise.... Men kroppen kan kanskje stritte litt i mot allikevel, hvis man går og er en smule stresset hele tiden....

Jeg vil ned ca 7 kg til, og pr nå virker de mye vanskeligere enn de drøye 30 jeg allerede har mistet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nådde vektmålet mitt i fjor på våren, da hadde jeg gått ned 20 kg. Den siste måneden har jeg merket at ting har vært lettere, og at jeg ikke konstant må jobbe mot meg selv. Vet ikke hvor lenge det varer, eller om det er permanent. 

Anonymkode: f49f4...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kroppen "vil" ingenting, det er magen som venner seg til stort volum.

Anonymkode: a846f...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksperter…..du stabiliserer deg på den nye vekten om du vil være der og gjøre arbeidet som trengs.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det går ganske fort å endre magesekkens følelse av fullhet.

Min forståelse er at selve fettcellene har et slags «minne» som pusher oss tilbake dit.

Veldig få klarer å opprettholde store vekttap mer enn 5 år.

Anonymkode: a874a...593

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

det er tre år siden jeg nådde min idealvekt etter å ha gått ned 30 kilo nå, sist gang (10 år siden) gikk jeg opp igjen selv med stort fokus på vekt, så for meg - alltid.. 

Anonymkode: 35ea7...6fd

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk fra 105 kg til 88 kg egentlig uten å prøve for ca. 4 år siden. Nå har vekta gått drastisk opp og jeg er på 95 kg. Jeg vet ikke hva som skjer.. 

Anonymkode: 8f0cf...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 12.45):

Så du merker 0 forskjell i lyst på brokkoli og sjokolade? 

Da er du heldig! 

Anonymkode: 8ba3f...a78

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 11.05):

Nei, det har ikke det. Forskning viser at personer som har gått ned i vekt har vesentlig lavere forbrenning enn folk som veier det samme, men ikke har vært overvektige. Det er en del av kroppens system for å opprettholde den vekten man har. Google lipostat.

Anonymkode: ac093...1ec

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 12.45):

Det er vel en helt annen problemstilling enn det ts spør om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 14.43):

Jeg tar jo ansvar. Jobber hver dag med å passe på kosthold, mengde osv. Har gått ned 28% av opprinnelig kroppsvekt. Jeg skjønner selvfølgelig at jeg må lavere i kalorier/øke aktivitetsnivået jo mindre tung man er, og jeg småspiser ikke kalorier jeg "glemmer". Allikevel føler jeg at kroppen stritter imot - og da må det være lov, på et diskusjonsforum, å spørre om andres erfaringer i forhold til dette blant dem som også har vært oppe i fedme-kategorien.

Det finnes en del forskning på dette. Og den viser at personer som har gått ned i vekt må spise mindre enn sammenlignbare personer som ikke har vært overvektige. Det er altså en effekt som kommer i tillegg til den naturlige reduksjonen i forbrenningsnivå som kommer av å veie mindre. Kroppen kan tilpasse seg den nye vekten, men det tar nok 2- 5 år som en annen sa.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, det har ikke det. Forskning viser at personer som har gått ned i vekt har vesentlig lavere forbrenning enn folk som veier det samme, men ikke har vært overvektige. Det er en del av kroppens system for å opprettholde den vekten man har. Google lipostat.

Det er ikke så enkelt heller. Jeg har hatt anoreksi før, og jeg mener også at jeg nå kan spise mindre for å opprettholde normal bmi enn det folk som alltid har vært normalvektige kan. Så muligens det er kroppen som reagerer på at den en gang i tiden gikk ned mye i vekt raskt. Uansett hva utgangspunktet var. Uansett tenker jeg at det er bare en av mange utfordringer jeg har. Livet er stort sett ikke rettferdig. Og jeg må spise litt mindre enn andre, og det får være greit. Jeg er heldig som ikke er avhengig av alkohol eller nikotin, alke har sine laster. 

Anonymkode: 2b2f7...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for nedsettende innhold, brukerdebatt og avsporinger 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...