AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Er det vanlig? Jobber på gulvet innen helse. Hver gang det kommer forandringer kjenner jeg at det knyter seg i meg. Det er stadig forandringer i journalføringen, eller vi skal jobbe med arbeidsmiljøet og må lage noen mål/verdier/fokuspunkter, eller vi må ha et møte med pårørende, fortelle fra et kurs vi har vært på, lage en ROS analyse. Sånne type ting. Jeg hater det! Vil helst bare at ting skal være likt, at vi ikke skal gjøre noe ekstra. Jeg orker ikke å sette meg inn i noe jeg ikke har valgt selv. Hjernen min vil liksom ikke. Jeg har ikke vært sånn før. Men har sett at eldre kollegaer har slitt med det samme oppigjennom årene. Jeg er 42 år nå. Tror jeg egentlig er drittlei yrket. Eller blir man litt sånn med årene? Anonymkode: a5c17...3bd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Synes det er veldig tidlig i så fall. Kanskje bare lei jobben? Ville nok prøvd å snu denne innstillingen med tankegangen min, så jobben ble et bedre sted å være. Á l «denne endringen har jeg godt av å være med på», «dette kurset blir en bra avveksling for meg». Osv. vi trenger å gå ut av komfortsonen for ikke å stagnere og bli altfor kjedelige personer for oss selv, og for andre. Anonymkode: a3340...ed7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Jeg har samme erfaring som deg, og ja, jeg tror nok mange av oss blir sånn med årene. For min del handler det mye om at det er vel og bra med planer og nytenking, men når det kommer til gjennomføring, rekker vi ikke noe av det uansett også koker det bort i kålen....igjen.. Og når man har jobbet i mange år, vet man at det blir sånn, og da er det vanskelig å vise entusiasme. Og selvfølgelig er det også et poeng at jeg har blitt eldre, og ikke lærer nye ting så fort lengre, og at jeg derfor blir negativ til stadige endringer. Så nå har jeg blitt en sånn kollega som irriterte meg når jeg var ung, nyutdanna og entusiastisk. Anonymkode: 11121...f6f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Jeg tror det er en sunn holdning i et usunt arbeidsliv. På den ene siden kan man spørre seg hvis man ser tilbake, er det blitt bedre for pasienter og pårørende la oss si de siste tyve årene? Utvilsomt. Det fins mange områder som er blitt bedre i helsevesenet. Måten vi behandler døende, måten vi forholder oss til pårørende, måten vi ser på barn til syke pasienter, måten vi tenker på smerte, hva vi ser når vi ser pasienter med demens. Så jeg tror at endring er bra, også. På den annen side så har helsevesenet blitt mer institusjonalisert, flere av oppgavene som familien tidligere ville ta seg av, ting medisiner og teknologi har forandret - forventningene til oss er skyhøye uten at det er lagt til rette for å innfri dem. Den helsesektoren jeg gikk i for to tiårsiden er ikke den helsesektoren vi har nå. Tenk på alle de menneskene som sitter og forteller oss hvordan vi skal gjøre ting, hva vi skal forandre - det er nesten latterlig når vi begynner å reflektere over det. Tempoet er helt annerledes, alt vi skal rekke med. Å jobbe i helsesektoren er blitt annerledes. Personlig tror jeg toppen er nådd, kanskje allerede for noen år siden, og enten kollapser det eller så vil samfunnet, alle rundt oss, faktisk skjønne at det verken fins penger nok eller mennesker nok til å fortsette sånn som det. Vi er nødt til å dra ned alt til et lavere nivå. Anonymkode: 57812...a18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Synes det er veldig tidlig i så fall. Kanskje bare lei jobben? Ville nok prøvd å snu denne innstillingen med tankegangen min, så jobben ble et bedre sted å være. Á l «denne endringen har jeg godt av å være med på», «dette kurset blir en bra avveksling for meg». Osv. vi trenger å gå ut av komfortsonen for ikke å stagnere og bli altfor kjedelige personer for oss selv, og for andre. Anonymkode: a3340...ed7 Eller så er det rett og slett bullshitfilteret som reagerer på kontorfolk som liksom skal drive ting fremover og trer delvis unyttige ting over de ansatte. Det er vel allmen kjent at ansatte i helsevesenet knapt har tid til stell og pleie. Dessverre kan slik uttrøtting over flere år føre til det TS beskriver. Og filteret tar man dessverre med seg hvis man bytter jobb/bransje, men håpet er jo at det skal reagere mindre med tid hvis en endrer arbeidssted. Anonymkode: 885dc...796 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 1 time siden #6 Del Skrevet 1 time siden Det er vel litt todelt. Hjernen blir mindre smidig med årene, men man blir og mer lei av fjasete omstillinger uten hensikt. Om det er all endring du er i mot tenker jeg du bør øve på endring, du er for ung til å være så rigid. Er det tullete endring du er i mot, ja, da er du vel normal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Del Skrevet 1 time siden Min erfaring er at ansattes holdninger til medarbeiderundersøkelser, ROS, fokus grupper, erfaringsdeling etc. avhenger av om de har en ledelse som gjør dette bare for å tikke av at de har gjort det, eller en ledelse som samler inn info fra de ansatte og bruker det som underlag for endringer. En ledelse som bare tikker av at de har gjort det (og som driter i de ansattes tilbakemeldinger og bare innfører endringer de selv tror er fornuftig) resulterer i ansatte som TS. Ser ikke noe poeng i det fordi det er det heller ikke. Ansatte som derimot opplever at ledelsen er genuint opptatt av de ansattes tilbakemeldinger, og styrer iht til det, får ansatte som er mer entusiastiske både til kartlegging og gjennomføring av tiltak (endringer). Det er ikke noe poeng i å skrive avvik, varsle, svare på medarbeiderundersøkelser år etter år når det ikke resulterer i noe som helst. Men arbeidsgiver kan da slå seg på brystet og si at «Se! Vi INVOLVERER de ansatte». Og da sitter vi igjen med endringstrette ansatte som ikke ser poenget i å jobbe livet av seg for en arbeidsgiver som uansett ikke bryr seg. Det er mye dårlig ledelse i Norge, og det har i seg selv helt klart en påvirkning på sykefraværet. Anonymkode: bf112...8b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå