anonym111111 Skrevet 7. februar #141 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 8.00): For henne så er jo dette det tøffeste hun har opplevd! Folk reagerer forskjellig, og har forskjellige ryggsekker med seg. Noen har opplevd så mye at føflekk kreft hadde vært som ett gnagsår, mens for henne så er det helt krise. Og nei! Du skal ikke si noe.. Anonymkode: ee8f3...282 Tror ingen som får denne sykdommen ser på det som et gnagsår. Det er en alvorlig, dødelig sykdom, og de fleste må igjennom tøff behandling og årevis med usikkerhet. Enig i at ts ikke bør si noe, hun bør selvsagt støtte sin venninne som har fått en alvorlig sykdom. Når det gjelder some, så forstår jeg at mange ikke ønsker å legge ut om så private ting, men jeg har også forståelse for at noen velger det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gnå Skrevet 7. februar #142 Del Skrevet 7. februar Jeg tror du skal ha repsekt for at selv om det mest sannsynlig vil gå bra, så er hun (bokstavelig talt) livredd akkurat nå. Det er ikke helt det samme, men to av mine nærmeste har/har hatt kreft. Begge gangene har alle prognoser og sånt tilsagt at de vil klare seg fint. Og det har den rasjonelle delen av meg skjønt. Men følelsene sier men tenk om, og det har vært nok til å vippe meg av pinnen i starten, før jeg klarer å roe meg. Om jeg var deg, ville jeg bare latt henne være der hun er nå, og støttet så godt du kan. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessa12 Skrevet 7. februar #143 Del Skrevet 7. februar anonym111111 skrev (2 timer siden): Det kalles dødelig sykdom selv om det ikke er 100% sikkert at man dør. Føflekkreft er en av de mest alvorlige kreftsykdommene som finnes, både fordi den har høy dødelighet, men også fordi det er så stor risiko for tilbakeslag eller spredning lenge etter at føflekken er fjernet. Man lever usikkert også om man får fjernet føflekken uten at man finner spredning. Mener du at venninnen til ts ikke har en dødelig sykdom? Og forstår du at selv om man ikke er en av de 10% som dør innen 5 år, så er man potensielt skadet etter tøff immunterapi med alvorlige bivirkninger, og man risikerer tilbakefall og spredning selv om man har vært "heldig" i første runde. Når du ikke ser på en av de mest alvorlige kreftdiagnosene som dødelig, er du en av få som ikke regner kreft som en dødelig sykdom. Kanskje du mener det ikke finnes dødelig sykdom?? Ikke vet jeg, men du tar iallefall feil. Føflekkreft ER en dødelig, OG alvorlig sykdom. Du aner null og niks om hva jeg mener er dødelig sykdom, fullt klar over hva som finnes og ikke, har selv mistet nære og kjære nylig. Så ikke kom med den tonen der. Grunnen til at jeg skriver potensielt er at det ser ut til at dette er noe som fortsatt er noe usikkert, samme som at jeg ikke vet om jeg får kreftdiagnose eller ikke ved neste undersøkelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 7. februar #144 Del Skrevet 7. februar (endret) Tessa12 skrev (46 minutter siden): Du aner null og niks om hva jeg mener er dødelig sykdom, fullt klar over hva som finnes og ikke, har selv mistet nære og kjære nylig. Så ikke kom med den tonen der. Grunnen til at jeg skriver potensielt er at det ser ut til at dette er noe som fortsatt er noe usikkert, samme som at jeg ikke vet om jeg får kreftdiagnose eller ikke ved neste undersøkelse Nå var det du som rettet på meg når jeg skrev at føflekkreft er en dødelig sykdom. Hva er poenget med å bagatellisere en så alvorlig diagnose som noen har fått? Det står i HI at venninnen til ts har fått bekreftet føflekkreft, som er en alvorlig OG dødelig sykdom. Det står ingenting om at det er usikkert om denne venninnen har føflekkreft, så da er det jo ikke det samme som med deg, siden du enda ikke har fått bekreftet om du har kreft. Håper du er heldig og ikke har kreft, og iallefall ikke en så alvorlig type som føflekkreft. Endret 7. februar av anonym111111 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #145 Del Skrevet 7. februar Oooff, glad du ikke er mi venninne. Jeg fjernet en føflekk som var ganske tydelig to-delt i utseende for to år siden, privat. Var på jobbreise da legen ringte en uke etterpå og sa at den var ondartet, men tidlig stadie. Pga jeg var i tidlig 30-årene ville han alikevel sende meg til sykehuset med kreft-pakkeløp. To uker senere var jeg på operasjonsbordet og fjernet en mye større del (bakpå skulderen) samt lokal lymfeknute. Ikke spredning. Går årlig til dermatolog hvor vi har tatt bilde av hele kroppen (jeg har mange føflekker av ulik størrelse og farge) og han kikker på de fleste med et slikt mikroskop-apparat de har. Jeg er heldig som får denne oppfølgingen. Jeg smører meg nå med faktor 50 og soler meg aldri. Jeg er LIVREDD for å få tilbakefall - noe jeg mest sannsynlig vil få pga slik føflekkene mine er (og de kommer flere hvert år ser jeg). Det å høre ordet kreft, og lese om det og denne typen som er så dødelig og "snikete", og måtte vente på videre forløp, var helt jævlig. Jeg annonserte det ikke på SoMe men informerte familie og venner. Det var stormende jubel da prøvesvarene kom tilbake med god margin og fri lymfeknute. Men hvert besøk hos dermatologen gir meg alikevel klump i magen. Så jeg forstår venninna di. Og du vil ikke forstå den skrekken man får av dette. Så bare la det fare. Anonymkode: 68f41...7ea 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Freydis Skrevet 7. februar #146 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Oooff, glad du ikke er mi venninne. Jeg fjernet en føflekk som var ganske tydelig to-delt i utseende for to år siden, privat. Var på jobbreise da legen ringte en uke etterpå og sa at den var ondartet, men tidlig stadie. Pga jeg var i tidlig 30-årene ville han alikevel sende meg til sykehuset med kreft-pakkeløp. To uker senere var jeg på operasjonsbordet og fjernet en mye større del (bakpå skulderen) samt lokal lymfeknute. Ikke spredning. Går årlig til dermatolog hvor vi har tatt bilde av hele kroppen (jeg har mange føflekker av ulik størrelse og farge) og han kikker på de fleste med et slikt mikroskop-apparat de har. Jeg er heldig som får denne oppfølgingen. Jeg smører meg nå med faktor 50 og soler meg aldri. Jeg er LIVREDD for å få tilbakefall - noe jeg mest sannsynlig vil få pga slik føflekkene mine er (og de kommer flere hvert år ser jeg). Det å høre ordet kreft, og lese om det og denne typen som er så dødelig og "snikete", og måtte vente på videre forløp, var helt jævlig. Jeg annonserte det ikke på SoMe men informerte familie og venner. Det var stormende jubel da prøvesvarene kom tilbake med god margin og fri lymfeknute. Men hvert besøk hos dermatologen gir meg alikevel klump i magen. Så jeg forstår venninna di. Og du vil ikke forstå den skrekken man får av dette. Så bare la det fare. Anonymkode: 68f41...7ea Føler virkelig med deg ❤️ Mistet et nært familiemedlem i føflekkreft og jeg mistet lysten på å sole meg etter å ha sett henne gå gjennom denne grusomme sykdommen. Faktor 50, holder meg mest i skyggen og med noen tynne klær på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #147 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 7.53): Har en nær venninne som nylig fjernet en føflekk og fikk påvist føflekkreft. Hun har ikke vært til videre undersøkelser enda så vet ikke om det har spredd seg. Det var en veldig liten føflekk så liten sjanse for spredning. I teorien kan kreften allerede være borte. Likevell, hun går offentlig ut på sosiale media og proklamerer at «Jeg har fått kreft» og at hun er inne i en tøff og vanskelig tid. Hundrevis kommenterer og ønsker henne lykke til med behandlingen, fuck cancer, kjøper blomster til henne og alt det der. Holder på å spy 🤢 Er så mange som står i tøffere situasjoner helt alene. For henne virker det som om hele verden skal gå under pga henne. Burde jeg si noe? Anonymkode: efc20...f82 Hva tenker du å si noe om? At hun overreagerer? Det gjør hun IKKE. Hun har kreft inntil det motsatte er bevist og det er det ikke så lenge hun venter på videre undersøkelser Jeg har hatt kreft, ikke føflekk- eller hudkreft, men likevel. Når man får en kreftdiagnose får man følelsen av at hele verden raser sammen. Og den verste tiden er når man venter på videre undersøkelser og tiden mellom undersøkelse og svar på denne. Det er ikke gjort over natta å "fordøye" en kreftbeskjed. Det har gått bra med meg - enn så lenge. Var på første etterkontroll nylig og dagene mellom undersøkelsen og legetimen med resultatene, var bare helt for j... Anonymkode: 48cd6...04d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #148 Del Skrevet 9. februar Du burde ikke si noe, og heller jobbe med deg selv. Å gå ut i sosiale medier er hennes måte å håndtere det på, og som du sier, så får hun jo støtte der også. Selv om prognosene er veldig gode om kreften ikke har spredd seg, så er de også dårlige hvis den har det. Så jeg syns i hvert fall ikke det er merkelig at hun er redd nå mens hun venter på videre svar. Moren min fjernet nylig en føflekk som var ondartet. Og jeg syns tiden frem til hun fikk svar på at det ikke er noen tegn til spredning var forferdelig. En venninne av meg døde av melanom med spredning da hun var relativt ung, så jeg har sett hvor alvorlig det kan bli. Anonymkode: 33420...446 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #149 Del Skrevet 9. februar Jeg forstår veldig godt at man blir veldig redd i samme situasjon som venninnen til ts. Selv er jeg sånn at jeg først ville blitt redd når kreften faktisk er påvist og utsiktene er dårlige. Det sparer meg for mye unødvendig engstelse, fordi worst case-scenarioet nesten aldri inntreffer. Å dele på sosiale medier som ts' venninne har gjort når det egentlig er ingenting er overdrevent. Å fjerne føflekker er en rutinesak, mange gjør det. Skal man dele at man har en kreftdiagnose gjør man det når det er alvor og det står om livet. Å dele på det stadiet som ble gjort her er på linje med å si at du kanskje blir drept i bilulykke en gang når du har fått en liten bulk i støtfangeren. Anonymkode: d93ce...96b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #150 Del Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 10.46): Ja, svigermor har hatt tre tilfeller på knapt et år nå, og hvem vet når det eventuelt stopper eller blir noe mer alvorlig.. Så vi er absolutt ikke trygge fordi det "bare" er føflekkkreft ❤️ Anonymkode: 9404c...c66 Når man blir eldre har de fleste kreft i føflekker, det er jeg overbevist om. Jeg jobbet med eldre i 15 år og nesten alle 80+ hadde stygge føflekker som legene ikke brydde seg om. Og jeg visste bare ved å se på de at de var maligne. Anonymkode: 3ad08...34a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hansehan Skrevet 10. februar #151 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 7.53): Har en nær venninne som nylig fjernet en føflekk og fikk påvist føflekkreft. Hun har ikke vært til videre undersøkelser enda så vet ikke om det har spredd seg. Det var en veldig liten føflekk så liten sjanse for spredning. I teorien kan kreften allerede være borte. Likevell, hun går offentlig ut på sosiale media og proklamerer at «Jeg har fått kreft» og at hun er inne i en tøff og vanskelig tid. Hundrevis kommenterer og ønsker henne lykke til med behandlingen, fuck cancer, kjøper blomster til henne og alt det der. Holder på å spy 🤢 Er så mange som står i tøffere situasjoner helt alene. For henne virker det som om hele verden skal gå under pga henne. Burde jeg si noe? Anonymkode: efc20...f82 With friends like these, who needs enemies? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #152 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 8.22): Noen her i tråden blander nok hudkreft og føflekkreft. Hudkreft - bcc, er stort sett ufarlig. Føflekkreft- maling melanom, er alvorlig, ofte veldig alvorlig! Anonymkode: 23a82...cbe Ja, det tror jeg også. Basalcellrkarsinom som også gjerne kalles hudkreft, er som regel helt ufarlig. Føflekkreft er ondartet og kan være svært farlig. Det er ikke mange årene siden det var en svært høy dødelighet av føflekkreft. I tillegg er det en del som må fjerne flere lymfeknuter, noe som kan gi store helseplager i etterkant. Det er alltid vondt, skremmende og vanskelig å få en kreftdiagnose. Har selv hatt føflekkreft og måtte følges opp hver 3. måned i 5 år. Det er kjempeskummelt, jeg var livredd for å dø fra barnet mitt. I tillegg er det dette med å vite at huden har fått nok sol. Får man lungekreft er det ikke så vanskelig å slutte å røyke. Men solen er der jo, så man blir litt engstelig av at det er noe man ikke kan unngå helt. En annen ting med føflekkreft som er skummelt, er fjernspredning. Man kan få spredning til helt andre steder i kroppen enn i nærheten av svulsten som er i føflekken. En føflekk trenger ikke å være stor for å ha kreft, svulsten i den kan vokse nedover i vevet. Anonymkode: 6a4ea...664 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #153 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 10.23): Tuller du? Hvordan kan du si at malignt melanom har ekstremt høy dødelighet, når det er 90% som overlever? Jeg ville vel heller ha kalt fenomenet ekstremt høy overlevelse? Anonymkode: 6d9d9...f48 Det er 90 % overlevelse 5 år etterpå, men mange får tilbakefall av kreften. Det er det samme som for brystkreft omtrent. Anonymkode: 6a4ea...664 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #154 Del Skrevet 10. februar Kjære TS, vil også legge til en ting som gjør det veldig skummelt akkurat der hun er nå og ikke vet om hun har spredning enda. Har hun ikke spredning, er overlevelse 90 % 5 år senere. Om hun har spredning, er det ca litt over halvparten som lever 5 år senere. Det er veldig skummelt å ikke vite om man har spredning. Da jeg fikk diagnosen var det bare ca 5 % som levde etter fem år. Så med immunterapi går det veldig mye bedre, men det er en veldig skummel diagnose å få, og spesielt ventetiden. Man vet jo heller ikke om man blir den ene av ti. Man skal jo ikke svartmale, men det er fortsatt ganske kjipt å vite at 10 % dør innen 5 år. Anonymkode: 6a4ea...664 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #155 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 7.28): Det er litt spesielt dersom hun ikke skriver hvilken krefttype det er, og om det er spredning. Utrolig umoralsk å la andre lure på om man ligger for døden, og så er det godartet føflekkreft uten spredning. Noen er veldig glade i oppmerksomhet og kan finne på å bruke ordet kreft for å få dette. Du kan godt spørre henne om hun hsr fått vite noe mer angående spredning, for hvis det er spredning så kan det være alvorlig. Hvis det ikke er det og hun melker dette videre, så er hun kvalmende, det er jeg enig i. Anonymkode: d88de...f0c Det er ikke noe som heter godartet føflekkreft. Føflekkreft er alltid ondartet. Anonymkode: 6a4ea...664 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #156 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 7.53): Har en nær venninne som nylig fjernet en føflekk og fikk påvist føflekkreft. Hun har ikke vært til videre undersøkelser enda så vet ikke om det har spredd seg. Det var en veldig liten føflekk så liten sjanse for spredning. I teorien kan kreften allerede være borte. Likevell, hun går offentlig ut på sosiale media og proklamerer at «Jeg har fått kreft» og at hun er inne i en tøff og vanskelig tid. Hundrevis kommenterer og ønsker henne lykke til med behandlingen, fuck cancer, kjøper blomster til henne og alt det der. Holder på å spy 🤢 Er så mange som står i tøffere situasjoner helt alene. For henne virker det som om hele verden skal gå under pga henne. Burde jeg si noe? Anonymkode: efc20...f82 Jeg hadde spydd hvis jeg hadde en venninde som deg. Æsj Anonymkode: 39c68...bd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #157 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 9.18): Folk er forskjellige. En bekjent av meg forlangte 100 % sykemelding i ukevis og tårers gnissel på facebook etter å ha fått påvist celleforandringer i livmorhalsen, det var såpass lite at hun ble konisert på 10 minutter på poliklinikken. Jeg har selv vært gjennom samme prosess to ganger uten å lage bekymring og leven på facebook av den grunn. Noen er bare dramaqueens 🤷♀️ Samme som folk som ivrig legger inn status "er på legevakten!!!!😱😭💔", de har bare litt for lite som skjer i livene sine og prøver desperat å få oppmerksomhet. Anonymkode: 9427a...408 Nå er det veldig forskjell på forstadie til livmorhalskreft som faktisk ikke er kreft enda, og det å faktisk ha føflekkreft. Anonymkode: 6a4ea...664 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #158 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg forstår veldig godt at man blir veldig redd i samme situasjon som venninnen til ts. Selv er jeg sånn at jeg først ville blitt redd når kreften faktisk er påvist og utsiktene er dårlige. Det sparer meg for mye unødvendig engstelse, fordi worst case-scenarioet nesten aldri inntreffer. Å dele på sosiale medier som ts' venninne har gjort når det egentlig er ingenting er overdrevent. Å fjerne føflekker er en rutinesak, mange gjør det. Skal man dele at man har en kreftdiagnose gjør man det når det er alvor og det står om livet. Å dele på det stadiet som ble gjort her er på linje med å si at du kanskje blir drept i bilulykke en gang når du har fått en liten bulk i støtfangeren. Anonymkode: d93ce...96b Om du har fått bulk i støtfangeren er det en isolert hendelse. Når hun venter og ser om den fjerna føfkekken har spredning, har det direkte sammenheng. Jeg er nok skrudd sammen mye som deg på den måten at jeg tar helsebeskjeder med ro. Jeg har også vært alvorlig syk uten å egentlig engste meg så mye. Men det betyr ikke at jeg ikke kan se at det er reeelt når andre er redde. Et vennepar av meg delte med én gang dattera hadde fått påvist kreft. De visste ikke der og da "hvor mye alvor" det var. 2 mnd seinere var hun død. Hadde de ikke delt tidlig, hadde langt færre visst hvor vanskelig de har hatt det. Derfor er jeg glad for det, selv om SoMe ikke er helt min stil. Anonymkode: 6d9c5...692 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet 10. februar #159 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg forstår veldig godt at man blir veldig redd i samme situasjon som venninnen til ts. Selv er jeg sånn at jeg først ville blitt redd når kreften faktisk er påvist og utsiktene er dårlige. Det sparer meg for mye unødvendig engstelse, fordi worst case-scenarioet nesten aldri inntreffer. Å dele på sosiale medier som ts' venninne har gjort når det egentlig er ingenting er overdrevent. Å fjerne føflekker er en rutinesak, mange gjør det. Skal man dele at man har en kreftdiagnose gjør man det når det er alvor og det står om livet. Å dele på det stadiet som ble gjort her er på linje med å si at du kanskje blir drept i bilulykke en gang når du har fått en liten bulk i støtfangeren. Anonymkode: d93ce...96b Kreften ER jo påvist, og føflekkreft er en alvorlig diagnose, også om de ikke finner spredning ved fjerningen. Finner de spredning er risikoen for å dø høy, og hun må gjennom tøff behandling. Forstår godt at venninnen er redd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå