AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:49 #81 Del Skrevet onsdag kl 10:49 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har en nær venninne som nylig fjernet en føflekk og fikk påvist føflekkreft. Hun har ikke vært til videre undersøkelser enda så vet ikke om det har spredd seg. Det var en veldig liten føflekk så liten sjanse for spredning. I teorien kan kreften allerede være borte. Likevell, hun går offentlig ut på sosiale media og proklamerer at «Jeg har fått kreft» og at hun er inne i en tøff og vanskelig tid. Hundrevis kommenterer og ønsker henne lykke til med behandlingen, fuck cancer, kjøper blomster til henne og alt det der. Holder på å spy 🤢 Er så mange som står i tøffere situasjoner helt alene. For henne virker det som om hele verden skal gå under pga henne. Burde jeg si noe? Anonymkode: efc20...f82 Føflekkreft er en av de farligste krefttypene, og de aller fleste får tilbakefall AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, du burde selvsagt ikke si noe. Hun har det vel tøft, da. Har selv hatt føflekk-kreft, og selv en liten basalcellekarsinom er faktisk ondartet og må tas hånd om med en operasjon. Udramatisk i mitt tilfelle, ingen posting og slikt, men ja jeg sier til folk at jeg har hatt denne kreftformen og må unngå sol. Stygt arr er det også. Prøv å ha litt empati med henne. Anonymkode: dc1e9...518 Føflekkreft og basalcellekarsinom er to vidt forskjellige ting da. Begge deler er av typen hudkreft, men basalcellekreft er så ufarlig at de fleste forsikringsselskaper har unntak fra den i «alvorlig sykdom»-forsikringene. Anonymkode: 6f56d...5f3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:51 #82 Del Skrevet onsdag kl 10:51 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Føflekkreft er en av de farligste krefttypene, og de aller fleste får kraftig frykt for tilbakefall da det er økt risiko for nye tilfeller hvis man først har hatt det en gang. Føflekkreft og basalcellekarsinom er to vidt forskjellige ting da. Begge deler er av typen hudkreft, men basalcellekreft er så ufarlig at de fleste forsikringsselskaper har unntak fra den i «alvorlig sykdom»-forsikringene. Anonymkode: 6f56d...5f3 Dette var en skikkelig skrivefeil, beklager så mye! Jeg så ikke at jeg hadde begynt å skrive der i samme innlegg, så det ble ikke fullført. Anonymkode: 6f56d...5f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:52 #83 Del Skrevet onsdag kl 10:52 Du vinner hvertfall ikke prisen for årets mest empatiske venninne. Anonymkode: 0053f...b3c 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa30 Skrevet onsdag kl 10:56 #84 Del Skrevet onsdag kl 10:56 Jeg kan forstå hvordan du tenker ts. Men du burde absolutt ikke si noe. La henne takle dette på hennes måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:16 #85 Del Skrevet onsdag kl 11:16 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I 2022 fikk ca. 3.000 nordmenn malignt melanom i hud, ifølge Kreftregisteret. Ca. 300 nordmenn døde av malignt melanom samme år. I 2022 var det tilfeldigvis også 300 nordmenn som vant 7 rette i lotto, ifølge Norsk tipping. Risikoen for å dø av føflekkreft er altså nøyaktig like stor som risikoen for å vinne 7 rette i lotto. I Norge bor det mange hysterikere.😁 Anonymkode: 6d9d9...f48 Snakk om å ikke forstår statistikk. Du tenker det er like sannsynlig å dø av kreft som å vinne lotto. Når du linker til at for krefttypen som 3000 får, så dør 300? 10%. Tror det er ganske mange flere som tipper lotto enn som får påvist malignt melanom. Det er vel ikke 10% som får 7 rette i lotto årlig Anonymkode: 2c89d...919 4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:20 #86 Del Skrevet onsdag kl 11:20 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 23% av alle dødsfall i Norge skyldes hjerte-/karsykdom, ifølge FHI. https://www.fhi.no/publ/2023/hjerte--og-karregisteret-rapport-for-2022/ Det er over 10.000 døde! Hvorfor denne morbide interessen for føflekkreft? Sjansen for å dø av hjerteinfarkt er jo ekstremt mye større? Anonymkode: 6d9d9...f48 Er du helt sprø? Tror alle får en morbid interesse i en kreftform de selv har fått PÅVIST. Venninnen til TS bekymrer seg ikke for å få kreft. Hun har fått kreft og er da naturlig nok bekymret for livet sitt Anonymkode: 2c89d...919 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MizzVic Skrevet onsdag kl 11:27 #87 Del Skrevet onsdag kl 11:27 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skjønner det ts, og hadde inni meg tenkt det samme. Fordi jeg spyr av folk som henter oppmerksomhet på sosiale medier på den måten. Men ville aldri satt noe, du ser jo på de andre kommentarene her at din reaksjon (og min) er utenfor det samfunnet forventer. Anonymkode: a74f4...309 Det er fordi dere er misunnelige på oppmerksomheten. Ellers hadde dere ikke reagert. Det å sitte å furte hjemme fordi noen får lykkeønskninger og gode ord, det er rett og slett ett utrolig lite tiltalende trekk. Så ja, det er ikke en reaksjon samfunnet forventer. 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:28 #88 Del Skrevet onsdag kl 11:28 Du virker ekstremt sjalu på at hun mottar denne oppmerksomheten fra folk. Det at du ikke har forståelse for at folk er forskjellig og derfor reagerer forskjellig, sier mer om deg enn henne. Hun har ikke vært til videre undersøkelser og kan derfor i teorien være full av kreft med kort levetid igjen. Hvordan ville det blitt å gå i en begravelse vel vitende om at noe av det siste du gjorde for din "venn" var å disse og shame henne på nett?? Empati må bli dagens ord her. Hva skal man med kreft med slike venner? Håper hun ser dette innlegget og skjønner hvem du er. Anonymkode: 15f39...34b 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:30 #89 Del Skrevet onsdag kl 11:30 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fakta fra Kreftregisteret: Dødeligheten på føflekkreft er 10%. Ca. 300 nordmenn døde i 2022 av føflekkreft. Altså 300 av 5.500.000 nordmenn. Du er hysterisk. Anonymkode: 6d9d9...f48 Jeg har ikke hatt kreft, men jeg har vært alvorlig syk med såkalt truende eklampsi som er et alvorlig tilfelle av svangerskapsforgiftning. Dødeligheten i Norge er veldig lav med svangerskapsforgiftning, der ingen har dødd siden 2012 av sykdommen. Likevel var det jo ingen garanti for at jeg ikke kom til å få hjerneslag og dø der jeg lå og var alvorlig syk med et ekstremt høyt blodtrykk som kunne sprenge blodåre i hjernen når som helst. Slik er det også når man får kreft. Gode prognoser betyr ikke at det er helt sikkert at man overlever, og overlevelse betyr heller ikke at det har gått helt fint. Mange har senskader både fysisk og psykisk. Fatigue er for eksempel vanlig etter de fleste typer stråling og cellegiftbehandlinger, og mange har også kroniske smerter for eksempel. Man kan også få angstproblematikk og PTSD når man har vært alvorlig syk med en sykdom man hadde dødd av hvis det ikke hadde vært for behandling. Dette er nok ganske umulig å forstå når man ikke har vært så alvorlig syk selv, men du fremstår svært uempatisk med denne statistikken din. Anonymkode: 990fa...94e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MizzVic Skrevet onsdag kl 11:31 #90 Del Skrevet onsdag kl 11:31 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har en nær venninne som nylig fjernet en føflekk og fikk påvist føflekkreft. Hun har ikke vært til videre undersøkelser enda så vet ikke om det har spredd seg. Det var en veldig liten føflekk så liten sjanse for spredning. I teorien kan kreften allerede være borte. Likevell, hun går offentlig ut på sosiale media og proklamerer at «Jeg har fått kreft» og at hun er inne i en tøff og vanskelig tid. Hundrevis kommenterer og ønsker henne lykke til med behandlingen, fuck cancer, kjøper blomster til henne og alt det der. Holder på å spy 🤢 Er så mange som står i tøffere situasjoner helt alene. For henne virker det som om hele verden skal gå under pga henne. Burde jeg si noe? Anonymkode: efc20...f82 Du bør si hva du mener ja. Skriv det under statusen hennes. Slik at alle kan lese det Skriv at i motsetning til de andre, spyr du av oppmerksomhetsbehovet hennes. 5 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:38 #91 Del Skrevet onsdag kl 11:38 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fakta fra Kreftregisteret: Dødeligheten på føflekkreft er 10%. Ca. 300 nordmenn døde i 2022 av føflekkreft. Altså 300 av 5.500.000 nordmenn. Du er hysterisk. Anonymkode: 6d9d9...f48 Du vet vel like lite om tall som om hva hysteri betyr tydeligvis. Har du en annen reaksjon enn meg og en jeg synes er overdreven, vil jeg kaste merkelapper, tall og sarkasme etter deg til du overgir seg og gjør som meg..eller så skal jeg shame deg fra å uttale deg mer. Du virker nesten litt hysterisk opptatt av at andre mennesker skal gjøre som deg.. er det noe du vil prate om? Trenger du en klem? Anonymkode: 15f39...34b 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:32 #92 Del Skrevet onsdag kl 12:32 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I 2022 fikk ca. 3.000 nordmenn malignt melanom i hud, ifølge Kreftregisteret. Ca. 300 nordmenn døde av malignt melanom samme år. I 2022 var det tilfeldigvis også 300 nordmenn som vant 7 rette i lotto, ifølge Norsk tipping. Risikoen for å dø av føflekkreft er altså nøyaktig like stor som risikoen for å vinne 7 rette i lotto. I Norge bor det mange hysterikere.😁 Anonymkode: 6d9d9...f48 Utenom din manglende forståelse for statistikk som flere allerede har påpekt, så er det også greit å huske på at man ikke nødvendigvis går uskadet videre i livet selv om man overlever en kreftdiagnose. Det er nok ikke det ts sin venninne først og fremst bekymrer seg for i øyeblikket, men du kan jo vurdere å ikke se så svart/hvitt på hvordan andre mennesker reagerer i forskjellige situasjoner. Anonymkode: 6da09...a6d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:39 #93 Del Skrevet onsdag kl 12:39 Ikke si noe. Men jeg forstår at det kan oppleves som drama utenfra. Hun kan likevel oppleve dette på en helt annen måte enn deg og andre, og det er hun som er utsatt her. Når det er sagt så er det litt sært å brette ut om det før man har fått svar på prøver. Skjønner heller ikke at noen ville legge ut om alt mulig for alle på sosiale media. Er noe helt annet å eventuelt skrive om hva som foregår nå i livet på feks en felleschat med aller nærmeste venner og familie for å slippe å måtte ta det opp med hver og en gjerne. Anonymkode: b54f3...5ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:46 #94 Del Skrevet onsdag kl 12:46 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Noen her i tråden blander nok hudkreft og føflekkreft. Hudkreft - bcc, er stort sett ufarlig. Føflekkreft- maling melanom, er alvorlig, ofte veldig alvorlig! Anonymkode: 23a82...cbe Skriver under på denne. Husker at Sigrid Bonde Tusvik gikk ut offentlig med sin "kreftdiagnose" som kun var basalcellekreft som er rimelig ufarlig. Om det var hudkreft venninnen hadde fått det, skulle jeg skjønt TS sin reaksjon. Min mor har hatt fjernet ørten slike tilfeller av "kreft" og det er kan absolutt ikke sammenlignes med føflekk-kreft. Min far derimot, hadde føflekk-kreft og døde av det. En føflekk-kreftdiagnose er absolutt noe som er skremmende å få og tiden inntil man vet om det er spredning eller ei, er forferdelig. Anonymkode: ba128...e33 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:27 #95 Del Skrevet onsdag kl 14:27 Har en slektning som fikk føflekkreft. Hun fjernet føflekken, mye vev rundt og lymfeknuter. Fikk beskjed om at det ikke var tegn til spredning. Knapt halvannet år senere var hun likevel død av spredning som ikke lot seg behandle. Føflekkreft er grusomt. Anonymkode: b1fc2...d1b 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:33 #96 Del Skrevet onsdag kl 14:33 TS er en meget ufordragelig personlighet etter min mening. Anonymkode: 04dec...521 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:35 #97 Del Skrevet onsdag kl 14:35 En nabo fikk påvist føflekkreft og fikk behandling, men så fikk hun et kraftig tilbakefall noen år seinere, og da lot det seg ikke behandle. Absolutt en farlig krefttype. Brystkreft og prostatakreft blir nå oppdaget så tidlig, så det meste der går bra. Anonymkode: 1ec7c...d45 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:52 #98 Del Skrevet onsdag kl 14:52 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke si noe. Men jeg forstår at det kan oppleves som drama utenfra. Hun kan likevel oppleve dette på en helt annen måte enn deg og andre, og det er hun som er utsatt her. Når det er sagt så er det litt sært å brette ut om det før man har fått svar på prøver. Skjønner heller ikke at noen ville legge ut om alt mulig for alle på sosiale media. Er noe helt annet å eventuelt skrive om hva som foregår nå i livet på feks en felleschat med aller nærmeste venner og familie for å slippe å måtte ta det opp med hver og en gjerne. Anonymkode: b54f3...5ed Signerer denne. Det er... spesielt å spy ned facebook med egen privat helsehistorikk, samtidig så har vi vel alle noen bekjente som holder på slik. Fellesnevneren for de som stadig velter ut med privat informasjon på facebook er at de er ikke akkurat de skarpeste knivene i skuffen, for å si det mildt. Samtidig så er det jo ingen forbrytelse å mangle sosiale antenner. Anonymkode: 9427a...408 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:13 #99 Del Skrevet onsdag kl 15:13 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har en nær venninne som nylig fjernet en føflekk og fikk påvist føflekkreft. Hun har ikke vært til videre undersøkelser enda så vet ikke om det har spredd seg. Det var en veldig liten føflekk så liten sjanse for spredning. I teorien kan kreften allerede være borte. Likevell, hun går offentlig ut på sosiale media og proklamerer at «Jeg har fått kreft» og at hun er inne i en tøff og vanskelig tid. Hundrevis kommenterer og ønsker henne lykke til med behandlingen, fuck cancer, kjøper blomster til henne og alt det der. Holder på å spy 🤢 Er så mange som står i tøffere situasjoner helt alene. For henne virker det som om hele verden skal gå under pga henne. Burde jeg si noe? Anonymkode: efc20...f82 Hun har fått påvist en krefttype hun har 10% sjanse for å dør av, og du som "nær venninne" mener hun burde være stille for mange har det kjipere enn henne? Du sier føflekken er fjernet og derfor kan hele kreften være borte... Har du snakket med henne om forløpet egentlig? For selv om føflekken er borte, så er den videre undersøkelsen at de går inn kirurgisk og fjerner mye mer etterpå, for å forhindre tilbakefall. Det er ikke så lett som du tror, og hun er milevis fra å være utenfor faresonen bare fordi føflekken er borte... Det er nettopp det at mange tror det bare er å fjerne føflekken som er en viktig årsak til at hun burde rope høyt, og enda høyere, om at selv en liten føflekk kan være kreft, og at det ikke bare er å fjerne den så er man frisk igjen... Hun skal igjennomgå kreftbehandling, og du synes ikke hun fortjener blomster? Hvis du skal kalle deg en nær venninne, så bør du heller bekymre deg over om hvordan venninnen din har det, enn å irritere deg over at andre støtter henne og viser omtanke... Andre har det kanskje verre, men hvorfor skal man lage en konkurranse av det? Kan du ikke støtte henne før hun har det verst? Anonymkode: d6e9c...e87 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet onsdag kl 15:20 #100 Del Skrevet onsdag kl 15:20 du er ikke en nær venninne 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå