Gå til innhold

Venninne som lager mye drama pga føflekkreft

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann døde av føflekkreft.  Den var så liten at man knapt kunne se den. Føflekkreft er en av de skumleste kreftformene, den er snikende og kan ha spre seg enormt uten at man har merket noe som helst. En forferdelig diagnose å få.

Så jeg skjønner godt at venninnen din er redd og lei seg. Hun har fått en veldig skummel form for kreft og må leve i usikkerhet en god stund før hun  kan være trygg på at den ikke har spredd seg.

Syns du virker utrolig ufølsom og kald.

Anonymkode: a520e...c98

• Liker 6
  • Hjerte 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes du er helt urimelig. Selv om hun KANSKJE har kreft, så er det nettopp det som er problemet også: Hun har kanskje kreft!!! 

Jeg fikk samme beskjed, om en annen krefttype, der jeg måtte vente noen uker på svar. Jeg postet ingenting på Facebook eller noe da, men det var seriøst noen utrolig tøffe uker. I tillegg var det rundt juletider, så jeg lurte fælt på om det var min siste jul med barna. Jeg hadde mange rare tanker de ukene jeg. Tenkte at hvis det faktisk er kreft, så skal jeg skrive bursdagskort til barna for de neste årene. Men hvor mange år skal man skrive bursdagskort til? 

Ja, så blir man kanskje litt tussete i en sånn situasjon, men er det rart egentlig!? 

Anonymkode: 27478...792

Det er ikke rart i det heletatt. Uten livet har vi ingenting. Kreft er en trussel mot ens eksistens. Mennesker er flokkdyr og for noen er "flokken" de man bor med, for andre er flokken hele facebook-lista. Noen orker ikke at det kanskje går rykter og velger å dele på facebook for da har de regien selv på hva som deles, på hvilket tidspunkt. Andre føler det blir for privat.

Anonymkode: a33ee...f42

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sjalu på blomster og oppmerksomhet eller hva er greia?

Anonymkode: e8d12...f63

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Altså 300 av 5.500.000 nordmenn. Du er hysterisk. 

Anonymkode: 6d9d9...f48

Ikke 300 av 5 500 000 nordmenn, men 300 av 3000 nordmenn, stor forskjell.

Etter å ha fulgt en persons kamp mot malingt melanom må jeg si at dette er noe jeg ikke unner noen. Ikke engang min verste fiende.

Han døde 23 mnd etter diagnosen ble satt.

Anonymkode: 68270...db9

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Fakta fra Kreftregisteret: Dødeligheten på føflekkreft er 10%. Ca. 300 nordmenn døde i 2022 av føflekkreft. 

Altså 300 av 5.500.000 nordmenn. Du er hysterisk. 

Du er jo helt på jordet. Venninnen tilhører ikke gruppen «alle nordmenn». Hun tilhører gruppen som har fått påvist føflekkreft.

Anonymkode: 62551...32e

• Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninne 1: Deler i sosiale medier at hun har fått kreft og opplever det som vanskelig. 

Venninne 2: Starter anonym tråd på KG for å klager over og kritisere venninnes håndtering av potensielt livsendrende sykdomsbeskjed.

Jeg vet hvor min sympati ligger, for å si det sånn...

En gang jeg prøvde å "unnskylde" til psykologen at det jeg snakket om egentlig var småting - andre har jo større problemer - fikk jeg til svar at "Dette er jo store og viktige ting i livet ditt", og det er gyldig i så mange sammenhenger. En kreftdiagnose vil være dramatisk og overveldende for den det angår, helt uavhengig av gode prognoser og hva andre går gjennom i sine liv.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Basalcellekarsinom er ikke føflekk kreft, men en annen type hudkreft. Føflekk kreft er en av de farligste kreftformene vi har. Basalcellekarsinom er ikke farlig. 

Anonymkode: 2a714...ba0

https://nhi.no/sykdommer/hud/papler-nuppete-utslett/hudkreft-basalcellekreft  Basalcellekarsinom har gode prognoser dersom behandling starter tidlig, men basalcellekarsinom er likevel farlig.

Anonymkode: 4fab3...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føflekk kreft kan være farlig. Og det er ikke størrelsen på føflekken som betyr noe. Synes du mangler empati og burde nok holde deg unna henne. Man trenger ikke mennesker som deg når man er syk og sårbar. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

https://nhi.no/sykdommer/hud/papler-nuppete-utslett/hudkreft-basalcellekreft  Basalcellekarsinom har gode prognoser dersom behandling starter tidlig, men basalcellekarsinom er likevel farlig.

Anonymkode: 4fab3...491

Fra artikkelen du linker til: Den sprer seg ikke med blod eller lymfe til andre organer og har således en utmerket prognose.

leste du ikke artikkelen? 
jeg har hatt denne kreftformen selv, har den nok igjen nå. Den er ikke farlig, selv om jeg tror det har skjedd, blant millioner av tilfeller at den har spredt seg. Det har aldri skjedd i Norge i følge min lege. Så ekstremt lite sannsynlig. 

Uansett er dette ikke vesentlig for denne tråden. Da denne gjelder føflekk frekt, som er noe helt annet. 

Anonymkode: 2a714...ba0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Synes du er helt urimelig. Selv om hun KANSKJE har kreft, så er det nettopp det som er problemet også: Hun har kanskje kreft!!! 

Anonymkode: 27478...792

Venninna til TS har ikke KANSKJE kreft, hun har allerede fått diagnosen kreft. Det hun ikke ennå vet, og som hun stresser over, er om det er spredning, eller om fjerning av føflekken også fjernet alle kreftcellene. 

(TS er selvfølgelig urimelig, ja. Og jeg er enig i at man må vise forståelse for at folk er redde også FØR de eventuelt får kreftdiagnosen. Er man under utredning for mulig kreft så er det skremmende nok, og ventetiden på prøvesvar føles LANG!)

Anonymkode: 35b16...b63

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, glad du ikke er min venninne. 
Jeg har selv kreft, den er uhelbredelig. Jeg klarer likevel å ha sympati med de som kan bli frisk fra sin kreft. Eller de som kun har influensa for den del. Det er jo ingen konkurranse om å ha det verst liksom. 

Anonymkode: 0e3b8...d2f

• Liker 1
  • Hjerte 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og slett skjerp deg. Din venninne har fått påvist føflekkreft, noe som faktisk kan være svært alvorlig . Vær der for henne og vis deg som den gode venninnen du forhåpentligvis er innerst inne. Eller kutt kontakten,hun klarer seg sikkert alene.

Anonymkode: 5cac7...de9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en flott venn du er. Holder på å spy fordi hun har fått påvist kreft...

Endret av Honey Dew
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun må jo få bestemme hvordan hun opplever og håndterer det å ha fått en kreftdiagnose og ventetiden frem mot om det er spredning er avklart. Det kan hende at nødvendig behandling nå er fullført. Og det kan hende den bare såvidt har startet. 

Jeg hadde ikke selv gått ut slik, men hun må få gjøre det som kjennes rett for henne. Det føles åpenbart stort og overveldende ut.

Anonymkode: 77e0e...75c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

I 2022 fikk ca. 3.000 nordmenn malignt melanom i hud, ifølge Kreftregisteret. Ca. 300 nordmenn døde av malignt melanom samme år. 

I 2022 var det tilfeldigvis også 300 nordmenn som vant 7 rette i lotto, ifølge Norsk tipping. 

Risikoen for å dø av føflekkreft er altså nøyaktig like stor som risikoen for å vinne 7 rette i lotto.

I Norge bor det mange hysterikere.😁

Merkelig bruk av statistikk...

Ut fra tallene dine så er det 10% sannsynlighet for å dø av malignt melanom hos de som får dette påvist, som er tilfellet for venninnen til ts.

Hos oss andre, er sannsynligheten for å dø av dette 0,05 promille.

Er enig i at en frisk person er hysterisk hvis vedkommende går rundt og er redd for å dø av malignt melanom. Derimot er det ikke hysteri å være redd hvis det allerede er påvist...

Anonymkode: 9acc3...7f3

• Liker 7
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har en nær venninne som nylig fjernet en føflekk og fikk påvist føflekkreft.

Hun har ikke vært til videre undersøkelser enda så vet ikke om det har spredd seg. Det var en veldig liten føflekk så liten sjanse for spredning. I teorien kan kreften allerede være borte.

Likevell, hun går offentlig ut på sosiale media og proklamerer at «Jeg har fått kreft» og at hun er inne i en tøff og vanskelig tid.

Hundrevis kommenterer og ønsker henne lykke til med behandlingen, fuck cancer, kjøper blomster til henne og alt det der.

Holder på å spy 🤢 Er så mange som står i tøffere situasjoner helt alene. For henne virker det som om hele verden skal gå under pga henne.

Burde jeg si noe?

Anonymkode: efc20...f82

Nei ikke  si noe. Folk reagerer helt forskjellig, og hun må få reagere slik hun selv føler det best. 

Bedre å støtte henne ved å ta det litt ned og ett skritt av gangen. Hun er selvfølgelig veldig redd nå. For føflekkreft er faktisk ikke noe å spøke med. Selv med en liten føflekk. 

Skulle jeg ha sagt noe, ville jeg ha sagt noe som at det kan være viktig å ta en beskjed om gangen. Da ting kan endres raskt. Og at det kan bli veldig tøft om man tar alle sorger på forhånd.  Vi har verdens beste kreft leger tilgjengelig,  som utfører  mirakler hver dag, så hun er i verdens beste hender. 

Den strategien har fungert  bra på to svært alvorlig kreft pasienter jeg har fulgt tett, der en så vidt overlevde og den andre ikke. Og vi la fokus på å ha det så bra som mulig på veien. For å holde psyken oppe. 

I dag er det veldig få det går galt med iht kreft diagnose. Da det er  gode behandlinger. 

Anonymkode: 5e862...f95

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vennine fikk føflekkkreft på øyelokket. Så ikke en gang føflekken. Oppdaget på en syns undersøkelse. Spredde seg til hele kroppen på 3 måneden og hun døde. Så hun døde i ventetiden.

Hva du syns er dramatisk er ditt problem.

Din venninne opplever en livskrise. At du er så egosentrisk sier mer om deg enn henne. Kvalmt.

Anonymkode: 806f1...1be

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner det ts, og hadde inni meg tenkt det samme. Fordi jeg spyr av folk som henter oppmerksomhet på sosiale medier på den måten. Men ville aldri satt noe, du ser jo på de andre kommentarene her at din reaksjon (og min) er utenfor det samfunnet forventer.

Anonymkode: a74f4...309

Det du kaller oppmerksomhetsbehov er for andre å søke støtte i en vanskelig situasjon. Jeg blir så oppgitt av mennesker som alltid skal tolke alt i verste mening og mene sitt om andres oppførsel. Venninna til TS har tydelig behov for varme og støtte, at hun gjør det annerledes enn deg betyr ikke at det er feil. 

Noen ganger lurer jeg på om empati har blitt umoderne?

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vennine fikk føflekkkreft på øyelokket. Så ikke en gang føflekken. Oppdaget på en syns undersøkelse. Spredde seg til hele kroppen på 3 måneden og hun døde. Så hun døde i ventetiden.

Hva du syns er dramatisk er ditt problem.

Din venninne opplever en livskrise. At du er så egosentrisk sier mer om deg enn henne. Kvalmt.

Anonymkode: 806f1...1be

Helt enig. Jeg mistet også en av mine nærmeste i føflekkreft og har sett hvor farlig denne kreftformen er. Overlegen på kreftavdelingen den gang sa at det er en svært alvorlig kreftform som kan spre seg flere år etter at føflekken er fjernet.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hun har ikke vært til videre undersøkelser, så vet ikke om kreften har spredd seg", skriver du og konkluderer at siden føflekken var så liten så er det nok ingen spredning!

Hva f... vet du om det? Er du føflekkspesialist?

Jeg synes du skal snurpe igjen og være glad for at du ikke er i din venninnes sko.

Min tremenning fikk føflekkkreft og føflekkene var ikke større enn et knappenålshode. Hun levde i 5 uker etter at hun fikk diagnosen, og kreften hadde spredt seg til skjelettet og bukhulen allerede før hun fikk diagnosen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...