Gå til innhold

Hvor hiver dere tomme spray bokser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I den røde  boksen for farlig avfall som vi får utdelt av renovasjonsselskapet. Den tømmes et par ganger pr år. 

Kan visstnok kastes i restavfallet om man punkterer sprayboksen. 

Anonymkode: 08399...240

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg kaster i restsøpla for jeg vet ikke ellers hva jeg skal gjøre. Er så langt til gjenvinningsstasjon, jeg har ikke førerkort og det går ikke buss dit. Heldigvis bruker jeg sjelden slike produkter.

Anonymkode: ccec6...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I den røde boksen vi har fått utdelt for farlig avfall. Får melding fra renovasjon noen ganger i året med beskjed om å sette den utenfor døra for tømming. 

Anonymkode: 9532e...053

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For de som ikke har bil, så er det ikke bare å bli kvitt slike spraybokser.

Her nekter renovasjonsselskapet å ta med slikt ved vanlige tømminger, selv om man har lagt sprayboksene i egne, gjennomsiktige poser som henger utenpå dunkene.

Det går få busser til gjenvinningsstasjonen, og man må i tillegg gå et stykke langs mye trafikkert vei uten fortau. Så er det et stykke fra hovedvei til gjenvinningsstasjonen, og et stykke å gå inne på stasjonen i tillegg. Og når man skal tilbake så må man kanskje vente et par timer på neste buss, eller man kan gå en halv mil langs høyt trafikkert vei uten fortau/gangvei.

Så at eldre eller syke personer med mindre nettverk sliter med å gjenvinne riktig her, det forstår jeg faktisk. Før hadde vi en boks for farlig avfall, men nå hentes ikke den heller. De kaller det fremskritt..

Anonymkode: b067a...d86

Noen steder kan det være kronglete ja. Klag til kommunen og prøv å få til et alternativ til dem uten bil. Ellers er et tips å høre med naboer, familie eller venner. Null stress for meg å ta med noen ekstra spraybokser om jeg uansett skal på gjenvinningsstasjonen.

Det som der i mot ikke er greit er å usette andre mennesker for potensiell skade eller død og tap av store materielle verdier fordi man syns det er vanskelig å sortere. Den som kaster en sprayboks i restavfallet kan faktisk bli drapsmann! Hvis ikke man kan sortere dem rett må man rett å slett slutte å kjøpe spraybokser. Man kan leve uten. 

Anonymkode: 6e928...177

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 7.55):

Jeg kaster det i metall og glass. For når jeg er på gjenvinning, så blir det kastet sammen med metaller. Sørger for å tømme gassen 

Anonymkode: 7402b...1c1

Det er helt feil - beholderen for glass og metall du har hjemme er for emballasje som skal gå til materialgjenvinning. Metallcontaineren på gjenvinningsstasjonen skal heller ikke inneholde spraybokser. 

Her ser du hvor ting skal kastes i din kommune: sortere.no  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Setter det i boden og tar med neste gang jeg skal på gjenvinningsstasjonen.

Anonymkode: b888e...14d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kaster det i bosset. 

Anonymkode: 85d07...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg kaster det i bosset. 

Anonymkode: 85d07...153

Bosset? Det er et veldig generelt ord da! 

Anonymkode: 37761...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hårspray: De fleste spraybokser inneholder både helse- og miljøfarlige stoffer, og skal derfor alltid leveres på nærmeste miljøstasjon. Se også hva slags faremerker boksen er merket med.

Spraybokser er farlig av fall og skal leveres på miljøstasjon.

Anonymkode: 7cfd4...358

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 9.35):

Jeg kjøper ikke spraybokser nettopp fordi det er så jævlig vanskelig å bli kvitt det.

Anonymkode: 2b35b...10b

Hvilken impregnering til sko og klær bruker du da? Her går det noen bokser i året, og hadde vært fint å vite om en som virker, men som ikke er med gass. Om du ønsker å dele 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært fint om en kunne levere det til de som solgte det. Altså at matbutikker hadde innlevering av det også, om en kunne gjort det brannsikkert på noen måte. Kanskje litt mye å forvente at skobutikken skal ha gjenvinning, men Normal jo ta i mot pant, selv om de lenge prøvde å nekte. 
Ikke alle bor nært gjenvinningsstasjon, og ikke alle har tilgang til det heller så lett. Her jeg bor, og samme med mine foreldre som bor helt annet sted, må en ha enten app eller nummer, og det er det ikke alle som leier som så lett får tak i.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger man noe så er man pliktig til å ta imot avfallet. Har du en butikk i nærheten? De har egen dunk for farlig avfall på bakrommet som de kan legge den i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stikker 5-6 hull div. steder med saks / skrutrekker / syl el.l. og kaster i restavfall etter å ha hatt det ute el.l et par dager.

Anonymkode: ee057...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Blåttvann skrev (8 minutter siden):

Selger man noe så er man pliktig til å ta imot avfallet. Har du en butikk i nærheten? De har egen dunk for farlig avfall på bakrommet som de kan legge den i.

Dette er jo ikke riktig. Forhandlerplikten gjelder ikke generelt. For panteflasker, batterier og for elektrisk- og elektronisk avfall plikter forhandlerne å ta imot avfall tilsvarende de produktene de selger, men det er ikke slik for alle kategorier av avfall. Butikkene plikter derfor ikke å ta imot sprayflasker. 

Det skal enten leveres på gjenvinningsstasjonen, eller legges i egnet beholder i de kommunene som har en henteordning for slikt. 

Anonymkode: 891ec...d39

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 22.36):

Feks etter hårspray eller deo osv. Jeg kaster det i søpla på badet, men skal det egentlig i den?

Anonymkode: 81bca...9ab

De skal leveres på miljøstasjonen noe annet er farlig og miljøforurensende.
I verste fall eksploderer de i søppeldunken din.
Unngår konsekvent å kjøpe spraybokser av miljøhensyn.

Anonymkode: 5d2e3...e62

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåttvann skrev (19 minutter siden):

Dette gjelder for el avfall, ikke spraybokser, ikke parfyme og ikke neglelakk. Alt er like farlig for miljøet og skal på miljøstasjonen. 

Anonymkode: 5d2e3...e62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 0.28):

I den røde  boksen for farlig avfall som vi får utdelt av renovasjonsselskapet. Den tømmes et par ganger pr år. 

Den mistet vi da de startet med plast.

Savnet den, var rett og slett genialt

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er jo ikke riktig. Forhandlerplikten gjelder ikke generelt. For panteflasker, batterier og for elektrisk- og elektronisk avfall plikter forhandlerne å ta imot avfall tilsvarende de produktene de selger, men det er ikke slik for alle kategorier av avfall. Butikkene plikter derfor ikke å ta imot sprayflasker. 

Det skal enten leveres på gjenvinningsstasjonen, eller legges i egnet beholder i de kommunene som har en henteordning for slikt. 

Anonymkode: 891ec...d39

Takk for opplysningen, da har jeg lært det.

Men kanskje Jernia eller byggevaren tar imot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 22.36):

Hvor hiver dere tomme spray bokser?

Anonymkode: 81bca...9ab

I søpla! (dvs restavfall, sorter aldri.. 

Anonymkode: dd613...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 0.28):

Tror ikke jeg hadde turt å punktere sprayflasken med mindre jeg var ganske sikker på at jeg hadde tømt den. Og det har man jo ikke alltid gjort når man er ferdig med å bruke den. Har sett for mange skremmende videoer. 😬

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...