Gå til innhold

Hvor hiver dere tomme spray bokser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Feks etter hårspray eller deo osv. Jeg kaster det i søpla på badet, men skal det egentlig i den?

Anonymkode: 81bca...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, slik skal leveres på gjenvinning stasjonen.

Anonymkode: 5aed8...1e3

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

restavfallet da det er en mil til noen leveringsstasjon her på bøgda.. 

Anonymkode: 5e918...86f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg samler de i en pose og leverer på gjenvinningsstasjonen. Jeg gjorde som deg tidligere, men så en video av hvordan de kan sprenge når de blir most av søppelbilen, og hvor farlig det er for både de som jobber med avfall og hvor ødelagt bilene blir av det. Vi har også en sånn liten dunk til farlig avfall som vi kan samle opp i som blir hentet én gang i året, men synes det er enklere å levere dem selv et par ganger i året enn å huske den éne datoen.

Anonymkode: 1b589...77d

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er farlig avfall, på lik linje med batterier og neglelakk. Jeg putter det i en gjennomsiktig pose og henger på håndtaket på søppelkassa, så tar renovatørene det med seg når de henter søppel. 

Ev. leveres det på gjenvinningsstasjonen. 

Anonymkode: f41c8...665

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvor det skal, men jeg sliter litt med å få det til. Det er langt til gjenvinningsstasjonen, og jeg har ikke bil. Så foreløbig samler jeg tomme spraybokser i en pose, men den er nå straks full, så jeg får legge den i boden så lenge, inntil jeg finner ut hvordan jeg skal få levert den.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tenkte meg det, uff nå har jeg dårlig samvittighet, har kastet det i vanlig søppel i alle år. Får prøve å finne ut om jeg kan få levert det på håndtaket til vanlig søppel her. Det er et godt stykke til gjenvinningstasjonen og går ikke buss ut der. Ts

Anonymkode: 81bca...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samler opp slikt og tar det med til returstasjon er par ggr i året.  Helt overkommelig for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kaster det i metall og glass. For når jeg er på gjenvinning, så blir det kastet sammen med metaller. Sørger for å tømme gassen 

Anonymkode: 7402b...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg kaster det i metall og glass. For når jeg er på gjenvinning, så blir det kastet sammen med metaller. Sørger for å tømme gassen 

Kan ikke forestille meg at det er riktig, for den kan jo ikke rengjøres. Glass og metall skal jo skylles.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, slik skal leveres på gjenvinning stasjonen.

Anonymkode: 5aed8...1e3

Hvor skal det kastes der da?

Anonymkode: 37761...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor skal det kastes der da?

Anonymkode: 37761...79f

Det er farlig avfall, spraybokser har egen kategori der. 

Anonymkode: 41a2d...fea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Gratulerer med å gjøre det så galt, som overhodet mulig :ler:

Anonymkode: 3953b...237

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøper ikke spraybokser nettopp fordi det er så jævlig vanskelig å bli kvitt det.

Anonymkode: 2b35b...10b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spraybokser kan eksplodere enten i søppelbilen eller på gjenvinningstasjonen om de klarer å snike seg gjennom den automatiske sorteringen der. Da kan de skade mennesker eller maskiner, og starte brann. Det var et lite batteri som startet en brann på Ivar på Forus. Bygget til 650 millioner brant ned til grunnen. 

På Haraldrud gjenvinningsstasjon har de flere ganger blitt overrasket over flyvende brannslokkeapparater som folk kaster i søpla. I Bodø har de flere ganger opplevd brann pga. nødbluss/nødraketter i restavfallet. 

Folk er rare. Kaster bind, bleier, mat og tamponger i do, og eksplosiver i søpla. Hva tenker folk med? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står ofte skrevet på boksen hvordan den skal kastes. Har vært borti bokser hvor det står "gjenvinnes som metallemballasje"👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I restavfallet.

Anonymkode: 7db6d...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For de som ikke har bil, så er det ikke bare å bli kvitt slike spraybokser.

Her nekter renovasjonsselskapet å ta med slikt ved vanlige tømminger, selv om man har lagt sprayboksene i egne, gjennomsiktige poser som henger utenpå dunkene.

Det går få busser til gjenvinningsstasjonen, og man må i tillegg gå et stykke langs mye trafikkert vei uten fortau. Så er det et stykke fra hovedvei til gjenvinningsstasjonen, og et stykke å gå inne på stasjonen i tillegg. Og når man skal tilbake så må man kanskje vente et par timer på neste buss, eller man kan gå en halv mil langs høyt trafikkert vei uten fortau/gangvei.

Så at eldre eller syke personer med mindre nettverk sliter med å gjenvinne riktig her, det forstår jeg faktisk. Før hadde vi en boks for farlig avfall, men nå hentes ikke den heller. De kaller det fremskritt..

Anonymkode: b067a...d86

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Bergen finnes det mobil gjenvinningsstasjon, kanskje det finnes tilsvarende i andre byer? 
Sjekk med renovasjonsselskapet. 

Anonymkode: 41a2d...fea

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...