Gå til innhold

Å selge boligen først, deretter leie en periode, og så kjøpe ny etterpå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å selge boligen min i Oslo, og kjøpe noe litt mindre i samme by. 

Vet at boligmarkedet er veldig bra akkurat nå, men jeg ønsker å flytte om ca 1-2 år. Det kan jo bli litt urolige tider fremover, og ettersom jeg er alene blir det ekstra vanskelig for meg hvis jeg skulle havne i en siuasjon der jeg ikke får solgt og må sitte med to boliger. Derfor har jeg vurdert å selge først, deretter leie og så bruke tiden det tar å finne en bolig jeg liker. 

Jeg vil sannsynligvis vil sitte igjen med en del penger etter salget (etter at gjeld er innfridd).

Tenker jeg riktig nå: Husleie: ca kr 20.000. Månedlige renteinntekter etter skatt (fra bankinnskuddet etter salgsoppgjøret) kr 10.000 = boligutgifter på kr ca kr 10.000. Formuesskatt på ca kr 3.000 pr mnd må også regnes med. 

Vet at jeg kan gå glipp av mulig prisstigning en periode, men det må jeg vurdere opp mot risikoen for ikke å få solgt. Er det noe jeg ikke har tenkt på i regnestykket mitt? Er takknemlig for erfaringer eller innspill 😊

Anonymkode: 4060e...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skal selge i Oslo så forstår jeg ikke hvorfor du frykter å ikke få solgt. 

Anonymkode: 8a5ff...965

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du det? Er det en "tungsolgt" bolig? 1. etasje på Grorud e.l.?

Det er jo generelt lett å selge i Oslo, så det høres jo ganske dumt ut økonomisk å selge 1-2 år før man kan kjøpe og blåse masse penger på leie.

Markedet er jo også spådd å ta helt av nå.. og små leiligheter er det mye rift om. Det er ikke bare "mulig prisstigning", det er garantert.

Jeg har ei litt sånn nervøs venninne, hun solgte først og skulle kjøpe etterpå, ville vite hvor mye hun hadde.. det tok 1,5 år før hun fant noe, hun tapte budrunde på budrunde, og brukte masse penger på å leie, flyttet hjem til foreldre en stund da hun gikk på veggen (sikkert litt pga boligstresset og). Hun kom seg til slutt ikke igjen uten å få hjelp og lån fra foreldrene, markedet løp fra henne.

Du glemmer at du ikke bare taper det boligen stiger i verdi og det du betaler i leie, men når det er SÅ lenge til du skal kjøpe, så taper du også det den nye boligen din vil koste ekstra om et par år - du får ikke med deg gevinsten av prisstigingen, og du må betale kostnaden på den. Den millionen både leiligheten du selger og leiligheten du kjøper stiger på disse årene, blir 2 millioner i kost for deg.

Eksempel: Den lille søte leiligheten du ser for deg å kjøpe nå, koster 3,5 mill. i dag. Du selger din nå for 5 og får med deg 2 mill ut i EK og setter i banken. Noen år etterpå er disse pengene spist greit opp. I tillegg koster 29 kvm 4,5 mill. Så må du ta opp like mye lån som du har nå, og har byttet til en mindre leilighet uten noe annen gevinst enn at du har noen kvadratmeter mindre å vaske.

For jeg tenker å gå ned i bolig er noe du vil gjøre for å ha mindre boutgifter?

Jeg hadde bare solgt først om jeg ikke var så kresen og visste jeg ville finne ny bolig igjen uka etter. Å selge 1-2 år man skal kjøpe bare for å leie for moro skyld en stund, er bare ekstremt lite smart.

Anonymkode: 68ae0...a11

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Skulle jeg ha flyttet nå som boligmarkedet er bra, så hadde jeg nok kjøpt først, solgt etterpå. Men tenker å selge om 1-2 år, ingen vet hvordan verden ser ut da. Derfor vurderer jeg det som et alternativ. 

Skal selge rekkehus, vil kjøpe leilighet. Ønsker mindre boutgifter og trenger ikke så mye plass lenger.

Jeg vet om flere i Oslo som har måttet sitte med to boliger over mange mnd, med dyr mellomfinansiering. Det høres veldig stressende ut. Men jeg skjønner hva dere mener, det har jo stort sett alltid vært lett å selge bolig i Oslo, så det mest fornuftige er nok kanskje likevel å kjøpe først, selge etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Derfor har jeg vurdert å selge først, deretter leie og så bruke tiden det tar å finne en bolig jeg liker. 

Hvorfor vil du deg selv så vondt?

Mye styr og usikkerhet. Er du heldig går boligprisene nedover. Er du uheldig går de rett til værs. Å både selge og kjøpe i samme marked gir mindre usikkerhet.

Anonymkode: 2e04f...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...