Gå til innhold

Skolen lærer 10 åringer om tamponger?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg er 31(snart) 32. Vi også lærte om det som 10 åringer om akkurat dette at finnes forskjellige typer og bruke + vi lærte om å bruke deodorant, ppiller og annen prevensjon osv og litt hvordan kvinnekroppen fungerer. Jeg brukte bind en god stund før jeg turde å bruke tampong. Og fikk mensen som 11-12 åring. 

Men jeg er veldig glad for den opplæringen jeg fikk. Min bestemor trodde jo hun skulle dø, når hun fikk mensen for første gangen fordi ingen hadde fortalt henne hva det var. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Druid skrev (3 timer siden):

Jepp, fordi de er opplært til at dette er noe de ikke skal snakke om. Vi lærer dem at VI synes det er ekkelt å snakke om og at det er privat , ikke at kroppen deres er ekkel. De stikker fortsatt fingeren inn og lukter på den. 

Og dette er jo ikke noe å le av : Å se på sex ER kleint, 10 års alderen er en periode der man i større grad reflekterer på interesser, så man kan ikke forvente at alle skal sitte som tente lys og ha en facinasjon til filmen, men reflekter over hvor mye sosiale hemninger hun må ha opparbeidet seg allerede for at hun kan vokalisere at dette er traumatiserende. Dette er jo grusomt!

Vi snakker om hvordan barn mister uskylden for tidlig, og dette synliggjør egentlig det VIRKELIGE problemet : barn fylles opp med hemninger og blokkeringer lenge før de vet hva tematikken  egentlig er for noe. 

Dette var bare trist å lese. 

Skjønner ikke hva du mener? At 10 åringer synes sex er ekkelt mener du skyldes at de er «fylt opp med blokkering og hemninger»..? Hva er det egentlig du insinuerer ? 

Anonymkode: 83380...3fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner ikke hva du mener? At 10 åringer synes sex er ekkelt mener du skyldes at de er «fylt opp med blokkering og hemninger»..? Hva er det egentlig du insinuerer ? 

Poenget var at hun utrykte det ikke som å være ekkelt. Ekkelt er helt greit. Det er 10 tusenvis av ting en 10 åring synes er ekkelt. Ekkelt betyr ikke at man ikke gjør det, bare at man ikke liker det. Min sønn syntes det å ta kroken ut av en fisk var ekkelt.

Ekkelt, Flaut, Pinlig, Kjedelig, alt dette er helt greie reaksjonsmønster som beskriver ubehag knyttet til å se noe man ikke kan relatere seg til.  

Traumatisk tillegger det noe mer ; dette var noe som gjorde vondt! En 10 åring skal typisk ikke ha erfaringsgrunnlaget for å ha en slik reaksjon.  For at dette skulle være den verste dagen på skolen ever, betydde at hun hadde ikke noe støtte på skolen heller. Det var ikke noen venner der å behandle det med, og hun hadde egentlig ikke et rom for å behandle det hjemme heller ; Hennes problem med dette var den endelige sannhet, så hennes utløsning hjemme handlet om sympati. 

Jeg insinuerer IKKE at hun har vært utsatt for noe, men jeg frykter at den normative forståelsen av kropp og utvikling som vi formidler til våre barn idag, nå er så begrensende at barn faktisk opplever det å vokse opp som traumatisk : hva dette barnet uttrykker som 10 åring kan være med å forklare hvorfor mange av dagens 20-30 åringer ikke klarer fungere.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Druid skrev (1 time siden):

Poenget var at hun utrykte det ikke som å være ekkelt. Ekkelt er helt greit. Det er 10 tusenvis av ting en 10 åring synes er ekkelt. Ekkelt betyr ikke at man ikke gjør det, bare at man ikke liker det. Min sønn syntes det å ta kroken ut av en fisk var ekkelt.

Ekkelt, Flaut, Pinlig, Kjedelig, alt dette er helt greie reaksjonsmønster som beskriver ubehag knyttet til å se noe man ikke kan relatere seg til.  

Traumatisk tillegger det noe mer ; dette var noe som gjorde vondt! En 10 åring skal typisk ikke ha erfaringsgrunnlaget for å ha en slik reaksjon.  For at dette skulle være den verste dagen på skolen ever, betydde at hun hadde ikke noe støtte på skolen heller. Det var ikke noen venner der å behandle det med, og hun hadde egentlig ikke et rom for å behandle det hjemme heller ; Hennes problem med dette var den endelige sannhet, så hennes utløsning hjemme handlet om sympati. 

Jeg insinuerer IKKE at hun har vært utsatt for noe, men jeg frykter at den normative forståelsen av kropp og utvikling som vi formidler til våre barn idag, nå er så begrensende at barn faktisk opplever det å vokse opp som traumatisk : hva dette barnet uttrykker som 10 åring kan være med å forklare hvorfor mange av dagens 20-30 åringer ikke klarer fungere.  

Å herregud.
snakk om å overanalysere. 

Hun brukte det engelske utrykker «tramathizing» sagt med store øyne og noe humor/ironi, åpenlyst for å overdrive.. hun gestikulerte med armer, og skar en grimase typ : «sex er ekkelt, blæh»!
Også så var det glemt. Over til neste. Ut å leke/hva har vi til middag.

Å psykoanalysere det ned til at hun virkelig MENTE at DET VAR traumatiserende  er jo helt sykt. 

Hun har opplevd grov mobbing på skolen som har utløst 9A sak.
Tro meg, da kom hun ikke hjem og snakket høylytt om hvor «tramathizing» dagen var, skar grimase, gestikulerte med armer og spurte om middag.
Nei: da låste hun seg inne på rommet, var mutt, lukket seg inn og var nedstemt. Så kom tårene og ordene om hvordan hun hadde det. 

Så nei bare nei.

Det er NORMALT at 10 åringer IKKE synes sex, penetrering av vagina og tampong er særlig kult, SÅ KLART de sier at de synes det er både ekkelt, «tramathizing» og alt annet.

At det sitter voksne der ute og mener DET er det som er «unormalt» som om 10 åringer flest burde syntes dette var særdeles spennende og interessant: er helt absurd.

Og nei, det feiler ikke ungene noe. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen må jo være litt i forkant. At de lærer om noe, betyr ikke at alle barna kommer til å løpe ut å prøve det med én gang. De kommer jo til å lære om samleie, graviditet, alkohol, tobakk og narkotika også, uten at det betyr at meninga er at dette er noe de skal begynne med med det første.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk selv mensen som 11 åring, og begynte å bruke tampong i noen tilfeller allerede i 7 klasse, så er vel en fin tid å lære det på som 10 åring?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jenta vår fikk mensen da hun var 10 år.

Synes det er bra de lærer det, selv om jeg aldri ville tenkt på tampong som et alternativ på henne.

Anonymkode: ebaab...373

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (1 minutt siden):

Skolen må jo være litt i forkant. At de lærer om noe, betyr ikke at alle barna kommer til å løpe ut å prøve det med én gang. De kommer jo til å lære om samleie, graviditet, alkohol, tobakk og narkotika også, uten at det betyr at meninga er at dette er noe de skal begynne med med det første.

Ja, jeg gir meg. Jeg erkjenner at det er bra at de lærer om det på skolen. Jeg synes bare tampong for henne (min 10 åring) - virker så fjernt ! (Enda hun HAR fått mens!) jeg har nevnt det tidligere: jeg begynte ikke med tampong før jeg var over 20, og synes selv det kan være veldig ubehagelig å bruke. Men jeg ser at flere kvinner i tråden synes tampong var supert helt nede fra 10 Års alderen av, så jeg forstår at man er forskjellig. 10 åringen har en eldre søsken som er tenåring som har fått tampong av meg men klarte (i likhet med meg) - ikke å bruke den pga smerter. Hun er veldig barnlig min 10 åring: hun leker med dukker, hun er veldig glad i dyr, hun tegner, maler og pusler. Hun har venner som har hatt typ tik-tok lenge, som går med magetopp, som lager sminkevideo og som «twerker» i sosiale media; de har Snapchat, tik-tok osv osv.

Jeg følte vel at «tampong» ble en del tilhørende den delen av barn som modnes etter min mening for tidlig; de er tidlig opptatt av hvordan de ser ut, sminke, og de «kopierer» unge voksne. Jeg synes det bare er bra. Jeg synes det er fint når de får være barn lenge, uten å bekymre seg for en del av de tingene barn til dags kanskje gjør, som handler om å passe inn i dagens SoMe verden. 

Men: jeg har fått mange gode tilbakemeldinger i tråden. Takk for det.

TS. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jenta vår fikk mensen da hun var 10 år.

Synes det er bra de lærer det, selv om jeg aldri ville tenkt på tampong som et alternativ på henne.

Anonymkode: ebaab...373

Nei, samme her :) 

TS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 12.29):

…,,.

for de som påpeker at barn går mens fra denne alderen: min datter er 10 og hun har mens. 

…,,,

Min 10 åring synes tampong var ekkelt og lurte litt på : «hvorfor må jeg lære og forholde meg til dette, nå»..? Jeg deler hennes oppfatning og sa at tampong synes jeg også var ekkelt og helt unaturlig å bruke frem til ble så stor at jeg fikk barn. 

jeg er forøvrig kvinne i 40-årene.

Hun må lære om og forholde seg til dette nå, fordi hun vil kanskje svømme en dag hun har mens.  Og de andre i klassen, skal de ikke lære fordi din jente syns det er ekkelt? For ikke å snakke om at DU syns det er ekkelt! Det er virkelig uvesentlig. 
For meg var tampong praktisk. Verken «rent» eller ekkelt. 

Anonymkode: e7e76...686

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min jente fikk mensen som 10 åring og startet med tamponger etter noen måneder. Hun driver aktivt med sport og etterspurte selv om å få begynne med tamponger.  Easy Peasy. Fungerte kjempefint for henne. Må også sies at har vist om hva en tamponger er lenge før hun ble 10 år. Her ligger tamponger tilgjengelig på badet og jeg har alltid vært åpen om hva de brukes til. Om noen klarer å koble tamponger og sex så er det noe feil med måten de tenker på...

Anonymkode: 6066e...ad2

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun må lære om og forholde seg til dette nå, fordi hun vil kanskje svømme en dag hun har mens.  Og de andre i klassen, skal de ikke lære fordi din jente syns det er ekkelt? For ikke å snakke om at DU syns det er ekkelt! Det er virkelig uvesentlig. 
For meg var tampong praktisk. Verken «rent» eller ekkelt. 

Anonymkode: e7e76...686

Spiller ingen rolle om det er ekkelt heller. Mensen er noe griseri men man kommer ikke unna det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig bra å vite hvilke alternativer som finnes. Jeg lærte ikke noe verken på skolen eller av min mor. Hun ga meg bind, og jeg trodde jeg skulle bytte bare hver morgen før skolen. Jeg leste om Tampax tamponger i et ungdomsblad, og bestilte gratis prøve da jeg var 12 år. Det var absolutt ikke ubehagelig, og de førtes inn med hylse.  Jeg var glad jeg kunne ha svømming som alle andre.

Anonymkode: 49a8b...15b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tragisk å la seg krenke av læring. Dagens foreldre har faen meg mista det totalt 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei ikke kjønnsorganet men penetrering, det er smertefullt. Så her blander du. De fleste guttebarn ville også rynket på nesen om man begynte å snakke om penetrering av deres anus, selv om dere har en prostata der som tydeligvis kan gi gode opplevelser når den stimuleres riktig, det betyr ikke at guttebarn synes sitt eget kjønnsorgan er ekkelt. 

Jeg opplever egentlig at tampong ikke er noe «befriende» men heller det motsatte: og som flere kvinner i tråden skriver synes DE at sin egen menstrasjon er EKKEL og tampongen fungerer som en «propp» som hoper blodet opp inne i kroppen så «slipper» de dette «ekle». Tampong er for MEG mer «unaturlig» enn ett bind, og JEG opplever smerter og ubehag når jeg bruker tampong (jeg kan kjenne at magen blir mer utspilt, at det føles ikke godt) - å innføre en tampong i vagina er sjeldent «godt» : den er som regel tørr og ja: du kan forestille deg at du skulle prøve å dytte en inn i din egen anus som 10 åring og føle.. når enkelte skriver at det handler om «teknikk» så er det .. tull.. 

Men uansett: de har om seksualitet på skolen, i går fortalte hun at hun ble «traumatisert» på skolen og det var «worst day ever» fordi de ble «tvunget» til å se noen ha sex (video) 😂

Jeg skjønner selvfølgelig at dette er bra i det lange løp (de trenger seksualundervisning og info om hygieneprodukter) - jeg startet innlegget fordi hun reagerte også voldsomt på dette med tampong, hun synes det var «avskyelig». Flere har fortalt hvordan de har forklart for sine fire, femåringer om mens og tampong. Det har jeg også, mine barn har da også sett enn tampong før jeg jeg har forklart dens funksjon, men jeg tror kanskje det ble VELDIG tydelig for henne denne uka på skolen, litt sånn at hun følte « MÅ jeg gjøre dette, nå da jeg har mens og alt» (hun er vel kanskje en av de første i klassen som har mens) og konklusjonen var at hun kan bruke bind selvfølgelig :) 

Tull og tøys. Du påstår du har riktig teknikk, men på tross av god teknikk er tamponger ubehagelige for deg, men samtidig beskriver du rett over at teknikken din faktisk er elendig.
Klart det er vondt å føre inn en tampong i en tørr vagina. Alt er vondt å stappe inn der når man er tørr! Når man enda ikke har teknikken må man øve mens man blør godt. Eller bruke litt vannbasert glidemiddel hvis man ikke blør så mye akkurat da og for eksempel skal på svømming. 
At magen din er mer utspilt er nok mer i hodet ditt en reelt. Tamponger er små sammenlignet med volumet i bukhulen. Og kjenner du faktisk tampongen, sitter den ikke riktig og vi er tilbake til det med teknikk igjen.

Grunnen til jeg skriver dette er at jeg provoseres over hvordan du overfører din personlige negative erfaring til å ville nekte andre, som kan få stor glede av det, i det hele tatt å informeres om mulighetene. Tamponger er frivillig for deg og meg og ikke minst også for 10-åringene som hører om det på skolen. Ikke påtving jenter dårligere livskvalitet, mange mistrives veldig med bind og får en mye lettere tilværelse med tamponger, fordi du personlig ikke får det til. Kunnskap og valgmuligheter er gull. 

Anonymkode: 5bba3...54e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 20.29):

Mulig jeg er gammeldags. Men er det virkelig naturlig for 10 åringer å skulle kunne noe om tamponger?

Bind: ja, absolutt. Men tamponger…?? Å føre en tampong i sjeden kan være smertefullt og er i min verden overhodet ikke naturlig å presentere som ett særlig naturlig alternativ for en 10 åring.. 

Hva sier KG? 

For en del er tampong foretrukket av mange forskjellige grunner. Selvfølgelig bør så mye info som mulig være der når de får bruk for den, og ja det er gammeldags. De ser da tamponger på butikken og bør MYE heller ha info om bruk, enn å feks ikke ta ut hylsen etc etc.

Informasjon er alltid bra. 

Anonymkode: 9a623...8a4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
mommyaka skrev (På 4.2.2025 den 21.02):

Så bra, når min datter blir gammel nok sjal hun få vite om bind, truseinnlegg, tampong etc. Og når hun blir litt større mens kopp og alle prevensjon som finnes. 

Hun vil lære om alt på skolen når hun blir ti. De informerer om samtlige produkter og godt er det 😊

Anonymkode: 9a623...8a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei ikke kjønnsorganet men penetrering, det er smertefullt. Så her blander du. De fleste guttebarn ville også rynket på nesen om man begynte å snakke om penetrering av deres anus, selv om dere har en prostata der som tydeligvis kan gi gode opplevelser når den stimuleres riktig, det betyr ikke at guttebarn synes sitt eget kjønnsorgan er ekkelt. 

Jeg opplever egentlig at tampong ikke er noe «befriende» men heller det motsatte: og som flere kvinner i tråden skriver synes DE at sin egen menstrasjon er EKKEL og tampongen fungerer som en «propp» som hoper blodet opp inne i kroppen så «slipper» de dette «ekle». Tampong er for MEG mer «unaturlig» enn ett bind, og JEG opplever smerter og ubehag når jeg bruker tampong (jeg kan kjenne at magen blir mer utspilt, at det føles ikke godt) - å innføre en tampong i vagina er sjeldent «godt» : den er som regel tørr og ja: du kan forestille deg at du skulle prøve å dytte en inn i din egen anus som 10 åring og føle.. når enkelte skriver at det handler om «teknikk» så er det .. tull.. 

Men uansett: de har om seksualitet på skolen, i går fortalte hun at hun ble «traumatisert» på skolen og det var «worst day ever» fordi de ble «tvunget» til å se noen ha sex (video) 😂

Jeg skjønner selvfølgelig at dette er bra i det lange løp (de trenger seksualundervisning og info om hygieneprodukter) - jeg startet innlegget fordi hun reagerte også voldsomt på dette med tampong, hun synes det var «avskyelig». Flere har fortalt hvordan de har forklart for sine fire, femåringer om mens og tampong. Det har jeg også, mine barn har da også sett enn tampong før jeg jeg har forklart dens funksjon, men jeg tror kanskje det ble VELDIG tydelig for henne denne uka på skolen, litt sånn at hun følte « MÅ jeg gjøre dette, nå da jeg har mens og alt» (hun er vel kanskje en av de første i klassen som har mens) og konklusjonen var at hun kan bruke bind selvfølgelig :) 

Så motbydelig seksualisering av barn du driver med ved å omtale det å sette inn en tampong som «penetrering» og «penetrering av vagina».

Kaller du det «penetrering av munnen» om et barn pusser tenner eller suger på et sugerør også?

Anonymkode: b5445...133

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det et da vel ikke noe nytt? Jeg er født på slutten av 60-tallet og vi lærte både om bind og tamponger på skolen da vi gikk i 6. klasse. Vi var da 12 år, men ser ikke den store forskjellen på at de lærer om det litt tidligere nå. Jenter får jo også mensen tidligere nå. Det er dessverre ikke alle som lærer om dette hjemme.

Anonymkode: 1e5ab...431

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 20.39):

Jeg er i grunn litt enig. Å føre noe inn nedentil som 10 åring fremstår på ingen måte naturlig. Jeg mener de burde bli anbefalt bind i den alderen. 

Anonymkode: c5795...36b

Som nevnt lærte vi om heroin i den alderen, men vi ble ikke akkurat lært opp til å bruke det og oppfordret til bruk😅 

Det er heller ingenting seksuelt med dette, selv om det har med underlivet å gjøre. Det er det vi voksne som gjør det til🤢 Glad jeg visste om tamponger så jeg kunne svømme/bade med de andre. Det var flauere å ikke være med husker jeg.

Anonymkode: 8435c...ad8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...