Gå til innhold

Skolen lærer 10 åringer om tamponger?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan også legge til at min eldre datter fikk prøve tampong fordi hun ønsket det i forbindelse med svømming ute om sommeren, men hun fikk det rett og slett ikke til, det var smertefullt og ubehagelig. Slik husker jeg også det første gangene jeg prøvde tampong. Ser enkelte synes det var så enkelt å bruke tampong som barn i 10 års alderen fordi man «trenger bare å slappe av» - tror faktisk det er stor forskjell her altså. Løsningen ble forøvrig menstruse til den eldre søsteren. 

Anonymkode: 83380...3fb

Jeg fikk den ikke inn uansett hvor mye jeg lirket, før etter jeg hadde debutert seksuelt i midten av tjueårene. 

Men jeg mener bestemt at barna må informeres om valgene de har, så kan de som vil, prøve. 

Anonymkode: 7501b...8c8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig skal de lære dem om tamponger! 

Ja, bind er mest vanlig i den alderen, men 10-åringer kan absolutt bruke tamponger. 

Nei, å bruke tamponger er ikke smertefullt om man gjør det rett. Om du tenker at det gjør vondt fordi de er "jomfruer"; så er ikke tamponger i nærheten av å være stor nok til at det er "vondt". De små gule ob'ene er til og med ekstra glatte, og ikke vonde. 

Å kunne bruke tamponger kan gjøre at jentene kan delta i svømming også når de har mensen. 

Jeg fikk mensen før jeg fylte 10, og jeg brukte vel tamponger når jeg gikk på svømming fra jeg var 11-12. Før det måtte jeg la være å gå på svømmetrening, en hel uke hver måned. 

Anonymkode: ffee5...fdc

Nei, det stemmer ikke. Det er rett og slett ikke mulig for alle. 

Anonymkode: 7501b...8c8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har vi en stor boks på badet med ulike typer bind, tamponger, tampax. Den har barna sett siden de var små. Når de fikk mensen kjøpte jeg inn ulike ting, og sa at de måtte teste hva de likte best da det er forskjellig fra person til person, og gi meg beskjed hva jeg skulle kjøpe inn mer av. De fant sine favoritter (en bruker OB og en bruker tampax), men fikk mulighet til å prøve litt forskjellig.

Når kroppen får mensen, som i dag er tidligere enn for 20 år siden, gjerne rundt 10 års alder, så er kroppen ofte klar for tampong. Hvis den ikke er det så er det helt greit, hvis man ikke vil bruke er det helt greit, men å si at man er for liten og at kroppen ikke er laget for det i den alderen er bare tull. 

Anonymkode: 2f735...01b

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Huff.. det er slike ting jeg mener 10 åringer ikke skal tenke.

for de som påpeker at barn går mens fra denne alderen: min datter er 10 og hun har mens. Jeg har ordnet med bind til henne. Det er utsagn som den over jeg reagerer på, at mens er «stinkende og råttent» og man skal «proppe hølet» med en tampong.

En skriver at vedkommende lærer bort om tamponger i 6 klasse. Men da er de vel nærmere 12? Stor forskjell på en 10 åring og en 12 åring? Det er helt greit å nevne både menskopp og tampong og bind (at det finnes flere alternativ) jeg vet ikke hvor inngående læreren var angående tampong men nok til at min datter reagerte på det selv og sa at hun synes det var ekkelt å høre om. Det tenker jeg også: det er mer naturlig at en jente på 10 år synes konseptet om å putte noe inn i egen vagina er ekkelt, enn det å bruke bind, men via å presentere tampong som ett reell alternativ for en tiåring frykter jeg heller at de bidrar til det motsatte: at det skal være «renere» og mens er «ekkelt».

Dagens 10 åringer har allerede tik tok hvor de legger ut video av seg selv som «twerker» i hotpants og tubetops. Nei: IKKE min 10 åring, men hun har vist meg VIDEO av sine klassekamerater, og ikke kom å si at JEG «seksualiserer» disse jentene på 9-10 år fordi jeg synes det er merkelig å se de «twerke» i minimalt med klær. De lager «sminkevideo» de skal ha ansiktsprodukter og blir langt tidligere enn før: eksponert for «voksenverden» via sosiale media og skjerm. 

Min 10 åring synes tampong var ekkelt og lurte litt på : «hvorfor må jeg lære og forholde meg til dette, nå»..? Jeg deler hennes oppfatning og sa at tampong synes jeg også var ekkelt og helt unaturlig å bruke frem til ble så stor at jeg fikk barn. 

jeg er forøvrig kvinne i 40-årene.

Du er jo helt på jordet. 

10 åringen din skal lære om det fordi undervisningen ikke bare er lagt opp etter henne, men de andre i klassen også. 

Du deler hennes oppfatning, snakker om tampong som ekkelt og unaturlig, synes du det er så lurt? Står ikke i stil til hva du prøver å fronte ellers. Du høres rett og slett ganske gammeldags og kjip ut.

Anonymkode: 2f735...01b

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at det er viktig at jenter lærer om alle muligheter de har. Så får de bestemme selv om de vil bruke menskopp, bind, tampong osv. Det er så mange land og hjem der jenter ikke har muligheter, der de ikke får opplæring så vi skal være veldig glad barna får opplæring.

Anonymkode: d7f22...20a

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg begynte ikke med tampong før på videregående. Hadde rett og slett ikke lært om det og blitt presentert for det som et reelt alternativ før da. Hadde såklart hørt om det, men skulle gjerne lært mer før. Da hadde jeg kanskje sluppet noen ubehagelige episoder med f.eks. lekkasjer og stress. Har nesten bare brukt tampong siden. Så jeg syns det er supert at de lærer om de ulike alternativene 👍 10 år høres passe ut, er vel ca i den alderen de første får mensen. 

Anonymkode: b314e...8ad

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Maleficenta skrev (8 timer siden):

Menskopp fantes ikke for 30 år siden så det lærte dere garantert ikke om

Ikke meg du siterer, men svarer likevel. Tror nok ikke den var vanlig da, men den fantesScreenshot_20250205_165904_com.android.chrome.thumb.jpg.684c0da538378d7d7b018f4b0efb25bc.jpg

Anonymkode: d7f22...20a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange får jo mensen i den alderen, så viktig at de vet om alternativer, og at de presenteres på en saklig og fornuftig måte. Det er ingenting seksuelt med en tampong, det er et hygieneprodukt. Noen liker dem, andre ikke. 

MEN, tampongsyke er en reell ting, og skal man bruke tamponger må de skiftes ofte. Ellers kan det være farlig. Og det er det bedre at de lærer på skolen, enn at de selv prøver seg frem med tamponger de fikk av en venninne fordi de hadde lyst til å være på stranden en sommerdag, uten at noen har lært dem å bruke dem på en trygg måte. Det er liksom det som er poenget med å få undervisning. Å lære ting man trenger å vite, for eksempel for å ta gode valg for seg selv. 

Anonymkode: d7d91...137

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurt å lære jentene at hvis de først skal prøve tampong må man slappe av der nede og dytte tampongen langt nok inn. Blir den stående i åpningen, er den jo ubehagelig selv for oss som har fødet tre barn.

Anonymkode: cd473...056

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 20.29):

Mulig jeg er gammeldags. Men er det virkelig naturlig for 10 åringer å skulle kunne noe om tamponger?

Bind: ja, absolutt. Men tamponger…?? Å føre en tampong i sjeden kan være smertefullt og er i min verden overhodet ikke naturlig å presentere som ett særlig naturlig alternativ for en 10 åring.. 

Hva sier KG? 

Ikke bare gammeldags,men uvitende vil jeg si. Menstruasjon, eller mensen, er en del av livet til de som er født med vulva. Gjennomsnittsalderen for å få mensen for første gang er 13 år. Dette betyr at noen får mensen før de fyller 13 og andre får mensen senere. Det betyr at man kan få mensen allerede i den alderen. Kunnskap skader aldri.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er gammeldags. Men er det virkelig naturlig for 10 åringer å skulle kunne noe om tamponger?

Bind: ja, absolutt. Men tamponger…?? Å føre en tampong i sjeden kan være smertefullt og er i min verden overhodet ikke naturlig å presentere som ett særlig naturlig alternativ for en 10 åring.. 

Hva sier KG? 

herregud...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva sier KG? 

Jeg fikk mensen som 11 åring og måtte bruke tampong når vi skulle i svømmehallen med skolen. Så det er veldig fint at det blir informert om og normalisert synes jeg.

Anonymkode: f719d...c84

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er jeg enig i. Jeg mener ikke at tampong er ekkelt men for ett barn er tanken på å penetrere egen vagina som regel «ekkelt» og også helt unødvendig, er min oppfatning. Jeg frykter jo at man ubevisst kan fremsnakke mer press hvis det legges mye vekt på «fordelene» med en tampong. 

Måten det fremstilles her er helt klart ekkelt for en 10-åring. Det er snakk om mensen og tamponger, noe helt naturlig.

Det er helt uproblematisk at 10-åringer får vite om alle alternativene. De fleste vil i en alder av 10 kanskje føle at en tampong ikke er noe de ønsker seg med det første, og da lar de være. Senere kan det endre seg. Jeg tror ikke det er utbredt at 10-åringer setter inn en tampong selv før de føler seg klare for det fordi de føler seg "presset" av fordelene.

Anonymkode: 028ee...67d

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg mener ikke at tampong er ekkelt men for ett barn er tanken på å penetrere egen vagina som regel «ekkelt»

Helt på siden av diskusjonen, og OT : er ikke dette i seg selv et alvorlig  problem? 

Jeg er ikke kvinne, men jeg begynte å utforske kroppen min lenge før jeg ble 10, og hadde ingen forhold til at noe av kroppen min  var "Ekkel". 

Jeg vet ikke hvordan en jentekropp fungerer, men jeg vil gå ut i fra at jenter også utforsker deler av kroppen og ikke frastøtes av egne kroppsfunksjoner. Føler at det er en utfordring om kvinner allerede fra barnsben får ett inntrykk av at kjønnsorganet er "ekkelt".

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 20.39):

Jeg er i grunn litt enig. Å føre noe inn nedentil som 10 åring fremstår på ingen måte naturlig. Jeg mener de burde bli anbefalt bind i den alderen. 

Anonymkode: c5795...36b

Nedentil? Er det kg ord på skjeden ? Anbefalt bind alltid? På stranden og? 

Anonymkode: 91fa8...d2e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som lærer må jeg si meg helt uenig i at man ikke skal lære jenter om tamponger i den alderen. Vi ønsker at elevene skal føle seg trygge og vite hvilke muligheter de har. Jeg husker selv hvor dårlig undervisning vi hadde om både kropp, pubertet og seksualitet, og jeg er tidlig i 30-årene. Som noen sier over her; kunnskap er aldri dumt. Det siste jeg ønsker er at noen skal føle på skam og at noe er rart og unormalt. Slike tanker har man nok av i ungdomstiden, så hurra for at vi kan minske usikkerheten litt i hvert fall 😊

Anonymkode: 97eea...8f8

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hva sier KG? 

Hvor gammel er du? Gammeldags ja, sånn 240 år 😅 jeg kunne fint snakke med mor moren min om tamponger når jeg var 10 , og hun hadde vært 112 om hun fortsatt hadde levd. 

vi lærte ikke om mensen og tampong på skolen før vi var 12, da hadde jeg hatt i 2 år, og ca halvparten var i gang. Litt vel sent. Synes kanskje 10 er litt sent. 
hadde gutta fått mensen hadde dette vært naturlig fra og snakke om fra barnehage . Legg vekk skammen .

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Druid skrev (15 minutter siden):

Helt på siden av diskusjonen, og OT : er ikke dette i seg selv et alvorlig  problem? 

Jeg er ikke kvinne, men jeg begynte å utforske kroppen min lenge før jeg ble 10, og hadde ingen forhold til at noe av kroppen min  var "Ekkel". 

Jeg vet ikke hvordan en jentekropp fungerer, men jeg vil gå ut i fra at jenter også utforsker deler av kroppen og ikke frastøtes av egne kroppsfunksjoner. Føler at det er en utfordring om kvinner allerede fra barnsben får ett inntrykk av at kjønnsorganet er "ekkelt".

Jeg begynte med tampong når jeg var 10 år. Fikk mensen tidlig, og tidlig puberdert gjorde at jeg var nysgjerrig på kroppen tidlig så tampong var ikke det første jeg hadde opp i skjeden. Startet med en finger først. Ja, tråden oser frastøt av kvinnekroppen, gammeldagse kjerringer som kaller underlivet « nedentil “ .

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Druid skrev (36 minutter siden):

Nei ikke kjønnsorganet men penetrering, det er smertefullt. Så her blander du. De fleste guttebarn ville også rynket på nesen om man begynte å snakke om penetrering av deres anus, selv om dere har en prostata der som tydeligvis kan gi gode opplevelser når den stimuleres riktig, det betyr ikke at guttebarn synes sitt eget kjønnsorgan er ekkelt. 

Jeg opplever egentlig at tampong ikke er noe «befriende» men heller det motsatte: og som flere kvinner i tråden skriver synes DE at sin egen menstrasjon er EKKEL og tampongen fungerer som en «propp» som hoper blodet opp inne i kroppen så «slipper» de dette «ekle». Tampong er for MEG mer «unaturlig» enn ett bind, og JEG opplever smerter og ubehag når jeg bruker tampong (jeg kan kjenne at magen blir mer utspilt, at det føles ikke godt) - å innføre en tampong i vagina er sjeldent «godt» : den er som regel tørr og ja: du kan forestille deg at du skulle prøve å dytte en inn i din egen anus som 10 åring og føle.. når enkelte skriver at det handler om «teknikk» så er det .. tull.. 

Men uansett: de har om seksualitet på skolen, i går fortalte hun at hun ble «traumatisert» på skolen og det var «worst day ever» fordi de ble «tvunget» til å se noen ha sex (video) 😂

Jeg skjønner selvfølgelig at dette er bra i det lange løp (de trenger seksualundervisning og info om hygieneprodukter) - jeg startet innlegget fordi hun reagerte også voldsomt på dette med tampong, hun synes det var «avskyelig». Flere har fortalt hvordan de har forklart for sine fire, femåringer om mens og tampong. Det har jeg også, mine barn har da også sett enn tampong før jeg jeg har forklart dens funksjon, men jeg tror kanskje det ble VELDIG tydelig for henne denne uka på skolen, litt sånn at hun følte « MÅ jeg gjøre dette, nå da jeg har mens og alt» (hun er vel kanskje en av de første i klassen som har mens) og konklusjonen var at hun kan bruke bind selvfølgelig :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De fleste guttebarn ville også rynket på nesen om man begynte å snakke om penetrering av deres anus,

Jepp, fordi de er opplært til at dette er noe de ikke skal snakke om. Vi lærer dem at VI synes det er ekkelt å snakke om og at det er privat , ikke at kroppen deres er ekkel. De stikker fortsatt fingeren inn og lukter på den. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men uansett: de har om seksualitet på skolen, i går fortalte hun at hun ble «traumatisert» på skolen og det var «worst day ever» fordi de ble «tvunget» til å se noen ha sex (video) 😂

Og dette er jo ikke noe å le av : Å se på sex ER kleint, 10 års alderen er en periode der man i større grad reflekterer på interesser, så man kan ikke forvente at alle skal sitte som tente lys og ha en facinasjon til filmen, men reflekter over hvor mye sosiale hemninger hun må ha opparbeidet seg allerede for at hun kan vokalisere at dette er traumatiserende. Dette er jo grusomt!

Vi snakker om hvordan barn mister uskylden for tidlig, og dette synliggjør egentlig det VIRKELIGE problemet : barn fylles opp med hemninger og blokkeringer lenge før de vet hva tematikken  egentlig er for noe. 

Dette var bare trist å lese. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...