Gå til innhold

Skolen lærer 10 åringer om tamponger?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet...

Anonymkode: abd06...eac

• Liker 9
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er i grunn litt enig. Å føre noe inn nedentil som 10 åring fremstår på ingen måte naturlig. Jeg mener de burde bli anbefalt bind i den alderen. 

Anonymkode: c5795...36b

Mange 10-åringer i dag synes bind er ekkelt, og vil ikke bruke det. (Sånn var det for så vidt på 90-tallet også, at jenter ned i 10-12års alder brukte tamponger fordi de syntes det var ekkelt med bind. )
I dag er det heldigvis flere alternativer, med menskopp og menstruser, i tillegg til gjenbruksbind, engangsbind, truseinnlegg og tamponger.

Nå er det kun noen ytterst få som får mensen allerede når de er 10. De fleste får den ikke før de er sånn 12-ish. Men for de som får, så er det jo ofte ekstra ekkelt å kunne bli "avslørt". Og mange ønsker derfor å skjule at de har mensen. Og bruke f.eks. tamponger, som ikke synes.

At det gjør vondt å sette inn, er vel også en sannhet med modifikasjoner. Om man bruker riktig størrelse, så trenger det ikke gjøre vondt.

Sånn sett er det jo bedre at de lærer om tamponger og hvordan de brukes på skolen, enn at de skal prøve seg frem selv på jenterommet fordi det er tabu å snakke om.
Det er jo viktig at det brukes riktig når det brukes også. Tamponger kan jo føre til sykdom om de brukes helt feil.

Jeg er også generasjonen som fikk informasjon og "opplæring" om mensprodukter gjennom klikk libresse. Da fikk vi også vareprøver, og kunne prøve forskjellige bind og forskjellige størrelser tamponger. Og dette var jo noe vi fikk tilsendt da vi var rundt 12 år.

Anonymkode: ef934...eba

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når man ikke tror det går an å finne noe mer bagatellmessig å bli krenket over…De ble neppe tvunget til å innsette tampongene i plenum.

Flott at jentene lærer om hvilke muligheter de har. Hvorfor skal det holdes hemmelig? 

Anonymkode: 5bba3...54e

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Mulig jeg er gammeldags. Men er det virkelig naturlig for 10 åringer å skulle kunne noe om tamponger?

Bind: ja, absolutt. Men tamponger…?? Å føre en tampong i sjeden kan være smertefullt og er i min verden overhodet ikke naturlig å presentere som ett særlig naturlig alternativ for en 10 åring.. 

Hva sier KG? 

Anonymkode: 83380...3fb

Ja, du er gammeldags.
Typ dritgammal.
Årntli tilårskommen og helt ute av touch med både verden slik den er og slik den har vært lenge.
... og så har virker det som du har en god dæsh moralisme oppi det hele.

Jenter får mensen. Sånn er livet og sånn er det å være jente.
Det må da være bedre å utstyre unge jenter med skikkelig fakta og gode råd enn å lukke øya og håpe at "problemet" går bort av seg selv? Kunnskap og fakta er ikke noe du skal frykte.
Og hva er det verste som kan skje? En jente får mensen og bruker en tampong ... høres veldig ut som en fornuftig ting å gjøre.

PS: det er ikke noe seksuelt med å sette inn en tampong.

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Det er fint at de får kunnskap om tampong som en mulighet og hvordan den brukes og hva man må være obs på (tampongsyke f.eks.). Det er ikke det samme som at de presser 10-åringer til å bruke tamponger. Jeg synes du overreagerer. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Så bra, når min datter blir gammel nok sjal hun få vite om bind, truseinnlegg, tampong etc. Og når hun blir litt større mens kopp og alle prevensjon som finnes. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Håper de lærer om alt, bind, truseinnlegg, tamponger, menskopp, menstruser, tøybind. De må velge selv, og slike valg kan endre seg. Knowledge is power. 

Anonymkode: 498f6...ede

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Veldig bra. Bind er ekkelt å gå med. Evig takknrmlig for at tanta mi informerte og kjøpte tamponger etter å ha lidd meg gjennom nesten 2 år med bind.

Anonymkode: dcdb0...a37

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

For meg er tanken på at en tiåring skal kunne få inn en tampong litt fjern, men jeg har null problem med at de lærer om tamponger. Min åtteåring vet at jeg bruker det på svømming. Hun har vært med meg på svømming siden hun var baby og jeg ser ikke noe poeng å skjule/lyve (hun lurte på hva tråden var). Jeg synes det er bra å svare på spm, og ikke unngå hele mensen-temaet. Min mor sa ingenting og jeg følte det hele var veldig tabu.

Det er stor forskjell på å informere om alternativene de har, og å tvinge de til å bruke tampong fra når de er ti.  Jeg fikk ikke til å sette inn tampong før jeg hadde debutert seksuelt, men for andre kan det gå fint. Jentene må få bruke det de synes er greiest. Som sagt, så lenge det ikke forventes at småjenter klarer å bruke dette (tenker da på i forbindelse med svømming på skolen), så ser jeg ikke noe problem med det. 

Anonymkode: 7501b...8c8

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bra at de lærer disse tingene. Mine foreldre lærte meg null. Måtte bare finne ut av ting selv. 

Anonymkode: 72a23...3a5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

100% enig med deg ts! 
ALT skal aksepteres og omfavnes nå, også det som er fullstendig unaturlig. 
Tamponger bruker de fleste først etter en god stund. 
Kroppen er for de aller fleste langt fra klar til å kunne ta noe opp der når de er så små! 

Anonymkode: 02b95...d26

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Håper de lærer om alt, bind, truseinnlegg, tamponger, menskopp, menstruser, tøybind. De må velge selv, og slike valg kan endre seg. Knowledge is power. 

Anonymkode: 498f6...ede

Enig!

Jeg har prøvd tamponger, av forskjellige typer, og likte det ikke noe særlig. Men det var jo det eneste som virket om man skulle bade.
Og den gangen var det jo nesten sånn at det vi lærte om av bind hjemme og på skolen, var Saba self-sit. Som praktisk talt var innpakket bomull med en slags "borrelås" i stoff under, som i teorien skulle holde den på plass i trusa.
Det var ekstremt klumpete greier, som aldri satt der det skulle...  Jeg tror de fleste som fikk disse som tenåringer har litt traumer for dette ennå.

Så kom Libresse og Pampers, med lim og vinger og alt som hørte med. Men de ble jo mer og mer plastikk.

Så jeg fant egentlig ikke min greie før jeg fikk vite om tøybind. (Og jeg skulle ønske menstruser fantes da jeg var tenåring!)

Så jeg er helt enig med at de bør lære om alle alternativer, og få vite at de bør følge med, for det kommer stadig nye produkter, som kan være det riktige for dem.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

100% enig med deg ts! 
Kroppen er for de aller fleste langt fra klar til å kunne ta noe opp der når de er så små! 

Bør være opp til hver enkelt jente og kvinne å bestemme selv. De har rett til informasjon, kunnskap og selvbestemmelse. Å få mensen er krevende og hver enkelt bør få finne ut hvordan det funker best mulig 

Anonymkode: dcdb0...a37

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

100% enig med deg ts! 

Igjen, kunnskap om muligheter er ikke det samme som en forventning om å bruke det. På skolen (og hjemme) lærer de også om sex lenge før sex er aktuelt. Det er ingenting unaturlig med en tampong og det er da ikke slik at du sitter på fasiten for når det er greit å bruke tampong, det er faktisk opp til hver enkelt og for å kunne ta best mulig valg må man også vite om valgmulighetene.

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Mulig jeg er gammeldags. Men er det virkelig naturlig for 10 åringer å skulle kunne noe om tamponger?

Bind: ja, absolutt. Men tamponger…?? Å føre en tampong i sjeden kan være smertefullt og er i min verden overhodet ikke naturlig å presentere som ett særlig naturlig alternativ for en 10 åring.. 

Hva sier KG? 

Anonymkode: 83380...3fb

Ja. Hva er ille med at de lærer om tamponger? Er litt greit at de lærer tidlig hvordan håndtere tamponger slik at det ikke blir farlig. Kan være farlig å glemme å ta de ut f.eks. tampongsyken og det der 

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (1 minutt siden):

Igjen, kunnskap om muligheter er ikke det samme som en forventning om å bruke det. På skolen (og hjemme) lærer de også om sex lenge før sex er aktuelt. Det er ingenting unaturlig med en tampong og det er da ikke slik at du sitter på fasiten for når det er greit å bruke tampong, det er faktisk opp til hver enkelt og for å kunne ta best mulig valg må man også vite om valgmulighetene.

Vedkommende har da ikke påstått å ha fasiten, hun uttrykker sin mening. Presis som du også gjør. 

Anonymkode: c5795...36b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig!

Jeg har prøvd tamponger, av forskjellige typer, og likte det ikke noe særlig. Men det var jo det eneste som virket om man skulle bade.
Og den gangen var det jo nesten sånn at det vi lærte om av bind hjemme og på skolen, var Saba self-sit. Som praktisk talt var innpakket bomull med en slags "borrelås" i stoff under, som i teorien skulle holde den på plass i trusa.
Det var ekstremt klumpete greier, som aldri satt der det skulle...  Jeg tror de fleste som fikk disse som tenåringer har litt traumer for dette ennå.

Så kom Libresse og Pampers, med lim og vinger og alt som hørte med. Men de ble jo mer og mer plastikk.

Så jeg fant egentlig ikke min greie før jeg fikk vite om tøybind. (Og jeg skulle ønske menstruser fantes da jeg var tenåring!)

Så jeg er helt enig med at de bør lære om alle alternativer, og få vite at de bør følge med, for det kommer stadig nye produkter, som kan være det riktige for dem.

Husker saba ja. Jeg gkk og "stjal"  skapet på soverommet til moren min husker jeg. For hun snakket ikke om mensen i det hele tatt. Og jeg var så flau at jeg turte ikke si jeg hadde fått mensen. Turte ikke handle bind selv heller jeg. Bra det ikke er så tabu lenger.

Anonymkode: 7501b...8c8

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å bruke tamponger krever mye ansvar med hensyn til å bytte ofte, så ja, de bør få god informasjon tidlig. 

Anonymkode: 8663f...8ce

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, tenker det er helt topp at de kjenner til alternativene. Nå fikk ikke jeg mensen som tiåring, men jeg blødde en del fra start, så for meg var det en lettelse å begynne med tampong, og jeg er glad jeg visste at det var et alternativ. Så er det jo ikke dermed sagt at man må bruke det.

Anonymkode: 732ba...30b

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Handler ikke om å være liten, men ha mens. Du vet, ha kommet i puberteten og få mere voksen kvinnelig kropp inkludert i manges tilfelle en mer åpen skjedekrans. Dette er naturlig hovedsak hormonstyrt. 

Btw, vi på 90-tallet visste alle hva både bind og tamponger var, og hadde ulike størrelser stående fra Klikk Libresse. 

Anonymkode: e21c4...615

• Liker 8
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...