Gå til innhold

Skolen lærer 10 åringer om tamponger?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jenta vår fikk mensen da hun var 10 år.

Synes det er bra de lærer det, selv om jeg aldri ville tenkt på tampong som et alternativ på henne.

Anonymkode: ebaab...373

Hvorfor ikke? 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg følte vel at «tampong» ble en del tilhørende den delen av barn som modnes etter min mening for tidlig; de er tidlig opptatt av hvordan de ser ut, sminke, og de «kopierer» unge voksne. Jeg synes det bare er bra. Jeg synes det er fint når de får være barn lenge, uten å bekymre seg for en del av de tingene barn til dags kanskje gjør, som handler om å passe inn i dagens SoMe verden. 

TS. 

Anonymkode: 83380...3fb

Men tampong vs bind handler ikke om det samme som TikTok vs dukker. Hygieneprodukter for menstruasjon kan mer sammenlignes med sko. Sko er til for å beskytte føttene, og man velger type sko ut fra livsstil og komfort. På samme måte velger man type menstruasjonsprodukt ut fra livsstil og komfort. 

Jeg har aldri vært glad i verken tamponger eller finsko - det er noe jeg bruker når anledningen tilsier at det er nødvendig. Ellers er det joggesko og bind, fordi jeg personlig finner det mest komfortabelt. Andre har andre preferanser.

Anonymkode: f9ef7...a9f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

...det ble VELDIG tydelig for henne denne uka på skolen, litt sånn at hun følte « MÅ jeg gjøre dette, nå da jeg har mens og alt» (hun er vel kanskje en av de første i klassen som har mens) og konklusjonen var at hun kan bruke bind selvfølgelig :) 

Høres ut som hun føler seg litt ensom med mensen? Det er ofte litt kjipt å være først eller sist. 

NRK Super har gode ressurser på kropp og mensen, blant annet: 

https://nrksuper.no/serie/klassen/MSUE13002318

https://nrksuper.no/serie/klassen/KMNO10011824

https://nrksuper.no/serie/supernytt/MSUM02110424

Anonymkode: e21c4...615

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg håper jenta mi oppdager tamponger lenge før jeg gjorde det. mensen for meg var ett helvete. Jeg takler ikke bind og følelsen av å ha på seg bleie. etter at jeg begynte med tamponger er jo livet totalforandret, og mensen er ikke noe jeg går å gruer meg til lenger. SÅ jeg HEIER på skolen som ikke er så forbanna gammeldags som alle andre :P 

Anonymkode: b7d00...262

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Høres ut som hun føler seg litt ensom med mensen? Det er ofte litt kjipt å være først eller sist. 

NRK Super har gode ressurser på kropp og mensen, blant annet: 

https://nrksuper.no/serie/klassen/MSUE13002318

https://nrksuper.no/serie/klassen/KMNO10011824

https://nrksuper.no/serie/supernytt/MSUM02110424

Anonymkode: e21c4...615

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor ikke? 

Men tampong vs bind handler ikke om det samme som TikTok vs dukker. Hygieneprodukter for menstruasjon kan mer sammenlignes med sko. Sko er til for å beskytte føttene, og man velger type sko ut fra livsstil og komfort. På samme måte velger man type menstruasjonsprodukt ut fra livsstil og komfort. 

Jeg har aldri vært glad i verken tamponger eller finsko - det er noe jeg bruker når anledningen tilsier at det er nødvendig. Ellers er det joggesko og bind, fordi jeg personlig finner det mest komfortabelt. Andre har andre preferanser.

Anonymkode: f9ef7...a9f

Tusen takk for edruelige, opplysende og vennlige innlegg ♥️😊 god forklaring med skoene, og videoene skal vi se på. 

TS. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke lest hele tråden. Men er lærer og underviste om truseinnlegg, bind, tamponger, menskopp, tøybind og menstruse forrige uke til en gjeng 12-åringer. Både gutter og jenter, gutter fordi de alle kjenner en jente eller en kvinne eller skal kjenne en i fremtiden på det ene eller andre viset. Alt om at det finnes ulike produkter for ulike blødningsdager. At det er kun jenta selv som finner ut hva hun trives med. At menskopp eller tampong kan bades med. Ved tampong så snakket vi om hvor lenge den kan stå inne, samt håndhygiene og at TSS finnes. Pris og miljø ble også diskutert. Fikk understreket at produkter ikke skal i toalettet. 

Anonymkode: 06159...34c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 16.12):

Ja, jeg gir meg. Jeg erkjenner at det er bra at de lærer om det på skolen. Jeg synes bare tampong for henne (min 10 åring) - virker så fjernt ! (Enda hun HAR fått mens!) jeg har nevnt det tidligere: jeg begynte ikke med tampong før jeg var over 20, og synes selv det kan være veldig ubehagelig å bruke. Men jeg ser at flere kvinner i tråden synes tampong var supert helt nede fra 10 Års alderen av, så jeg forstår at man er forskjellig. 10 åringen har en eldre søsken som er tenåring som har fått tampong av meg men klarte (i likhet med meg) - ikke å bruke den pga smerter. Hun er veldig barnlig min 10 åring: hun leker med dukker, hun er veldig glad i dyr, hun tegner, maler og pusler. Hun har venner som har hatt typ tik-tok lenge, som går med magetopp, som lager sminkevideo og som «twerker» i sosiale media; de har Snapchat, tik-tok osv osv.

Jeg følte vel at «tampong» ble en del tilhørende den delen av barn som modnes etter min mening for tidlig; de er tidlig opptatt av hvordan de ser ut, sminke, og de «kopierer» unge voksne. Jeg synes det bare er bra. Jeg synes det er fint når de får være barn lenge, uten å bekymre seg for en del av de tingene barn til dags kanskje gjør, som handler om å passe inn i dagens SoMe verden. 

Men: jeg har fått mange gode tilbakemeldinger i tråden. Takk for det.

TS. 

Jeg kan si deg at første gang var ikke helt super. Jeg hadde nemlig ikke lært godt nok om kroppen min og tampong. Jeg « visste» at jeg hadde en jomfruhinne så jeg onarte meg fuktig , stak inn en finger og røra rundt. Så var det tampax. Jeg dyttet hardt opp. Rett opp. Jeg hadde ikke sett noe illustrasjonsbilde av underlivet, og skjønte ikke « ned, bort og så opp». En hel pakke brukte jeg før jeg fikk en til og sitte i. Så husker jeg jeg satt i sofaen i leste « sagen om isfolket « med vanskelighet for og konsentrere meg fordi jeg hadde smerter i underlivet. Gikk og skiftet ofte fordi de ikke satt høyt nok opp vil jeg anta. Så fikk jeg dreisen på det, så dag 2, når vi skulle på ferie , kunne jeg gjør det aller beste jeg visste om når jeg var 10 år. Gå på stranda og bade. Og alle andre menstruasjoner etter. 3 år senere lærte vi om dette på skolen. Jeg skjønte jo da at skjeden var litt annerledes enn hva jeg trodde. Jeg var først ute og delte jo min erfaring med venninner, så vi var erfarne tampongbrukere når en rødmende naturfaglærer viste oss bilder og puttet tampong i reagensrør med blått vann. 
jeg tror det alltid vil gjøre vondt og føles ubehagelig første gang, spesielt som jomfru, men jo mer kunnskap jo bedre. Kunne ikke forestille meg ungdomstiden uten tampong. 

Anonymkode: 91fa8...d2e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor skal de ikke lære om det? Fint å vite hva det er og hvordan det brukes. Fikk selv mensen når jeg var 10.

Anonymkode: c4847...f4a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. Burde vært mye mer fokus på det. Skolene burde vært utstyrt med «gummifitter» der de kan øver på å føre tampongene inn. 
Fine å bruke til seksualundervisning også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 16.29):

Min jente fikk mensen som 10 åring og startet med tamponger etter noen måneder. Hun driver aktivt med sport og etterspurte selv om å få begynne med tamponger.  Easy Peasy. Fungerte kjempefint for henne. Må også sies at har vist om hva en tamponger er lenge før hun ble 10 år. Her ligger tamponger tilgjengelig på badet og jeg har alltid vært åpen om hva de brukes til. Om noen klarer å koble tamponger og sex så er det noe feil med måten de tenker på...

Anonymkode: 6066e...ad2

Ikke sant.

Mange her skriver at de ikke kunne tenkt seg tampong som et alternativ for 10 åringen sin. Det er ikke de som skal tenke det. 10 år og barnslig eller ei, så lenge det ikke er noen utviklingshemning så bør ikke foreldre legge seg mer borti sanitærvalg enn at de informerer og kjøper inn. 

Her i tråden kobler man ikke bare tamponger og sex, noen sammenligner det også med å penetrere anus til gutter. Altså... Hadde gutter hatt en månedlig blødning fra anus så kunne man jo sammenlignet, men nei. Bare ordet penetrering i forbindelse med tampong oppleves litt fjernt for meg, og bidrar til å gjøre noe naturlig til en ekkel ting for ungdommene.

Anonymkode: 2f735...01b

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Druid skrev (På 6.2.2025 den 14.13):

Poenget var at hun utrykte det ikke som å være ekkelt. Ekkelt er helt greit. Det er 10 tusenvis av ting en 10 åring synes er ekkelt. Ekkelt betyr ikke at man ikke gjør det, bare at man ikke liker det. Min sønn syntes det å ta kroken ut av en fisk var ekkelt.

Ekkelt, Flaut, Pinlig, Kjedelig, alt dette er helt greie reaksjonsmønster som beskriver ubehag knyttet til å se noe man ikke kan relatere seg til.  

Traumatisk tillegger det noe mer ; dette var noe som gjorde vondt! En 10 åring skal typisk ikke ha erfaringsgrunnlaget for å ha en slik reaksjon.  For at dette skulle være den verste dagen på skolen ever, betydde at hun hadde ikke noe støtte på skolen heller. Det var ikke noen venner der å behandle det med, og hun hadde egentlig ikke et rom for å behandle det hjemme heller ; Hennes problem med dette var den endelige sannhet, så hennes utløsning hjemme handlet om sympati. 

Jeg insinuerer IKKE at hun har vært utsatt for noe, men jeg frykter at den normative forståelsen av kropp og utvikling som vi formidler til våre barn idag, nå er så begrensende at barn faktisk opplever det å vokse opp som traumatisk : hva dette barnet uttrykker som 10 åring kan være med å forklare hvorfor mange av dagens 20-30 åringer ikke klarer fungere.  

Eller så har hun det generelt rimelig bra på skolen. Kan også tolkes slik.

Anonymkode: 2f735...01b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...