Gå til innhold

Skolen lærer 10 åringer om tamponger?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så bra! Jeg absolutt avskydde bind og brukte det kun en eneste mensperiode før min mor fortalte meg at det fantes alternativ som da var tamponger. Var så ufattelig lykkelig! Gjorde mensen levelig. Syns bind er avskyelig ekkelt og syns jeg stinket råttent blod konstant frem til jeg fikk proppet hølet. 

Anonymkode: d0346...099

Huff.. det er slike ting jeg mener 10 åringer ikke skal tenke.

for de som påpeker at barn går mens fra denne alderen: min datter er 10 og hun har mens. Jeg har ordnet med bind til henne. Det er utsagn som den over jeg reagerer på, at mens er «stinkende og råttent» og man skal «proppe hølet» med en tampong.

En skriver at vedkommende lærer bort om tamponger i 6 klasse. Men da er de vel nærmere 12? Stor forskjell på en 10 åring og en 12 åring? Det er helt greit å nevne både menskopp og tampong og bind (at det finnes flere alternativ) jeg vet ikke hvor inngående læreren var angående tampong men nok til at min datter reagerte på det selv og sa at hun synes det var ekkelt å høre om. Det tenker jeg også: det er mer naturlig at en jente på 10 år synes konseptet om å putte noe inn i egen vagina er ekkelt, enn det å bruke bind, men via å presentere tampong som ett reell alternativ for en tiåring frykter jeg heller at de bidrar til det motsatte: at det skal være «renere» og mens er «ekkelt».

Dagens 10 åringer har allerede tik tok hvor de legger ut video av seg selv som «twerker» i hotpants og tubetops. Nei: IKKE min 10 åring, men hun har vist meg VIDEO av sine klassekamerater, og ikke kom å si at JEG «seksualiserer» disse jentene på 9-10 år fordi jeg synes det er merkelig å se de «twerke» i minimalt med klær. De lager «sminkevideo» de skal ha ansiktsprodukter og blir langt tidligere enn før: eksponert for «voksenverden» via sosiale media og skjerm. 

Min 10 åring synes tampong var ekkelt og lurte litt på : «hvorfor må jeg lære og forholde meg til dette, nå»..? Jeg deler hennes oppfatning og sa at tampong synes jeg også var ekkelt og helt unaturlig å bruke frem til ble så stor at jeg fikk barn. 

jeg er forøvrig kvinne i 40-årene.

Anonymkode: 83380...3fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fikk selv mens som 10-åring og skulle ønske jeg hadde lært om både tamponger og bind på skolen. Min mor kom med tjukke bind som var skikkelig upraktiske for en aktiv jente som spilte håndball og fotball, huff….

Anonymkode: cf405...0eb

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Signerer denne. Bind føles ekstremt mye mer uhygienisk og det lukter. Takke meg til tamponger som man pakker inn i dopapir og kaster straks man tar den ut. 

Anonymkode: 4d2bd...799

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tamponger er for å suge opp blødninger ifbm mens, ikke noe seksuelt. Min datter bruker ikke noe annet. Ikke jeg heller for øvrig, HAAAATER bleiefølelsen jeg får med bind. Synes det lukter og🤢

Anonymkode: 29cef...0cb

Jeg synes dette er trist å lese og holdninger jeg ikke ønsker at min 10 åring skal eksponeres for. Jeg bruker selv tidvis tamponger men kan kjenne at jeg får mye mer vondt i magen av dem, og tampong syke er en reell ting. Det er nok langt mer naturlig og sunnere for kroppen at mens blodet får komme UT, ikke hoper seg opp inne i kroppen. At tampong er «mer hygienisk» er vel absolutt ikke tilfellet. Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å nekte mine døtre å bruke tampong, heldigvis er de såpass avslappa til egen kropp at de ikke går rundt med så destruktive og triste tanker som de ovenfor her gjør. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 32, og vi lærte også om sex, mensen og alternativer i den alderen.

Jeg var 10 da jeg fikk mensen, og de første gangene brukte jeg bind, men å bruke en liten tampong var naturlig i løpet av kort tid. 

Anonymkode: 028ee...67d

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

for de som påpeker at barn går mens fra denne alderen: min datter er 10 og hun har mens. Jeg har ordnet med bind til henne. Det er utsagn som den over jeg reagerer på, at mens er «stinkende og råttent» og man skal «proppe hølet» med en tampong.

En skriver at vedkommende lærer bort om tamponger i 6 klasse. Men da er de vel nærmere 12? Stor forskjell på en 10 åring og en 12 åring? Det er helt greit å nevne både menskopp og tampong og bind (at det finnes flere alternativ) jeg vet ikke hvor inngående læreren var angående tampong men nok til at min datter reagerte på det selv og sa at hun synes det var ekkelt å høre om. Det tenker jeg også: det er mer naturlig at en jente på 10 år synes konseptet om å putte noe inn i egen vagina er ekkelt, enn det å bruke bind, men via å presentere tampong som ett reell alternativ for en tiåring frykter jeg heller at de bidrar til det motsatte: at det skal være «renere» og mens er «ekkelt».

Dagens 10 åringer har allerede tik tok hvor de legger ut video av seg selv som «twerker» i hotpants og tubetops. Nei: IKKE min 10 åring, men hun har vist meg VIDEO av sine klassekamerater, og ikke kom å si at JEG «seksualiserer» disse jentene på 9-10 år fordi jeg synes det er merkelig å se de «twerke» i minimalt med klær. De lager «sminkevideo» de skal ha ansiktsprodukter og blir langt tidligere enn før: eksponert for «voksenverden» via sosiale media og skjerm. 

Min 10 åring synes tampong var ekkelt og lurte litt på : «hvorfor må jeg lære og forholde meg til dette, nå»..? Jeg deler hennes oppfatning og sa at tampong synes jeg også var ekkelt og helt unaturlig å bruke frem til ble så stor at jeg fikk barn. 

Som svar på det uthevede kan du svare: «Fordi kunnskap er makt. Du taper ingenting på å ha mer kunnskap om noe. Det er noen som ønsker å bruke andre alternativer som sanitærprodukter, men det at du lærer om det betyr ikke at du må bruke det.» 

Selv om barna lærer om krig på skolen, betyr det ikke at de må ut i krig med det første (eller noen gang). 

Anonymkode: 7f928...447

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes heller ikke noe om slike utsagn. Jeg bruker tampong kun på svømming og forerekker klart bind. Å si at bind er uhygienisk og ekkelt er ignorant og har ikke rot i virkeligheten. Men skolen vinkler det neppe slik. 

Anonymkode: 7501b...8c8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er også fint å lære barna at sanitærprodukter ikke er «ekle». Det er en nødvendighet for halve befolkningen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er også fint å lære barna at sanitærprodukter ikke er «ekle». Det er en nødvendighet for halve befolkningen. 

Det er jeg enig i. Jeg mener ikke at tampong er ekkelt men for ett barn er tanken på å penetrere egen vagina som regel «ekkelt» og også helt unødvendig, er min oppfatning. Jeg frykter jo at man ubevisst kan fremsnakke mer press hvis det legges mye vekt på «fordelene» med en tampong. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan også legge til at min eldre datter fikk prøve tampong fordi hun ønsket det i forbindelse med svømming ute om sommeren, men hun fikk det rett og slett ikke til, det var smertefullt og ubehagelig. Slik husker jeg også det første gangene jeg prøvde tampong. Ser enkelte synes det var så enkelt å bruke tampong som barn i 10 års alderen fordi man «trenger bare å slappe av» - tror faktisk det er stor forskjell her altså. Løsningen ble forøvrig menstruse til den eldre søsteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig skal de lære dem om tamponger! 

Ja, bind er mest vanlig i den alderen, men 10-åringer kan absolutt bruke tamponger. 

Nei, å bruke tamponger er ikke smertefullt om man gjør det rett. Om du tenker at det gjør vondt fordi de er "jomfruer"; så er ikke tamponger i nærheten av å være stor nok til at det er "vondt". De små gule ob'ene er til og med ekstra glatte, og ikke vonde. 

Å kunne bruke tamponger kan gjøre at jentene kan delta i svømming også når de har mensen. 

Jeg fikk mensen før jeg fylte 10, og jeg brukte vel tamponger når jeg gikk på svømming fra jeg var 11-12. Før det måtte jeg la være å gå på svømmetrening, en hel uke hver måned. 

Anonymkode: ffee5...fdc

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig skal de lære dem om tamponger! 

Ja, bind er mest vanlig i den alderen, men 10-åringer kan absolutt bruke tamponger. 

Nei, å bruke tamponger er ikke smertefullt om man gjør det rett.

Slike kommenterer er så dumme. Jo: der er vondt, også når man «gjør det rett». du kan faktisk ikke snakke på vegne av andre enn deg selv her. Flott at DU ikke fikk vondt, andre gjør det og velger dermed andre alternativ. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slike kommenterer er så dumme. Jo: der er vondt, også når man «gjør det rett». du kan faktisk ikke snakke på vegne av andre enn deg selv her. Flott at DU ikke fikk vondt, andre gjør det og velger dermed andre alternativ. 

Det er vondt FOR DEG! kanskje, men ikke generelt. Som var det jeg svarte på. At DU personlig får vondt gjør ikke at du kan si "tamponger gjør vondt", og bruke det som argument for at unger ikke skal lære om det. For nei; tamponger gjør ikke vondt, generelt sett. Om DU får vondt, så kan DU velge andre alternativ, men å mene at ti-åringer ikke skal bruke dem og ikke heller få lære om at de er et alternativ engang, er helt bak mål. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vondt FOR DEG! kanskje, men ikke generelt. Som var det jeg svarte på. At DU personlig får vondt gjør ikke at du kan si "tamponger gjør vondt", og bruke det som argument for at unger ikke skal lære om det. For nei; tamponger gjør ikke vondt, generelt sett. Om DU får vondt, så kan DU velge andre alternativ, men å mene at ti-åringer ikke skal bruke dem og ikke heller få lære om at de er et alternativ engang, er helt bak mål. 

Så du mener tampong er det mest naturlige førstevalg til 10 åringer? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Mulig jeg er gammeldags. Men er det virkelig naturlig for 10 åringer å skulle kunne noe om tamponger?

Bind: ja, absolutt. Men tamponger…?? Å føre en tampong i sjeden kan være smertefullt og er i min verden overhodet ikke naturlig å presentere som ett særlig naturlig alternativ for en 10 åring.. 

Hva sier KG? 

Hvorfor i alle dager er det feil? De kan jo også lære at det ikke passer for alle. Så får de selv velge når nensen kommer om de vil bruke tampong eller bind. Alt skolen gjør som man skal legge seg opp i altså...

Anonymkode: f54f0...86d

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er i grunn litt enig. Å føre noe inn nedentil som 10 åring fremstår på ingen måte naturlig. Jeg mener de burde bli anbefalt bind i den alderen. 

Anonymkode: c5795...36b

De lærer jo om sex i 9.klasse og om forskjellige alvorlige rusmidler på ungdomsskolen. Skal ikke dette læres da, siden det er ‘unaturlig’?

Synes dette er litt vél lettkrenka. Det er jo bare bra at de lærer om forskjellige alternativ, og tamponger er praktisk mtp bading. 

Anonymkode: a4870...f0c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig bør 10-åringer lære om tamponger. Jeg gikk omtrent rett på tamponger da jeg fikk mensen i en alder av 11 1/2 år

Anonymkode: 1890b...511

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er viktig å lære om alle typer mensbeskyttelse man kan bruke, slik at de har valget.

Men jeg er enig med deg at de bør anbefale bind i første omgang, når de først skal ta det opp. Det er enklere og mer behagelig for en nybegynner.

Dessuten er nåtidens bind så tynne, med god oppsugingsevne og føles tørre, så det er like greit å bruke det. Skjønner godt hun reagerte på å måtte ha noe oppi der. Selv bruker jeg stort sett bind.

Anonymkode: 45b92...067

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare flott at de lærer om (fra skolen) hvilke muligheter der er. Her fikk de også prøvepakke fra libresse, noen bind og noen tamponger samt en informasjonsbrosjyre.

Ikke alle snakker om dette hjemme, da er det bra at det blir snakket om på skolen. Snakket de om alt annet som har kommet på markedet også som menstruser, divacup osv? Det gjorde de ikke her, kun bind og tampong.

Anonymkode: 1a8cb...60b

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva i all verden!? Hvorfor har ikke barnet ditt lært dette før? Mine fire barn lærte hva bind, tamponger, menskopp, mensentruser er før de begynte på skolen. Er jo helt naturlige ting i et hushold. Jeg har jo mensen hver eneste måned. De vet at dette får de også når den tid kommer. De vet også hva som er lurest å prøve først, og at tamponger kan være vondt før de blir eldre. Jeg har de allerede de bestemt seg for å prøve mensentruser, og mine har ikke engang kommer i puberteten. Og forøvrig så kan også sønnen min alt om dette. Jeg synes at dette skal være naturlig og er en del av basis kunnskap. 

Og ja, de vet også hvordan barn blir til. Prevensjon osv osv. Hos oss er det naturlig å snakke om kropp mm. Ikke flaut for noen. 

Anonymkode: 8831b...bb3

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da mange får mensen når de er 10 år, bør de også lære om tamponger på samme måte som bind.

Det er hipp som happ hva folk foretrekker. 

Egen erfaring er at jentene mine + vennene deres (som jeg vet om) bruker tamponger, og de begynte med det ganske med en gang. Det gjorde jeg selv og. Brukte bind i èn uke, så rett på tampong, og aldri brukt bind siden. Synes det er mye bedre!

Anonymkode: 2f735...01b

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...