Gå til innhold

Skolen lærer 10 åringer om tamponger?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

5.klasselærer her. Dette bør de så absolutt lære om. Det betyr ikke at det oppfordres til å bruke tampong. 

Anonymkode: 46f64...481

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Selvfølgelig skal ungene våre få god og riktig informasjon om hvilke hjelpemidler som finnes. Kan ikke fatte og begripe at noen skal reagere på det...

Anonymkode: 31b77...183

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mulig jeg er gammeldags. Men er det virkelig naturlig for 10 åringer å skulle kunne noe om tamponger?

Bind: ja, absolutt. Men tamponger…?? Å føre en tampong i sjeden kan være smertefullt og er i min verden overhodet ikke naturlig å presentere som ett særlig naturlig alternativ for en 10 åring.. 

Hva sier KG? 

Anonymkode: 83380...3fb

Du er forferdelig gammeldags. Dette lærte vi om på skolen på midten av 80 tallet også, samtidig som vi lærte om bind, menstruasjon og hvordan kvinnekroppen fungerte. Var sikkert forskjellig fra skole til skole men, vi var forferdelig heldig med våre «frøkner»! Husker vi fikk et hefte sammen med noen produktprøver også. Jeg var kun 11 når jeg fikk mens, og selv om mamma og jeg hadde snakket om det, så var jeg glad for at vi hadde lært litt mer om mulighetene vi hadde, enn kun saba self-sit, som mamma hadde i skapet…

Anonymkode: c624e...1c1

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tamponger er for å suge opp blødninger ifbm mens, ikke noe seksuelt. Min datter bruker ikke noe annet. Ikke jeg heller for øvrig, HAAAATER bleiefølelsen jeg får med bind. Synes det lukter og🤢

Anonymkode: 29cef...0cb

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du har din mening, jeg har min. Håper det er greit for deg.

Anonymkode: c5795...36b

Det er helt greit: meninger er meningsløse. 
Poenget er at i forhold til til hva barn skal lære, er meningene dine irrelevante.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare fint at de lærer om det. Bl a vil de lærer at det ikke gjør vondt å sette inn tampong dersom man slapper av. Det må være opp til den enkelte om man vil prøve/bruke tamponger. Synes man det virket skummelt, lar man være. 

Selv fikk jeg mensen siste året på barneskolen og jeg har alltid blødd mye, selv da. Mamma sa at tamponger var fyfy, uten å egentlig spesifisere hvorfor. Så jeg brukte bare bind de to første årene, blødde gjennom tøyet mitt flere ganger og var livredd på skolen hver gang jeg hadde mensen for at det skulle skje der. På ungdomsskolen skjønte jeg at flere andre brukte tamponger og begynte med det selv, uten at mamma visste det. Jeg fikk en ny hverdag, for med både tampong og bind blødde jeg aldri gjennom flere ganger og angsten for å blø gjennom gav seg. 

Anonymkode: cd473...056

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du er forferdelig gammeldags. Dette lærte vi om på skolen på midten av 80 tallet også, samtidig som vi lærte om bind, menstruasjon og hvordan kvinnekroppen fungerte. Var sikkert forskjellig fra skole til skole men, vi var forferdelig heldig med våre «frøkner»! Husker vi fikk et hefte sammen med noen produktprøver også. Jeg var kun 11 når jeg fikk mens, og selv om mamma og jeg hadde snakket om det, så var jeg glad for at vi hadde lært litt mer om mulighetene vi hadde, enn kun saba self-sit, som mamma hadde i skapet…

Anonymkode: c624e...1c1

Ja, grøss, Saba brukte mamma og, klumpete møkkabind.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, grøss, Saba brukte mamma og, klumpete møkkabind.

Huff ja saba hadde mamma og. Satte seg jo fast bomullsdotter i hoohaaen av de

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

100% enig med deg ts! 
ALT skal aksepteres og omfavnes nå, også det som er fullstendig unaturlig. 
Tamponger bruker de fleste først etter en god stund. 
Kroppen er for de aller fleste langt fra klar til å kunne ta noe opp der når de er så små! 

Anonymkode: 02b95...d26

"Nå"??? Til og med jeg som er ovet 45 år, lærte om tampong på barneskolen. Dvs på slutten av 80-tallet.

Anonymkode: 64d37...59a

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er for sent egentlig. Mange får mensen før 10 år

Anonymkode: c7149...dee

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blei informert om det som alternativet på lik linje med bind for 15 år siden også.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva skal de gjøre når de får mensen midt i sommerferien eller når de skal ha svømming da, tenkte du? Bade med bind? Sitte på sidelinjen og se på fordi ingen lærte de om tamponger?

Anonymkode: 7ef36...1b0

Signerer denne. Jeg brukte tamponger fra jeg fikk mensen som 10-åring, da jeg allerede da var aktiv svømmer, noe jeg fortsatte med helt til jeg startet på universitet 😊 Gikk veldig fint å få inn den minste tampongstørrelsen før trening, og sex med kjæresten for aller første gang var likevel satans vondt når jeg var 16 🙈

Anonymkode: 4d2bd...799

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

100% enig med deg ts! 
ALT skal aksepteres og omfavnes nå, også det som er fullstendig unaturlig. 
Tamponger bruker de fleste først etter en god stund. 
Kroppen er for de aller fleste langt fra klar til å kunne ta noe opp der når de er så små! 

Anonymkode: 02b95...d26

Snakk om å leve i krenkelsens tidsalder 🤯 Jeg vokste opp på 80-tallet og vi lærte om menstruasjon, prevensjonsmidler og sex på skolen da også. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tamponger er for å suge opp blødninger ifbm mens, ikke noe seksuelt. Min datter bruker ikke noe annet. Ikke jeg heller for øvrig, HAAAATER bleiefølelsen jeg får med bind. Synes det lukter og🤢

Anonymkode: 29cef...0cb

Signerer denne. Bind føles ekstremt mye mer uhygienisk og det lukter. Takke meg til tamponger som man pakker inn i dopapir og kaster straks man tar den ut. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker ikke det enorme fokuset på mensen de bedrev på barneskolen mine gikk på. 

Anonymkode: 87f06...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et ikke lese meg mellom alle sidene denne gang, men jeg roper hurra for dette!

Min mor gav meg de fæle sabaene som sklei rundt. jeg fikk mensen som 14 åring og blødde masse og ofte. det var pyton. jeg prøvde spørre om tamponger, men fikk beskjed at det var farlig og jeg kunne få tampong syken.. 

husker venninner hadde gule og blå OB. jeg prøvde sette inn en, men skjønte faktisk ikke opplegget og gav opp. 

det pinligste er at jeg var 21 ÅR!!!!!!! før jeg brukte tamponger selv. da hadde jeg flytta for meg selv med venninner til Oslo og vi skulle på byen og jeg fikk mensen. De bare måpte og kikka dumt på meg når jeg sa at tamponger var farlige og de kunne bli syke... herregud så mye bedre livet ble når jeg slapp det j... bindet.. 

Skulle virkelig ønske jeg fikk mer hjelp til sånt hjemme. skolen var det ikke tema. DESSVERRE. 

nå har jeg barn selv. begge ungene ( en av hver) veit hva bind og tamponger er. Det er like naturlig som tannkrem hjemme hos oss. Så får jentungen velge dette selv når den tid kommer. Slutt å seksualiser alt mulig som har med vårt kjønnsorgan og gjøre. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nå greit at de lærer å bruke de skikkelig. Om hvordan man fører de opp skikkelig, hva størrelse har å si med tamponger og hvorfor det er viktig å skifte de ofte. 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️ Det betyr jo ikke at en 10 åring begynner med tamponger da. 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, det gjorde vi også, for 30 år siden! Så ikke noe nytt. Vi var også 10 år.

Anonymkode: d02a4...c7a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle ønske jeg brukte tampong fra start. Da jeg fikk mensen var det også mest normalt å fraråde unge jenter tamponger. Jeg blødde mye. Ofte lekkasje. Da jeg endelig var «gammel nok» til å trumfe gjennom at jeg ville bruke tampong så ble hverdagen betydelig lettere. Trengte ikke å være redd for lekkasjer mer og turte å være aktiv igjen. Da brukte jeg tampong og et bind til å eventuelt fange opp om det lakk fra tampongen. Skiftet hyppig tampong og hadde ingen problemer med å ta den inn eller ut.

Anonymkode: 2ab0f...8ea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes egentlig ikke det er skolens oppgave å lære barna om slik. Synes ikke tamponger er noe greit heller.

Anonymkode: 91625...b02

Det MÅ det jo være. Det er ikke alle foreldre som gir opplæringen. Hva skal de gjøre da, de som er for flaue til å gå til helsesykepleier? Søke råd på Tiktok?

Anonymkode: 7501b...8c8

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...