Gå til innhold

Skolen lærer 10 åringer om tamponger?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Synes egentlig ikke det er skolens oppgave å lære barna om slik. Synes ikke tamponger er noe greit heller.

Anonymkode: 91625...b02

Det er jo kjempeviktig at skolen tar seg av slike oppgaver! Nettopp fordi dette er informasjon mange ikke får hjemmefra på grunn av utdaterte og gammeldagse holdninger fra foreldre. 

Vi lærte om tamponger på barneskolen på 90-tallet også. Hvor gamle er egentlig dere som mener at dagens unge jenter ikke skal høre om tamponger? 

Anonymkode: 53c2d...cce

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du overdramatiserer. Selv fikk jeg mensen som 12-åring og drev med svømming. Hva skulle jeg gjøre? Blød i bassenget?
Holdt på å få fnatt da min stemor mente jeg var for ung til å bruke tamponger som 12-åring. 

Anonymkode: e693b...3cb

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at slikt har blitt mindre flaut og vanskelig med årene.   Det var jo helt sykt før. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så bra! Jeg absolutt avskydde bind og brukte det kun en eneste mensperiode før min mor fortalte meg at det fantes alternativ som da var tamponger. Var så ufattelig lykkelig! Gjorde mensen levelig. Syns bind er avskyelig ekkelt og syns jeg stinket råttent blod konstant frem til jeg fikk proppet hølet. 

Anonymkode: d0346...099

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 30 år siden jeg gikk på barneskolen, men da vi var 9 år eller noe så hadde vi seksual undervisning om puberteten og mensen, og hva slags utstyr som kunne brukes. Tamponger, bind, kopp osv. 

Første året på ungdomsskolen tror jeg det var så fikk vi se hvordan vi skulle tre på en kondom. Ikke det at noen av oss var aktive seksuelt som 13 åringer tror jeg, men noen begynte da de var 14/15 år, og det er greit å vite måter man kan beskytte seg på både mot kjønnssykdommer og graviditet.

Du må huske at mensen er noe som de aller fleste starter i 11- 12 års alderen, men noen starter så tidlig som 9 års alder og andre så sent som 14 års alder. 

Seksuell undervisning er veldig viktig, og ingenting du burde være flau over. Barna får god kunnskap til senere i livet. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er i grunn litt enig. Å føre noe inn nedentil som 10 åring fremstår på ingen måte naturlig. Jeg mener de burde bli anbefalt bind i den alderen. 

Anonymkode: c5795...36b

Ved hvilken alder tenker du man kan få slippe å gå rundt med en klissete stinkende blodig plastbleie?

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er bedre enn at de lærer om legninger og fantasi-kjønn som bare forvirrer barna. Den dagen de begynner med det, skal mine barn få fri fra skolen. Det har jeg gitt beskjed om. 

Anonymkode: e0754...ec2

Så leit at barna dine har så dårlige kognitive evner at de blir forrvirret når de hører om mennesker som er annerledes enn dem selv. Hvordan går det når de lærer om dyr etc? Begynner de å spise gress når de lærer om kuer? Drepe, voldta og plyndre når de lærer om vikinger? Regner med det er mye de må ha fritak fra stakkarene...

Anonymkode: b5445...133

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å bruke tamponger krever mye ansvar med hensyn til å bytte ofte, så ja, de bør få god informasjon tidlig. 

Anonymkode: 8663f...8ce

Det er rart det ikke ble snakket mer om før. Jeg sov i mange år med tampong kanskje 8 timer om natten og var ikke klar over at man ikke skal ha dem inn lengre enn 5 timer eller noe rundt der før ifjor eller for ifjor. 

Skummelt at de kan måtte amputere eller dø. 

Anonymkode: ebb18...135

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er rart det ikke ble snakket mer om før. Jeg sov i mange år med tampong kanskje 8 timer om natten og var ikke klar over at man ikke skal ha dem inn lengre enn 5 timer eller noe rundt der før ifjor eller for ifjor. 

Før som i når? Vi lærte det på både barne og ungdomsskolen på 90-tallet. De skrev stadig om det i alle jentebladene som Girls og Starlet. Står til og med i bruksanvisningen i tampongpakka. 

Anonymkode: 53c2d...cce

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er bedre enn at de lærer om legninger og fantasi-kjønn som bare forvirrer barna. Den dagen de begynner med det, skal mine barn få fri fra skolen. Det har jeg gitt beskjed om. 

Anonymkode: e0754...ec2

Her må du skille mellom å lære om legninger, og det å lære om at man kan være et annet kjønn.

Å lære om ulike legninger, og at man kan føle og like det man vil uavhengig av kjønnet man er, er kjempeviktig! Kjønn bestemmes av kromosomer og det man har mellom bena, IKKE av følelser. Det er viktig at barn lærer dette, så ikke de som forelsker seg i samme kjønn tror de er født i feil kropp!

Håper du tar til fornuft og lærer barna dine at de kan være akkurat som de er, uavhengig av hvilket kjønn de er. 

Endret av Tartufo
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mulig jeg er gammeldags. Men er det virkelig naturlig for 10 åringer å skulle kunne noe om tamponger?

Bind: ja, absolutt. Men tamponger…?? Å føre en tampong i sjeden kan være smertefullt og er i min verden overhodet ikke naturlig å presentere som ett særlig naturlig alternativ for en 10 åring.. 

Hva sier KG? 

Anonymkode: 83380...3fb

Det er da bare bra at de lærer om hvilke alternativer som finnes, så det er klart når den tiden kommer. Det er ingen aldersgrense for bruk av tampong, og det er i tillegg helt valgfritt. 

Anonymkode: d5a99...9a6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tartufo skrev (7 minutter siden):

Her må du skille mellom å lære om legninger, og det å lære om at man kan være et annet kjønn.

Å lære om ulike legninger, og at man kan føle og like det man vil uavhengig av kjønnet man er, er kjempeviktig! Kjønn bestemmes av kromosomer og det man har mellom bena, IKKE av følelser. Det er viktig at barn lærer dette, så ikke de som forelsker seg i samme kjønn tror de er født i feil kropp!

Håper du tar til fornuft og lærer barna dine at de kan være akkurat som de er, uavhengig av hvilket kjønn de er. 

Bare det ikke bedrives vranglære om at det finnes mer enn to kjønn så er det helt greit. Hører jeg om det så blir det undervisning fra min side også for å rette opp når barnet kommer hjem, for å si det sånn. 

Anonymkode: d5a99...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk mensen som ti åring. Så all kunnskap er bra. Jeg fikk en tykt bind av min mor. Jeg gråt. Føltes som jeg gikk med bleie. Heldigvis så har jeg ei storesøster som er mange år eldre. Så når hun fikk høre at jeg hadde fått mensen så fikk jeg bind av henne som var mere normale som vi er kjent med den dag i dag. Den jeg fikk til mamma minner meg om de vi fikk på sykehuset etter vi hadde født. Så lærte hun meg om tampong også. Siden jeg var aktiv med idrett. Jeg har aldri fått vondt av å sette inn en tampong. Men jeg vet av flere som ikke kan bruke det siden det gjør vondt. 

Anonymkode: 3cbc9...f04

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte sønnen min på 5 om tamponger i går, faktisk... Han fant en i veska mi og lurte på hva det var. Han fikk åpne den, putte den i vann og så snakket vi om hva den brukes til. Han vet allerede at jenter og damer blør fra tissen av og til og at de noen ganger føler seg syke da. Og nå vet han altså hva en tampong er. 

(nei, han vet ikke detaljert hvor og hvordan den settes inn, bare at jenter og damer kan putte den i tissen så blodet ikke renner ut i trusa) 

At tiåringer lærer dette på skolen har jeg følgelig ingen problem med 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Høres bare sprøtt ut at en 3 åring vet at mamma «blør ut av tissen». Noe bluferdighet er det lov å ha.

Herregud, du høres ut som tanta mi som er amerikansk. Hun er 50, jeg er sikker på at hennes datter var i risikosonen for f.eks tampongsyken. For den kjenner vel alle ? Samme type foreldre som aldri snakker om ungene om sex, prevensjon, grensesetting ifh seg selv. Som ikke tør snakke med ungene sine om mensen. Herregud, dette er helt naturlig og barn som spør får svar. Skal man finne på en historie som ikke stemmer fordi du føler deg krenket?

Krenke kulturen har gått fullstendig over stokk og stein. Logg av sosiale medier altså, når selv mensen skal tilbake til å bli tabu! 

Anonymkode: 256e3...3a4

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fortalte de ikke dette på skolen? Tamponger inneholder også noen stoffer flere kan reagere på så fint å vite før man tar det valget. 

Anonymkode: 256e3...3a4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tviler nok på at de får opplæring og at tamponger blir presentert på en sånn måte at jentene føler seg tvunget til å bruke det. Men de får litt enkel innføring i mensprodukter. De kan jo ikke bare utelate tampong og snakke om bind, menskopp og menstruse. Jeg bruker ikke tampong, for jeg synes det er ubehagelig. Men har aldri følt meg tvunget til det selv om folk har anbefalt det. Andre jenter liker ikke å bruke bind. Så man kan ikke gjøre alle fornøyd uansett. Men da vet man hva man har å velge mellom. Og om din datter føler seg tvunget til å bruke tampong, så kanskje ta en prat om det og at man faktisk ikke må og dette velger man helt selv. Uavhengig av hva andre mener. 

Anonymkode: e0a90...280

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvorfor skulle man ikke lære barna om tamponger og bind? Ser ingen grunn til at man ikke skal nevne hva slags muligheter man har. Er jo tydelig at skolen må ta fatt på slike oppgaver for mange foreldre ser jo ikke en gang noe poeng i å snakke om sex og samliv før barna er tenåringer. 

Anonymkode: 9da63...2c4

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min 4 åring vet hva tamponger er. Ser ikke problemet 🤷‍♀️

Anonymkode: 4a044...34e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Høres bare sprøtt ut at en 3 åring vet at mamma «blør ut av tissen». Noe bluferdighet er det lov å ha.

Hva skal man liksom si når ungene følger etter en på do og ser blod? 😅

Anonymkode: 4a044...34e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (8 timer siden):

Det er 30 år siden jeg gikk på barneskolen, men da vi var 9 år eller noe så hadde vi seksual undervisning om puberteten og mensen, og hva slags utstyr som kunne brukes. Tamponger, bind, kopp osv. 

Første året på ungdomsskolen tror jeg det var så fikk vi se hvordan vi skulle tre på en kondom. Ikke det at noen av oss var aktive seksuelt som 13 åringer tror jeg, men noen begynte da de var 14/15 år, og det er greit å vite måter man kan beskytte seg på både mot kjønnssykdommer og graviditet.

Du må huske at mensen er noe som de aller fleste starter i 11- 12 års alderen, men noen starter så tidlig som 9 års alder og andre så sent som 14 års alder. 

Seksuell undervisning er veldig viktig, og ingenting du burde være flau over. Barna får god kunnskap til senere i livet. 

Menskopp fantes ikke for 30 år siden så det lærte dere garantert ikke om

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...